Organizační řád Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. března 2023) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vydávám tento Organizační řád Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity: Část první Základní ustanovení Článek 1 Předmět úpravy (1) Tento organizační řád vymezuje v souladu se zákonem a vnitřními předpisy Masarykovy univerzity (dále jen „MU“) postavení a úkoly Středoevropského technologického institutu MU (dále jen „CEITEC MU“ nebo „ústav“), zásady organizační struktury a systému řízení ústavu, postavení, pravomoci a odpovědnost vedoucích zaměstnanců a další otázky v organizačním řádu upravené. (2) Tento organizační řád je závazný pro všechny zaměstnance MU zařazené v ústavu. Článek 2 Postavení a úkoly ústavu (1) CEITEC MU je vysokoškolským ústavem MU zřízeným podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona jako interdisciplinární vědecké pracoviště s celouniverzitní působností zejména ve věcech uvedených v Organizačním řádu MU. (2) CEITEC MU současně a) ve smyslu Smlouvy o partnerství a spolupráci, uzavřené MU, Vysokým učením technickým v Brně, Mendelovou univerzitou v Brně, Veterinární a farmaceutickou univerzitou Brno, Výzkumným ústavem veterinárního lékařství, v.v.i., a Ústavem fyziky materiálů AV CŘ, v.v.i., za účelem realizace projektu „CEITEC – středoevropský technologický institut“, podpořeného v rámci OP Výzkum a vývoj pro inovace, reg. č. CZ.1.05/1.1.00/02.0068, zabezpečuje v postavení „organizační jednotky projektu“ podle čl. 10 uvedené smlouvy plnění závazků MU jako partnera projektu, b) ve smyslu Smlouvy o spolupráci při realizaci projektu, uzavřené mezi MU, Vysokým učením technickým v Brně, Mendelovou univerzitou v Brně, Veterinární a farmaceutickou univerzitou Brno, Výzkumným ústavem veterinárního lékařství, v.v.i., a Ústavem fyziky materiálů AV CŘ, v.v.i., za účelem realizace projektu „CEITEC 2020“, podpořeného z Národního programu udržitelnosti II, reg. č. LQ 1601, zabezpečuje plnění závazků MU v rámci tohoto projektu. (3) Úkoly ústavu dále vyplývají zejména z dlouhodobého záměru činnosti ústavu (dále jen „strategický plán“), který na návrh ředitele schvaluje rektor. Článek 3 Jednání navenek (1) Ústav může vystupovat navenek pod označením „Středoevropský technologický institut“ nebo pod označením zkratkou „CEITEC MU“, případně „CEITEC“. (2) Za ústav navenek jedná ředitel za podmínek stanovených Statutem MU, Organizačním řádem MU nebo tímto organizačním řádem. Část druhá Vnitřní struktura a zásady řízení Článek 4 Zásady řízení (1) CEITEC MU je řízen formou přímého liniového řízení s uplatněním prvků metodického řízení, participace a konzultace. (2) V čele ústavu stojí ředitel (§ 34 odst. 3 zákona). (3) Základními nástroji řízení jsou: a) strategický plán, b) předpisy, c) rozpočet, d) systemizace pracovních míst. (4) Strategický plán vymezuje v návaznosti na dlouhodobý záměr MU hlavní cíle ústavu, opatření a nástroje k jejich dosahování a ukazatele naplňování strategického plánu. (5) Předpisy vyjadřují obecným a normativním způsobem závazné pokyny zaměstnavatele. Předpisy ústavu berou v úvahu společná pravidla CEITEC přijatá podle Smlouvy o partnerství a spolupráci projektu CEITEC. (6) Rozpočet představuje plán celkových výnosů a nákladů ústavu, a to bez ohledu na zdroj financování. Zásady pro přípravu, správu a změny rozpočtu stanoví předpis. (7) Systemizace pracovních míst určuje počet plánovaných pracovních míst zaměstnanců v pracovním poměru v členění dle organizační struktury. Zásady