Masarykova univerzita Ekonomicko – správní fakulta, Lipová 41a, 602 00 Brno ___________________________________________________________________________ ŠKOLENÍ ZAMĚSTNANCŮ O BOZP Povinnosti vyplývající z pracovního poměru Při nástupu do práce musí být zaměstnanec řádně seznámen s pracovním řádem platným u zaměstnavatele a s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jež musí při své práci dodržovat. Povinnosti zaměstnavatele Zaměstnavatelé jsou v rozsahu své působnosti povinni vytvářet podmínky pro bezpečnou a zdraví neohrožující práci v souladu s předpisy o bezpečnosti práce, bezpečnosti technických zařízení a o ochraně zdraví při práci. Zejména jsou povinni: a) vyhledávat, posuzovat a hodnotit rizika možného ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců, informovat o nich zaměstnance a činit opatření k jejich ochraně b) nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával práce, jejichž výkon by neodpovídal jeho schopnostem nebo zdravotní způsobilosti c) seznamovat zaměstnance s právními předpisy k zajištění bezpečnosti práce, bezpečnosti technických zařízení a ochrany zdraví při práci, ověřovat znalosti těchto předpisů a vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování d) pravidelně kontrolovat stav technické prevence, dodržování zásad bezpečnosti práce a odstraňovat zjištěné závady e) zjišťovat a odstraňovat příčiny pracovních úrazů a nemocí z povolání, vést jejich evidenci a oznamovat je příslušným orgánům a provádět opatření potřebná k nápravě f) neposuzovat jako nesplnění povinnosti, jestliže zaměstnanec nevykonal práci, o níž se domníval, že bezprostředně a vážně ohrožuje jeho život a zdraví, případně život a zdraví fyzických osob g) nepoužívat takový způsob odměňování prací, při kterém jsou zaměstnanci vystaveni zvýšenému nebezpečí úrazu a jehož použití by vedlo při zvyšování pracovních výsledků k ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců h) organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zařízeních a zjištěné nedostatky odstraňovat i) provádět pravidelné kontroly a revize stavu technických zařízení a plnit další úkoly stanovené právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti technických zařízení j) poskytovat zaměstnancům k používání potřebné osobní ochranné pracovní prostředky a mycí, čisticí a dezinfekční prostředky Povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci se vztahuje na zaměstnance a všechny osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích. Veškeré náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci hradí zaměstnavatel. Zaměstnavatelé jsou povinni umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování. Zaměstnavatel je povinen zaškolit nebo zaučit zaměstnance, který přechází na nové pracoviště nebo na nový druh práce nebo způsob práce. Práva a povinnosti zaměstnanců Zaměstnanci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zaměstnanci jsou oprávněni odmítnout výkon práce, o němž mají důvodně za to, že bezprostředně a vážně ohrožuje jejich život a zdraví. Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání. Zejména je povinen: a) dodržovat právní předpisy k zajištění bezpečnosti práce, bezpečnosti technických zařízení a ochrany zdraví při práci, dodržovat ostatní předpisy a pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady bezpečného chování na pracovišti a stanovené pracovní postupy, s nimiž byl řádně seznámen b) používat při práci osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení c) účastnit se školení a výcviku zajišťovaného zaměstnavatelem v zájmu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a podrobit se zkouškám a lékařským prohlídkám stanoveným právními předpisy d) nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nenastupovat pod jejich vlivem do práce a dodržovat stanovený zákaz kouření na pracovištích e) oznamovat svému nadřízenému nedostatky a závady, které by mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví při práci f) podrobit se vyšetření, které provádí zaměstnavatel nebo příslušný orgán státní správy ke zjištění, zda zaměstnanci nejsou pod vlivem alkoholu Ustanovení předchozích odstavců se vztahují přiměřeně na osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích. Pracovní doba a práce přesčas Pracovní doba je nejvýše 40 hodin týdně. