Kapitola IV. Čtení Task 1: a) ne: slovo aerial poukazuje na jen jeden typ, navíc zřejmě ne pro humanitní obory. b) možná: Je zmíněn teoretický přístup; např. v části „metodologie” bychom mohli něco najít. c) ne: Slovní zásoba neodpovídá humanitním oborům. d) ano e) možná: část textu může být věnována obecné teorii. f) ne: viz. bod (c). Task 2: A: 1) survey research, quasi-experimental studies and true experiments 2) because of their aura of scientific rigour and clarity 3) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. B) 1) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. 2) to generate new theories or hypotheses, achieve a deep understanding of a particular issue, present detailed narratives to describe a person or process, and as one component of a mixed-methods study. 3) ethnographies, narratives, histories, biographies. C) 1) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje.2) explanatory and exploratory designs 3) because they logically allow them to take advantage of the strengths of each approach while simultaneously overcoming their weaknesses to some degree. D) 1) states of the world 2) Nevíme, informace se v textu nevyskytuje. 3) A movement from one state to another which satisfies the Pareto criterion 4) 3 5) moral responsibility of alternative states of the world is exhausted by the well-offness of persons: any ´moral goodness´ is moral goodness for someone. E) 1) K Austrálii nemají žádný vztah. They are numbers of regular cyclist in Western Australia in 1982 and 1989. POZOR: U vyhledávání informací musíme být vždy opatrní na kontext!!! 2) 750 km 3) no - majority of the additional cyclists are riding without a helmet 4) reported deaths (48%) 5) Bureau of Statistics (BS) 6) 1991 Task 3: a) F: opened space between anarchy and society b) T c) F: similar x different d) F: familiar x different e) F: widely appreciated x repelled or frightened f) T g) T h) T Task 4: a) 1 OK; 2: at home není zmíněno; 3: jen příklad druhé části odstavce; 4: leading není zmíněno; b) 1: nezmiňují se nejlepší kvality supervizora, ale problémy ve vztahu „s-s”; 2: nezmiňuje se; 3: jen polovina odstavce; 4: ok c) 1: ok 2: nezmíněno; 3: část textu; 4: část textu. Task 5: a) We should check carefully reasoning behind emotive language if it is used in arguments. b) Technopoly is a state of mind and thinking that is linked to the uncritical belief that technology can solve all problems. c) Critical comparisons differ from creative ones in being valid for a given context. Task 6: a) Hlavní myšlenka (HM): 1. věta, zbytek ji rozvíjí. b) HM: Suspending critical thinking when reading and making notes is not an effective strategy in terms of time management. Věty 2 a 4 jsou příklady strategií a jejich výsledků. c) HM: key part of how the brain works and why it is so efficient is thanks to the immediate activation of neuronal clusters. Případ antilopy a lva je ilustrací HM. d) HM: Cheating at universities is an international problem and they are starting to tackle it. Věta 1 přináší důkaz, věty 3-6 HM rozvíjejí a konkretizují. e) HM je 1. věta. Zbytek popisuje možné příklady změn. f) HM: The comparative method is defined here as one of the basic methods, one that discovers empirical relationships among variables – it is a method, not the only one; not a technique, not focused on measurement. Vše ostatní jsou příklady a citace podporující HM. Task 7: a) 3 b) 2 c) 1 d) 3 e) 2 f) 2 Task 8: a) 3 b) 5 c) 6 d) 4 e) 1 f) 2 g) 7 Task 9: a) Máme věřit, že ačkoli je většina nelegálních uživatelů drog „bílých”, do vězení se dostanou většinou Afroameričané a Hispánci. Klamný argument tkví ve využití statistiky a srovnání nesrovnatelného: USA (celé země) a New Yorku s Kalifornií (jednotlivé státy). b) Autor příliš zevšeobecňuje: „all technology“ is here to solve some kind of problems, ale začleňuje sem také sociální sítě nebo online hry. c) ironie – máme dosáhnout pravého opaku. d) Emocionální jazyk zaměřený jen na pozitiva, který ignoruje veškeré negativní epochy či myšlenkové proudy Evropy. e) Srovnávání nesrovnatelného s velkým nadhledem (vhodné pro kreativní oblast).