Klíč ke cvičením a možné odpovědi Kapitola II. Slovní zásoba Task 1: a) 3, b) 1, c) 4, d) 2, e) 2 Task 2: a) leasing, largest; countries b) different; luck c) champion; won d) oven; comes e) exit, entry, entrance; recycle Task 3: a) usefully, useless, usage, abuser, usable b) modernise, modernity, modernist, modernism, modernisation c) systematic, systematically, systematise, systemic, systematised Task 4: applicant, botanist, cameraman, correspondent, dramatist, employer, employee, politician, physicist (Pozor: výraz physician znamená doktor, lékař), presenter, translator Task 5: 35: … goes from the main … station to the campus. It stops at a bus stop alongside the train … goes through a tunnel (first into, then out of the tunnel), towards Bohunice, away from the city … cars ahead and behind the bus. … walking along the pavements, past the shops … buildings across the road. … policemen among the people, … jog around the ponds, sit next to each … benches close to the ponds, … swims beneath the surface … lean against the tree, … you beyond the hills and stops in front of the main … room in the building. … students inside the self … waiting outside. You … go up the stairs. … coming down the stairs. … sit at a desk … screen on the desk … is underneath the desk. … photograph above the desk. … stay within the self … used off the desk … them onto the shelves. Task 6: 1.d, 2.f, 3.a, 4.e, 5.b, 6.c, 7.j, 8.g, 9.h, 10.i Task 7: a) a bit: slightly, somewhat, a little b) stuff: problem, subject, area, option, matter c) run away: emigrated, disappeared d) pretty good: favourable, adequate, positive e) terribly: extremely, exceedingly f) get worse: deteriorate, worsen g) ´cause: because h) get: receive i) are: range j) kind of: quite Task 8: a. II, b.V, c. III, d. I, e. IV Task 9: classify, arrange, consist, characteristic, criteria, basis, feature, category, classes, group, type, kinds, sort, species, breed, order, division, family, member, form Task 10: a) tone b) plasma c) hedge d) cleavage e) solution f) meter g) string Task 11: a) procrastination b) behavioural geography c) titan dioxide d) cytoplasmic membrane e) area studies f) epistemology g) madrigal h) electromagnetic spectrum i) gender audit j) nanotribology Task 12: a) disadvantage b) disagree c) miscalculate, recalculate d) mischarge, discharge, recharge, undercharge e) reconsider f) underestimation g) underline, reline h) misprint, reprint i) disregard j) misunderstand – Ověřte ve slovníku, že rozumíte významu všech těchto slov. Task 13: a) into b) among c) on d) towards / on e) on Task 14: a) složka, prvek, část; b) dopad, vliv, následky; c) podobně, rovněž; d) odpovídající e) hlavní, zásadní, klíčový, základní Task 15: 1c, 2e, 3b, 4g, 5a, 6f, 7d Task 16: - Task 17: 1) previous 2) proposal 3) online 4) comprise 5) under 6) While 7) analysed 8) run 9) still 10) members Task18: 1. Central European History 2. Masaryk nebo The University of xxx 3. Brno 4. 2^nd largest 5. 9 6. Faculty of Arts, Law, Medicine, Science, Education, Economics and Administration, Informatics, Sports Studies, and School of Social Studies, 7. institutes, departments 8. Central-European Technology Institute 9. Arts 10. History 11.to study roots of Central European historical and cultural identity 12. 2 13. a grant 14. food 15. travel expenses 16. studying materials 17. Bachelor´s 18. an undergraduate 19. Arts 20. 3 21. lectures 22. seminars 23. practicals 24. fieldwork 25. transfer 26. dissertation: Pozor na rozdíl mezi anglickými výrazy dissertation a thesis. Zatímco v češtině označuje slovo „disertace, disertační práce“ práci doktorskou, tedy vyšší úroveň prací ročníkových, bakalářských či diplomových, v angličtině označuje „a long piece of writing on a particular subject that you do as part of a university degree“ neboli jakoukoli písemnou práci, která je podmínkou k ukončení některého ze studijních programů na univerzitě. Naopak ekvivalentem disertační práce v angličtině je právě slovo thesis často ve spojení doctoral thesis. 27. exams 28. a degree 29. postgraduate 30. doctoral 31. 3 32. research 33. a thesis Task 19: a) job - pracovní místo, počitatelné podstatné jméno b) permit - povolení, fyzický předmět (certifikát, doklad, potvrzení, list papíru), počitatelné podstatné jméno c) expecting, awaiting – očekávám v myšlenkách d) trip – ustálené spojení Task 20: a) verb (sloveso) b) adjective (přídavné jméno) 3. adverb (příslovce) 4. abbreviation (zkratka) 5. following (následující) 6. literally (doslovně) 7. colloquialism (hovorový výraz) 8. informal (neformální výraz) 9. slang 10. euphemistic (jemnější vyjádření nepříjemného / drsného výrazu) 11. dialect 12. past participle (příčestí minulé) 13. Verb followed by an object is usually but not always used in passive. (Sloveso, po kterém následuje předmět se většinou, ale ne vždy, užívá v trpném rodě.) 14. The adverb is used following a verb. (Příslovce stojí za slovesem.) 