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce pracovní přestávku na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut. Poskytnuté přestávky na jídlo a oddech se nezapočítávají do pracovní doby. Zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 12 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin. Práce přesčas je práce konaná zaměstnancem na příkaz nebo se souhlasem zaměstnavatele nad stanovenou týdenní pracovní dobu a konaná mimo rámec rozvrhu pracovních směn. Pracovní podmínky žen Přípustné hmotnosti ručně přenášených břemen ___________________________________________________________________________ Hmotnost a podmínky pro zvedání a přenášení břemen ženám jsou stanoveny nařízením vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci. Hmotnost a podmínky pro zvedání a přenášení břemen těhotným ženám, ženám, které kojí, a matkám do konce devátého měsíce po porodu jsou stanoveny vyhláškou č. 180/2015 Sb., o pracích a pracovištích, které jsou zakázány těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu. Přípustné hmotnosti ručně přenášených břemen ženám __________________________________________________________________________ Hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene přenášeného ženou při občasném zvedání a přenášení je 20 kg, při častém zvedání a přenášení 15 kg. Hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene ženou při práci vsedě jsou 3 kg. Občasným zvedáním a přenášením břemene se rozumí přerušované zvedání a přenášení břemene nepřesahující souhrnně 30 minut za osmihodinovou směnu. Častým zvedáním a přenášením břemen se rozumí zvedání a přenášení břemen přesahující souhrnně 30 minut za osmihodinovou směnu. Manipulace s břemenem vykonávaná vstoje nebo vsedě se organizuje tak, aby byla časově ve směně rovnoměrně rozložena. Přípustné hmotnosti ručně přenášených břemen těhotným ženám, ženám které kojí a matkám do konce devátého měsíce po porodu ___________________________________________________________________________ Těhotné ženy a matky do konce devátého měsíce po porodu mají zákaz ruční manipulací s břemenem, jehož hmotnost při občasné manipulaci překračuje 10 kg nebo při časté manipulaci 5 kg. Při ruční manipulací s břemenem vykonávané vsedě, spojené s častým zvedáním nebo přenášením, nesmí hmotnost břemene být větší než 2 kg. Práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícími ženám a matkám do konce devátého měsíce po porodu ___________________________________________________________________________ Těhotným ženám jsou zakázány práce: - rizikové, s výjimkou prací zařazených jako rizikové pro faktor psychická zátěž podle kritéria práce v noční době, - spojené s ruční manipulací s břemenem, jehož hmotnost při občasné manipulaci překračuje 10 kg nebo při časté manipulaci 5 kg, - vykonávané vsedě, spojené s častým zvedáním nebo přenášením břemene o hmotnosti vyšší než 2 kg, - spojené se zaujímáním pracovní polohy v hlubokém předklonu, vkleče, v dřepu, vleže, ve stoji na špičkách, s rukama nad výškou ramen, s rotací trupu nebo úklony trupu o více než 10 stupňů jde-li o opakující se pracovní úkony, - spojené s tlakem na břicho, - vykonávané v pracovní poloze vstoje nebo vsedě s převahou statické složky práce bez možnosti její změny, - vykonávané ve vnuceném pracovním tempu, - při nichž by mohly být vystaveny rázům, - ve výškách nad 1,5 m, nad volnou hloubkou přesahující 1,5 m nebo na souvislé ploše, jejíž sklon od vodorovné roviny je 10 stupňů a větší. Ženám které kojí jsou zakázány práce a pracoviště: - spojené s expozicí chemickým látkám nebo chemickým směsím označovaným standardními větami označujícími specifickou rizikovost (R –věta) nebo standardními větami o nebezpečnosti (H – věta), způsobujícím akutní nebo chronické otravy s těžkými anebo nevratnými účinky pro zdraví, - s chemickými látkami nebo