pro přípravu, správu a změny systemizace pracovních míst stanoví předpis. Článek 5 Organizační struktura (1) Ústav se vnitřně člení na a) vědecká pracoviště, jimiž jsou výzkumná centra, výzkumné skupiny a jiná pracoviště, b) sekci administrativy, c) kancelář ředitele. (2) Výzkumná centra se zřizují s přihlédnutím ke struktuře vědeckých činností definovaných v projektech uvedených v čl. 2 odst. 2. Výzkumné centrum koordinuje v rozsahu své věcné působnosti činnost výzkumných skupin a odpovídá za rozvoj spolupráce s ostatními výzkumnými centry a s jinými organizacemi, zejména v rámci uplatňování smluv uvedených čl. 2 odst. 2. Výzkumné centrum odpovídá též za řízení a správu sdílené laboratoře, pokud je do výzkumného centra zařazeno. (3) Výzkumná skupina je základním typem vědeckého pracoviště na CEITEC MU. Zřizuje se k samostatnému provádění výzkumu v rámci definovaného výzkumného tématu. Začlenění výzkumné skupiny do výzkumného centra stanoví předpis. (4) Sdílenou laboratoř lze zřídit k samostatnému plnění specializovaných činností spojených s odbornou a technickou podporou vědeckých činností, a to zejména provozu výzkumné infrastruktury, poskytování specializovaných služeb pro výzkum, nebo kombinaci obojího. Sdílená laboratoř je zpravidla zařazena do výzkumného centra. (5) Sekce administrativy zajišťuje všeobecnou vnitřní správu ústavu včetně ekonomiky, provozu ústavu, pořizování a správy majetku, jakož i poskytování administrativní podpory vědeckým pracovištím. Sekce administrativy se člení na oddělení, jejichž strukturu a náplň činnosti stanoví předpis. (6) Kancelář ředitele zajišťuje podporu činnosti ředitele, Vědecké rady a poradních orgánů, řízení vnitřní komunikace a řízení institucionálních vztahů ústavu. Podrobnosti týkající se náplně činnosti kanceláře ředitele stanoví předpis. Část třetí Řízení ústavu Článek 6 Stupně řízení (1) Stupni řízení ústavu jsou stanovená funkční místa vedoucích zaměstnanců, jimiž jsou: a) ředitel ústavu, b) zástupci ředitele a vedoucí kanceláře ředitele, c) v rámci vědeckých pracovišť: vedoucí výzkumného centra, vedoucí výzkumné skupiny a vedoucí jiného pracoviště, d) v rámci sekce administrativy: tajemník ústavu, vědecký tajemník ústavu, tajemník pro výzkumné infrastruktury a vedoucí oddělení. (2) Obecné úkoly vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení a bez ohledu na zvláštnosti jednotlivého funkčního místa zahrnují: a) řídit činnost zaměstnanců ve své řídící působnosti a pečovat o jejich odborný a profesní rozvoj, b) pečovat o koncepční rozvoj činnosti svěřeného pracoviště v souladu se strategickým plánem ústavu a o spolupráci s jinými pracovišti na dané úrovni, c) dbát o odpovědné, zákonné, účelné a hospodárné využívání finančních prostředků a majetku, d) zabezpečovat dodržování právních předpisů a dalších předpisů v činnosti svěřeného pracoviště. (3) Vedoucí zaměstnanec, který podle tohoto organizačního řádu nebo jiného předpisu vykonává metodické řízení, je oprávněn stanovit cíle a postupy práce metodických řízených pracovišť a zaměstnanců, a v souvislosti s tím jim s vědomím liniového vedoucího zaměstnance ukládat pracovní úkoly ve věcech, které náleží do jeho působnosti. (4) Vedoucí zaměstnanec, jehož zastupování není tímto organizačním řádem výslovně upraveno jinak, určí se souhlasem ředitele jednoho ze zaměstnanců ve své přímé řídící působnosti jako svého zástupce. Článek 7 Ředitel ústavu (1) Ředitele ústavu jmenuje a odvolává rektor. Funkční období ředitele je pětileté. Funkci ředitele CEITEC MU