Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Regionální rozvoj a cestovní ruch / Regionální rozvoj Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a navazující magisterský, prezenční a kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc., doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 11. 9. 2019, ESF MU Účast: Jméno Zařazení Vladimír Žítek, doc. Ing., Ph.D. Garant studijního programu, předseda SPR Jiří Vystoupil, doc. RNDr., CSc. Garant studijního programu Martin Šauer, Ing., Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Milan Viturka, prof. RNDr., CSc. Akademický pracovník z daného programu Viktorie Klímová, Ing., Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Eliška Bittnerová, Bc. Zástupce studentů N-RR Katarína Benediková Zástupce studentů B-RRCR Pavel Fišer, Ing. Bc., Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů Dagmar Janoušková, Ing. Manažerka kvality 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: V bakalářském i magisterském studijním programu došlo pouze k nepodstatným změnám, které spočívají ve změně garantů u čtyř předmětů, úpravě názvu dvou předmětů a zavedení seminářů u jednoho předmětu. Předměty s novým garantem: BPF_FIU1, BKF_FIU1 – doc. Ing. Jana Vodáková, Ph.D. BPR_PIPE, BKR_PIPE – doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. MPR_ORKH, MKR_ORKH – doc. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. MPR_FIUC, MKR_FIUC – doc. Ing. Viera Papcunová, Ph.D. Předměty s upraveným názvem: BPR_MGCR, BKR_MGCR – Management destinace cestovního ruchu BPR_MACR, BKR_MACR – Marketing destinace cestovního ruchu Předmět rozšířený o semináře: BPR_ENEK – semináře v rozsahu 1 hodiny týdně Komentář: Záměr rozvoje bakalářského programu předpokládal zavedení magisterského studia zaměřeného na cestovní ruch. Tento cíl byl reflektován akreditací magisterského programu se dvěma specializacemi. Vytvořené specializace zvyšují atraktivitu studijního programu zejména pro studenty, kteří se chtějí vzdělávat v oblasti cestovního ruchu. Do výuky v bakalářském i magisterském programu jsou ve stále větší míře zapojováni odborníci z praxe. V současné době realizované odborné exkurze probíhají jako jednodenní. Státní závěrečné zkoušky budou mít od aktuálního akademického roku nový formát. Na podobě nových zkoušek se intenzivně pracuje, a jakmile proběhne první kolo závěrečných zkoušek v nové podobě, bude nutné vyhodnotit získané zkušenosti a promítnout tyto poznatky do budoucích zkoušek. Katedra regionální ekonomie a správy neuvažuje o zúžení okruhu vyučujících, a to i s ohledem na fakt, že nový magisterský program zahrnuje dvě specializace. Tým katedry byl v nedávné době rozšířen o dva pracovníky s částečným úvazkem na pozici docent. Katedra také usiluje o neustálé zvyšování kvality akademických pracovníků, k čemuž slouží i hodnocení EVAK, které proběhlo na jaře 2019. Co se týká výuky v cizích jazycích, nejeví se v současnosti jako aktuální vytvářet nový cizojazyčný program, ale pozornost je nutné zaměřit zejména na výuku jednotlivých předmětů. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Zavedení nové podoby státních závěrečných zkoušek Příprava akademických pracovníků, komunikace se studenty 2020 Zvýšit počet přednášek odborníků z praxe Spolupráce s odbornou sférou, monitoring příležitostí, zjištění možnosti pravidelnosti přednášek průběžně Zvyšovat povědomí o studijních programech Komunikace se studenty a zájemci o studium prostřednictvím moderních nástrojů průběžně Komentář: Aktuálně nejvíce diskutovanou výzvou je nová podoba státních závěrečných zkoušek, jejichž forma bude klást vyšší nároky nejen na zaměstnance a členy komisí pro státní závěrečné zkoušky, ale také na studenty. Garantující katedra se musí na průběh inovovaných závěrečných zkoušek dobře připravit. V této souvislosti je rovněž nezbytné usilovat o růst kvality závěrečných prací. Další výzvou, které čelí studijní program, je zvyšování povědomí o programu a zvyšování zájmu studentů. Společná programová rada diskutovala časový vývoj výsledků přijímacího řízení do studijních programů a dřívějších oborů. Katedra chce usilovat o stabilizaci počtu studentů, k čemuž by měla proběhnout diskuse o možnostech zvyšování povědomí o programu. V těchto aktivitách je nezbytné komunikovat se současnými i potenciálními studenty. Společná programová rada se shodla na nutnosti většího zapojení odborníků z praxe do výuky, a to jak formou přednášek, tak realizací odborných exkurzí. Zástupci studentů potvrdili, že obě tyto aktivity vnímají jako velmi přínosné a studenty žádané. Zástupce zaměstnavatelů argumentoval, že tyto aktivity jsou důležité i pro navázání komunikace mezi studenty a experty týkající se možnosti budoucího zaměstnání. Na zasedání byly diskutovány zejména praktické otázky spojené s realizací exkurzí, jako jsou délka exkurzí, načasování, kolize a synergie s dalšími předměty, naplnění kapacity a financování. Společná programová rada konstatovala, že přednášky odborníků mohou probíhat jak v prostorách fakulty, tak formou návštěvy v jejich organizacích. K této problematice je třeba zaujmout systémový přístup, monitorovat vhodné příležitosti a usilovat o jejich pravidelnost. Komentář: V nejbližší době je hlavním cílem zavést do praxe novou podobu státních závěrečných zkoušek. Na tento úkol se budou muset dobře připravit akademičtí pracovníci, a to jak členové komisí pro státní závěrečné zkoušky, tak i vedoucí a oponenti závěrečných prací. Změny bude nutné komunikovat i směrem ke studentům. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. V oblasti přednášek externistů musí katedra průběžné monitorovat tyto příležitosti, kvalitu přednášek i možnosti pravidelnější spolupráce. Diskutovány musí být také nástroje k motivování co největšího počtu studentů k účasti na těchto přednáškách. Katedra by měla zvážit, jaké nástroje využívat ke komunikaci se studenty. V nedávné době byl vytvořen systém studijních poradců, kteří se zájemci o studium diskutují zejména prostřednictvím e-mailů. Se současnými studenty by mělo být komunikováno především osobně, a to v rámci výuky. Ke zvážení je také využití moderních elektronických médií, jako jsou například sociální sítě. Komentář: Na ESF MU se diskutuje o změnách ve struktuře předmětů fakultního základu a o změnách v kreditové hodnotě jednotlivých předmětů. Pokud by došlo ke snížení podílu fakultního základu či snižování kreditové hodnoty předmětů, katedra se musí připravit na zavedení nových předmětů či kooperaci s jinými katedrami. Za tímto účelem bude nutné monitorovat odborná témata, která by bylo vhodné zakomponovat do výuky a celý proces diskutovat nejen s pracovníky garantující katedry, ale i s akademickými pracovníky napříč fakultou.