Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Podniková ekonomika a management Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a navazující magisterský, prezenční a kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 22. 9. 2020, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijního programu a předseda společné programové rady doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Garant studijního programu doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Radmila Štangová Zástupce studentů Svetlana Štangová Zástupce studentů Ing. Irma Macháčová Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Za hodnocené období v bakalářském a navazujícím magisterském programu, prezenčním i kombinovaném, k žádným podstatným změnám nedošlo. V bakalářském (prezenčním i kombinovaném) programu došlo k těmto nepodstatným změnám: změna garanta předmětů Marketing 1, Management 1 a Základy managementu. V navazujícím magisterském programu došlo k celé řadě nepodstatných změn způsobených inovací studijního programu, resp. nabíháním výuky inovovaného programu. Došlo tedy ke změně počtu kreditů předmětů Ekonomika a řízení podniku (v denní formě) a Marketingový výzkum – případové studie (v obou formách). Došlo k přesunu předmětu Řízení lidských zdrojů do podzimního semestru. Předmět Strategické řízení podniku byl nahrazen předmětem Strategický management. Byl změněn rozsah a počet kreditů u těchto předmětů denního studia: Strategický management (vzniklý sloučením předmětů Strategické řízení podniku a Management 2), Controlling, Logistika a Supply Chain Management a Provozní management. Byl změněn rozsah předmětu Podnikání. Do studia byl zaveden nový předmět Inovační management, ve kterém byly slovně sjednoceny cíle a výstupy s učení, literatura apod. pro obě formy studia (obsah cílů a výstupů z učení zůstal nezměněn). Předměty Soudobé trendy organizace podniků a Manažerské poradenství byly přesunuty do bloků C, resp. B původního (dobíhajícího) oboru. Došlo ke změně garanta u předmětů International management (kombinovaná forma), Digital marketing a social media analysis (obě formy), Marketingová komunikace (obě formy), Marketing 2 (obě formy), Společenská odpovědnost firem (obě formy), Ekonomika a řízení podniku (obě formy), Management 2 (obě formy), Strategické řízení podniku (obě formy), Strategický management (obě formy). Došlo ke zpřesnění cílů předmětů Bakalářský seminář 1 a Diplomový seminář 1. V těchto předmětech byla zároveň rozšířena přímá výuka. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: V rámci cílů stanovených v plánu rozvoje bakalářského studijního programu lze konstatovat, že debata o změně bakalářského studijního programu se posunula na úroveň fakulty v tom smyslu, že se počítá se změnami programu v režimu nepodstatných změn. Zatím platí rámcová dohoda o podobě bakalářského studia na úrovni fakulty, je vyřešen problém univerzitně a fakultně povinných předmětů a v současné době čekáme na vyjádření a postup nového děkana, který se ujme své funkce v listopadu 2020. Odborníci z praxe jsou do výuky zapojováni standardně, přičemž byla navázána (a postupně se rozšiřuje) spolupráce s podnikem ABB Group, a to i v rámci profesního doktorátu, jehož akreditace byla na fakultě dotažena do konce. Nabídku volitelných předmětů i možnost zahraničních výjezdů považujeme v současné době za dostatečnou s tím, že s postupným nabíháním inovovaného programu dochází k postupnému zvyšování nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Ve školním roce 2019/2020 začala výuka celoživotního vzdělávání pro společnost DM Slovensko. Zapojení studentů bakalářského studia do výzkumu se realizuje především prostřednictvím psaní bakalářských prací. Zjišťování zájmu potřeb podniků ohledně znalostí a dovedností absolventů bakalářského studia se realizuje ad hoc, zejména prostřednictvím osobních kontaktů se zástupci podniků. K inovaci přijímacího řízení zatím nedošlo. V rámci cílů stanovených v plánu rozvoje navazujícího magisterského programu lze konstatovat, že s ohledem na novost vytvořeného programu, který nabíhá v současné době druhým rokem nelze ještě úspěšnost zvolené koncepce posuzovat. S ohledem na získávání externích zdrojů, odborníku z praxe, výjezdů, doktorského studia i habilitací je na tom tento program stejně, jako program bakalářský. V průběhu školního roku 2019-2020 došlo k zapojení cca stejného počtu studentů navazujícího magisterského stupně do výzkumných projektů katedry jako v minulém roce – jednak v rámci projektu Horizon (ReCiPSS) a jednak v rámci projektů GAMU. V rámci doktorského studia v roce 2020 úspěšně ukončila studium jedna studentka. Postupně se daří získávat externí zdroje především z grantů (HORIZON 2020, Erasmus +, OPPIK, GAČR, TAČR), ale také smluvního výzkumu. