Zápis ze zasedání programové rady Název studijního programu: Veřejná správa (Administration publique) Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: magisterský navazující prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: prof. Ing. Juraj Nemec, CSc. Datum a místo zasedání programové rady: 22. 9. 2020, ESF MU Účast: Jméno Zařazení Juraj Nemec Garant studijního programu Ivan Malý Akademický pracovník z daného programu David Špaček Akademický pracovník z daného programu Jiří Špalek Akademický pracovník z daného programu Barbora Pařízková Zástupce studentů Ivan Hloušek Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Robert Jahoda Host – vedoucí katedry Pavla Hradecká Host – administrátor programu a zapisovatelka 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Pro akademický rok 2020/2021 nebyly provedeny žádné podstatné nebo nepodstatné změny. Zásadnější změny se plánují od roku 2021/22, v návaznosti na akreditaci EAPAA, kterou program získal na tři roky. Programová rada vzala tuto informaci na vědomí. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Klíčové cíle programu jsou následující: 1. Zvýšení zájmu o studijní program. Program MFTAP ze svých původních počtů – 24 přijímaných studentů – postupně snižoval počet přijatých studentů až na 7 v roce 2018/2019. I přes značnou konkurenční výhodu programu jsme v uplynulých letech sledovaly snižování nabídky absolventů středoškolského studia, kteří ovládají francouzský jazyk a kteří jsou potenciální cílovou skupinou. V minulých letech se společně fakultou pedagogickou podařilo vytvořit bakalářský studijní program „Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost“, jehož absolventi mají perspektivu pokračování v programu MFTAP. V roce 2019/2020 jsme do programu MFTAP přijali 16 studentů (studuje 13), v ročníku 2020/2021 studuje 7 studentů. Pavla Hradecká vysvětlila, jakým způsobem je program propagován. Poslední tři roky se rozvinula spolupráce s pedagogickou fakultou, která společně s ESF nabízí bakalářský program Francouzština pro hospodářskou činnost, takže doufáme ve větší počty zájemců od příštího roku. Pavla Hradecká společně s Hanou Delalande z PedF například prezentují oba dva programy na středních a vysokých školách a na různých prezentačních akcích. V aktuálním 3. ročníku zmíněného bakalářského studia je cca 13 studentek, což by pro příští rok mohl být dobrý základ pro nový 1. ročník MFTAP. Dále proběhla diskuze zúčastněných ohledně směřování MFTAP. Ivan Malý položil otázku, zda bylo při prezentacích zaznamenáno, že by někteří potenciální uchazeči měli zájem o rozšíření programu z veřejné správy na správu podniku. Pavla Hradecká odpověděla, že nic takového nezaznamenala. Barbora Pařízková poznamenala, že pro některé by to možná mohlo být přitažlivější, ale že spolužáci, kteří z jejího ročníku odešli, odešli většinou kvůli ekonomii. Z pohledu zaměstnavatele uvedl Ivan Hloušek, že absolventi MFTAP jsou šikovní a případné nedostatky jsou schopní dohnat, ale že je v programu moc francouzštiny, naopak by jako zaměstnavatel přivítal více ekonomie. 2. Zkrácení průměrné délky studia. V minulých letech jsme po domluvě s francouzskou stranou modifikovali studijní kurikulum. Jeho součástí je úprava francouzské části studia (stáž v instituci VS a výuka). Výsledkem je výukově volnější 4. semestr studia, který tak lépe slouží dokončení diplomové práce. Další změny proběhnou v souvislosti se zapracováváním námětů EAPAA. Proběhla diskuze zúčastněných ohledně skladby a obsahu některých předmětů a jejich umístění ve studijním plánu. Dle Barbory Pařízkové by mohl být přesunut na dřívější termín například workshop MFTAP a studenti by také uvítali více francouzštiny (např. formou volitelných předmětů). Předmět Všeobecný rozhled a rozvoj komunikačních schopností dle ní nebyl dostatečný, jelikož byl zaměřen pouze na tvorbu životopisu, motivačního dopisu a na gramatiku. David Špaček a Juraj Nemec zareagovali vysvětlením, že na základě požadavku EAPAA budou uvolněné kredity a vznikne prostor pro volitelné předměty. 