Dopravní nehoda
1. Zajištění místa dopravní nehody | video
Při pomoci účastníkům dopravní nehody je vždy nutné myslet na vlastní bezpečnost. Proto nejprve musíme zajistit místo dopravní nehody tak, aby nedošlo k dalším kolizím a zraněním a teprve potom se věnujeme zraněnému. Dopravní nehodu vždy předjedeme a svoje auto zastavíme v dostatečné vzdálenosti za havarovaným autem. Zapneme výstražná světla a pokud nejedeme sami, vyzveme své spolucestující, aby z auta vystoupili a počkali na nás na bezpečném místě mimo komunikaci (na dálnici až za svodidly). Oblékneme si výstražnou vestu, z vozu si vezmeme lékárničku, výstražný trojúhelník a máme-li i ruční hasicí přístroj. K havarovanému vozidlu vždy přistupujeme mimo komunikaci, nikdy nejdeme středem silnice. Za nehodou ve vzdálenosti alespoň 25 metrů umístíme viditelně výstražný trojúhelník a vracíme se k vraku vozidla.
Podaří-li se nám dostat do vozu, vytáhneme klíče ze zapalování kvůli možnému nebezpečí výbuchu a zjistíme stav zraněných.
2. Volání tísňové linky 155
Při dopravních nehodách je nutné říci zejména
-
kolik je postižených
-
jaký je stav postiženého (je při vědomí, dýchá…?)
-
kde se nehoda nachází, oblast a místo musíme co nejvíce upřesnit: číslo silnice, kilometrovník na dálnici, ve kterém směru k nehodě došlo (důležité zejména na dálnicích), pokud nevíme číslo silnice alespoň názvy obcí mezi kterými k nehodě došlo apod.
-
zda vozidlo hoří, či hrozí jiné nebezpečí
-
kdo volá
3. Ošetření postiženého při vědomí | video
Zraněného člověka nejprve oslovíme a tím zjistíme stav vědomí. Pokud je zraněný při vědomí a nehrozí další nebezpečí z vozidla jej z důvodu možného poranění páteře nevytahujeme. Zeptáme se, co ho bolí a pátráme po krvácení. Pokud zraněný masivně krvácí, okamžitě musíme krvácení zastavit. Z lékárničky použijeme rukavice pro vlastní ochranu a krvácení zastavíme pomocí tlakového obvazu. Do doby příjezdu záchranných složek se zraněným neustále komunikujeme a kontrolujeme jeho zdravotní stav.
4. Ošetření postiženého v bezvědomí, který nedýchá | video
Pokud je zraněný v bezvědomí, pokusíme se o uvolnění dýchacích cest přímo v autě. Nedýchá–li zraněný dostatečně nebo si nejsme jisti, zda dýchá, z vozidla jej vytáhneme. Samozřejmě jsou případy, ve kterých není technicky možné zraněného vytáhnout. V tom případě alespoň udržujeme volné dýchací cesty.
Když zraněného vytáhneme, znovu se pokusíme uvolnit dýchací cesty. Pokud nedýchá nebo dýchá nedostatečně - zahájíme resuscitaci.
Poznámka: při dopravních nehodách je vždy nutné myslet na zvýšené riziko poranění páteře. Pokud je ale člověk v bezvědomí a nedýchá, je důležitější pokus o obnovu životních funkcí. Nikdy nesmíme zapomenout na zástavu masivního krvácení.
5. Ošetření postiženého v bezvědomí, který dýchá | video
Pokud je zraněný v bezvědomí, pokusíme se o uvolnění dýchacích cest přímo v autě. Ve vozidle šetrným způsobem s ohledem na riziko poranění páteře uvolníme dýchací cesty. Pokud si jsme jistí, že postižený dýchá plynule, necháme jej ve vozidle a do doby příjezdu záchranné služby udržujeme volné dýchací cesty a sledujeme jeho dýchání. Pokud si ale nejsme jisti, že zraněný dýchá, z vozidla jej vytáhneme a zahájíme KPR. Nikdy nesmíme zapomenout na přednostní zástavu masivního krvácení.
6. Ošetření motocyklisty | video
Při dopravních nehodách, jejichž účastníkem je motocyklista, dochází často k těžkým poraněním právě jich. Pokud je motocyklista při vědomí, vyvarujeme se zbytečných pohybů a do doby příjezdu záchranné služby sledujeme jeho životní funkce. Zranění páteře a míchy bývají u těchto typů dopravních nehod velice častá a proto je nutné ke zraněnému přistupovat opatrně. Je-li motocyklista v bezvědomí, je nezbytné zjistit zda dýchá. Pokud má na hlavě helmu, je diagnostika dýchání obtížná. Proto nejsme-li si jisti, zda dostatečně dýchá, musíme helmu sundat a zprůchodnit dýchací cesty. Při sundávání helmy musíme být velice šetrní a opatrní. Nejlepší je, když jsou na sundávání helmy dvě osoby. Jeden přidržuje hlavu a krk v nehybné poloze a druhý helmu sundá. V případech poranění páteře je velice nebezpečný pohyb hlavou do stran. Proto se takovémuto pohybu musíme vyvarovat!