Evropská univerzita Viadrina Frankfurt/Oder Německo E R A S M U S + (MOBILITA VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH) 22.–24. 9. 2016 Monika Ševečková/Týden CJV/leden 2017 Frankfurt (Oder) ¨německo-polská hranice (polská Słubice, samostatná od 1945) ¨rozvoj N–R vztahů ¨za 10 let cca 2.000.000 Rusů odjelo žít do Německa ¨200.000 studentů studuje v Německu RJ ¨zvyšuje se zájem o NJ v ruských školách ¨ ¨Univerzita ¨https://www.europa-uni.de/en/index.html ¨* 1506 „First University of Brandenburg“, *1991 „Evropská univerzita“ ¨Fakulty: právnická//ekonomicko-správní//sociálních a kulturních studií ¨mezikulturní dialog ¨propagace bilingvních stud. oborů Portal1 ©Heide Fest Jazykové centrum ¨10 lektorátů ¨2000 stud./semestr (student získává certifikát) ¨lektoři – rodilí mluvčí (18 zemí) ¨studium A1–C2 ¨cizí jazyk pro ekonomy, ¨právníky, překladatele a tlumočníky ¨stáže ¨intenzivní kurzy, diskusní kroužky ¨jazykové laboratoře (techn. vybavení) ¨ Mezinárodní seminář ¨„Interaktivní metody a materiály ve výuce cizího jazyka (ruského jazyka) na vysokých školách“ ¨▪ Finsko, Německo, Polsko, Rusko, Švýcarsko ¨Téma: Výuka bilingvních studentů na seminářích ruského jazyka jako cizího + Technické inovace během výuky ruského jazyka jako cizího (teoretické a praktické hledisko) ¨ověřené/nové metody ¨aktuální materiály ¤využití filmů, důraz na reálie ¤studentské projekty ¤edutainment ¤práce s poslechy ¨networking ¨učebnice pro biling. studenty ¨(retorika.de) Tipy – 1 (Víkend, naslouchání, A2+) ¤Student Pavel vypráví, jak strávil víkend (DÚ) ¤ostatní si dělají poznámky (např. dlouho spal, nesnídal, přečetl 3 strany povídky v ruštině, byl na koncertě, … ) nsrovnejte svůj víkend s Pavlovým nzadávejte spolužákovi analogické notázky (Taky jsi dlouho spal? Proč?) nnapište (během 1´00) co nejvíc nslov spojených s tématem jídlo npřipravte si interview n(víkend známé osobnosti) npřepište Pavlův příběh ve formě bud. času nnajděte na internetu, jak strávila víkend známá osobnost, nna dalším semináři text převyprávějte, ostatní se snaží uhodnout, o jakou osobnost jde ¨ ¤ ¤ Tipy – 2 (Film, sociokulturní kompetence, B1+) ¨Téma: TERORISMUS (opak.), pracujeme s filmem (zde: Smrtonosná past, rusky) ¨https://www.youtube.com/watch?v=MoVfs59SlVQ ¨poslech písně (2x) ¤sestavte tematický slovníček na téma „Terorismus“ ¤dvě skupiny po cca 8 studentech ¨dvojice – naučte se navzájem co nejvíc slov z vytvořeného ¨tem. slovníčku (3–5 minut) ¨lektor: 1 slovo/studenti: sl. spojení (např. policista – americký) ¨sepište sl. zásobu do sloupců (člověk/sloveso/město/...) ¨převyprávějte píseň/film ¨napište do novin zprávu o teror. činu (cca 5 vět) ¨připravte si vstup – reportáž z místa činu (3–5 vět) ¨→ Jak se aktuálně vyvíjí situace? ¨diskuse – co je to „terorismus“? (odpovědi na tabuli – mentální mapa) Tipy – 3 (Video, obrázky, B1) ¨Téma: Sociální podnikání (3´20): https://www.youtube.com/watch?v=5qHGdVRe_PM ¤prohlédněte si video beze zvuku no čem bude nejspíš řeč? zapište si své asociace ¤ke každé části (obrázek za šipkou) přiřaďte slova a vytvořte 4 nadpisy ¤na základě videa sepište +/ – soc. podnikání (4 skupiny) a diskutujte na toto téma ¤ ¨ ¤ ¤ ¨ ¨ ¨ Tipy – 4 (Můj den, slovní zásoba, B1) ¨Téma: Můj den (obrázek na projektoru) ¨popis činností ¤ráno: probouzím se, jdu do koupelny, zase hledám ručník ¤6:55: holím se, čistím si zuby (to mi zabere 10 minut) ¤snídám, … ¤jedu do práce, … ¤večer, … nMETODIKA nklíčové fráze rytmizovat („rapovat“) – to/mi/za/bere/deset/minut nhovořit plynně, bez přestání (2–3 minuty „v kuse“) ntzv. lavina – 1: Ráno se probouzím/Ráno se probouzím a jdu do koupelny/Ráno se probouzím a jdu do koupelny a zase hledám ručník/…/…/ .... ntzv. lavina – 2: Mám rád kávu / Mám ráda bílou kávu / Bratr má rád bílou kávu s loupáčkem / Já i bratr máme rádi bílou kávu s teplým loupáčkem/... ¨ Tipy – 5 (Diskuse o módě, fonetika, gesta, B2) ¨Тéma: Souvisí rodinné štěstí s módou? (1´46–2´57) ¨https://www.youtube.com/watch?v=Jl516MlLIBQ ¨poslechněte si 2x video o módě ¨čtěte společně s videem text ¨(dělejte si poznámky, imitujte mluvčího a jeho gesta) ¨vyberte si fragment z videa, které budete napodobovat (5–10 vět) ¨připravte si čtení, jako by ho četl mluvčí z videa ¨naučte se fragment zpaměti ¨diskuse: srovnejte názory mluvčího se situací ve své zemi ¨ Tipy – 6 (Jazykový obraz světa, psycholingvistika, B1) ¨Lektor/spolu se studenty: ¤10 klíčových slov v cizím jazyce (akademický jazyk), např. válka, láska, … ¤10 klíčových slov v cizím jazyce (odborný jazyk), např. inflace, UV záření, .. ¤10 klíčových slov v cizím jazyce (běžný jazyk), např. rohlík, noviny, … ¨--- ¨Napište svou první asociaci (zadat během 2 týdnů výuky, vždy po 1 slovu ze skupiny akad. jazyk//odb. jazyk//běžný jazyk): ¤týden 1: v rodném jazyce nnapř. válka/XXX nnapř. inflace/XXX nnapř. rohlík/XXX ¤týden 2: v cizím jazyce nnapř. война/XXX nnapř. инфляция/ХХХ nnapř. булочка/ХХХ ¤ ¤Reflexe dvou světů vnímání. Nahlížení na jazykové koncepty. Sebereflexe. J Mobilní technologie ve výuce ¨Vizualizace ¤wordle.net ¤limnu.com ¨Multimédia/zprac. materiálů ¤lerningapps.org ¨Slovní zásoba ¤quizlet.com ¨Gramatika ¤learnbots.com ¨Mluvení ¤fotobabble.com ¤voicethread.com ¨Čtení ¤sway.com ¤ Děkuji za pozornost ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¨