Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Regionální rozvoj a cestovní ruch / Regionální rozvoj / Management měst a regionů Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: akademický bakalářský prezenční / akademický navazující magisterský, prezenční a kombinovaný / profesní bakalářský kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D., Ing. Martin Šauer, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 22. 9. 2022, ESF MU Účast: Jméno Zařazení Vladimír Žítek, doc. Ing., Ph.D. Garant studijního programu, předseda SPR Josef Kunc, doc. RNDr., Ph.D. Garant studijního programu Martin Šauer, Ing., Ph.D. Garant studijního programu Milan Viturka, prof. RNDr., CSc. Akademický pracovník z daného programu Markéta Novotná, Ing., Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Viktorie Klímová, doc. Ing., Ph.D. Konzultant programu Stela Bogáňová Zástupce studentů B-RRCR Pavel Fišer, Ing. Bc., Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů Omluveni: Jméno Zařazení Katarína Benediková, Bc. Zástupce studentů N-RR Ivana Pavlíková, Bc. Zástupce studentů N-RR Ondrysková, Lenka, Mgr. Zástupce studentů B-MMR Kunešová Tereza, Mgr. et Mgr. Koordinátorka pro kvalitu, host 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Po větších změnách v předchozích letech došlo v rámci studijních programů garantovaných KRES k určité stabilizaci. V navazujícím magisterském studijním programu Regionální rozvoj nedošlo k žádným změnám s výjimkou dříve schválených. V bakalářském studijním programu Regionální rozvoj a cestovní ruch došlo k nepodstatným změnám, které spočívají ve změně garantky předmětu BPF_FIU1 Finanční účetnictví 1, kterou je nově Ing. Eva Hýblová, Ph.D., formální změně povinnosti absolvování předmětu BPJ_JI2A Jazyk I/2 – Angličtina (nově označen jako povinně volitelný) a úpravě kreditové hodnoty předmětů BPR_DEMO Demografie a BPR_GECR Geografie cestovního ruchu (v obou případech z 5 na 6), která byla vyvolána dříve schválenými změnami ve struktuře programu. V bakalářském kombinovaném studijním programu Management měst a regionů dochází ke změně kreditové hodnoty předmětu BKE_AAOP Akademické a odborné psaní, a to zvýšení z 1 na 2, což je kompenzováno snížením počtu kreditů na volně volitelné předměty. Komentář: V průběhu akademického roku byly průběžně diskutovány změny ve struktuře bakalářského studijního programu Regionální rozvoj a cestovní ruch vyvolané nově vytvářeným společným fakultním základem. V rámci tohoto procesu jsou definována obecná závazná pravidla, která budou v budoucnu promítnuta do struktury katedrou garantovaných předmětů. Z dalšího vývoje je zřejmé, že diskuze bude dále pokračovat na úrovní vedení fakulty, vedoucích kateder a garantů studijních programů. Právě pokračující diskuze tvorby nového společného fakultního základu byla důvodem odložení vyhodnocení výukové zátěže jednotlivých pracovníků, ke kterému dojde v následujícím období (současném akademickém roce). Současně však došlo k vyhodnocení zátěže z hlediska závěrečných prací, kde došlo k implementaci standardů zatížení odpovídajícímu výši úvazku. I tato otázka však bude dále předmětem analýz, a to zejména z důvodu potenciální standardizace počtu vedených prací na úrovni celé fakulty. V předchozím akademickém roce došlo k zásadnímu zvýšení počtu přednášek odborníků z praxe, a to jak oproti „covidovému“ období, tak i oproti běžným rokům v minulosti. Konkrétně se jednalo o minimálně 21 přednášek. Mnohé přednášky mají potenciál pravidelné (opakované) aktivity realizované v rámci konkrétních předmětů. V souladu se stanoveným cílem se podařilo zintenzivnit komunikaci se stávajícími studenty studijních programů garantovaných KRES. Dříve identifikovaný nedostatek informací spojený s určitými milníky studia se podařilo prakticky úplně eliminovat, drobné nedostatky se staly předmětem dalšího upřesnění. V návaznosti na dosavadní zkušenosti došlo také k vytvoření instagramového profilu, který je od září 2022 ve „zkušebním provozu“. Mohlo by jít o doplňkový kanál, kterým je možné studenty upozorňovat 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. na relevantní záležitosti související s jejich studiem. Směrem k uchazečům došlo v součinnosti s proděkankou Žákovou Talpovou především k precizaci textů v náborových materiálech. Na konci června 2022 schválila Rada pro vnitřní hodnocení MU nový navazující magisterský studijní program v angličtině Regional Development and Tourism, jehož garantkou je doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. RVH MU schválila program jako dobře a kvalitně připravený. Program je již zařazen do nabídky studijních programů, u kterých dojde v období podzim 2022 k otevření přijímacího řízení, přičemž první studenti nastoupí již od akademického roku 2023/24. Následně bude třeba vytvořit také programovou radu, přičemž se nepředpokládá, že by program mohl být začleněn pod stávající Společnou programovou radu KRES. Komentář: V akademickém roce 2021/22 došlo k opuštění online výuky a návratu k tradiční prezenční formě výuky. Tento proces se jevil obecně jako mírně problematický, někteří studenti se snažili dále využívat potenciálu covidových omezení. Určité problémy přineslo období na konci roku 2021, kdy byla nastavena pravidla pro vstup do budovy zvýhodňující očkované studenty, což někteří nesli nelibě. Zkouškové období vrátilo