Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název Podniková ekonomika a management Typ N: Navazující magisterský Profil Akademický Forma Prezenční a kombinovaná Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: 24. 4. 2023, místnost S 315 ESF MU a on-line Jméno a příjmení účastníků* Zařazení doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijního programu Ing. Petr Valouch, Ph.D. Zástupce vedení fakulty Ing. Monika Jandová, Ph.D. Zástupce vedení fakulty - omluvena doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. Zástupce RVH (přítomen on-line) Ing. Radim Linka Hodnotitel Dr Saqib Shamim Hodnotitel (přítomen on-line) Bc. Jana Gregarová Hodnotitel doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. Garant Bc. programu Podnikový management doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Garant Bc. programu PEM doc. Mgr. Ing. Jakub Procházka, Ph.D. Vedoucí KPH - omluven Tuan Vu Dao Host (hodnotitel nav. Mgr. PEMA) * Doplňte řádky podle potřeby Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnotící zprávy a hodnoticí schůzky byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Hodnoticí schůzka byla svolána garanty studijních programů B-PEM Podniková ekonomika a management, doc. A. Klapalovou, a N PEM a N-PEMA, doc. P. Suchánkem, v rámci velkého vnitřního hodnocení těchto studijních programů v souladu s čl. 14 odst. 8–9 předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Schůzku zahájili garanti studijních programů přivítáním a představením všech účastníků hodnoticí schůzky. Poté předali slovo P. Valouchovi, který vysvětlil účel hodnoticí schůzky v rámci zajišťování kvality na MU. Následně se slova ujala A. Klapalová a požádala hodnotitele studijních programů (S. Shamima, R. Linku, J. Gregarovou a T. Vu Dao), aby tyto studijní programy zhodnotili a přednesli svůj pohled, náměty a připomínky k dalšímu rozvoji studijních programů tak, jak byly zpracovány v jejich hodnoticích posudcích. Jednotlivé body budou podrobně zpracovány v Plánu rozvoje studijního programu, který tvoří výstup velkého vnitřního hodnocení. Návrh Plánu rozvoje studijního programu byl garanty pro hodnocené studijní programy zpracován na základě podnětů vyplývajících z hodnoticích posudků již před hodnoticí schůzkou a účastníkům schůzky byl rozdán k vyjádření, revizi a k připomínkování uvedených bodů. Doc. Klapalová a doc. Suchánek poděkovali všem hodnotitelům za jejich podněty a vyzvali účastníky schůzky k diskusi. Vedle diskuse o podnětech a připomínkách hodnotitelů bylo vzneseno několik dalších dotazů či připomínek. Diskutovány byly možné změny jednotlivých předmětů vyučovaných v rámci těchto tří studijních programů a zařazení nového předmětu do studijních plánů. P. Valouch reflektoval nutnost revize výukových metod v souvislosti s prudkým rozvojem umělé inteligence (AI) v podobě ChatGPT a její všeobecné dostupnosti a technické možnosti nahrávání přednášek. T. Vu Dao zmínil důležitost prezenční výuky pro zahraniční studenty v souvislosti s pravidly přidělování víz. R. Linka navázal na téma nahrávání přednášek a na důležitost prezenční výuky. P. Valouch vznesl otázku týkající se jednoho bodu návrhu Plánu rozvoje – motivovat studenty, aby vycestovali na zahraniční studijní pobyt – tento bod se mu jeví jako velmi obecně formulovaný, proto se garantů dotázal, jak toho chtějí konkrétně dosáhnout. Na to navázal R. Linka konstatováním, že by stálo za zvážení vybrat univerzity s podobným kurikulem, aby se maximalizoval počet předmětů, které se dají uznat po návratu ze stáže, studenti by pak nemuseli např. prodlužovat studium. T. Vu Dao upozornil na vyšší finanční náklady spojené se studiem v zahraničí. J. Gregarová navrhla zvýšit nabídku kurzů vyučovaných v jiném než anglickém jazyce (němčina, francouzština, španělština). Dále byla diskutována tematika bakalářské závěrečné práce: J. Gregarová poukázala na vyšší studijní zátěž studentů v souvislosti s množstvím souběžných písemných prací či projektů odevzdávaných v semestru, kdy se zpracovává bakalářská práce. T. Vu Dao upozornil, že bakalářská práce je pro mnoho zahraničních studentů velmi těžká, protože se s tímto konceptem na svých domovských univerzitách vůbec nesetkali. P. Valouch a A. Klapalová tematizovali hrozbu AI pro tvorbu originálních závěrečných prací. Po ukončení diskuse zdůraznil P. Valouch důležitost Plánu rozvoje a témat, která v něm budou tematizována, a poděkoval všem účastníkům schůzky za podnětnou diskusi. A. Klapalová a P. Suchánek na závěr poděkovali účastníkům za účast na této hodnoticí schůzce, za podnětnou diskusi a za zpracování posudků. Hodnotitelé se shodují na nutnosti posílení