Pokyn ředitele CZS č. 1/2014 Zajištění finanční kontroly na Centru zahraniční spolupráce (ve znění účinném od 2. 6, 2014) Podle §10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), dále jen „zákon", vydávám tento pokyn: Článek 1 Předmět úpravy (1) Tento pokyn upravuje systém finanční kontroly na Centru zahraniční spolupráce (dále jen „CZS"). Navazuje při tom na zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonu, v platném znění (zákon o finanční kontrole), vyhlášku ministerstva financí ČR č. 416/2004 Sb., kterou se výše uvedený zákon provádí a směrnicí rektora MU č. 3/2014 o zajištění finanční kontroly na MU. (2) Pokyn stanoví rozsah pravomocí a odpovědnosti zaměstnanců MU při nakládání s veřejnými prostředky, konkretizuje schvalovací postupy při předběžné kontrole a odpovědnost za realizaci výdajů z veřejných prostředků. Článek 2 Metodické vymezení (1) Příkazcem operací ve vztahu k dané zakázce je k tomu pověřený zaměstnanec. Je oprávněn vydat písemný příkaz k uskutečnění výdaje z dotace nebo ke splnění jiných závazků či uplatnění nároku na pohledávku. Příkazce operace zajistí, aby by! informován o všech personálně propojených osobách u veškerých závazků a nároků s cílem minimalizovat tato rizika. Povinnosti a pravomoci ve smyslu prověřování účetních dokladů vyplývají ze směrnice rektora č.3/2014. (2) Správcem rozpočtu ve vztahu k dané zakázce je zaměstnanec CZS odpovědný za správu příslušného rozpočtu. Správce rozpočtu, případně pověřený správce rozpočtu (dále jen „správce rozpočtu") odpovídá zejména za kontrolu přípustnosti účetní operace a posouzení finančního dopadu operace na použitelné zdroje v příslušném rozpočtovém období, případně za potřebu zajištění zdrojů pro další rozpočtové období. Povinnosti a pravomoci ve smyslu prověřování účetních dokladů vyplývají ze směrnice rektora č.3/2014. (3) Hlavním účetním ve vztahu k dané zakázce je zaměstnanec CZS odpovědný za vedení příslušného účetnictví. Hlavní účetní, případně pověřený hlavní účetní (dále jen „hlavní účetní") odpovídá za prověření účetních dokladů a kontrolu rozsahu oprávnění příkazce operace a správce rozpočtu k dané účetní operaci. Povinnosti a pravomoci ve smyslu prověřování účetních dokladů vyplývají ze směrnice rektora č.3/2014. (4) Předběžná kontrola je kontrolní činnost v procesu schvalování závazků CZS před uskutečněním výdaje z dotace nebo jiných plnění ke splnění závazků CZS nebo uplatnění nároku CZS a zahrnuje: a) vydání písemného příkazu k uskutečnění výdaje, financovaného z dotace nebo jiného plnění příkazcem operace a jeho předání správci rozpočtu včetně příslušných dokladů 1 b) prověření a odsouhlaseni vydaného písemného příkazu s podmínkami použití dotace správcem rozpočtu c) konečné prověření a schválení výdaje hlavním účetním. Předběžná kontrola je na CZS prováděna příkazcem operace a správcem rozpočtu. (5) Průběžná kontrola je kontrola operací v procesu realizace závazků CZS od předání podkladů až do konečného vypořádání nebo vyúčtování (zda probíhají v souladu s platnými právními předpisy, smluvními ujednáními, podmínkami použití dotací a vnitřními normami MU). Předběžná kontrola je na CZS prováděna příkazcem operace, správcem rozpočtu a hlavní účetní. Článek 3 Určení kompetencí Ředitel CZS určí o zakázky spadající do kompetence daného příkazce operace (vedoucí oddělení CZS), o osoby zodpovědné za neprodlenou aktualizaci jejich evidence v příslušných informačních systémech, o osoby zodpovědné za evidenci jejich podpisových vzorů. Článek 5 Závěrečná ustanovení (1) Finální odpovědnost za rozpočet CZS je v kompetenci ředitele CZS. (2) Tímto pokynem se ruší pokyn ředitele CZS č. 1/06. (3) Kontrolu dodržování tohoto pokynu vykonává ředitel CZS a vedoucí jednotlivých oddělení CZS. (4) Tento pokyn nabývá účinnosti dnem zveřejnění. V Brně 11. června 2014 íDr. Jan Pavlík Ředitel CZS 2