může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě funkční období. Rektor může odvolat ředitele CEITEC MU před uplynutím funkčního období po projednání v Akademickém senátu MU. Na pozici ředitele je vypisováno výběrové řízení. (2) Ředitel CEITEC MU je přímo podřízen rektorovi. Rektor může pověřit prorektora výkonem řídících pravomocí vůči řediteli CEITEC MU. (3) Ředitel je oprávněn rozhodovat a jednat ve všech věcech ústavu, pokud věc není v souladu s tímto organizačním řádem přenesena na jiné funkční místo vedoucího zaměstnance. (4) Řediteli je v rámci jeho působnosti vyhrazeno: a) zpracovávat a navrhovat rektorovi ke schválení organizační řád ústavu a jeho změny, jakož i strategický plán ústavu a jeho změny, b) schvalovat koncepce a politiky činnosti ústavu navazující na strategický plán, c) stanovit podrobnou organizační strukturu ústavu v souladu s tímto organizačním řádem, d) určovat systemizaci pracovních míst, e) vyhlašovat výběrová řízení na pracovní místa ústavu, a to včetně pracovních míst akademických pracovníků, f) schvalovat rozpočet ústavu a jeho změny, pokud k rozhodování o změnách předpisem nezmocní jiné vedoucí zaměstnance, g) vydávat předpisy ústavu, h) jmenovat a odvolávat vedoucí zaměstnance ústavu (čl. 6 odst. 1 písm. b až d)), i) uzavírat, měnit a ukončovat pracovní poměry a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, stanovovat a upravovat mzdy a rozhodovat o vyplacení odměn zaměstnancům ústavu, pokud k tomu předpisem nezmocní jiného vedoucího zaměstnance ústavu, j) jmenovat a odvolávat za podmínek stanovených zákonem a Statutem MU členy Vědecké rady ústavu, k) zpracovávat pravidelné hodnocení plnění strategického plánu ústavu, l) přímo řídit zástupce ředitele, vedoucího kanceláře ředitele a vedoucí výzkumných center, m) vykonávat činnosti, které jsou řediteli přímo svěřeny zákonem, Statutem MU nebo Organizačním řádem MU, n) uzavírat smlouvy o členství ústavu v národních či mezinárodních organizacích, anebo o strategickém partnerství nebo spolupráci s jinými organizacemi, o) uzavírat v zastoupení rektora smlouvy o projektech, jejichž případné profinancování a spolufinancování zajištuje v plném rozsahu ústav ze svých přidělených prostředků, pokud předpisy MU či požadavky vyhlašovatele nestanoví jinak, p) zadávat veřejné zakázky při nabývání majetku a hospodaření s ním v rámci finančních zdrojů CEITEC MU. q) vykonávat další činnosti, které jsou tímto organizačním řádem nebo jiným předpisem ústavu výslovně vyhrazeny řediteli. (5) Ředitel si může v jednotlivých případech vyhradit ke svému rozhodnutí též věc, která v souladu s tímto organizačním řádem, je jinak svěřena do působnosti jiného vedoucího zaměstnance na nižším stupni řízení. (6) Ředitele v době nepřítomnosti v plném rozsahu pravomocí zastupují zástupci ředitele v pořadí určeném ředitelem. Počátek a konec doby zastupování ředitele v plném rozsahu pravomocí ředitele včetně uvedení oprávněného zástupce ředitele se oznamuje písemně rektorovi. (7) Uvolní-li se funkce ředitele, vykonává pravomoci ředitele v plném rozsahu ten ze zástupců ředitele, který je k tomu ředitelem s předchozím souhlasem rektora určen (statutární zástupce ředitele), případně jiná osoba pověřená rektorem. Článek 8 Zástupci ředitele a vedoucí kanceláře ředitele (1) Zástupce ředitele a vedoucí kanceláře ředitele je vedoucím zaměstnancem ústavu, který trvale zastupuje ředitele na svěřeném úseku působnosti. (2) Zástupce ředitele pro vědu: a) koordinuje činnost výzkumných center a výzkumných skupin a odpovídá za