15. The adverb normally accurs in company with a verb. (Příslovce se obvykle vyskytuje se slovesem.) Task 21: Skutečný design i celkový obsah včetně zvukové podoby lze najít v následujících zdrojích: a) Google b) Collins Cobuild English Language Dictionary, 1992 c) Hais, 1991 d) Longman Dictionary of Contemporaray English, 1990 e) Seznam f) Wikipedia g) Answers.com h) YourDictionary.com, Thesaurus i) YourDictionary.com, j) Skálová, 2002 Kapitola III. Mluvnice Task 1: - Task 2: a) Hais, 1991:39-40 b) Learn English Network, c) Dušková, 2009 d) Hunter College Reading / Writing Center f) Perfect Your English Task 3: a) bez členu, pravidlo A: rising star naznačuje, že osobu budou všichni znát b) bez členu: prav. E c) A,the,-, The,a,The, the, the: prav. A, B,fráze bez členu, A, A, A,A,C d) The, -, - , -: prav. B, D, D, D e) -, - , -: prav. A, D, D f) The: prav. C g) The, the, the: prav. F,C,F h) the, - , a: prav. F, G, B i) an, The, a: prav. B, H, B (J) The, - ,–: prav. F, G, G Task 4: a) U b) C c) C d) C e) U – damages znamená kompenzace f) U g) C h) U i) U i C j) U k) U l) U m) C n) U o) U p) C q) C r) C Task 5:1. apparatuses 2. genera 3. data (dnes již výraz data používá v angličtině pro jednotné i množné číslo současně) 4. analyses 5. oases 6. surveys 7.memoranda 8. media (používá se pro jednotné i množné číslo; na termín medium lze narazit jako na přídavné jméno v restauraci u „středně propečeného steaku“) 9. criteria/criterions 10. bacteria 11. statistic(s) číselné výsledky výzkumu vs. vědecká disciplína 12. bases 13. phenomena (phenomenons je přípustné pro lepší srozumitelnost a společenskou ohleduplnost při hovorech mimo akademickou obec) 14. strategies 15. nuclei 16. crises 17. radii 18. formulas / formulae 19. appendices / appendixes 20. species 21. people (při počtu dva až tři je lze užít pravidelné množné číslo persons) 22. series 23. hypotheses 24. theses 25. gymnasiums (Pozor! Znamená „tělocvična“ nikoli gymnázium) 26. indices / indexes 27. hierarchies Task 6: a) increase b) occurrence c) development d) category / categorization e) exclusion f) assessment g) injury h) definition i) assumption j) deletion Task 7: a) There is no change in the plural of certain animals’ names (e.g. fish). b) A walk for charity raises money for breast cancer foundations. c) There is public opposition to genetically modified food in this country. d) The growth of population in the country means greater unemployment. e) The University appreciates the use of special software for plagiarism identification in assignments used by lecturers. f) An abnormally low temperature body state requires hospitalisation. g) The topic of her essay was the protection of civilians by the army in the region. h) The importance of euthanasia is its concern with human rights. i) His hatred of women is the cause of his reluctance to marry. j) Flight is essential for birds´ survival. k) Finding that that none of their reading list titles were available was frustrating. l) Reading between the lines requires an interactive approach to texts. m) Germany's invasion of Poland in 1939 was the immediate cause of the outbreak of the Second World War. n) The analysis of the data revealed a number of different trends. Na závěr tohoto cvičení je dobré porovnat nominalizovanou a nenominalizovanou verzi sdělení a ověřit si, že v mnoha případech je nominalizované sdělení přesnější a jasnější. Task 8: a) a useful big paperback learner’s dictionary b) a big grey metal tool case c) an interesting old Latin manuscript d) important large scientific research e) a beautiful short old Russian fairytale f) lovely new red velvet curtains Task 9: a) …as / so many credits as me. b)… more pages than I did / me. c)… less than I expected. d)… read as / so many books on philosophy as I used to. e) … English grammar as well as me / I do. f) … about the exam, the more worried I was getting. g) … a broken bottle as a weapon. h) … like living I prison. Task 10: a) A: You – people b) A: One – one’s = člověk, jeho c) A: We = lidé d) A: us = lidem e) A: speaker - they – they = jeho f) G: They – their = oni-své g) A: One = člověk h) G: you – your = vy / ty-vaší / tvé i) G: one = jeden j) G: We = my, reálná skupina (ne obecné) k) A: we = lidé l) A: a citizen – their = jeho m) A: you = lidé n) G: They – you - your = oni, ty / vy, tvém / vašem o) A: writer – their =svůj Task 11: a) someone b) everything / something c) nothing d) somewhere e) anyone f) everywhere g) No one / Nobody h) anything / anyone i) nowhere Task 12: 123,950 one hundred and twenty three thousand, nine hundred and fifty; 34.765 thirty four point seven six five (číslovky za desetinnou čárkou se čtou vždy po jednotlivých číslicích); 325.78 three hundred and twenty five point seven eight; 764,762,098 seven hundred and sixty four million, seven hundred and sixty two thousand and ninety eight; 306,500 three hundred and six thousand, five hundred; 500,005 five hundred thousand and five; 5.904 five point nine o four; 1/10 one tenth; 4/5 four fifths; 2 ½ two and a half; 3/17 three seventeenths; 25/26 twenty five twenty sixths nebo twenty five over twenty six; 5 ¼ five and a quarter; 7/12 seven twelfths Task 13: 1. the first three 2. dozens 3. out of 4. once 5. OK 6. under eighteen 7. over / more than seventy 8. Zero 9. seven thousand workers 10. double those 11. six million inhabitants 12. an / per hour 13. OK 14. at a time 15. Millions of students Task 14: a) collaborated b) have increased c) will introduce / create d) fluctuate e) eliminate / eradicate Task 15: a) have indicated – recent se obvykle pojí s předpřítomným časem / indicate b) was indicating – v danou chvíli v minulosti c) indicates d) is indicating – trvání děje v přítomnosti / indicates e) indicated / had indicated – previous může dávat předminulý kontext f) is going to indicate – plán jak bude věc probíhat g) had indicated – děj pře jiným minulým h) has been indicating – již nějakou dobu a zdá se, že bude i nadále i) will indicate – neutrální budoucnost j) had been indicating – děj probíhal po nějakou dobu v minulosti až do jiného děje v minulosti k) will be indicating / will keep indicating – bude