praktické stránky výuky (včetně praxí) a internacionalizace (ať už na příjezdu zahraničních odborníků tak na výjezdů studentů na stáže). Navržené cíle rozvoje tato doporučení reflektují a jsou zároveň doplněna o další cíle, které mají celkově zvýšit kvalitu studijního programu (ať už díky využívání zpětné vazby od absolventů a podniků, přípravy mezinárodní akreditace a spolupráce s dalšími katedrami napříč fakultou nebo snižováním počtu seminárních prací v předmětech programu a zvýšení podílu ústního zkoušení v rámci ukončování předmětů). S ohledem na denní formu studia je problematické zvyšování on-line výuky, zejména s cílem zaměstnání studentů v praxi, i když je samozřejmě praxe studentů vysoce žádoucí. Určitou možnost však představuje úpravy rozvrhu tak, aby si studenti mohli sami sestavit rozvrh tak, aby vyhovoval jejich potřebám (včetně praxe či brigád). Na druhou stranu se však využití on-line sledování přednášek (případně jejich zpětné přehrání ze záznamu) ukazuje jako přínosné, stejně tak jako zapojování studentů do praxe (zde však lépe formou stáží, přednášek odborníků z praxe a obecně praktičtějšího zaměření cvičení a seminářů). Do budoucna chceme přednášky modernizovat a upravit tak, aby on-line záznam nebyl potřeba, tzn. aby se studenti bez něj obešli. K zatraktivnění studia přispěje také větší důraz na zahraniční stáže s využitím zahraničních odborníků ze spřátelených univerzit, které lze přizvat nejen k přednáškám (a dalším vstupům do vybraných předmětů), ale v budoucnu také k vedení či oponování závěrečných prací, což by zároveň snížilo počet vedených závěrečných prací pracovníků katedry. To však bude možné až v okamžiku, kdy se podaří realizovat double nebo join degree program. Zapojení vybraných studentů do výzkumu (v omezené formě a prostřednictvím především specifického výzkumu) jim umožní se seznámit se zásadami vědecké práce a vytvoří tak vhodné podmínky pro výběr nejvhodnějších studentů navazujícího postgraduálního studia. Uvědomujeme si důležitost (průběžných) inovací předmětů, které budou reflektovat aktuální trendy v oblasti podnikové ekonomiky a managementu. Proto počítáme s tím, že garanti předmětů budou tuto aktuálnost každoročně a pravidelně vyhodnocovat (především prostřednictvím studentské ankety) a příslušně inovovat příslušné předměty. Zvýšená internacionalizace studia a průběžné inovace obsahu předmětů by také měly napomoci k získání mezinárodní akreditace EQUIS (přípravné práce na získání akreditaci již probíhají). Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Pokračovat v průzkumech mezi partnery (podniky) a studenty (absolventy) studijního programu Na základě vytvořených dotazníků zjišťovat u dvou skupin respondentů (podniků a absolventů) správnost směřování studijních programů, resp. správnost koncepce programů a předmětů z hlediska potřebných a získaných kompetencí. 2023 a dále Příprava mezinárodní akreditace EQUIS Komunikace a participace na tvorbě podkladů k akreditaci tak, aby v rámci programů byly splněny všechny předepsané podmínky k získání akreditace. 2023 a dále Spolupráce s ostatními katedrami ESF na vedení Vyhodnocení dosavadní spolupráce při vedení závěrečných prací a přijetí opatření, která zvýší 2023 a dále závěrečných prací nav. mgr. programu PEM jejich kvalitu a úspěšnost při jejich obhajobě studenty. Využít externí odborníky z praxe jako vedoucí nebo oponenty závěrečných prací Vytvořit databázi externích odborníků z praxe a evidence počtu a hodnocení jimi vedených nebo hodnocených prací. 2023 a dále Zintenzivnit spolupráci s magisterskými studenty ve výzkumu Pravidelná komunikace se studenty prvního semestru prvního ročníku studia o možnostech jejich participace na grantových projektech interních (v rámci MU) případně i externích (GAČR, TAČR, HORIZON apod.). 2023 a dále Posílit praxi studentů ve vybraných předmětech Zapojit do výuky předmětů odborníky z praxe, zejména z partnerských podniků, posílit získávání praktických dovedností (především na seminářích a cvičeních) a omezit počet písemných seminárních prací. 2023 a dále Zvýšit podíl studentů na zahraničních stážích Motivovat studenty k výjezdům na zahraniční stáže partnerských univerzit. 2023 a dále Zvýšit podíl ústních zkoušek Zavést ústní zkoušení jako součást zkoušky v předmětech ukončených zkouškou (např. ve formě prezentace či rozpravy nad seminární prací, rozpravy nad písemným testem apod.). 2023 a dále Inovace stávajících předmětů programu v rámci aktuálních trendů příslušné oblasti (např. globálního podnikatelského prostředí) Inovace adekvátních předmětů studijního programu v rámci nepodstatných změn studijního programu. 2023 a dále