celkovou koncepci vědeckých a dalších akademických činností v rámci strategického plánu ústavu, b) odpovídá za koncepci a koordinované provádění personální politiky v oblasti vědy, včetně záležitostí doktorského studijního programu a postdoktorského programu, c) odpovídá za koncepci získávání výzkumných projektů a grantů, d) odpovídá za přípravu a provádění vnitřního hodnocení kvality a výkonnosti v oblasti vědeckých a dalších akademických činností, e) odpovídá za zpracování návrhu opatření navazujících na závěry Společného hodnocení vědecké excelence CEITEC, f) po projednání s příslušným vedoucím výzkumného centra schvaluje kritéria pro výběrové řízení na funkční místo vedoucího výzkumné skupiny, g) schvaluje koncepci zaměření a činnosti nově zřizované výzkumné skupiny po vyjádření vedoucího příslušného výzkumného centra, h) metodicky řídí vedoucí výzkumných center a vědeckého tajemníka ústavu, i) připravuje, svolává a řídí pravidelné porady vedoucích vědeckých pracovišť. (3) Zástupce ředitele pro výzkumnou infrastrukturu: a) odpovídá za koncepci rozvoje a využívání výzkumných infrastruktur, b) koordinuje činnost sdílených laboratoří, c) podílí se na přípravě celkové koncepce vědeckých a dalších akademických činností v rámci strategického plánu ústavu ve spolupráci se zástupce ředitele pro vědu, d) koordinuje přípravu všech projektů zahrnujících financování investičních nebo provozních potřeb výzkumné infrastruktury ústavu, sleduje jejich realizaci, e) podílí se ve spolupráci se zástupcem ředitele pro vědu na přípravě a provádění vnitřního hodnocení kvality a výkonnosti v oblasti vědeckých a dalších akademických činností a na zpracování návrhu opatření v oblasti sdílených laboratoří navazujících na závěry Společného hodnocení vědecké excelence CEITEC, f) po projednání s příslušným vedoucím výzkumného centra schvaluje kritéria pro výběrové řízení na funkční místo vedoucího sdílené laboratoře, g) schvaluje koncepci zaměření a činnosti nově zřizované sdílené laboratoře po vyjádření vedoucího příslušného výzkumného centra, h) metodicky řídí vedoucí sdílených laboratoří a tajemníka pro výzkumné infrastruktury, i) připravuje, svolává a řídí pravidelné porady vedoucích sdílených laboratoří. (4) Zástupce ředitele pro administrativu: a) řídí sekci administrativy a odpovídá za komplexní řízení vnitřní správy a hospodaření ústavu, b) odpovídá za koncepci tvorby rozpočtu a hospodaření ústavu, c) odpovídá za koncepci organizačního rozvoje a poskytování podpůrných činností, d) odpovídá za zpracování podkladů pro rozhodnutí ředitele a plánů, zpráv a informací vyžadovaných předpisy ústavu nebo MU, případně smlouvami uvedenými v čl. 2 odst. 2, e) odpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví při práci a požární ochranu v rámci ústavu, f) navrhuje odměňování vedoucích zaměstnanců sekce administrativy, a to případně po dohodě s dalším vedoucím zaměstnancem téhož stupně řízení, který vykonává metodické řízení ve vztahu k dotčenému vedoucímu zaměstnanci. (5) Vedoucí kanceláře ředitele: a) řídí kancelář ředitele a odpovídá za komplexní koordinaci podpory činnosti ředitele, Vědecké rady a poradních orgánů, b) zabezpečuje plánování a koordinaci činnosti vedení ústavu a dalších poradních orgánů, c) koordinuje činnosti při zpracování strategického plánu ústavu a při zpracování jeho hodnocení, d) odpovídá za řízení a správu vnitřní legislativy ústavu, e) koordinuje součinnost ústavu s jinými součástmi MU, a to zejména s rektorátem MU, a s jinými organizacemi, f) odpovídá za