probíhat nějakou dobu v budoucnosti Task 16: 1) was united 2) took 3) could be damaging 4) earns 5) have changed 6) support 7) have set / have been setting 8) have invested 9) see 10) has not changed 11) opposes 12) has not set 13) does not have 14) will be affected Task 17: a) The growth of bacteria was studied. b) One sample was dissolved prior to thermal treatment. c) This conclusion should be rejected for two reasons. d) This book would never have been published without additional financial support from the Nansen Institute. e) Global pollution will be detected by a new satellite, which will be launched next month. f) To preserve originality of thinking, editing of all chapters has been kept to a minimum. g) A total of ten innovative papers were presented and discussed during the two-day workshop sessions. h) Climate change and a number of other environmental problems can be partly caused by human activities. i) It is said with a monotonous regularity that the collapse of the World Trade Centre´s twin towers changed the world. j) This is widely interpreted as an elaboration of Darwinism in which species are thought of as modifying the biosphere. Zde je opět užitečné porovnat obě verze a posoudit, které jsou elegantnější či srozumitelnější. Task 18: a) P50, GP b) P50 c) S, SO d) S e) SO f) SO g) S h) SO i) P30 j) P30 k) GP l) SO m) S n) P50 o) SO p) SO q) P30, P30, P50 r) P30 s) GP t) SO u) P50 Task 19: 1) b, c 2) a, d 3) b, c 4) b, d 5) a, d Task 20: 1.e, 2.a, 3.d, 4.b, 5.f, 6.c Task 21: a) repair / have repaired b) pay c) would d) was e) would have received f) given g) had not Task 22: a) … they would have been hunters. b) ok: I, he, she, it, there se v podmínkových větách mohou pojit s tvarem were. Jde o starší formu slovesa (konjunktiv), která přežívá už jen v některých frázích, zejména u podmínek nereálných c) If he is/was/were … d) ok e) … would have had to reconsider… f) ok g) … is rejected, … h) If she had said …i) ok j) … were removed, … k) If we had sent out … l) If you are interested … Task 23: a) …he wanted to talk about his experience … he would like to express his thanks …, whom he had met … 15 years before … and since then they had had a lot of …b) …When he was a child, he had that very childish idea and he thought that foreigners had …. He thought, they first had to … they had in mind. … that poor guy, had to retranslate… . …he noticed …things were not …who speaks … speaks …he kept in his mind …those people might say … Některé věty mají obecnou platnost, a proto daná slovesa mohou zůstat v přítomném čase. Pokud jste věty v přítomném čase převáděli do minulého, není to chyba, jen jste změnili sdělení: z obecných tvrzení jste vytvořili tehdejší myšlenky autora. c) …he had thought it would have been … their (listeners´) attention to those differences and he would proceed …he would tell them about his experience … then he was going to say … he would finish with …. He would like to show them …they were …the difference were not due to their …. Task 24: a) fluently b) sideways c) childish manner d) in an unusual way e) completely f) serious – některá slovesa, jako např. look, feel, sound, se v aj pojí ve významu našeho příslovce s přídavnými jmény g) badly h) late - některá příslovce mají oba tvary s odlišným významem late: pozdě, déle vs. lately: v poslední době i) clockwise j) concurrently Task 25: a) … have yet to be … b) … four years ago. c) … we are usually on time / usually, we are on time. d) I often visit / I visit … often. e) … the text carefully. f) … you ever been … g) … experienced relatively few … h) …perfectly fluent. i) …experienced enough to be … j) … frequency usually follow … - srovnejte větu c) a j) – ve větě c) stojí usually za slovesem, protože se jedná o sloveso “být”; mezi podmět a sloveso “být” obvykle žádná příslovce nevstupují. Task 26: 1) to 2) at 3) into 4) at 5) out of / from 6) into 7) over / above 8) next to 9) in 10) close to 11) among / in 12) against Task 27: a) over, under / above, below, between, over – před číslem je obvykle over b) at c) through d) to e) towards / to f) towards / to g) after, before h) at i) between Task 28: a) While on maternity leave, I do not … b) … report in by next Monday. c) The professor is on a sick leave until next Tuesday. d) While we were working on the statistic, the lights … e) I collected a lot of relevant data during one year in the Philippines. f) …comes, it rains for three days. g) The course runs between 23^rd and 29^th June. h) The course runs from 23^rd June to 29^th June. i) … holidays over Christmas. j) He has been holding the presidential office for two years. (v roce 2011, v následujících letech je třeba připočítávat patřičný počet roků.) Task 29:b,g,h,i,j Task 30: d Task 31: a,b,f Task 32: b,c,d Task 33: a) The same subjects were retested at two-week intervals. b) Steel is critical for the construction of skyscrapers. c) The title should indicate the topic of the study. d) Do you think the theory may have practical importance? e) The plan of this paper is as follows: f) How long has she be writing her dissertation? g) The error may be due to improper installation of the programme. h) There are some practical applications for their findings. i) Bacteria found in meat can be killed by radiation. j) The results were comprehensive but disappointing. Kapitola IV. Čtení Task 1: a) ne: slovo aerial poukazuje na jen jeden typ, navíc zřejmě ne pro humanitní obory. b) možná: Je zmíněn teoretický přístup; např. v části „metodologie” bychom mohli něco najít. c) ne: Slovní zásoba neodpovídá humanitním oborům. d) ano e) možná: část textu může být věnována obecné teorii. f) ne: viz. bod (c). Task 2: A: 1) survey research, quasi-experimental studies and true experiments 2) because of their aura of scientific rigour and clarity 3) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. B) 1) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. 