chemickými směsmi poškozujícími kojence prostřednictvím mateřského mléka označovanými větami R 64 nebo H362, - s chemickými látkami nebo chemickými směsmi toxickými pro reprodukci s účinkem na fertilitu označovanými větami R 60 nebo R 62 nebo jejich kombinacemi anebo s větami H360, H360F, H360FD, H360Fd, H360Df, H361, H361f nebo H361fd. Matkám do konce devátého měsíce po porodu jsou zakázány práce a pracoviště: - rizikové, jde-li o rizikové práce s vibracemi nebo rizikové práce v zátěži teplem nebo chladem, - spojené s ruční manipulací s břemenem, jehož hmotnost při občasné manipulaci překračuje 10 kg nebo při časté manipulaci 5 kg, - vykonávané vsedě, spojené s častým zvedáním nebo přenášením břemene o hmotnosti vyšší než 2 kg, - spojené se zaujímáním pracovní polohy v hlubokém předklonu, vkleče, v dřepu, vleže, ve stoji na špičkách, s rukama nad výškou ramen, s rotací trupu nebo úklony trupu o více než 10 stupňů, jde-li o opakující se pracovní úkony, - spojené s tlakem na břicho, - vykonávané v pracovní poloze vstoje nebo vsedě s převahou statické složky práce bez možnosti její změny, - vykonávané ve vnuceném pracovním tempu, - při nichž by mohly být vystaveny rázům, - ve výškách nad 1,5 m, nad volnou hloubkou přesahující 1,5 m nebo na souvislé ploše, jejíž sklon od vodorovné roviny je 10 stupňů a větší, Koná-li těhotná žena práci, která je těhotným ženám zakázána nebo která podle lékařského posudku ohrožuje její těhotenství, je zaměstnavatel povinen převést ji dočasně na práci, která je pro ni vhodná a při níž může dosahovat stejného výdělku jako na dosavadní práci. Komunikace Na pracovištích se musí dbát zejména na to, aby komunikační prostory byly vždy volné a musí být udržované a čištěné. Komunikace musí mít rovný povrch, který nesmí být kluzký. Komunikace o různých výškových úrovních lze spojit rampami nebo schody. I okolí pracoviště musí být uspořádáno tak, aby zaměstnanec měl dobrý přístup ke všem místům, kde vykonává pracovní činnost. Jsou-li komunikace přerušeny kývavými dveřmi, musí dveřní křídlo umožňovat průhled. Nejmenší šířka schodišťových ramen musí být 1,1 m. Volné strany schodů a odpočívadel musí být opatřeny zábradlím. Každé schodišťové rameno musí mít záchytné madlo alespoň na jedné straně. První (nástupní) a poslední (výstupní) stupeň v každém rameni musí být rozeznatelný od okolní podlahy. Povrch stupnic musí mít proti skluzovou úpravu. Zábradlí musí být zřízena u komunikací o nestejné úrovní (schody nejméně o 3 stupních), je-li rozdíl úrovní větší než 0,5 m. Hrozí-li nebezpečí podklouznutí osob, popřípadě pádu předmětu, musí být zábradlí u podlahy opatřeno ochrannou lištou o výšce nejméně 0,1 m. Manipulace s břemeny Při ruční manipulaci s břemeny musí být používány takové pracovní postupy, aby se předcházelo úrazům, zejména přiražením břemene nebo vysmeknutím z rukou, zraněním rukou nebo jiných částí těla o povrch břemene, uklouznutím nebo zakopnutím při vadném povrchu nebo nevhodném druhu podlah na komunikacích, sesutím břemene v důsledku vadného upevnění apod. Jeden zaměstnanec smí ručně přenášet, nakládat nebo vykládat jenom břemena do 50 kg hmotnosti. Nesprávné zvedání Správné zvedání – předmět je opřen o tělo Nesprávné zvedání Správné zvedání Nesprávné přenášení Nesprávné nošení na jedné ruce Lépe je těžké předměty přenášet na ramene Nesprávné a správné přenášení Při zvedání břemene z ohnuté polohy se několikrát zvětší tlak na bederní ploténky Sklady Šířka průchodové uličky, kde se v jednom směru přenášejí břemena v jedné ruce, musí být 0,85 m. Všechny uličky a cesty musí být neustále průchodné a průjezdné, nesmí být zužovány materiálem na podlaze. Regály použité pro skladování musí být vždy stabilní, a to jak prázdné, tak zaskladněné. Stabilitu regálů nelze zajišťovat vzájemným opíráním, popřípadě opíráním o další konstrukce. Nosnost regálů musí být prokázána (výpočtem, tech. dokumentací). Nejvyšší nosnost buňky a sloupce regálu musí být uvedena na štítku, kterým musí být regály opatřeny. Regály nesmějí být přetěžovány, jejich max. zatížení musí být v souladu s nosností