Metodický materiál ke kurzu Writing for Academic Purposes Toto instruktážní video slouží jako podpůrný materiál k on-line kurzu Writing for Academic PUrposes. V jednotlivých krocích uvidíte jak pracovat s materiály použitými v on-line kurzu také v reálné výuce, případové studie jsou zde zpracovány skutečnými studenty, silné a slabé stránky jsou zdůrazněny lektorem. První část videa se věnuje aktuálním problémům při výuce akademického psaní, porovnává situaci v různých zemích, soustředí se především na britský a český vzdělávací systém. Jedním z hlavních diskutovaných problémů je přechod ze středního vzdělávacího stupně na vysokoškolský. V další části je pozornost soustředěna na výuku akademické slovní zásoby a nástrojů, které lze při ní využít (Academic World List - AWL). Zodpovězeny jsou otázky co AWL je, jak s ním pracovat a jak může studentům pomoci při akademickém psaní, je k dispozici i praktická ukázka na Internetu. Uvidíte také vhodná cvičení, která demonstrují studentům užitečnost AWL a tato část je pak uzavřena diskuzí týkající se výhod a nevýhod práce s AWL. V následující části vide je prezentován model výuky a studia (Teaching – Learning Model). Tento model je rozložen na několik fází. V první fázi probíhá „dekonstrukce“ žánru nebo typu textu a soustředí se především na kontextuální a jazykové rysy. K dosažení tohoto cíle lze pak dospět několika způsoby. Studenti si mohou klást otázky, které je upozorní na hlavní kontextuální znaky. Pro práci s jazykovými rysy se doporučuje práce s korpusy. Dalšími vhodnými technikami jsou například „Theme and Rheme“ a reformulace. Jakmile studenti nabydou dostatečnou znalost a kontrolu nad žánrem, následují pak fáze 2 – společná výstavba textu a fáze 3 – samostatná výstavba textu. Jako další pak uvidíte práci s lexikální hustotou jako jedním z nástrojů pro zlepšení kvality akademického písemného projevu. Lektorka vysvětlí princi lexikální hustoty a demonstruje na krátkém textu výpočet. Dalším z nástrojů pro zlepšení akademického psaní je „Theme and Rheme“ – rozložení informací v jednotlivých větách textu. Na jednoduchý příkladech je vysvětlen princip této techniky a uvidíte také několik praktických cvičení, která mohou studentům pomoci vysvětlit její přínos. Poslední technikou probranou v této části vide je reformulace. Opět je vysvětlen její princip, výhody a nevýhody a na závěr studenti zkusí reformulovat text s jejím použitím. V další části videa se lektorka soustředí na „dekonstrukci“ úvodního a závěrečného odstavce, uvidíte několik praktických ukázek práce s texty. Jako další uvidíte práci s užitečnými on-line materiály, jednotlivé odkazy jsou prezentovány na Internetu a studenti diskutují výhody a případné nevýhody jednotlivých stránek. Plynule přejdeme k práci s korpusy. Jedním z předvedených korpusů je British National Corpus – BNC. Lektorka vysvětluje důležitost práce s korpusy, jejich výhody a nevýhody a následně je pak prezentována práce c programem AntConc, ve kterém si studenti mohou vytvářet korpus ve svém vlastním oboru. Je zde podrobně předveden postup instalace programu, převedení několika základních textů a hlavních funkcí, které lze v tomto programu využívat. V závěrečné části tohoto videa pak uvidíte praktická cvičení k jednotlivým probraným tématům – Academic Word List, dekonstrukce různých žánrů z pohledu kontextu, struktury a jazyka a reformulace a vhodného použití on-line nástrojů a korpusů.