2) to generate new theories or hypotheses, achieve a deep understanding of a particular issue, present detailed narratives to describe a person or process, and as one component of a mixed-methods study. 3) ethnographies, narratives, histories, biographies. C) 1) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje.2) explanatory and exploratory designs 3) because they logically allow them to take advantage of the strengths of each approach while simultaneously overcoming their weaknesses to some degree. D) 1) states of the world 2) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. 3) A movement from one state to another which satisfies the Pareto criterion 4) 3 5) moral responsibility of alternative states of the world is exhausted by the well-offness of persons: any ´moral goodness´ is moral goodness for someone. E) 1) K Austrálii nemají žádný vztah. They are numbers of regular cyclist in Western Australia in 1982 and 1989. POZOR: U vyhledávání informací musíme být vždy opatrní na kontext!!! 2) 750 km 3) no - majority of the additional cyclists are riding without a helmet 4) reported deaths (48%) 5) Bureau of Statistics (BS) 6) 1991 Task 3: a) F: opened space between anarchy and society b) T c) F: similar x different d) F: familiar x different e) F: widely appreciated x repelled or frightened f) T g) T h) T Task 4: a) 1 OK; 2: at home není zmíněno; 3: jen příklad druhé části odstavce; 4: leading není zmíněno; b) 1: nezmiňují se nejlepší kvality supervizora, ale problémy ve vztahu „s-s”; 2: nezmiňuje se; 3: jen polovina odstavce; 4: ok c) 1: ok 2: nezmíněno; 3: část textu; 4: část textu. Task 5: a) We should check carefully reasoning behind emotive language if it is used in arguments. b) Technopoly is a state of mind and thinking that is linked to the uncritical belief that technology can solve all problems. c) Critical comparisons differ from creative ones in being valid for a given context. Task 6: a) Hlavní myšlenka (HM): 1. věta, zbytek ji rozvíjí. b) HM: Suspending critical thinking when reading and making notes is not an effective strategy in terms of time management. Věty 2 a 4 jsou příklady strategií a jejich výsledků. c) HM: key part of how the brain works and why it is so efficient is thanks to the immediate activation of neuronal clusters. Případ antilopy a lva je ilustrací HM. d) HM: Cheating at universities is an international problem and they are starting to tackle it. Věta 1 přináší důkaz, věty 3-6 HM rozvíjejí a konkretizují. e) HM je 1. věta. Zbytek popisuje možné příklady změn. f) HM: The comparative method is defined here as one of the basic methods, one that discovers empirical relationships among variables – it is a method, not the only one; not a technique, not focused on measurement. Vše ostatní jsou příklady a citace podporující HM. Task 7: a) 3 b) 2 c) 1 d) 3 e) 2 f) 2 Task 8: a) 3 b) 5 c) 6 d) 4 e) 1 f) 2 g) 7 Task 9: a) Máme věřit, že ačkoli je většina nelegálních uživatelů drog „bílých”, do vězení se dostanou většinou Afroameričané a Hispánci. Klamný argument tkví ve využití statistiky a srovnání nesrovnatelného: USA (celé země) a New Yorku s Kalifornií (jednotlivé státy). b) Autor příliš zevšeobecňuje: „all technology“ is here to solve some kind of problems, ale začleňuje sem také sociální sítě nebo online hry. c) ironie – máme dosáhnout pravého opaku. d) Emocionální jazyk zaměřený jen na pozitiva, který ignoruje veškeré negativní epochy či myšlenkové proudy Evropy. e) Srovnávání nesrovnatelného s velkým nadhledem (vhodné pro kreativní oblast). Kapitola V. Poslech Task 1: -; Task 2: -; Task 3: -; Task 4: - Task 5: a) přednáška základní úrovně (freshman = student 1. ročníku), na jmenovaná témata. b) Debata na téma blogování: Q&A = otázky a odpovědi c) přednáška, prezentace, zřejmě na kontroverzní téma (paradox) d) panelová diskuse (panel) na téma spolupráce univerzit a soukromého sektoru (industry) e) prezentace, zřejmě ne akademická (´us´ nonprofits) f) přednáška, zřejmě jedna ze série přednášek na téma absolutismu v Evropě; Promluvy lze shlédnout zde: a) http://www.youtube.com/user/YaleCourses#p/c/3F629F73640F831D/1/bz XnDn0i7-k; b) http://www.youtube.com/watch?v=zQI4npmXCEM&feature=channel; c) http: //www.ted.com/talks/lang/eng/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html; d) http:// www.youtube.com/watch?v=UjgE39CUlSw; e) http://www.ted.com/talks/melinda_french _gates_what_nonprofits_can_learn_from_coca_cola.html; f) http://www.youtube.com/user/ YaleCourses#p/c/3A8E6CE294860A24/1/zeGaZf3vAM0; Task 6: Kromě metody celkového porozumění, zde bylo možné použít tzv. scanning (viz. kapitola IV., část IV.2.) a zaměřit se na klíčová slova: 1. b: biology; 2. c: movement, get started; 3.d: community, knowledge; 4.a: social. Prezentace lze shlédnout zde:a) http://www. ted.com/talks/lang/eng/robert_full_on_animal_movement.html; b) http://www.ted.com/talks/ derek_sivers_how_to_start_a_movement.html; c) http://video.google.ca/videoplay?docid=68522 87090518403675# ; d) http://www.youtube.com/watch?v=FZ90zWa4RBw Task 7: a) Hodina bude zřejmě interaktivní, intelektuálně značně náročná. Příprava bude muset být teoretická, abychom dokázali doložit a