Metodický materiál ke kurzu Speaking for Academic Purposes Toto instruktážní video slouží jako podpůrný materiál k on-line kurzu Speaking for Academic Purposes. V jednotlivých krocích uvidíte jak pracovat s materiály použitými v on-line kurzu také v reálné výuce, případové studie jsou zde zpracovány skutečnými studenty, silné a slabé stránky jsou zdůrazněny lektorkou. V první části videa lektorka vysvětlí, jaké jsou základní formy ústního projevu v akademickém kontextu, soustředí se pak na seminář, konzultaci, přednášku a workshop. V následující části je vysvětlena role semináře ve vzdělávání, především z pohledu interakce a role pedagoga. Jako další je pak detailně probrána role přednášky ve vzdělávání, její charakteristické vlastnosti a důležitost této pedagogické formy. Následuje diskuze, jak studenti hodnotí přednášku jako výukovou formu. Téma je podpořeno praktickou ukázkou (poslechem) několika úvodů k přednášce, studenti hodnotí poslech podle kritérií stanovených lektorkou. Na závěr této části jsou předvedeny aktivity, které jsou vhodné pro oživení přednášky („buzz activities, silent free writing, predictive or inquirytasks, personalization or concretization tasks“). Jako další je vysvětlena Sokratovská tradice ve vzdělávání a v ústním projevu, důležitost dialogu a mluvení při učení se. Dále lektorka vysvětlí rozdíly mezi prezentací, debatou, diskuzí a dialogem a soustředí se na to, v jaké části semináře se jednotlivé formy odehrávají. Následuje vysvětlení pedagogické role učitele („provider, scaffolder, problematizer“) a jak se jednotlivé role promítají v typu výuky (přednáška, seminář, workshop). V další části lektorka vysvětlí pojem kritického myšlení a tzv. „fishbowl technique“. Následuje praktická ukázka této techniky. V závěrečné části videa pak lektorka představí techniku kladení otázek (demonstrováno krátkou případovou studií).