ZÁPIS ZE ZASEDÁNÍ SPOLEČNÉ PROGRAMOVÉ RADY ECON: Ekonomicko-správní fakulta Název studijního programu: Regionální rozvoj a cestovní ruch / Regionální rozvoj / Management měst a regionů Typ: Bakalářský a navazující magisterský Předseda programové rady: doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. Počet studijních programů: 3 Datum zasedání programové rady: 27. 9. 2023 Účast Jméno Zařazení Vladimír Žítek, doc. Ing., Ph.D. Garant studijního programu, předseda SPR Josef Kunc, doc. RNDr., Ph.D. Garant studijního programu Martin Šauer, Ing., Ph.D. Garant studijního programu Viktorie Klímová, doc. Ing., Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Markéta Novotná, Ing., Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Dominika Tóthová, Ing. Ph.D. Studijní poradce KRE Stela Bogáňová, Bc. Zástupce studentů N-RR, Zástupce absolventů B-RRCR Ondrysková, Lenka, Mgr. Zástupce studentů B-MMR Omluveni Jméno Zařazení Milan Viturka, prof. RNDr., CSc. Akademický pracovník z daného programu Katarína Benediková, Bc. Zástupce studentů N-RR Pavel Fišer, Ing. Bc., Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů Kunešová Tereza, Mgr. et Mgr. Koordinátorka pro kvalitu 2/5 Zápis ze zasedání programové rady formulář verze leden 2023 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období (od poslední hodnoticí schůzky či od posledního projednaného záměru rozvoje). 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. V bakalářském studijním programu Regionální rozvoj a cestovní ruch došlo k nepodstatným změnám, které spočívají ve změně garantů několika předmětů, a to: předmětu BPR_SPPR Správní právo, nově JUDr. Jana Jurníková, Ph.D., BDX_AKAP Akademické psaní, nově Mgr. Jiří Poláček, Ph.D., BPM_STA1 Statistika 1 a BPM_STA2 Statistika 2, nově Mgr. Petra Ráboňová, Ph.D., BPH_MAN1 Management, nově Ing. Petr Smutný, Ph.D. V navazujícím magisterském studijním programu Regionální rozvoj došlo k nepodstatným změnám, které spočívají ve změně garantů několika předmětů, a to: předmětu MPR_REP2 Regionální ekonomie a politika 2, nově doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D., MPE_MAE2 Makroekonomie 2, nově doc. Ing. Jan Čapek, Ph.D. a MPR_RKVS Řízení a kontrola ve veřejné správě, nově Ing. Martina Ondrouchová, Ph.D. Dále došlo ke změně ve struktuře předmětů specializace Projektový management, kdy byl předmět MPR_IPRK Inovační procesy a konkurenceschopnost nahrazen předmětem MPR_EARR Ekonomické aspekty regionálního rozvoje, jehož garantkou se stala Ing. Dominika Tóthová, Ph.D. V profesním bakalářském kombinovaném studijním programu Management měst a regionů došlo ke zhodnocení dosavadní realizace programu, na jehož základě bylo provedeno několik nepodstatných změn. Z kurikula byly vypuštěny předměty BKR_EKZP Ekonomické koncepty životního prostředí, BKR_SCSD Smart city a smart destination a BKR_NMDE Návštěvnický management destinace. Jejich podstatné části byly zařazeny do jiných předmětů. Dále byl předmět BKR_FRRV Finance, rozhodování a řízení ve VS nahrazen předmětem BKV_ZAVF Základy veřejných financí, čímž byla odstraněna duplicita. Nově byl pak zařazen předmět BKP_ZAPR Základy práva, který dosud v plánu studia chyběl. V návaznosti na stávající výukou zátěž a v kontextu personálních změn na katedře došlo k některým významným změnám ve struktuře vyučujících předmětů, které budou dále postupně implementovány v akademickém roce 2023/2024. Zejména došlo k zásadnímu snížení (na 0,1) úvazku prof. Viturky (07/23), ukončení úvazku Ing. Lelkové (08/23) a dr. Struka (09/23). Nově se stali součástí týmu Ing. Charvátová (12/22), dr. Ondrouchová (02/23) a dr. Frantál (09/23 – zatím ve formě externí spolupráce). V akademickém roce 2022/2023 byly opět realizovány přednášky odborníků z praxe, které se v některých předmětech staly již standardem jejich existence. Přednášky externistů jsou realizovány především v navazujícím magisterském studiu, ale také v některých profilových předmětech bakalářského studijního programu. Celkově se jednalo o více než dvě desítky vystoupení, která jsou vysoce