formální správnost všech písemností předložených k podpisu ředitele, g) koordinuje a kontroluje provádění rozhodnutí ředitele, h) ve vztahu k sekci administrativy vykonává metodické řídící pravomoci v oblasti své působnosti, pokud tak stanoví předpis. Článek 9 Vedoucí zaměstnanci vědeckých pracovišť (1) Vedoucí výzkumného centra: a) stojí v čele výzkumného centra a reprezentuje výzkumné centrum v rámci struktury ústavu, b) odpovídá za koncepci rozvoje činností výzkumného centra včetně návrhu strategických investic do infrastruktury pro výzkum, v souladu se strategickým plánem ústavu, c) odpovídá za vyhledávání a rozvoj příležitostí vědecké spolupráce v rámci ústavu, MU, CEITEC a s jinými organizacemi, zejména směrem k získávání výzkumných projektů, grantů a spolupráci s aplikační sférou, d) předkládá návrh rozpočtu na společné aktivity výzkumného centra, e) vyjadřuje se k návrhu rozpočtu výzkumných skupin ve své působnosti, f) vyjadřuje se ke koncepci zaměření a činnosti výzkumných skupin schvalované při jejím zřízení a průběžně hodnotí činnost výzkumných skupin, g) přímo řídí vedoucí výzkumných skupin. (2) Vedoucí výzkumné skupiny: a) stojí v čele výzkumné skupiny a odpovídá za komplexní řízení činností výzkumné skupiny v souladu se strategickým plánem ústavu, koncepcí zaměření a činnosti výzkumné skupiny schválené při jejím zřízení, a stanoveným rozpočtem výzkumné skupiny, b) připravuje návrh rozpočtu výzkumné skupiny, c) definuje kritéria pro výběrová řízení na zaměstnance výzkumné skupiny v souladu s předpisy a systemizací pracovních míst, d) navrhuje vznik, změnu a zánik pracovního poměru zaměstnance zařazeného do výzkumné skupiny, jakož i odměňování takového zaměstnance. (3) Ve vztahu k vedoucím jiných pracovišť se odstavec 2 použije přiměřeně. Článek 10 Vedoucí zaměstnanci v sekci administrativy (1) Tajemník ústavu je vedoucím zaměstnancem, který napomáhá výkonu působnosti zástupce ředitele pro administrativu tím, že: a) odpovídá za komplexní přípravu a správu rozpočtu ústavu, b) odpovídá za komplexní koordinaci provozních záležitostí ústavu včetně součinnosti se Správou Univerzitního kampusu Bohunice, c) v rámci sekce administrativy koordinuje činnosti a metodicky řídí určená oddělení, pokud tak stanoví předpis, d) zastupuje zástupce ředitele pro administrativu v době nepřítomnosti v plném rozsahu pravomocí tohoto funkčního místa. (2) Vědecký tajemník ústavu je vedoucím zaměstnancem, který napomáhá výkonu působnosti zástupce ředitele pro vědu tím, že: a) odpovídá po stránce organizační a odborné za komplexní přípravu koncepcí spadající do působnosti zástupce ředitele pro vědu, a b) v rámci sekce administrativy koordinuje činnosti a metodicky řídí určená oddělení, pokud tak stanoví předpis. (3) Tajemník pro výzkumné infrastruktury je vedoucím zaměstnancem, který napomáhá výkonu působnosti zástupce ředitele pro výzkumné infrastruktury tím, že: a) odpovídá po stránce organizační a odborné za komplexní přípravu koncepcí spadající do působnosti zástupce ředitele pro infrastruktury, a b) v rámci sekce administrativy koordinuje činnosti a metodicky řídí určená oddělení, pokud tak stanoví předpis. (4) Vedoucí oddělení: a) stojí v čele oddělení a odpovídá za komplexní řízení agendy oddělení podle předpisu, b) odpovídá za spolupráci s jinými pracovišti v rámci struktury metodického řízení podle Organizačního řádu MU. Část čtvrtá Vědecká rada CEITEC a poradní orgány Článek 11 Vědecká rada CEITEC (1) Působnost Vědecké rady vysokoškolského ústavu CEITEC (dále jen „Vědecká