Tvorba testových položek a jejich moderace Seminář Liberec 12.10.2012 1 Východiska semináře a jeho ambice •ukotvení •praktičnost •interaktivnost •týmová práce 2 Terminologie •testová úloha / úkol •instrukce k testovým úlohám •testovací technika •testová položka •stem (stemová otázka, nedokončený výrok) •alternativy •distraktory • • • 3 Příklad XXXX číslo 3: xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxx Xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxx xxx xxx xxx xxxxxx xxxxx xxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx x. 1. Xxxxxxxxxxxxxxxxxxx? 2. Xxxxxxxxxxxxxxxxxxx? A. xxxxxxxxxxx A. xxxxxxxxxxx B. xxxxxxxxxxx B. xxxxxxxxxxx C. xxxxxxxxxxx C. xxxxxxxxxxx D. xxxxxxxxxxx D. xxxxxxxxxxx 4 Instrukce k testovým položkám •nepodceňovat důležitost instrukcí •jasnost, srozumitelnost, jednoznačnost •jazyk instrukcí •rodný jazyk (mnohdy nelze – ČCJ) •cílový jazyk (úroveň nižší než úroveň testovaná - porozumění instrukcím není součástí konstruktu testu) •jak instrukce realizovat? (písemně? ústně?) •jak se dá porozumění instrukcím podpořit? •jak se dá porozumění instrukcím ověřit? • 5 Text (čtení / poslech) •uvádět zdroj •autorská práva •Creative Commons •http://www.creativecommons.cz •http://creativecommons.org •délka, téma, hustota slovní zásoby • 6 Testovací techniky • výběr ze dvou možností • výběr z několikanásobné volby • otevřené otázky • přiřazování • správné pořadí • shrnutí • cloze • c-test • doplňování vynechaných slov • shrnutí s vynechanými slovy • opravy chyb v textu • přenos informací •….. 7 Příklad testové úlohy • • • 8 V čem je problém? Vstup zakázán! Co tento nápis znamená? A. Ten stroj nefunguje. B. Neotvírejte toto okno. C. Tyto dveře nelze použít. D. Parkování zakázáno. 9 V čem je problém? Vstup zakázán! Kde můžeme najít tento nápis? A. na stroji B. na okně C. na dveřích D. na autě 10 Specifika poslechu •východiskový text: poslech nebo tapescript? •pořadí položek •pretestace – stíhají studenti psát i poslouchat? 11 Děkuji za pozornost Eva Složilová lektorka a metodička testování Centrum jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity Komenského nám. 2 601 77 Brno, tel. fax: 549 496 447, e-mail: cjv@rect.muni.cz