obhájit svá stanoviska, ale zaměřená také na aktivní využití jazyka, protože se možná bude „slovíčkařit“. http://www.youtube.com/watch?v=kBdfcR-8hEY&feature=&p=72C62342291D5DAE& index=0&playnext=1 b) Jde o společenskou událost, není třeba se připravovat, ani soustředit. Při neporozumění se při nejhorším nebudeme bavit jako ostatní. http://www.youtube.com/watch?v=5-a8QXUAe2g c) Půjde o náročnou přednášku plnou abstraktních pojmů a konceptů. Příprava bude zahrnovat studium literatury, abychom porozuměli obsahu, a odborné terminologie, která nám zajistí pochopení formy – tedy jazyka. Přednáška zřejmě nebude interaktivní, proto se musíme připravit na soustředěný dlouhodobý poslech a na zápis poznámek. http://www.youtube.com/watch?v=vg01Q1BI4WM&feature=related Task 8: 2; 3; 4; 6; 10; 12; 15 Task 9: a) 8 b) 4 c) 2 d) 7 e) 6 f) 3 g) 1 h) 5 Task 10: 1) There are five different things we do while listening to ordinary conversations. 2) Příklad deleting. Pokud teorii rozumíme, není důležitý. 3) Zřejmě ilustrace poslechu popisu konkrétních událostí, při kterém si každý představí něco mírně jiného. Příkladem bylo zřejmě jezero Lago Maggiore. 4) Záleží na posluchači. Po příkladu bývá teorie srozumitelnější. 5) Není to problém, pokud jsem pochopil princip generalisation, byl to jen další příklad. 6) V úvodu zmínil pět bodů, a nyní u čtvrtého zaznělo finally, možná něco nepostihl. 7) Byl zmíněn bod 5. 8) Neměl by to být problém, protože situaci vysvětluje také synonymum automatic. 9) Řečník bude něco diktovat. 10) „OK“ signalizovalo konec myšlenky a potvrzení, jestli posluchači rozumí. Task 11: A) a) 12 b) 9 c) 1 d) 7 e) 2 f) 15 g) 8 h) 13 i) 3 j) 14 k) 4 l) 17 m) 11 n) 6 o) 10 p) 5 q) 16 B) a) 9 b) 4 c) 6 d) 2 e) 7 f) 10 g) 8 h) 5 i) 1 j) 3 Task 12: A) Stručný grafický zápis vhodný pro studenty s vizuální pamětí a představivostí; málo detailů může po nějakém čase ztratit srozumitelnost B) Zdánlivě komplexní, nicméně neefektivní. Neproběhlo rozlišení mezi důležitými a nedůležitými fakty, vynecháno je to, co autor nestihl zapsat. Některé věty jsou nesrozumitelné, jiné mohou dávat jiný význam, než jaký řečník zamýšlel. C) Stručné a jasné shrnutí toho nejdůležitějšího. Nevýhodou může být přílišná stručnost. Kapitola VI. Mluvení Task 1: a) ne: téma je příliš obecné, neakademické; zásadní chybou je soustředit přípravu na jednu osobu, nemůžeme podchytit ostatní b) ano: jasné, přesné téma, náročnost tématu je vyvážena nenáročným cílem c) ne: příliš mnoho bodů; dvě různá témata d) ne: příliš obecné téma, subjektivní a nerealistický cíl e) ano: jasný cíl i téma Task 2: a) 3 b) 1 c) 2 Task 3: a) formální jazyk, využití technologií, vyrovnané užití odborné terminologie a obecného ak. jazyka (na všichni členové komise budou odborníky v našem oboru); příprava pouze prezentace, komise se může ptát kdykoli; cílem je vytvořit velmi originální prezentaci, aby se lišila od ostatních a zaujala komisi možných různých profesních zájmů b) neformální; cílem je pobavit; připravit si odpovědi na otázky odborníků, laiků, až po naivní otázky dětí; velikost skupin se bude podstatně lišit. Task 4: a) purpose of the talk b) introducing myself c) subject / topic d) greeting, positive comment e) questions Task 5: 1) j 2) c 3) h 4) b 5) d 6) e 7) i 8) a 9) f 10) g Task 6: 1) d 2) c 3) i 4) g 5) f 6) e 7) j 8) a 9) b 10) h Task 7: a) Can the study of society be considered Science? b) To discuss whether social sciences are science at all. c) 3 d) about 10 minutes e) PowerPoint Task 8: - Task 9: a) ne: příliš dlouhá, nesrozumitelná věta, v angličtině označovaná za academese; b) ano c) ano d) ne: příliš hovorové Task 10: - Task 11: A) 1) e 2) b 3) a 4) c 5) d B) 1) f 2) b 3) d 4) a 5) g 6) c 7) e C) 1) f 2) d 3) e 4) c 5) b 6) g 7) a Task 12: 1) d 2) c 3) a 4) b Task 13: - Task 14: A) g, c, d, a, f, b, e B) 1) g 2) c, d, a 3) f 4) b 5) e Task 15: 1) i 2) e 3) b 4) l 5) c 6) h 7) f 8) j 9) g 10) k 11) d 12) a Task 16: 1) i 2) b 3) m 4) d 5) c 6) e 7) j 8) f 9) n 10) g 11) h 12) k 13) l 14) a Task 17: a) to inform about the folly of current writing and pressure on graduate students… b) 3 c) I have to confess that … to verbiage. Task 18: A) – B) a) 2 b) 8 c) 5 d) 3 e) 6 f) 7 g) 4 h) 1 Task 19: - Task 20: I: a, b, d, g, h, j, k, l, m, o, p H: c, e, f, i, n. Task 21: a) 3,9 b)1,7 c) 4,6,10 d) 8 e)2 f) 5 Task 22: A) 1) casual 2) quite informal 3) very formal B) 1) A: Maybe; you’re; working on; very interesting; tell us more; a lot; Really; Continue; if not a little preposterous; over a pint; B: interest; working in this field; Pleased to; pretty large; in fact; work on; side of things; hmm; I’ve; for short; I hope; dealing with; in the style of; go about; plan to; a small operation 2) A: Wow, it’s you! what’re you up-to; got bogged down; stuff; you know; It’s kind of got something to do with planning, err, working things out; I’ve; zip; give or take; I’ve put down; dead old; bored to death; Hell, no!; yer know; there’s; punters; B: Hi Brian (křestní jméno), chalk face. ‘uni’; huh, Ouch, that hurts; right now; out of work; or what?; Weird; got time; fill me in 3) A: Welcome Brian Fitzpatrick (příjmení); I am honoured; occasion; explain; in terms of; if anything; to date; assume; devotees; B: The pleasure is all mine.; specifically; previously; hopelessly dated; by no means; insolvent; retain; fervent; currently; relating to Task 23: a) repetition b) clarification c) irrelevant question d) compliment e) questioning the accuracy of speaker´s sources f) asking strings of questions g) interrupting Task 24: A: Could