Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Cha-Cha

Základní směry pohybu po sále

Základní směry pohybu a postavení
SMT – směr tance, 1 – čelem nebo zády po SMT, 2 – čelem nebo zády ke stěně, 3 – čelem nebo zády do středu, 4 – čelem nebo zády šikmo ke stěně, 5 – čelem nebo zády šikmo ke středu (Martin, 1991)

Používané zkratky

Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera.

K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito:

  • M – muž, pán, tanečník
  • D – dáma
  • L – levý, vlevo
  • P – vpravo
  • Pn – pravá noha
  • Ln – levá noha
  • Pr – pravá ruka
  • Lr – levá ruka
  • SMT – směr tance
  • škz – šikmo ke stěně (zdi), tzn. od SMT o 1/8 vpravo
  • šds – šikmo do středu, tzn. od SMT o 1/8 vlevo
  • dos – do středu
  • kez – ke zdi(stěně)
  • PP – promenádní postavení
  • PRBP – protipohybové postavení
  • špi – špička
  • „a“ – polovina rychlé doby (1/8 ve 4/4 taktu)

Latinskoamerické tance

Cha-cha

  • Takt: 4/4
  • Tempo: 30-34 taktů za minutu
  • Postavení: šachovitě po sále, pánové čelem k pódiu
  • Držení: otevřené

Základní principy:

  1. Charakteristická je pro ni triola zpívaná slabikami cha-cha-cha.
  2. Technika pohybu je založena primárně na práci kyčlí teprve poté na práci chodidel.
  3. Nášlapy jsou na bříškách chodidel.

Průpravné cvičení:

Kroky provádět na místě s důsledným přenášením váhy těla. Nášlapy jsou na bříškách chodidel s napřimováním kolen, nikoli jejich propínáním. Těmito kroky vyjádříme první 3 doby v taktu na čtvrtou dobu je výdrž (Martin, 1991).

Nácvik postupové přeměny – Pn stranou, Ln malý posun k Pn a znovu Pn stranou. Totéž vlevo, tedy Ln stranou, Pn posun k Ln a ještě malý úkrok Ln. Na tato kroky můžeme v počítání použít slabiky cha-cha-cha. Pozor, tyto kroky neprovádět poskokem (Martin, 1991).

Základní krok

PÁN
Pn krok stranou raz (cha)
Ln krok vpřed (Pn zůstává na místě, pouze pata se odpoutá od podlahy, uvolní se pravé koleno) dva
Pn přenést na ni váhu těla vzad (Ln zůstává na místě, pouze pata se odpoutá od podlahy, uvolní se levé koleno) tři
Ln krok stranou čty-(cha)
Pn přísun k Ln ři (cha)
Ln krok stranou raz (cha)
Pn krok vzad (Ln zůstává na místě, pouze pata se odpoutá od podlahy, uvolní se pravé koleno) dva
Ln přenést na ni váhu těla vpřed (Pn zůstává na místě, pouze pata se odpoutá od podlahy, uvolní se levé koleno) tři
Pn krok stranou čty-(cha)
Pn přísun k Ln ři (cha)
DÁMA

Totéž ale opačně (vycházíme Ln krok stranou).
(Krapková, Šopková, 1998).

New York – vpravo

PÁN
Pn úkrok stranou vpravo kez, natočit asi o 1/8 vpravo raz (cha)
Ln přes Pn vpřed čelem kez, špi Ln je mírně vytočena dva
Pn vrátit na ni váhu těla, odlehčit Ln, začít točit zpět o 1/8 vlevo tři
Ln krok stranou čty-(cha)
Pn přísun k Ln ři (cha)
DÁMA

Totéž ale opačně (začínáme Ln úkrok stranou)

Při New Yorku vlevo provádět vše stejně, jen opačně.

Postavení páru a držení paží při New Yorku:

Při provádění této figury je třeba se uchopit za obě ruce.

Uvolnit držení M Pr, D Lr při natočení těla o 1/8 raz
Točit se dál o 1/8 tj. čelem kez. Pár stojí bok po boku vlevo (D vlevo od M), spojené ruce (M Lr, D Pr držet přirozeně ve výši ramen, volné ruce jsou v prostoru, nikoliv bezvládně svěšené) dva
Začít točit M vlevo, D vpravo tři
Cha-cha na původní místo, pár stojí čelem proti sobě, podat si opět obě ruce čty-ři

Na druhou stranu to samé jen opačně (uvolnit držení M Lr, D Pr).
(Martin, 1991)

Otáčka na místě vpravo

PÁN
Pn úkrok stranou vpravo kez raz (cha)
Ln přes Pn zkřižmo na špičku, pánví jsou partneři stále natočeni k sobě, pouští se pán Pr a dáma Lr dva
Pn obratem vpravo na ni přenést váhu, odlehčit Ln, obě ruce se pouští, paže držet u těla, obrat zakončit zády kez, bokem k sobě tři
Ln krok stranou dos, čelem k sobě čty-(cha)
Pn přísun k Ln ři (cha)
DÁMA

Totéž ale opačně (začít Ln úkrok stranou)

Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)
Stránky fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.