Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název N-HPMV Hospodářská politika a mezinárodní vztahy Typ N: Navazující magisterský Profil Akademický Forma Prezenční Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: 13. 4. 2023 v 11:00, hybridně (Akademický klub, MS Teams) Jméno Zařazení doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. Garant studijního programu Ing. Petr Valouch, Ph.D. Proděkan pro kombinované studium, celoživotní vzdělávání a kvalitu prof. Ing. Antonín Slaný, CSc. Člen Rady pro vnitřní hodnocení MU Mgr. Hubert Smekal, Ph.D. Hodnotitel – akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Ing. Alena Lídlová Georgiu Hodnotitelka – zástupkyně absolventů/zaměstnavatelů Bc. Nina Vávrová Hodnotitelka – zástupkyně studentů prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, vedoucí Katedry ekonomie prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, člen Programové rady doc. Mgr. et Mgr. Oldřich Krpec, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, člen Programové rady Ing. Jan Jonáš, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, člen Programové rady Mgr. et Mgr. Tereza Kunešová Koordinátorka pro kvalitu Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnoticí zprávy a hodnoticí schůzky byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Hodnoticí schůzka byla svolána garantem studijního programu N-HPMV Hospodářská politika a mezinárodní vztahy, doc. L. Žídkem, v rámci velkého vnitřního hodnocení tohoto studijního programu v souladu s čl. 14 odst. 8–9 předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Schůzku zahájil v 11 hodin proděkan P. Valouch přivítáním všech účastníků, vysvětlil účel hodnoticí schůzky v rámci zajišťování kvality na MU a předal slovo garantovi studijního programu. Doc. Žídek zrekapituloval body obsažené v sebehodnotící zprávě studijního programu, která byla podkladem pro tuto hodnotící schůzku. Následně požádal hodnotitele studijního programu, N. Vávrovou, H. Smekala a A. Lídlovou Georgiu, aby přednesli svůj pohled, náměty a připomínky k dalšímu rozvoji studijního programu tak, jak byly zpracovány v hodnoticích posudcích. Jednotlivé body budou podrobně zpracovány v Plánu rozvoje studijního programu, který tvoří výstup velkého vnitřního hodnocení. Poté doc. Žídek poděkoval všem hodnotitelům za jejich podněty a vyzval účastníky schůzky k diskusi. Vedle diskuse o podnětech a o připomínkách hodnotitelů bylo vzneseno několik dalších dotazů či připomínek: N. Vávrová navrhla zavést nahrávání přednášek na FSS, tlumočila požadavek studentů na vytvoření předmětu „stáž“ a na zvýšení nabídky předmětů, které by se realizovaly ve spolupráci s dalšími zaměstnavateli. Do diskuse o zavedení předmětu „stáž“, o možnostech jejího zajištění a financování, míře její povinnosti, budování systému partnerství s firmami, veřejným sektorem i neziskovými organizacemi se následně zapojili A. Lídlová Georgiu, H. Smekal, proděkan P. Valouch, doc. L. Žídek, prof. Z. Tomeš, prof. Z. Kříž, doc. O. Krpec. H. Smekal tematizoval implementaci novějších témat posledních let do jednotlivých kurzů a doporučil více zapojit ženy do chodu studijního programu. A. Lídlová Georgiu předeslala důležitost zavádění inovativních metod do výuky pro získání klíčových kompetencí, které pomohou absolventům na pracovním trhu. Upozornila také na důležitost budování sítě absolventů a její vliv na chod a rozvoj studijního programu. Dále byla diskutována otázka zahraničních výjezdů studentů a aspekty, které hrají významnou roli při motivaci studentů tyto výjezdy uskutečnit, a bariéry, které těmto výjezdům mohou bránit. Prof. Kříž a doc. Krpec tlumočili požadavek studentů na zavedení cizojazyčného kurzu. V souvislosti s rozvojem AI v posledním období byla též diskutována otázka psaných prací a jejich modifikace tak, aby bylo možné zahrnout AI, ale ověřit a posílit kritické schopnosti a dovednosti studentů. Dr. J. Jonáš rozvinul myšlenku koordinace