we go … B: Certainly, … A: Wouldn’t it … B: You mean … A: Yes, that is what … B: My personal belief … A: Yes. Thanks. Task 25: 1.b 2.a 3.a 4.a 5. b Task 26: - Task 27: F: 1, 2, 5, 6 I: 3, 4, 7 Task 28: - Task 29: 1) c 2) e 3) b 4) g 5) f 6) a 7) d Task 30: Např. přímá otázka viz. Task 9; výraznější změna intonace; změna tónu hlasu; pauza; ukončení vlastní věty výrazy you know, um, don´t know, nebo kind of; oční kontakt, gestikulace směrem k jedné osobě; atd. Task 31: Např.: a) I like coffee but do you want me to make tea? b) I love the adrenaline rush of bungee jumping. Why don’t you start off with something not as ‘extreme’. c) Are you kidding? You can wait for almost an hour for a bus – is your transport cheap? d) Wales, UK, and it was impossible to get out of the house over the Christmas holidays then. Fortunately I was not home during the worst of it. e) I wish! I’ve been so busy for the last six months, and anyway it costs a fortune to travel even locally these days. f) Only once when my flight to Uruguay was diverted. Did you get to see the Gaudi stuff? g) It always seems the future is bright when you’re at a conference with an amazing raconteur. But, then I get back to the real world with a boss who would never put such forward thinking ideas into practice – money! It always hinges on cost. h) I love all this modern stuff and it’s becoming more interactive than ever. Have you heard of ‘aroma movies’? i) I am sure you’re right. At my place they cut research grants when things get tough. Does the government fund universities in your country? j) Hmmm last speaker – that’s the toughest slot. I would advertise your uniqueness in the coffee place beforehand. What do you think? Kapitola VII. Psaní Task 1: a) ne: hovorový idiom; b) ne: není to celá věta, vykřičník se nepoužívá, protože jde o citové zabarvení c) ano: celá věta, přesná, s odkazy na zdroje d) ne: „nekonečná“ věta, beletristický, emotivní styl Task 2: a) Based on the questionable quality of his previous studies and fallacious arguments his recent results must be considered unreliable. b) There have always been criticism of definitions of intelligence based only on IQ, and in recent years they have been gaining in number and strength. There is a range of alternative, sometimes competing theories that argue that intelligence takes in much more than IQ tests can ever hope to assess. (Robinson, 2009:43) c) The Effective Study Skills book by Price and Maier (2007), states that a reference list is unlike a bibliography. A reference list should contain all the books, articles, quotes and citations used within a written work. A bibliography conversely should include everything which has influenced the writer’s ideas and opinions but does not have to be quoted or referenced within the text. d) A.E. Housman hypothesises that there is ‘no such thing as general studies’. He adds that ‘general knowledge is not general but specific’ with a further addition that ‘All knowledge is precious whether or not it serves the slightest human use …’ suggesting it has little connection with success. e) Michael Bueso, a person living on Welsh Street 15, confirmed a state of shock caused by witnessing an unknown female and his uncle´s son engaged in behaviour normatively associated with courting, i.e., kissing, in the living room of the above mentioned house. Task 3: a) 3: odborná terminologie, časté užití nominalizace b) 6: formální ak. výrazy v kombinaci s běžnými frázemi (rose vs likelyhood of a surge) c) 1: slovní zásoba srozumitelná široké veřejnosti, přesto formální (increased monetarily; take measures) d) 5: větší využití frázových sloves, věta je výrazně kratší, stále ještě formální styl e) 4: základní slovní zásoba, stručné sdělení f) 2: výplňková slova, opisy situace Task 4: a) novelistic (Brown, 2003: 8-9); b) journalistic (Kalabarians, 2011) c) transcription of a spoken text d) academic (Barcly, 2009:2) e) web (Wikipaedia, 2011) Task 5: a) 4 b) 5 c) 2 d) 1 e) 3 Task 6: a) ne: příklad přehnaně formálního odborného až nesrozumitelného textu, který bývá v angličtině posměšně nazýván academese, neboť svoji odbornost předstírá nesrozumitelností, nadužíváním cizích výrazů, nesmyslnou délkou souvětí či značně komplikovanou větnou stavbu. b) ano c) ne: adekvátní kvalitě konceptu: špatná struktura, jazykové chyby, žádné citace, zřejmě z části plagiát d) ano: i když můžeme textu vytknout neformální až emotivní jazyk bližší žurnalistice Task 7: a) There is no difficulty; difficulties could arise b) it is possible c) It may have been necessary d) often e) may not be; probably f) conceivably; certainly, Hillard g) Hall provides an important caveat; it is likely to be; certain h) it is useful i) there appears to be; is widely understood in business Task 8: The generic term ‘depression’ can be referred to as: Gloom and doom; sadness and madness; melancholy; doldrums; languor; or sorrowfulness, because depression has many names. Often described as the common cold of psychiatry, depression is a widespread problem and, indeed, it is a rare human being that does not feel depressed at some time. There are many different types of depression, with widely differing symptoms. Depression can be unipolar (medical language for 'simple') or bipolar. The latter is also known as manic depression and one variant of it is manic depressive psychosis. Then there is SADS, or Syndrome. There is also PPD (post-partum depression) and endogenous (from within) and reactive depression. This last means a person is depressed because that is