podlah skladu, ve kterém jsou umístěny. Skladovaný materiál musí být uložen tak, aby byla po celou dobu skladování zajištěna jeho stabilita a nedošlo k jeho znehodnocení. Materiál, popřípadě předměty musí být skladovány tak , aby se při odebírání nebo při delším skladování nemohly sesunout a aby nevyvíjely tlak na příčky, podpěry, zdivo ani na jiné části budov. Při skladování materiálu musí být zajištěn jeho bezpečný přísun a odběr. Před uvedením do provozu, po každém přemístění a přestavění regálů a nejméně 1x ročně se regál překontroluje, zda odpovídá technické dokumentaci z hlediska stability, tuhosti spojů, svislosti a vodorovnosti. O výsledku kontroly musí vést provozovatel záznam. Regály, jejichž technický stav by mohl ohrozit bezpečnost zaměstnanců a majetku, nesmějí být používány. Je zakázáno vstupovat do regálu a na něj, kromě mimořádných případů oprav apod. Ruční obsluha regálů ve výšce nad 1,8 m se provádí z bezpečných zařízení (žebříky, plošiny) apod.). Posuzování zdravotní způsobilosti k práci Zdravotní způsobilost k práci se posuzuje na základě zjištění zdravotního stavu zaměstnance při lékařské prohlídce a na základě znalostí požadavků, jež na něho klade práce, popřípadě jiná činnost. Zaměstnavatel je povinen vyžádat si posudek o zdravotní způsobilosti zaměstnance před jeho nástupem do práce: - u všech zaměstnanců přijímaných v rámci náboru - u občanů se změněnou pracovní schopností - u všech ostatních zaměstnanců, kteří jsou příjímání k výkonu práce, pro kterou jsou předepsány preventivní prohlídky Zaměstnavatelé jsou povinni: - nepřijímat zaměstnance bez kladného posudku vstupní prohlídky - vysílat zaměstnance k periodickým a výstupním prohlídkám - vést seznamy zaměstnanců podléhajících povinným prohlídkám, a to s potřebnými údaji a s lhůtníkem Seznámení zaměstnanců do jaké kategorie byla jimi vykonávaná práce zařazena Rozhodnutím Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje se sídlem v Brně u se zařazuje práce do kategorii 1 a 2. U zaměstnavatele nejsou rizikové práce. Pracovní úraz Za pracovní úraz se považuje jakékoli poškození zdraví nebo smrt, které byly zaměstnanci způsobeny nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Pracovním úrazem není úraz, který se zaměstnanci přihodil na cestě do zaměstnání a zpět. Zaměstnavatel vede evidenci o úrazech v knize úrazů. Zaměstnavatel vede v knize úrazů evidenci o všech pracovních úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny. Pracovní úrazy se dělí podle závažnosti na úrazy smrtelné a ostatní. Smrtelným pracovním úrazem je takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky zaměstnanec zemřel nejpozději do 1 roku. Postižený, pokud je toho schopen, nebo jiný zaměstnanec, který je svědkem pracovního úrazu nebo se o něm dozví, je povinen ihned uvědomit zaměstnance, který je nejblíže nadřízen postiženému. Zaměstnavatel vyhotovuje záznamy a vede dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než tři kalendářní dny nebo k úmrtí zaměstnance. Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úraz dozvěděl. KNIHA ÚRAZŮ Evidenční číslo Jméno a příjmení úrazem postiženého zaměstnance Datum a hodina úrazu Místo, kde k úrazu došlo Činnost, při níž k úrazu došlo Počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu Celkový počet zraněných osob Druh zranění a zraněná část těla Druh úrazu Zdroj úrazu Příčina úrazu Jména svědků úrazu Jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal ZÁZNAM O ÚRAZU ☐ smrtelném Evidenční číslo záznamu: ☐ s hospitalizací delší než 5 dnů Evidenční číslo zaměstnavatele: ☐ ostatním (doplňuje RMU) A. Údaje o zaměstnavateli, u kterého je úrazem postižený zaměstnanec v základním pracovněprávním vztahu 1. IČO: 00216224 Název zaměstnavatele a jeho sídlo (adresa): 2. Hlavní činnost (CZ – NACE), v jejímž rámci k úrazu došlo: MASARYKOVA UNIVERZITA Žerotínovo náměstí 617/9 601 77 Brno 85.420 3. Místo, kde k úrazu došlo^ a): Klikněte sem a zadejte text. 4. Bylo místo úrazu pravidelným pracovištěm úrazem postiženého zaměstnance? ☐ ANO ☐ NE B. Údaje o zaměstnavateli, u kterého k úrazu došlo (pokud se nejedná o zaměstnavatele uvedeného v části A záznamu) 1. IČO:Klikněte sem a zadejte text. Název zaměstnavatele a jeho sídlo (adresa): 2. Hlavní činnost (CZ – NACE), v jejímž rámci k úrazu došlo: Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte text. 3. Místo, kde k úrazu došlo: Klikněte sem a zadejte text. C. Údaje o postiženém zaměstnanci 1. Jméno a příjmení: Pohlaví: Pojišťovna: Klikněte sem a zadejte text. ☐ Muž ☐ Žena Zvolte položku. 