Genderověsenzitivní komunikace 03/11/2021 CEITEC MU BL Brabcová Langhammerová Pročsezamýšletnadkomunikací? Jazykovéúrovně Vizuálníúroveň Situačníúroveň Jaknazměnuvkomunikaci? 1. 2. 3. 4. 5. OBSAH: 1.Pročsezamýšletnad komunikací? Jazyk,realitaanormativnípůsobení jazyk utváří realitu kolem nás vyjadřuje hodnotové rámce a postoje, není neutrální může narušovat, ale také ustavovat společenské vzorce (symbolická funkce) určité vlastnosti si vykládáme jako mužské/ženské – v jazyce ukotvujeme, reprodukujeme a následně považujeme za přirozené →stereotyp jazyk působí normativně, označením a jeho reprodukcí říkáme, co je ve společnosti normou a co se jeví jako „ne-normální“ Video ukázka: A Class That Turned Around Kids' Assumptions of Gender Roles 2.Úrovněkomunikace Jednotlivéúrovněkomunikace JAZYKOVÁÚROVEŇ:psaná,mluvená SYMBOLICKÁ ÚROVEŇ: kdo za instituci hovoří a jaké jazykové a vizuální prostředky k tomu využívá, jak se instituce prezentuje navenek–vytvářenídojmuaprostředí VIZUÁLNÍ ÚROVEŇ: propagační materiály, web, sociální sítě, výukovémateriály,piktogramy SITUAČNÍ ÚROVEŇ: jak komunikujeme a jednáme v určitých situacíchnapř.napracovišti 2.1Jazykováúroveň Jazykováúroveňkomunikace mluvená i psaná Genderově slepý jazyk Genderově neutrální jazyk Genderově senzitivní jazyk 1. 2. 3. Genderověslepýjazyk generické maskulinum - skupina osob (muž jako norma: vědec jako muž v bílém plášti) přehlíží diverzitu skupin, zneviditelňuje, umlčuje absence ženských tvarů pro povolání/funkce/tituly reflexe nadužívání genderického maskulina vede k vyvarování se sexismu (jazyk zachovávající či podporující genderové stereotypy je diskriminační), viz Doporučení výboru Rady ministrů o prevenci a potírání sexismu, Rada Evropy, 2019 "Jazyk sám o sobě není sexistický, sexistický bývá způsob, jakým se užívá.“ (Dr. Jana Valdrová) Genderověslepýjazyk Objev mladých brněnských vědců léčí chronické rány Jsou mladí, a přesto se jim podařilo něco, o co mnoho jejich kolegů usiluje celý profesní život. Řeč je o týmu lékařů, biologů a vědců působících v Národním centru tkání a buněk v Brně, který na sklonku loňského roku dokončil výzkum a vývoj přípravku pro hojení chronických ran, které dosud nešly vyléčit. „Podařilo se nám unikátním postupem vyvinout přípravek, který zahojí chronické rány pacientům, u kterých žádná jiná léčba nezabírá,“ představila objev týmu vědců z Národního Centra Tkání a Buněk MUDr. Šárka Sekorová, která je vedoucí lékařkou výzkumného týmu. Podle ní se bércové vředy, otevřené rány a další poškození kůže některým pacientům měsíce, někdy i roky nehojí. ...(...)... Příběh jeho vývoje se začal psát zhruba před pěti lety. Tehdy se tým mladých lékařů a vědců začal zabývat myšlenkou, kde všude by bylo možné hojivý potenciál plodových obalů využít. Navázal tím na své mnohaleté zkušenosti získané při léčbě ran v očním lékařství. Genderověslepýjazyk Objev mladých brněnských vědců léčí chronické rány na 1.LF UK v roce 2020 absolvovalo studium celkem 648 studujících z toho 473 žen (73%) na LF MU v roce 2020 absolvovalo studium 789 studujících z toho 523 žen (66%) Sexistickýjazyk znevažuje některé osoby a jejich vlastnosti, talent a ambice na základě genderu, generalizuje (ženská logika, typický chlap, ženy se nehodí pro technické obory, muži nejsou citliví) zobrazuje ženy a muže stereotypně (žena jako pečující, muž jako živitel rodiny, žena jako hysterka, muž si jde za svým, ženská vs. mužská práce) vynechává a zneviditelňuje ženy/muže (Sama doma - muži nepečují?) sexistická komunikace se může projevovat na všech úrovních Používáme často neúmyslně a nereflektovaně, ale: Zdroj: Dr. Jana Valdrová Sexistickýjazyk ilustrační modelový příběh o Těhotné ženě, Registrujícím gynekologovi, Specializovaném zdravotnickém pracovišti a Porodnici aneb „Hra není složitá“ "Pokud jde o kompetence a zodpovědnost jednotlivých rolí, tak s