do hry objektivní hodnocení znalostí, což mělo za následek jak zhoršení průměrných známek, hodnocení předmětů jako takových a také zvýšení studijní neúspěšnosti. Studijní programy garantované katedrou realizované v prezenční formě se i nadále těší zájmu uchazečů, přesto lze v tuto chvíli identifikovat další pokles zápisovosti. Na bakalářský studijní program Regionální rozvoj a cestovní ruch byli přijati studenti s nižším percentilem než v předchozích letech, což může potenciálně představovat riziko zvýšené studijní neúspěšnosti. Taktéž počet studentů zapsaných do navazujícího magisterského studijního programu Regionální rozvoj je oproti předchozím letům nižší, pokles vykazuje zejména počet uchazečů přicházejících z jiných vysokých škol. Samostatným tématem jsou pak studijní programy v kombinované formě. V profesním bakalářském studijním programu Management měst a regionů došlo po loňském „nultém“ ročníku k zásadnímu poklesu a na program nastoupili dva studenti! Taktéž v navazujícím magisterském studijním programu Regionální rozvoj došlo k významnému poklesu, a to zejména na specializaci Projektový management. Společná programová rada projednala otázku perspektivy kombinovaného studia a shodla se na potřebnosti širší fakultní diskuze a případné optimalizace této formy s ohledem na celkovou efektivnost výuky a zátěže jednotlivých akademických pracovníků. Zástupce zaměstnavatelů Ing. Bc. Pavel Fišer, Ph.D. považuje za nezbytné prezentovat profesní studijní program veřejné správě (typicky personalistům v ORP). Současně má za to, že z dlouhodobého pohledu jsou pro veřejnou správu zajímavější krátkodobé kurzy zaměřené na odborná aktuální témata realizované jako součást CŽV než tříletý studijní program. Garantující katedra musí učinit další kroky směrem k internacionalizaci, a to zejména zajištěním zahraničních přednášejících do předmětů nově akreditovaného studijního programu Regional Development and Tourism, ale také stávajících předmětů vyučovaných v angličtině. Za tímto účelem je třeba využít zahraniční kontakty (zejména pro jednorázové přednášky, či výukové bloky) a také otevřít výběrové řízení na pozici postdoc (zde bude zapojení do výuky dílčím požadavkem náboru). 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Vyhodnotit výukovou zátěž v návaznosti na výši úvazku jednotlivých pracovníků a probíhající změny Realizovat změny ve struktuře vyučujících předmětů v návaznosti na personální vývoj na katedře a změny institucionálního prostředí v průběhu celého akademického roku 2022/23 (do 4/2023) Pokračovat v realizaci přednášek odborníků z praxe, a to včetně zahraničních Prohloubení spolupráce s odbornou sférou, zajištění pravidelných i mimořádných přednášek průběžně Prohloubit internacionalizaci výuky zapojením zahraničních pracovníků Výběrové řízení na pozici postdoc v oblasti „Regional economics“ a/nebo „Tourism“ podzim 2022 Zvýšit atraktivitu výuky, přitáhnout studenty k prezenčním součástem výuky Nahrazení frontálních přednášek jinými formami, zejména důrazem na využívání a rozvoj soft-skills postupně od akademického roku 2022/23 Komentář: Vzhledem k tomu, že dopady změn společného fakultního základu budou realizovány nejdříve v akademickém roce 2024/25, je nezbytné provést změny ve struktuře vyučujících včetně návrhu konceptu na rozšíření týmu nezávisle na „fakultních procesech“. V kontextu očekávaných předjednaných změn dojde k vyhodnocení zátěže v průběhu akademického roku 2022/23, nejpozději před schválením studijního katalogu na následující akademický rok. Z hlediska realizace všech studijních programů garantovaných KRES bude cílem pokračovat v zabezpečení přednášek odborníků z praxe, a to zejména s ohledem na vysokou poptávku ze strany studentů. Současně je třeba prohloubit spolupráci zejména s těmi experty, kteří vyvolávají pozitivní odezvu a svojí odborností přinášejí do výuky jedinečnou inspiraci a podněty. Jak již bylo uvedeno v předchozí části, je ambicí KRES větší intenzita prvků internacionalizace ve výuce spočívající zejména zapojením zahraničních přednášejících. Cestou jsou jednak přednášky na konkrétní témata (buď online nebo v rámci krátkodobých studijních pobytů), zejména pak působení konkrétního pracovníka na pozici postdoc přímo na katedře. Zejména v prezenční formě studia je v kontextu současného stavu třeba čelit nezájmu studentů o nepovinné součásti výuky (přednášky). Právě absence na přednáškách mohou mít významný vliv na studijní neúspěšnost. Pro částečné či úplné nahrazení frontálních přednášek jinými formami je třeba vytipovat předměty, kde je změna relativně snadná a případně takovou korekce bezprostředně realizovat. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Navazující magisterský studijní programu Regionální rozvoj a bakalářský studijní program Regionální rozvoj a cestovní ruch byly schváleny RVH MU (získaly novou akreditaci) v roce 2018. V příštím kalendářním roce tedy uplyne 5 let od získání akreditace, čímž vzniká povinnost podrobit se v souladu s předpisy tzv. velkému vnitřního hodnocení. Za tímto účelem je třeba zpracovat pro oba programy Sebehodnotící zprávu, za což jsou odpovědní garanti těchto programů doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. a doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. Společná programová rada vzala na vědomí harmonogram velkého vnitřního hodnocení.