2. Datum narození: Klikněte sem a zadejte text. 3. Státní občanství:Kliknětesem a zadejte text. 4. Adresa pro doručování: Klikněte sem a zadejte text. 5. Klasifikace zaměstnání (CZ – ISCO): 6. Činnost, při které k úrazu došlo^b): Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte text. 7. Délka trvání základního pracovněprávního vztahu u zaměstnavatele:Klikněte sem a zadejte text.rokůKlikněte sem a zadejte text.měsíců 8. Úrazem postižený zaměstnanec je: ☐ zaměstnanec v pracovním poměru ☐ zaměstnanec zaměstnaný na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr ☐ osoba vykonávající činnosti nebo poskytující služby mimo pracovněprávní vztahy (§ 12 zákona č. 309/2006 Sb.) 9. Trvání pracovní neschopnosti následkem úrazu^c): od:Klikněte sem a zadejte datum.do: Klikněte sem a zadejte datum.celkem kalendářních dnů:Klikněte sem a zadejte text. D. Údaje o úrazu 1. Datum úrazu: Klikněte sem a zadejte datum. Hodina úrazu: Klikněte sem a zadejte text. 2. Počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu:Klikněte sem a zadejte text. Datum úmrtí úrazem postiženého zaměstnance: Klikněte sem a zadejte datum. 3. Druh zranění: Zvolte položku. Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte text. 4. Zraněná část těla: Zvolte položku. Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte text. 5. Počet zraněných osob celkem: Klikněte sem a zadejte text. 6. Co bylo zdrojem úrazu? ☐ dopravní prostředek ☐ stroje a zařízení přenosná nebo mobilní ☐ materiál, břemena, předměty (pád, přiražení, odlétnutí, náraz, zavalení) ☐ pád na rovině, z výšky, do hloubky, propadnutí ☐ nástroj, přístroj, nářadí ☐ průmyslové škodliviny, chemické látky, biologické činitele ☐ horké látky a předměty, oheň a výbušniny ☐ stroje a zařízení stabilní ☐ lidé, zvířata nebo přírodní živly ☐ elektrická energie ☐ jiný, blíže nespecifikovaný zdroj a) 7. Proč k úrazu došlo? ☐ pro poruchu nebo vadný stav některého ze zdrojů úrazu ☐ pro špatné nebo nedostatečné vyhodnocení rizika zaměstnavatele ☐ pro závady na pracovišti ☐ pro nedostatečné osobní zajištění zaměstnance včetně osobních ochranný pracovních prostředků ☐ pro porušení předpisů vztahujících se k práci nebo pokynů zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance ☐ pro nepředvídatelné riziko práce nebo selhání lidského činitele ☐ pro jiný, blíže nespecifikovaný důvod a) 8. Byla u úrazem postiženého zaměstnance provedena kontrola přítomnosti alkoholu nebo jiných návykových látek, a pokud ano, s jakým výsledkem? ☐ ANO ☐NE výsledek:Klikněte sem a zadejte text. 9. Popis úrazového děje, rozvedení popisu místa, příčin a okolností, za nichž došlo k úrazu. (V případě potřeby připojte další list.) a) 10. Uveďte, jaké předpisy byly v souvislosti s úrazem porušeny a kým, pokud bylo jejich porušení do doby odeslání záznamu zjištěno. (V případě potřeby připojte další list.)^d) Klikněte sem a zadejte text. 11. Opatření přijatá k zabránění opakování pracovního úrazu: Klikněte sem a zadejte text. E. Vyjádření úrazem postiženého zaměstnance a svědků úrazu, popřípadě dalších osob Klikněte sem a zadejte text. Datum Jméno a příjmení Podpis Úrazem postižený zaměstnanec Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Svědci Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Zástupce zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci^e) Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Za odborovou organizaci^e) Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Za zaměstnavatele^ e) Klikněte sem a zadejte datum. Klikněte sem a zadejte text. Pracovní zařazení:Klikněte sem a zadejte text. a) Uvede se typ pracoviště, pracovní plochy nebo lokality, kde byl úrazem postižený zaměstnanec přítomen nebo pracoval těsně před úrazem, a kde došlo k úrazu, například průmyslová plocha, stavební plocha, zemědělská nebo lesní plocha, zdravotnické zařízení, terciální sféra – úřad. b) Činností se rozumí hlavní typ práce s určitou délkou trvání, kterou úrazem postižený zaměstnanec vykonával v čase, kdy k úrazu došlo, například svařování plamenem. Nejedná se o konkrétní úkon, například zapálení hořáku při svařování plamenem. c) Konec pracovní neschopnosti se vyplňuje pouze v případě, kdy byla tato pracovní neschopnost skutečně ukončena. d) Porušení předpisů se týká jak předpisů právních, tak i ostatních a konkrétních pokynů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, daných zaměstnanci vedoucími zaměstnanci, kteří jsou mu nadřízeni ve smyslu § 349 odst. 1 a 2 zákoníku práce. Předpisy se rozumí předpisy na ochranu života a zdraví, předpisy hygienické a protiepidemické, technické předpisy a technické normy, stavební předpisy, dopravní předpisy, předpisy o požární ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami, výbušninami, zbraněmi, radioaktivními látkami, chemickými látkami a chemickými směsmi a jinými látkami škodlivými zdraví, pokud upravují otázky týkající se ochrany života a zdraví. e) V případě, že některá z osob, které záznam o úrazu podepisují, chce podat vyjádření, učiní tak na zvláštním listě, který se k záznamu o úrazu připojí. ZÁZNAM O ÚRAZU – HLÁŠENÍ ZMĚN Evidenční číslo záznamu: Evidenční číslo zaměstnavatele: (doplňuje RMU) A. Údaje o zaměstnavateli, který záznam odeslal Název zaměstnavatele: IČO: 00216224 MASARYKOVA UNIVERZITA Adresa: Žerotínovo náměstí 617/9 601 77 Brno B. Údaje o úrazem postiženém zaměstnanci a o úrazu Jméno a příjmení: Datum úrazu: Datum narození: Místo, kde k úrazu došlo: Hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance přesáhla 5 kalendářních dnů: ☐ Ano ☐ Ne C 9 – Trvání pracovní neschopnosti následkem úrazu: od: do: celkem kalendářních dnů: D 1 – Úrazem postižený zaměstnanec na následky poškození zdraví při úrazu zemřel dne: datum Jiné změny: Datum Jméno a příjmení Podpis Úrazem postižený zaměstnanec Zástupce zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci Za odborovou organizaci Za zaměstnavatele Pracovní zařazení: Odškodnění pracovního úrazu Zaměstnanci, který utrpěl pracovní úraz nebo u něhož byla zjištěna nemoc z povolání, je zaměstnavatel povinen v rozsahu, ve kterém za škodu odpovídá, poskytnout náhradu za a) ztrátu na výdělku b) bolest a ztížení společenského uplatnění c) účelně vynaložené náklady spojené s léčením d) věcnou škodu Náhrada za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti zaměstnance činí rozdíl mezi průměrným výdělkem zaměstnance před vznikem škody způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a plnou výší nemocenského. Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky se poskytují na základě nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků , mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Zaměstnavatel poskytuje osobní ochranné pracovní prostředky tehdy, nelze-li rizika práce vyloučit nebo dostatečně omezit technickými prostředky nebo opatřeními v oblasti organizace práce. Osobní ochranné pracovní prostředky jsou prostředky určené k tomu, aby se jejich používáním zaměstnanci chránili před riziky, která by mohla ohrozit jejich život, bezpečnost nebo zdraví při práci. Osobní ochranné pracovní prostředky nesmí ohrožovat jejich zdraví a nesmí bránit při výkonu práce. V prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochranou funkci, budou jako osobní ochranné prostředky poskytovány oděv nebo obuv a hospodaří se s nimi jako s osobními ochrannými pracovními prostředky. Zaměstnancům, kteří vykonávají práce, při nichž se poskytují osobní ochranné pracovní prostředky jen příležitostně nebo nepravidelně, se osobní ochranné pracovní prostředky poskytují jen na dobu vykonávané práce. Osobní ochranné pracovní prostředky se rovněž poskytují zaměstnancům, kteří mají se zaměstnavatelem sjednán pracovní poměr na určitou dobu. Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce. Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním plněním. Zaměstnavatel je povinen udržovat osobní ochranné pracovní prostředky v použivatelném stavu. Vedoucí zaměstnanci jsou povinni v rozsahu svých funkcí vyžadovat a kontrolovat, zda zaměstnanci osobní ochranné pracovní prostředky používají. Zaměstnanci musí být s používáním ochranných prostředků seznámeni. Zaměstnancům jsou vydávány ochranné prostředky při nástupu do zaměstnání, tj. před nástupem na pracoviště. Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky se poskytují podle seznamu zpracovaného na základě zhodnocení rozsahu znečištění zaměstnanců při práci nebo jejich ohrožení dráždícími látkami. Organizace zajištění první pomocí Na pracovišti musí být k dispozici lékárničky se zdravotnickým materiálem. Zaměstnavatel je povinen určit a proškolit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci. Počítač Umístit monitor tak, aby horní okraj obrazovky byl ve výši očí. Vzdálenost obsluhy od obrazovky situovat minimálně 0,6 m. Polohu obrazovky vůči oknu situovat tak, aby denní světlo šlo z bočný strany, v zorném poli obsluhy nemá být žádny světelný zdroj (aby nevznikaly odlesky promítající se na obrazovku). Při provozu počítače zařazovat nejméně po dvou hodinách přestávky k uvolnění krční a bederní páteře, procvičení prstů a zápěstí. Seznámení ve smyslu § 3 vyhlášky č. 50/78 Sb. Zaměstnanci seznámení jsou ti, kteří byli zaměstnavatelem v rozsahu své činnosti seznámeni s předpisy o zacházení s elektrickými zařízeními a upozornění na možné ohrožení těmito zařízeními na pracovištích zaměstnavatele. Zaměstnanec seznámený je osoba, která neabsolvovala nižší, střední nebo vyšší vzdělání elektrotechnického směru, není vyučená v elektrotechnickém oboru a ani nebyla prokazatelně poučena a obeznámena s obsluhou a prací na elektrickém zařízení nebo v jeho blízkosti. Zaměstnanci seznámení přicházejí do styku s elektrickým zařízením nebo do jeho blízkosti a) při obsluze a práci s elektrickým zařízením b) při jiné činnosti nebo pobytu v blízkosti elektrického zařízení Zaměstnanci seznámení nesmějí pracovat na nekrytých živých částech elektrického zařízení ani se jich dotýkat přímo nebo jakýmkoliv předmětem. Zaměstnanci seznámení mohou sami obsluhovat elektrická zařízení malého a nízkého napětí, která jsou provedena tak, že při jejich obsluze nemohou přijít do styku s nekrytými živými částmi elektrického zařízení pod napětím. Tyto osoby mohou zapínat a vypínat jednoduché elektrické zařízení, za vypnutého stavu je přemisťovat a prodlužovat přívody pohyblivým přívodem zakončeným zásuvkou a vidlicí, vyměňovat žárovky, udržovat elektrické spotřebiče podle návodu výrobce (tj. čištění, běžné prohlídky bez rozebírání za pomoci nástroje, mazání, ale vždy jen při vypnutém stavu zařízení) apod. Zasahovat do elektrického zařízení je těmto osobám zakázáno. Před přemisťováním nebo pojížděním pracovních strojů nebo spotřebičů připojených na elektrickou síť pohyblivým přívodem s vidlicí se musí provést bezpečné odpojení od sítě vytažením vidlice ze zásuvky. Tento požadavek se nevztahuje na taková zařízení, která jsou k tomu účelu konstruována, jako např. svítidla, ruční elektromechanické nářadí apod. Při obsluze elektrického zařízení musí obsluhující dbát příslušných návodů a instrukcí, místních provozních přepisů k jeho používání, jakož i na to, aby zařízení nebylo nadměrně přetěžováno nebo jinak poškozováno. Zjistí-li se při obsluze závada na zařízení (např. poškozená izolace, zápach po spálenině, kouř, neobvykle hlučný nebo nárazový chod zařízení, silné hučení, trhavý rozběh, brnění apod.), musí se zařízení ihned vypnout a závada ohlásit nadřízenému zaměstnanci zaměstnavatele. Poškozené elektrické zařízení se nesmí používat! Při zjištění výskytu statické elektřiny u elektrických i neelektrických zařízení, projevující se elektrickými jiskrami, sršením nebo výbojem mezi částmi zařízení nebo mezi částmi těla a zařízením, je nutno na tento jev upozornit odpovědnou osobu.