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Nejaktuálnější výzvou bakalářského studijního programu je dotažení jeho inovací tak, aby se podle nového programu začalo co nejdříve vyučovat. S ohledem na volbu děkana i záměr provést inovaci v režimu nepodstatných změn není jasné, jak bude výsledný program vypadat. Termín podzim 2020 tak dodržen nebude, je otázka, zda se podaří inovaci zvládnout do začátku podzimního semestru 2021. Podařilo se nastartovat odluku denní a kombinované formy bakalářského studia. Byl vytvořen samostatný profesní program Podnikový management (garant doc. Částek), který byl schválen vědeckou radou fakulty a postoupil tak do dalšího kola akreditačního řízení. S ohledem na motivaci potenciálních uchazečů (zejména o bakalářské) studium je průběžně diskutována změna formy přijímacího řízení. Také s ohledem na pandemii koronaviru nebyly zatím žádné změny v přijímacím řízení realizovány a diskuse na toto téma pokračují. Zdá se, že test studijních předpokladů bude prováděn formou adaptivního testování, zaměřeném na studijní předpoklady, motivaci studentů a angličtinu. S nasazením testů do přijímacího řízení se počítá v roce 2022. V rámci navazujícího magisterského programu je stále největší výzvou probíhající souběh oboru a programu a koordinace výuky. Koncepční či strategické problémy jsme zatím nezaregistrovali, všechny problémy jsou provozního charakteru a jsou průběžně řešeny. doc. Pirožek upozornil na vzrůstající trend označování studijních programů pojmem „Management“ na katedrách s odlišným zaměřením a zejména nesouvisejícím akreditovaným studijním programem. Dochází tím k dezinformacím potencionálních uchazečů, kdy předmětem studia není obor Management v kontextu akreditovaných programů v rámci NAU. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Nový program, resp. inovace bakalářského studijního programu Podniková ekonomika a management – denní studium Příprava nového (inovovaného) bakalářského studijního programu, který umožní výraznější profilaci absolventa programu Podniková ekonomika a management 2020-2021 Nový program bakalářského kombinovaného studia Podnikový management Příprava nového profesního bakalářského studijního programu pro kombinované studium postupuje, program je v současné době v procesu akreditace 2020-2021 Zapojení studentů bakalářského studia a zintenzivnění zapojení studentů navazujícího magisterského studia do výzkumných projektů katedry Využití interního (univerzitního) stipendijního programu GAMU pro stimulaci zájmu studentů bakalářského a navazujícího magisterského studia pro zapojení se do výzkumných projektů; oslovení a zapojení studentů do interních i externě financovaných výzkumných projektů 2020-2021 Inovace přijímacího řízení pro bakalářský studijní program – denní i kombinované studium Pokračování diskuse vedoucí k inovaci přijímacího řízení do programů v souladu se zájmy univerzity, fakulty i katedry s cílem inovovat přijímací řízení 2022 Vytvoření platformy pro spolupráci s podnikovou praxí pro diskutování zacílení programů Podniková ekonomka a management (bakalářské studium, navazující magisterské studium) Průzkum zájmu podniků a agitace členů platformy z řad absolventů a partnerů fakulty včetně umístění několika otázek do B2B monitoru, navázání spolupráce s KHK Brno a rozvojem smluvního výzkumu 2021 Komentář: Příprava nového, resp. inovace stávajícího bakalářského programu Podniková ekonomika a management pro denní formu studia vychází z cíle dosáhnout výraznější profilace absolventa v souladu se zaměřením programu a se zúžením v současnosti značně širokého celofakultního základu. Vzhledem k požadavkům praxe dochází i k výraznějšímu oddělení obsahu denního studia a studia v kombinované formě. Zapojení studentů bakalářského studia (resp. zintenzivnění zapojení) může vést ke zvýšení zájmu o další studium – včetně doktorského studia. Bude potřebné do určité míry institucionalizovat interní výzkumné projekty a vytvořit podmínky pro toto zapojení v souvislosti s vytvořením univerzitní interní grantové agentury (GAMU). 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Byl diskutován rozdíl mezi podstatnými a nepodstatnými změny s ohledem na množství a charakter (zejména nepodstatných) změn. Počet studentů v navazujícím magisterském studiu výrazně narostl (díky zrušení přijímacího řízení), tento růst byl kompenzován poklesem přijatých studentů do bakalářského stupně studia, přesto došlo k výraznému nárůstu počtu studentů v předmětech celofakultního základu v bakalářském stupni studia. Zdá se, že strategie je zapojení studentů magisterského studia do projektů katedry (ať už specifického výzkumu, projektů GAČR, TAČR či HORIZON 2020) prostřednictvím zpracovávání diplomových prací apod. se ukazuje jako vhodná cesta k získávání nových studentů doktorského studia, neboť počet zájemců o toto studium meziročně výrazně stoupl. Byl diskutován předmět Základy filozofie, jeho obsah a zaměření s cílem inovovat tento předmět směrem k aplikované filozofii a etice. Proběhla diskuse nad podobou státní závěrečné zkoušky s tím, že z hlediska programu je současný stav vyhovující. Proběhla diskuse nad možným návratem souvislého pětiletého studia s tím, že programová rada toto studium nepodporuje. Proběhla diskuse nad studiem v on-line formě, řešeny byly výhody i nevýhody této formy studia. Diskutovány byly také postřehy studentek a absolventek programu, které uvedli některé postřehy ze svého studia. Přes dílčí výhrady k některým předmětům programu hodnotily tento program pozitivně.