how they react to something that has happened to them. (Vayda, 1989: 47-50) Task 9: a) Varianta (1) bude vhodná v mnoha oborech: trpný rod zde nebrání srozumitelnosti a jsou zde popisovány metody, trpný rod je proto vhodný. b) 1. viz. bod (a) c) Varianta (2) může být v některých oborech vhodnější díky lepší čtivosti. d) viz. bod c Task 10: a) Bio energy can be considered here, not as ethanol or global warming, which seem to be lexically emotive, but as oil, gas and coal. According to Enrique (2007), part of rationally spanning the future to determine ocean activity depends on how we understand bio energy and manage it. Enrique further claims that ‘… only after we completely understand bio energy can we begin erecting geo-spatial orbits or experiment with microwaves …’ He suggests researching bio energy through first particularising agriculture. He claims that because ‘… we’ve been planting for 11,000 years … and measuring what we plant …’, researchers established how to deal with pests and cultivate land. In measuring lean and fruitful years early farmers learned how to use water to cultivate, which later spread beyond the Nile and showed how irrigation made a difference. From these early agricultural beginnings, Enriquez suggests, we should move forward (Enriquez, 2007). b) Seasoned Human behavioural researchers with a specialisation in future behavioural learning and thought patterns, endeavouring to design for the future, acknowledge some ambiguity when positing what the future will resemble. The behavioural researchers, though, claim to have clear hypotheses about future human behaviour. From Research undertaken in overpopulated environments such as China, Brazil, India and parts of Africa, it was calculated that of the six point three Billion people living on earth in 2007, three billion had cellular connectivity (mobile phones), with research estimates that a further billion would be connected by 2009. According to Chipchase (2007), the problem for behaviourist researchers seems to be not that more people are going to be able to communicate globally, but determining what will be worthy of discussion. Task 11: a) 1.ok 2. ne: příliš mnoho zkratek 3.ok 4. ne: výraz a study je zde nadbytečný, protože není specifikovaný a nenese žádný význam, při specifikaci studie by opodstatnění měl b) 1. ano 2. ne: titulek pouze přitahující pozornost, obsah nelze odhadnout 3. ne: nenese žádný obsah 4. ano c) 1. b, c, e, g, j – články v odborných časopisech mohou mít obecnější i velmi konkrétní témata 2. c, d, f – široká, obecná témata 3. c, e, g – většinou širší témata než v odborných článcích, 4. a, e, j – mohou být obecnější, zaměřená na upoutání pozornosti 5. a, h – zaměřené jen na upoutání pozornosti; Položka (i) není název ani titulek, jde o veřejný nápis. Task 12: a) 3 b) 1 c) 2 d) 4 Task 13: - Task 14: 1. hlavní myšlenka 2. rozvíjející myšlenka 3.-6. příklady, doplňující informace 7. závěrečné shrnutí odstavce Task 15: a) 3: odstavec porovnává podobnosti dvou druhů textů; věty 1 a 2 se zaměřují na rozdíly; věta 4 uvádí i jiné druhy textů. b) 4: odstavec se zaměřuje na pozitiva role vedoucího práce; věta 1 se soustředí na vztah mezi vedoucím a studentem, věta 2 na očekávání studenta a věta 3 na vlastní vedení práce. Task 16: a) 2: potvrzuje téma hlavní myšlenky z první věty odstavce; 1.věta rozvíjí pouze téma válečnictví, tedy příkladu, 3. věta přináší zcela nové myšlenky a 4. věta shrnuje jen kontext Darwinových teorií. b) 1: opakuje hlavní myšlenku první věty; 2. věta přidává novou myšlenku, 3. věta se soustředí na náhradu knihy, ale odstavec se zabývá komunikací a 4. věta se vztahuje jen k myšlence akademického kontextu. Task 17: 1.c 2e 3.a 4.b 5.f 6.d Task 18: b; V odstavci (a) se počínaje druhou větou nesourodě kombinuje komentář k různým pojmům topic, ideas, audience a sharing. Task 19: Let us consider, for instance, how we learn language. Learning to speak is one of the most miraculous achievements in a child´s life. It happens for the most of us within our first few years. No one teaches language to us – certainly not our parents. They could not possibly do that because spoken language is too complex, too subtle, and too full of variations for anyone to teach it formally to a child. Of course, parents and others guide and correct young children as they learn to speak and they may encourage and applaud them. But babies do not learn to speak by instruction. They learn by imitation and inference. We are all born with a deep, instinctive capacity for language, which is activated almost as soon as we draw breath. (Robinson, 2009:199) Task 20: a) Není to odstavec, ale jedna věta. b) Není to kvalitní odstavec opírající se o jednu hlavní myšlenku, jde o seznam hlavních myšlenek bez rozvíjejících a doplňujících bodů c) ok Task 21: Začátky odstavců: 1. Researchers Bereiter … 2. Novice writers … 3.On the other hand, … 4. Thus, … Task 22: - Task 23: 1) purpose 2) scope / methods 3) results 4) results 5) results 6) conclusion Task 24: a) nevhodný: vágní termíny: some 5000 or 6000, some other things, some; příliš mnoho vyjmenovaných příkladů: UK, France, Germany, Canada, Italy or Australia; gramatické a pravopisné chyby: behaviour, intensified, children, such, luck, overweight; nevhodné nadbytečné fráze: Let us first explain, We tried to, Our idea and finally the goal of the research was, If we added depressed mood and self-esteem to the model, variance explained might increase to 27%; hovorové komentáře: not really excellent, we are not really sure about b) Každý