rada“) vyplývá z ustanovení § 34 zákona. (2) Předsedou Vědecké rady je ředitel, který se souhlasem Akademického senátu MU jmenuje a odvolává ostatní členy Vědecké rady. Vědecká rada může na návrh předsedy Vědecké rady zvolit ze svých členů jednoho nebo více místopředsedů Vědecké rady. (3) Vědecká rada vykonává svoji působnost zejména tím, že: a) projednává návrh strategického plánu ústavu a hodnocení jeho plnění, b) projednává výsledky vnitřního hodnocení kvality vědeckých a dalších akademických činností a návrh opatření navazujících na závěry Společného hodnocení vědecké excelence CEITEC, c) vyjadřuje se k záměru zřídit nebo zrušit výzkumnou skupinu nebo výzkumné centrum, d) vyjadřuje se k záměrům jiných zásadních rozhodnutí a k dalším otázkám, které jí předloží ředitel. Článek 12 Kolegium ředitele (1) Kolegium ředitele je stálým koncepčním poradním orgánem ředitele, který sestává ze členů vedení ústavu (čl. 13), vedoucích výzkumných center a předsedů komisí. Kolegiu předsedá ředitel. (2) Kolegium ředitele projednává zejména a) návrhy rozhodnutí ředitele ve věcech náležejících do vyhrazené pravomoci ředitele podle čl. 7 odst. 4 písm. a) až i), vyjma rozhodnutí personální povahy, b) materiály předkládané Vědecké radě (čl. 11 odst. 3). Článek 13 Vedení ústavu Vedení ústavu je stálým operativním poradním a koordinačním orgánem ředitele, který sestává ze zástupců ředitele a vedoucího kanceláře ředitele. Článek 14 Komise a další poradní orgány (1) Komisi lze zřídit jako odborný poradní orgán pro určitou problematiku. Předsedu a členy komise jmenuje a odvolává ředitel. Komise spolupracuje na řešení otázek ve své působnosti s příslušnými vedoucími zaměstnanci a má právo předkládat své zprávy a doporučení bezprostředně v rámci kolegia ředitele. (2) Ředitel může ze zaměstnanců ústavu též určit představitele vedení pro určitou problematiku, který má při plnění svých úkolů obdobné postavení jako komise. Článek 15 Zápisy z jednání poradních orgánů Z jednání Vědecké rady a poradních orgánů je pořizován zápis, který je přístupný v informačním systému MU. Část pátá Společná, přechodná a závěrečná ustanovení Článek 16 Společná ustanovení (1) Tímto organizačním řádem nejsou dotčeny zvláštní předpisy nebo podmínky vyplývající z právních předpisů a předpisů MU, potažmo ze smluvních závazků MU, které se podle své povahy vztahují na otázky upravené tímto organizačním řádem, aniž by zde byly výslovně uvedeny. (2) Kompetenční spory mezi vedoucími zaměstnanci navzájem řeší tito vedoucí zaměstnanci vzájemnou dohodou; nelze-li však k takové dohodě dospět, rozhodne nejblíže jim společně nadřízený vedoucí zaměstnanec, případně ředitel. Článek 17 Přechodná ustanovení Za počátek prvního funkčního období ředitele ústavu ve smyslu čl. 7 odst. 1 se považuje 1. leden 2020 Článek 18 Závěrečná ustanovení (1) Tento organizační řád zrušuje Organizační řád Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity ze dne 26. října 2020, účinný od 1. listopadu 2020. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto organizačního řádu pověřuji ředitele Středoevropského technologického institutu MU. (3) Tento Organizační řád náleží do oblasti metodického řízení „Vnitřní správa a organizace“. (4) Kontrolu dodržování tohoto organizačního řádu vykonávají vedoucí zaměstnanci Středoevropského technologického institutu MU na všech stupních řízení. (5) Tento organizační řád nabývá platnosti dnem podpisu. (6) Tento organizační řád nabývá účinnosti dnem 1. března 2023. podepsáno elektronicky Martin Bareš rektor