ZÁPIS ZE ZASEDÁNÍ OBOROVÉ RADY Název programu[1]: Ekonomie, Economics Fakulta: ECON: Ekonomicko-správní fakulta Typ: Doktorský Předseda oborové rady: prof. Tomeš Datum zasedání oborové rady: 25. 11. 2021 Účast Jméno Zařazení prof. Tomeš Předseda OR prof. Vašíček Interní člen OR prof. Horváth Externí člen OR doc. Žídek Interní člen OR doc. Staněk Interní člen OR doc. Krčál Interní člen OR doc. Němec Interní člen OR 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. (od poslední hodnoticí schůzky či od posledního projednaného záměru rozvoje). Komentář: Hlavním záměrem rozvoje DSP Ekonomie bylo překlopení výuky a náplně studia do anglického jazyka a rovněž i zpracování disertační práce výhradně v anglickém jazyce. Toto překlopení se předpokládalo v průběhu akademického roku 2021/2022, s tím, že studia zahájena do tohoto překlopení proběhnou v dosavadní podobě, tedy bude zde možnost zpracování práce v českém jazyce. Dochází ke snižování povinné účasti doktorandů na výuce a ti se tak mohou plně soustředit na vědecko-výzkumnou činnost a přípravu zahraničních výjezdů. Zcela prioritní je podpora dlouhodobých zahraničních studijních a výzkumných pobytů studentů DSP, a to s využitím spolupráce se zahraničními institucemi, s využitím kontaktů školitelů. Plná internacionalizace DSP Ekonomie je v souladu s navázanou strategií zaměření se na zahraniční stáže, výjezdy a odborné konzultace v zahraničí, kdy cílem je profilovat doktorské studenty tak, aby po absolvování doktorského studia měli velmi dobré předpoklady a kompetence pro účast ve výběrových řízeních na akademické post-doktorské pozice zahraničních univerzit. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Hlavní cíl a prioritní cíle se daří postupně plnit. Prvním krokem je schvalování závěrečných prací výhradně v anglickém jazyce. Ostatní výuka je prakticky překlopena do anglického jazyka. Výukové zatížení doktorandů je systematicky snižováno. Vzniká také iniciační podpora studentů DSP k čerpání krátkodobých a dlouhodobých projektů a s nimi spojených krátkodobých a dlouhodobých výjezdů. 3. Zhodnoťte uplynulý rok uskutečňování studijního programu. Například: přijímací řízení, studijní neúspěšnost, státní doktorské zkoušky, internacionalizaci Komentář: Od posledního jednání oborové rady v lednu 2020, a zcela v souladu s jejich ISP a závěry posledního hodnocení oborovou radou, úspěšně absolvoval doktorské studium Mgr. Jakub Bechný (školitel prof. Vašíček, konzultant dr. Němec). Studia se naopak rozhodli zanechat studenti Ing. Mgr. Jakub Buček (školitel prof. Kotlán) a Ing. Mgr. Tomáš Oravec (školitel prof. Vašíček). Nově do studia nastoupili studenti Ing. Jakub Moučka (školitel prof. Vašíček) a Ing. Renata Kosíková, MSc. (školitel doc. Krčál). 4. Podrobně zhodnoťte téma studijní neúspěšnosti v uplynulém roce i v širším kontextu uskutečňování studijního programu. Komentář: Studijní neúspěšnost je stále aktuální problém. Doc. Staněk informoval, jaké jsou aktuální plány vedení Masarykovy univerzity a Ekonomicko-správní fakulty, jak identifikovaný problémy řešit: (i) Zefektivnit proces výběru uchazeče, a to především zvýšením jejich informovanosti a nastavením reálných očekávání uchazeče. (ii) Zmodernizovat doktorské studium tak, aby byl student po absolvování studia konkurenceschopný na job marketu. Aktuálně se zavádí podmínka (či už je částečně zavedena), že by studentův školitel měl být akademik, který zároveň aktuálně pracuje na výzkumu a je schopen studentovi předat zkušenosti potřebné pro vstup na job market po absolvování studia. Dalším řešením je motivace studentů k tvůrčí činnosti. To by mělo být zajištěno přímým navázáním jednoletých specifických výzkumů na téma studentovy disertační práce, a dále zajištěním návaznosti specifických výzkumů na sebe tak, aby bylo možné mapovat studentův postupný progres a ve vhodných chvílích dodávat studentovi potřebou zpětnou vazbu. (iii) Studenti by měli dále dostávat kvalitní a systematickou zpětnou vazbu také od členů oborové rady. Hodnocení doktorandů by mělo částečně probíhat za účasti doktorandů, čímž by mělo dojít k vyšší interaktivitě a zapojení studenta. (iv) Oborová rada by měla evaluovat také školitele. 5. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Komentář: Z hlediska budoucího rozvoje DSP Ekonomie se počítá spíše s nižším počtem přijímaných a vedených studentů, což je klíčové s ohledem na potřebnost intenzivní spolupráce doktoranda a školitele. Rozvoj DSP Ekonomie počítá i nadále s katederní finanční podporou ve formě stipendií za tvůrčí činnost, ocenění excelentních výsledků i na úrovni katedry a podpora projektové činnosti. Studijní část programu bude i nadále vedena v anglickém jazyce. V rámci studijního plánu bude i nadále kladen důraz na výuku univerzálních kvantitativních metod, doplněný o výraznou podporů absolvování úzce zaměřených letních škol zaměřených na tuto problematiku, a to ideálně ve specializovaných oblastech zohledňující téma disertační práce studenta. 6. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Dne 1. 12. 2021 zpracoval: Vlastimil Reichel (tajemník OR Ekonomie) Schválil: prof. Zdeněk Tomeš, Ph.D. (předseda OR) ________________________________ [1] V případě společné oborové rady uveďte všechny studijní programy oborové rady