obor má svá specifika. Jde o příklad stručného a přesného matematického abstraktu, který obsahuje všechny strukturální prvky. c) Kvalitní abstrakt, který potřebuje drobné úpravy: dodržet akademickou slovní zásobu: keep → continue to, point → purpose; zkratku FRY je poprvé třeba uvést hned za Socialist Yugoslavia (FRY); je lepší vyhýbat se pomlčkám, vyjádřit je slovy: např. that is d) ok Task 25: - Task 26: a) 8 b) 3 c) 4 d) 9 e) 7 f) 6 g) 5 h) 1 i) 2 Task 27: a) 5 b) 6 c) 1 d) 2 e) 4 f) 3 Task 28: a) 3 b) 5 c) 1 d) 2 e) 4 Task 29: a) nekvalitní: uvádí sice zdroj, ale používá doslovné části originálu bez označení uvozovkami a citace. b) ok c) plagiát: neuvádí autory. Task 30: a) ano: citace (Balch, Báthory-Kitsz, 1992: 47) b) ne: obecná znalost c) Na úrovni studenta je citace nutná. Věta naznačuje hluboký vhled do problému podložený výzkumem a bádáním i vysokou kvalitu jazyka. V doktorském výzkumu by se už mohlo o původní myšlenku jednat. Ve skutečnosti jde o citaci (Blobel, 1998: 331). d) ne: obecná znalost e) ne: obecná znalost (pokud se nejedná o literární analýzu Hamleta) f) ano: bez citace není zřejmý zdroj dat. Task 31: a) Sand-Jensen (2007: 4), proposes that authors who want to be read and respected need to “maintain the essential boring tone. [His] advice is to make sure that all written assignments, even trivial ones, must be supported by one or more references.” He further advises that “… it does not matter that these statements are self-evident or that they comply with well-established knowledge, add a reference, or preferable 3-5 for gravitas”. This he posits while making comprehension difficult will “… [hide] any interesting information, and [take] up valuable space” and as a final caveat he advises writers to “… cite … their own work regardless of its relevance” (Sand-Jensen, 2007: 4). b) Irony is not usual in academic writing but it can occasionally be used as a learning device to demonstrate hyperbole, for example. Sand-Jensen (2007:4) suggests over-referencing, proposing that the more references the better. He also advises concealing pertinent information, leaving very few lines for the writer’s own words and ultimately self-referencing as an important part of a strategy for boring people and thus sounding erudite. Thankfully, it is obvious from the writer’s acerbic tone he does not want science students to follow his advice. c) Sand-Jensen, in his advice to science writers in 2007, is not seriously suggesting science writers should bore their readers by over-referencing, concealing relevant ideas, and self-aggrandisement by referencing their own works. He is intimating, with the help of ironic conceit, that such practices are a fact of science writer’s repertoire. d) Successfully produced scientific papers include much more than excellent writing skills. Important advice for those wanting excellent results include organizing and outlining; following a dedicated work regime; collecting data; taking notes and referencing important pertinent research on the particular subject. There are several general rules concerning researching techniques, and after the research is completed the paper must go through the rigors of drafting and editing which are the essential tools to produce an excellent piece of writing. (To read more, see: Sand-Jensen (2007): „How to write consistently boring scientific literature“) Task 32: a) 3 b) 1 c) 2 Task 33: nevhodná délka, bez struktury, nedůležité informace born 1978, speaks French, English and Spanish fluently, editor of 'The Ripple' the student newspaper, student Union positions; neanglické termíny: magister; neformální výrazy: actually; příliš mnoho položek v „zájmech”; nepotřebné překlady. Task 34: a) 3 b) 5 c) 1 d) 2 e) 4 Task 35: - Task 36: 1. M 2. C (většinou M) 3. N 4. N 5. M 6. N 7. C 8. N 9. C (pokud se vztahují k tématu a nelze je zařadit pod bod 7) 10. M 11. C 12. C 13. M 14. C (někdy stačí 2-3) 15. N 16. M 17. C 18. C (jen když jsou kvalitní) 19. C 20. C Task 37: a) telefon: je třeba uvést mezinárodní kód. b) E-mail: uvádí se jen adresa, která zní profesionálně. c) BA: chybí název práce. d) Nemění se české slovo gymnázium (gymnasium znamená tělocvična). e) Nemění se slovo „maturita”, uvádí se předměty. Naopak u „olympiád“ je třeba znát správný překlad; uvádí se pouze tehdy, když jsme se umístili na významných místech. f ) Základní škola se nikdy neuvádí. g) Erasmus: je třeba konkretizovat studium. h) Zaměstnání uvádíme jen pokud je relevantní k situaci nebo alespoň vypíšeme činnosti, které by mohly být relevantní nebo které by ukazovaly na naše dobré stránky. i) U dobrovolnické práce je také třeba specifikovat druh činnosti. j) Jazykové dovednosti musí být všechny popsány stejným způsobem; navíc zmiňujeme pouze to, co umíme. k) Uvádíme pouze dovednosti, které ovládáme skvěle, vše je třeba specifikovat. l) Koníčky se uvádějí jen v případě, že výrazně podtrhují kvality naší osobnosti nebo mají nějaký vztah k dané situaci. Task 38: - Task 39: a) 3 b) 4 c) 1 d) 2 Task 40: A) a) F b) I c) F d) I e) VI f) VF g) F h) I i) F j) I k) VI l) VF B) a) F b) VI c) VF d) I e) VI f) I g) VI h) I i) F j) I k) F l) I m) F n) VI o) I p) I C) a) F b) I c) VF d) F e) VF f) VF g) I h) I i) VI Task 41: Thank you for; I am terribly sorry; I'm afraid that; I am very keen; I was hoping that you might be able to; perhaps; we might discuss; I shall very much look forward to hearing from you; mutually beneficial arrangement; I do look forward to hearing from you. Task 42: c, a, b Task 43: a) 3 b) 2 c) 1 d) 4 e) 5 f) 6