Handicapovaní studenti ve výuce češtiny pro cizince Martina Terrabuio Čermáková 1 Týden CJV 2024 Co je cílem? ̶Jakým způsobem pracovat ve výuce cizích jazyků se studenty se specifickými potřebami? ̶ ̶Definice ̶Inkluze a integrace ̶Vlastní zkušenosti ze zimního semestru ̶Učební materiály - skupinová práce ̶Metodologie, mimotřídní aktivity, míra autonomního učení diskuze 2 Týden CJV 2024 Definice studenta se specifickými potřebami / nároky ̶Student, jehož zdravotní stav vyžaduje úpravu studijních podmínek, které mu umožní plnohodnotné studium na univerzitě. Dle charakteru postižení lze rozlišit následující kategorie: ̶ Student se zrakovým postižením ̶ Student se sluchovým postižením ̶ Student s tělesným a pohybovým postižením ̶ Student se specifickou poruchou učení ̶ Student s poruchou autistického spektra ̶ Student s jinými obtížemi (psychické onemocnění, chronické somatické onemocnění) 3 ̶ Týden CJV 2024 Inkluzivní vzdělávání ̶způsob vzdělávání, který dbá na maximální rozvoj každého studenta s ohledem na jeho individuální potřeby a specifika. ̶ Rozdíl mezi inkluzí a integrací ̶ Inkluzivní vzdělávání je moderní pojem; často bývá spojován se slovem integrace. Vztah těchto dvou termínů se ovšem pojímá různě: ̶ 1.Inkluze a integrace jsou vesměs pojmy totožné. ̶ 2.Inkluze je vylepšením integrace, jakousi její lepší variantou. ̶ 3.Inkluze jako naprosto odlišný přístup, který předpokládá zařazení všech dětí do běžné školy, neboť právo na vzdělání, tedy navštěvovat běžnou základní školu, je automatické. 4 ̶ Týden CJV 2024 Základní možné přístupy ke vzdělávání dětí 5 Zápatí prezentace Jak definujeme inkluzivní vzdělávání? ̶ Inkluzivní vzdělávání nebo inkluze je praxe zařazování všech dětí do běžné školy (do tzv. hlavního vzdělávacího proudu), která je na to patřičně připravena. V inkluzivní škole se neoddělují děti se speciálními vzdělávacími potřebami od dětí bez nich. V jedné třídě se tak spolu vzdělávají děti zdravotně postižené, nadané, děti cizinců, děti jiného etnika i většinové společnosti. Pedagog se všem dětem věnuje rovnocenně, nikomu více ani méně. ̶ 6 Heterogenní složení kolektivu, kde se každý jedinec stává objektem individualizovaného přístupu, považuje inkluzivní přístup za přínos pro všechny žáky. Týden CJV 2024 Podle NPI je potřeba pro úspěšné vzdělávání studentů se SVP zabezpečit: ̶ uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky; ̶ všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání žáků; ̶ při vzdělávání žáka, který nemůže vnímat řeč sluchem, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho potřebám a s jehož užíváním má zkušenost; ̶ při vzdělávání žáka, který při komunikaci využívá prostředky alternativní nebo augmentativní komunikace, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který 7 ̶ odpovídá jeho vzdělávacím potřebám. Týden CJV 2024 Jaké jsou hlavní formy podpory? 8 ̶asistence při studiu ̶zpřístupnění obsahu výuky a studijní literatury (elektronické dokumenty, audiodokumenty…) ̶tlumočnické, přepisovatelské a zapisovatelské služby ̶časová kompenzace při plnění studijních povinností ̶individuální výuka ̶speciální informační a poradenské služby ̶https://www.teiresias.muni.cz/ ̶ Týden CJV 2024 Vlastní zkušenosti ̶https://docs.google.com/document/d/1V38HkiCcZAc4O1_sKi19uFD5GB0jf-J zY2P452bIfMM/edit ̶ ̶Czech for Foreign MU Staff: Intermediate 1 ̶https://www.cjv.muni.cz/nabidka-kurzu/czech-mu-staff-intermediate-1-2024 ̶(Čeština Expres 4 – lekce 8-11) 9 Týden CJV 2024 Skupinová práce - materiály 10 Týden CJV 2024 Skupinová práce - materiály ̶Porovnejte stránky z jazykové učebnice Čeština expres 4 s materiály v Braillově písmě: ̶Jaké typy cvičení jsou vhodná, méně vhodná a nevhodná, proč? Jak se vám s materiály pracovalo? Orientace v textu? Jak studenta efektivně zapojit během výuky? ̶ ̶Porovnejte různé texty s materiály v Braillově písmě: ̶Jaké typy textů (ne)vybírat po grafické stránce atp.? Jak se vám s materiály pracovalo? Zorientujte se v textu, jak odpovídají stránky v Braillově písmu originálu? 11 Týden CJV 2024 Metodologie, mimotřídní aktivity, autonomní učení ̶Jaké metody volit? Jaký vliv na přípravu materiálů a metod má vliv úroveň jazyka, kterou student studuje? ̶Zařazovat video / online cvičení do výuky? Jak často? Jaký bude výstup? ̶Zadávat psaní? Jak ho hodnotit? ̶Kam se studenty mimo učebnu? ̶Jakou míru autonomního učení volit? ̶Třídní klima – benefit x komerční kurz? ̶Jaké jsou vaše zkušenosti? 12 Týden CJV 2024 ̶Děkuji za pozornost. ̶ ̶Kontakt: martina.cermakova@cjv.muni.cz 13 Týden CJV 2024