sdílení obsahů předmětů a navrhl realizovat setkání stěžejních akademiků podílejících se na výuce důležitých předmětů, které by mohlo zlepšit mezifakultní kontakt a povědomí o tom, jak kdo vyučuje. Tato setkání by mohla sloužit i jako příležitost pro revizi výstupů, studijní zátěže v průběhu jednotlivých semestrů. K této myšlence se připojil i doc. Žídek, prof. Z. Tomeš. Prof. Kříž poté navrhl realizovat tato setkání napříč fakultami a katedrami, jež se podílejí na chodu studijního programu. Prof. Slaný položil otázku, proč jsou v sebehodnotící zprávě ve SWOT analýze zařazeny náročnost studia a vysoká konkurence programů na MU mezi vnitřní slabé stránky, a zda je adekvátní u některých sylabů uvedení 10 i 11 zdrojů povinné literatury k jednomu předmětu. Po vyčerpání diskusních témat doc. Žídek poděkoval všem za účast, zástupcům FSS pak za dlouhodobou spolupráci, a zopakoval, že návrhy, podněty a doporučení z dnešní schůzky budou zahrnuty do závěrečné zprávy – Plánu rozvoje studijního programu, který je výstupem z velkého vnitřního hodnocení. Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Udržet a zlepšit kvalitu poskytované výuky ve studijním programu Trvale usilovat o zavádění prvků moderních vyučovacích metod v závislosti na jejich přínosu v konkrétním programu: aktivní učení; personalizované učení a projektové učení; setkávání akademiků z obou fakult zapojených do studijního programu za účelem zvýšení informovanosti o charakteru a metodách výuky v rámci studijního programu. Další prohlubování zapojení moderních informačních technologií do výuky; zvláštní pozornost bude věnována využití možností AI jako důležitého nástroje pro zefektivnění výuky i získání praktických dovedností pro praxi a budoucí uplatnění studentů na pracovním trhu. 2023–2027 Udržet stabilní počty studentů ve studijním programu a zvýšit zájem kvalitních uchazečů o studijní program Práce s marketingovými nástroji a kanály osvěty; další zatraktivňování studijního plánu tak, aby obsahoval relevantní a atraktivní předměty zajímavé jak pro studenty, tak pro zaměstnavatele; podpora absolventů – další zlepšování sítě a úrovně interakce mezi absolventy a studenty programu, ale také potenciálními uchazeči o studijní program; provázanost a synergie s bakalářskými studijními programy jak na mateřských fakultách, tak sledování obsahu bakalářského studia na jiných univerzitách a úprava přijímacího řízení. 2023–2027 Udržet a případně zvýšit počet studentů, kteří absolvují zahraniční výjezd Aktivní propagace stávajících partnerství a vyhledávání nových možností pro spolupráci; informační semináře o studiu v zahraničí; zdůraznění výhod studia v zahraničí na webových stránkách; využití sociálních médií k propagaci zkušeností a výhod studia v zahraničí; další zlepšování poskytování informací o možnostech studia v zahraničí prostřednictvím online materiálů a individuálního poradenství. 2023–2027 Udržet a případně zvýšit počet studentů, kteří absolvují pracovní stáž Propagace významu praxe; vytvoření databáze nabídek stáží; informační semináře o pracovních stážích; podpora pracovních stáží na webových stránkách; prezentace úspěšných příběhů studentů, kteří absolvovali stáže, na webových stránkách a sociálních médiích programu; poskytnutí podrobných informací a individuálního poradenství pro studenty ohledně možností pracovních stáží. 2023–2027 Rozvíjet vztahy s potenciálními zaměstnavateli – firmami/úřady Pořádání networkingových akcí, které umožňují studentům navázat kontakty s potenciálními zaměstnavateli; semináře s odborníky z praxe; nabídky možnosti pro studenty pracovat na projektech vedených firmami nebo úřady; uzavření/rozšíření partnerských dohod s klíčovými zaměstnavateli za účelem poskytování stáží a pracovních příležitostí pro studenty; získávání zpětné vazby od firem a úřadů, aby se program mohl dále rozvíjet a zlepšovat. 2023–2027 * Doplňte řádky podle potřeby Zpracoval: Libor Žídek Datum: 17. 8. 2023