kladně hodnocena ze strany studentů. Naplněn byl také cíl směřující ke zvýšení internacionalizace výuky, a to úspěšným dokončením výběrového řízení na pozici postdoc. Nový člen katedry Kayode Kolawole Eluwole, Ph.D. se stal její 3/5 Zápis ze zasedání programové rady formulář verze leden 2023 3. Zhodnoťte uplynulý rok uskutečňování studijního programu (např. přijímací řízení, studijní neúspěšnost, státní závěrečné zkoušky, internacionalizaci). Věnujte se prosím specificky výsledkům studentského hodnocení kvality (předmětová anketa a další nástroje) a tomu, jaká opatření a s jakými výsledky byla přijata. součástí až v 08/23 (po překonání nekonečného vízového martýria), přesto se hned intenzivně zapojil do přípravy výuky v anglickém studijním programu a do dalších aktivit katedry. Možnosti jeho podílu v českých programech budou diskutovány v následujících měsících. Zaměstnanci katedry zavedli v průběhu akademického roku 2022/2023 celou řadu opatření, kterými přispěli ke zvýšení atraktivity výuky, zejména přednášek. Ukázalo se, že smysl v tomto úsilí mají zejména tzv „bodované“ aktivity, tedy ty, za které studenti mohou získat hodnocení započitatelné do celkového hodnocení předmětu. V nastaveném trendu je třeba i nadále pokračovat. V akademickém roce 2022/23 proběhlo tzv. velké vnitřní hodnocení studijních programů B-Regionální rozvoj a cestovní ruch a N-Regionální rozvoj, a to trojicí hodnotitelů, kterými byli Mgr. Stanislav Martinát, Ph.D., Bc. Šárka Jandorová a Ing. Petr Šašinka, Ph.D. V případě bakalářského studijního programu bylo navíc hodnocení předstupněm pro podání žádosti o reakreditaci programu, neboť platnost stávající akreditace končí v roce 2024. Z hlediska hodnocení akademických studijních programů na základě statických ukazatelů lze konstatovat, že akademický rok 2022/2023 přinesl některé zřetele hodné hodnoty. Co se týká přijímacího řízení realizovaného na jaře 2023 projevil se v bakalářském studiu rostoucí trend posledních let a do studia se zapsalo 80 studentů (71 na jaře 2022, 63 na jaře 2021). Odlišná je situace v magisterském studiu, do kterého se zapsalo méně studentů, než v předchozím roce. V součtu za obě specializace a bez rozlišení formy se jedná o 54 studentů, oproti 66 v předchozím roce. Garant programu v návaznosti na výsledky přijímacího řízení rozhodl, že přijímací řízení do kombinované formy studia s nástupem od podzimu 2024 bude otevřeno pouze pro specializaci Projektový management, která se těší jak většímu zájmu, tak vyšší studijní úspěšnosti. Studijní neúspěšnost měřená zápisem studentů do 3. semestru se meziročně oproti akademickému roku 2021/2022 zvýšila v obou programech. V bakalářském o 13 % na 53,8 %, v magisterském o 11 % na 47 %. Příčiny studijní neúspěšnosti zřejmě leží mimo předměty garantované katedrou regionální ekonomie, současně se na jejím zvýšení projevuje skutečnost, že se do výsledků již nepropisují žádné úlevy související s výukou v době pandemických restrikcí. Co se týká dat za profesní bakalářský kombinovaný program, je obtížné je hodnotit z hlediska dosažených hodnot, neboť se jedná o malá čísla. Přestože došlo k nárůstu počtu zapsaných na celkově 8 studentů (oproti 3 v předchozím období), jedná se o ekonomicky neudržitelný stav. Z tohoto důvodu rozhodl vedoucí katedry v součinnosti s garantem programu o neotevření přijímacího řízení s nástupem od podzimu 2024 do tohoto programu. Oba akademické programy vygenerovaly v akademickém roce 2022/2023 vysoký počet absolventů, a to 34 bakalářů (jen o dva méně než v předchozím roce) a 48 inženýrů (o 5 méně než v předchozím roce). Úspěšnost státní závěrečné zkoušky v bakalářském studiu byla 100 %, v navazujícím 4/5 Zápis ze zasedání programové rady formulář verze leden 2023 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Pokračovat v realizaci přednášek odborníků z praxe Prohloubení spolupráce s aplikační sférou, zajištění pravidelných i mimořádných přednášek průběžně Zvýšit podíl přednášek zahraničních akademiků Využití podpory v rámci programu Erasmus a nástroje PPSŘ na MU průběžně