trochou nadsázky si lze „Registrujícího gynekologa“ představit jako rodiče (zákonného zástupce) a „Těhotnou ženu“ jako nezle­tilou dceru, která zahájila povinnou školní docházku. V domácím prostředí své ordinace zajištuje rodič dispenzární prenatální péči a současně dcera dochází i do školy (Specializované zdravot­nické pracoviště) a na závěr jede na školní výlet nebo do školy v přírodě (Porodnice), odkud se nakonec vrátí po prázdninách (šestinedělí) zcela v pořádku zpět domů." Metodika organizace komplexní péče o těhotnou ženu v ČR (2021), s.6 Genderověneutrálníjazyk reflektuje diverzitu (využívá maskulinní a femininní tvary) neutrální pojmenování: zaměstnané osoby, akademická obec, studující, profesorský sbor tam, kde mluvíme ke všem (studujícím, zaměstnaným, vyučujícím osobám) v plurálu + tam, kde lze užít opis Genderověsenzitivníjazyk zviditelňuje podreprezentované skupiny vyjadřuje úctu k existenci různých osob a jejich práci nezastírá rozdíly a diverzitu reflektuje sílu jazyka na symbolické rovině a v reprezentaci užití zejména pro situace v singuláru, nebo tam, kde jeho nevyužití zastírá participaci různých skupin Genderověsenzitivníjazyk Symbolickáúroveňkomunikace pojí se s ostatními úrovněmi komunikace (jazykovou, vizuální i situační úrovní) jak instituce hovoří navenek i dovnitř, jaké jazykové a vizuální prostředky k tomu využívá vytváření dojmu, nálady a atmosféry na pracovišti kdo za instituci hovoří, kdo je její tváří, jak se profiluje např. video „Miss UK: Karlovka je sexy!“ 2.3Vizuálníúroveň Vizuálníúroveňkomunikace web propagační materiály tiskové zprávy informační letáky apod. 3.Jaknazměnuv komunikaci Jazykováúroveňkomunikace Vyhýbat se generickému maskulinu Nepoužívat stereotypní slovní spojení a přídavná jména Stejné oslovování a titulování Vyvážený jazyk ve vnitřních předpisech, propagačních materiálech i běžné emailové komunikaci Vizuálníúroveňkomunikace Vyvarovat se sexistického a „lechtivého humoru“ v propagačních materiálech Vyobrazovat diverzitu týmů, studujících i vyučujících Podporovat podreprezentované skupiny Video ukázka: "VUT sem patřím" https://youtu.be/H3Wcp4v794U Vizuálníúroveňkomunikace Vizuálníúroveňkomunikace Symbolickáúroveňkomunikace Přihlásit se veřejně k zásadám férovosti Sledovat, jak se různé skupiny cítí nebo mohou cítit vítané Vystupují za instituci stále tytéž osoby? Vyvarovat se „all-male panels“ (manels) V hodnocení se soustředit na profesní kvality Situačníúroveňkomunikace Od koho vzešel konkrétní nápad při jednání? Neskákat druhým do řeči, naslouchat Jaké je rozloženní činností uvnitř instituce? kdo organizuje semináře, konference a oslavy pro kolegyně a kolegy a další neformální setkání? kdo uklízí v laboratoři, kdo vaří kávu a dělá zápisy? Ujistit se, že o úkoly nežádáme ženy častěji než muže Snažit se o férové rozdělení úkolů "Flipittotestit" Themanwhohasitall: https://www.facebook.com/MANWHOHASITALL/ "Flipittotestit" Primachlap:https://www.instagram.com/primachlap/ "Flipittotestit" Úvodníscénazeseriálu"GLOW" ZDROJE Příručka „Kultura genderově vyváženého vyjadřování“ TA ČR: Příručka pro užívání genderově senzitivního jazyka v komunikaci TA ČR EGERA: ANTWERP CHARTER ON GENDER-SENSITIVE COMMUNICATION IN AND BY ACADEMIC INSTITUTIONS NKC - gender a věda, AV ČR: Jak na to: Genderová rovnost ve vaší výzkumné instituci EIGE: Gender sensitive communication: what is wrong with ladylike handshake? EIGE: Gender sensitive communication toolkit Valdrová, J. 2018. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) Doporučení výboru Rady ministrů o prevenci a potírání sexismu, Rada Evropy, 2019 Genderově senzitivní komunikace - CEITEC MU Komunita Pro Změnu KPZ Markéta Brabcová: marketa.brabcova@soc.cas.cz Gabriela Langhammerová: gabriela.langhammerova@soc.cas.cz Marcela Linková: marcela.linkova@soc.cas.cz web Gender a věda komunita.nkc@soc.cas.cz