Zefektivnit zahraniční výjezdy studentů jako část výuky plně substituující povinné předměty Aktivní role programové rady při sestavování plánu zahraničního pobytu akademický rok 2023/2024 Upravit výstupy z učení (zejména č. 5) v návaznosti na předchozí změny Projednání a schválení společnou programovou radou; uvedení v Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program září 2023 Korigovat název předmětu BPR_EKGE v souladu s realizovanou inovací obsahu Změna záznamu ve studijním katalogu září 2023, s účinností od akademického roku 2023/2024 magisterském 97,1 %. Potvrdilo se, že nový formát SZZ přispívá nejen k vyšší úspěšnosti, ale zejména zvyšuje možnosti ověření znalostí oblasti studovaného oboru a schopností studentů tyto znalosti implementovat v závěrečných pracích. Internacionalizace realizovaná formou zahraničních pobytů a stáží má v bakalářském studijním programu konstantní stagnující úroveň. Počet vyjíždějících studentů se fakticky dlouhodobě pohybuje mezi 3-4 v jednom akademickém roce. Nejinak tomu bylo v roce 2022/2023, kdy vyjeli čtyři studenti programu Regionální rozvoj a cestovní ruch. Zcela odlišná byla situace v magisterském navazujícím programu Regionální rozvoj, kdy v uvedeném akademickém roce vyjelo 13 studentů (oproti 8 v předchozím roce). Zda se jedná o výjimečný rok, nebo určitý trend zřejmě ukáží až další roky. Mezi cílovými destinacemi dominují španělské a francouzské univerzity. Výsledky studentské ankety v akademickém roce 2022/2023 vyznívají obecně velmi pozitivně a je patrné meziroční zlepšení u několika předmětů. V rámci standardní komunikace na katedře a také hodnocení akademických pracovníků je opakovaně kladen důraz na zlepšení organizačních pokynů v rámci jednotlivých předmětů. Z reakce garantů předmětů (zejm. BPR_EKGE, BPR_REK1 a MPR_ORKH) je patrné, že jsou si nedostatku vědomi a usilovně pracují na jeho odstranění. Z obvyklých mantinelů hodnocení vybočují předměty MPR_ORKH (garant a vyučující dr. Šilhan) a MPR_REP2 (garant a vyučující prof. Viturka). V případě MPR_ORKH jsou přiměřená opatření reflektována v reakci na anketu a mají být implementována v období podzim 2023. Co se týká předmětu MPR_REP2, dochází zde ke změně garanta (viz bod 1 zápisu) a vyučujících, a k úpravě celkového konceptu a struktury obsahu. 5/5 Zápis ze zasedání programové rady formulář verze leden 2023 Zvýšit atraktivitu výuky, přitáhnout studenty k prezenčním součástem výuky Zvýšení podílu předmětů využívajících moderní formy výuky rozvíjející soft-skills postupně a průběžně Zvážit možnosti externí spolupráce při zadávání témat závěrečných projektů a diplomových prací Diskuze se subjekty aplikační sféry reflektující všechny parametry takové kooperace postupně od akademického roku 2023/2024 Pokračovat v generační obměně zabezpečení programu změnou garanta předmětu BPR_CERU Projednání a schválení společnou programovou radou září 2023 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Zpracoval: doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. Dne: 27. 9. 2023 Stanovené cíle vycházejí z Plánu rozvoje studijních programů B-Regionální rozvoj a cestovní ruch a NRegionální rozvoj, který je uveden v samostatném dokumentu jako výstup velkého vnitřního hodnocení a je schvalován Společnou programovou radou na tomto jejím zasedání (viz bod 5 zápisu). Navrhované cíle vycházejí jednak z diskuze s hodnotiteli programů, ale také z dlouhodobého koncepčního přístupu garantů a dalších pracovníků katedry regionální ekonomie k realizaci, inovacím a aktualizaci programů. Společná programová rada vzala na vědomí informaci o závěrech velkého vnitřního hodnocení. Na základě podkladů předložených garanty studijních programů projednala a schválila následující dokumenty: 1) pro studijní program N-Regionální rozvoj SPR schvaluje • Plán rozvoje studijního programu 2) pro studijní program B-Regionální rozvoj a cestovní ruch SPR schvaluje • Plán rozvoje studijního programu • Žádost o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program • Studijní plán programu (strukturu předmětů)