3. Orientace na praktické dovednosti a znalosti. Garant programu spolu s klíčovými vyučujícími stále hledají způsob, jak lépe využít potenciál českých stáží. Nedílnou součástí je zejména závěrečná rozprava nad reportem ze stáže za účasti studentů, vyučujících a mentorů stáže. Programová rada vzala diskutované informace na vědomí. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Studijní program chce reagovat na konstruktivní připomínky, které získal v rámci akreditace EAPAA. Z pohledu kurikula se bude jednat zejména o následující: 1. Změna podoby předmětu „MPE_ETVS Ekonomická teorie pro VS“ (předmět Profilujícího základu) Na základě dohody mezi garantem programu (Juraj Nemec), vedoucím Katedry ekonomie (Zdeněk Tomeš) a vedoucím Katedry veřejné ekonomie (Robert Jahoda) dojde k převzetí předmětu MPE_ETVS ze současného garantujícího pracoviště (Katedra ekonomie) na pracoviště garanta programu. Novým garantem předmětu se stane Juraj Nemec. Předmět bude změněn po obsahové stránce, bude mít nový název a dojde k redukci počtu kreditů z 5 na 4. Francouzská část předmětu zůstane zachována a i nadále bude vyučována Yvonem Rocaboy. Důvodem změny je, že studium MFTAP obsahuje tři ekonomické předměty, které se prolínají. Nový předmět bude více cílit na problematiku fungování veřejného sektoru; záměrem je, aby v předmětu dostali prostor hostující akademici (snaha o větší zapojení angličtiny a prohloubení internacionalizace studia). 2. Sloučení předmětu „MPF_FEFI Efektivnost investic“ s předmětem „MPV_PVVS Projekty ve veřejné správě“ (oba dva předměty bez profilace) Na základě dohody mezi garantem programu (Juraj Nemec), vedoucím Katedry Financí (Eva Vávrová) a vedoucím Katedry veřejné ekonomie (Robert Jahoda) bylo navrženo, aby byly sloučeny předměty MPF_FEFI s MPV_PVVS, přičemž garantem nového předmětu by byla Jana Soukopová z Katedry veřejné ekonomie. Za Katedru financí by v předmětu figuroval nový vyučující. Ke změně dojde s ohledem na obsahové překryvy původních předmětů a s ohledem na potřebu uvolnit kredity pro volitelné předměty. 3. Úprava předmětů souvisejících se psaním diplomové práce Přes připomínky EAPAA není možné, s ohledem na standardizaci těchto předmětů uvnitř fakulty, zásadně měnit celkovou koncepci výuky tří předmětů souvisejících se psaním diplomové práce. Návrh EAPAA byl vyčlenit z těchto předmětů problematiku research methods do samostatného předmětu. Garant programu (Juraj Nemec) vysvětlil, že se udělají změny tak, aby research methods byly více akcentovány v rámci existujících předmětů. Jiří Špalek (garant relevantních předmětů) podotknul, že budeme rádi za zpětnou vazbu od studentů, jak to udělat s diplomovou prací, aby nedocházelo k prodlužování studia, jelikož u MFTAP dochází k problematickému souběhu studia a stáží. 4. Změna garanta u předmětu „MPV_VRRK Všeobecný rozhled a rozvoj komunikačních schopností“ (předmět bez profilace) Juraj Nemec navrhl u předmětu MPV_VRRK změnu osoby garanta. S ohledem na fakt, že současný garant, Jiří Špalek, bude jmenován příštím děkanem ESF MU, bylo navrženo, aby se novou garantkou předmětu stala Růžena Lukášová. Programová rada souhlasí s uvedeným změnami. Pavla Hradecká technicky zabezpečí formality spojené s realizací změn. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Prodloužit akreditaci EAPAA na 7 let. Realizace opatření definovaných EAPAA a reportování výsledků. 2020/2021. Zabezpečit poptávku po programu ve výši cca 16-24 navě nastupujících studentů ročně Trvale zvyšovat povědomí o programu mezi budoucími absolventy bakalářského studia se znalostí francouzštiny. Užší spolupráce s pedagogickou fakultou na fungování bakalářského programu Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost. Průběžně v horizontu příštích 4 let. Zabezpečit finanční udržitelnost programu. Stabilizovat počet přijatých studentů na úrovni 16-24 ročně Prohlubovat možnosti podpory ze strany francouzské ambasády Získat pravidelnou podporu programu ze strany firem, které mají napojení na Francii Průběžně v horizontu příštích 4 let. Komentář: Program MFTAP je na jednu stranu velmi prestižní a s ohledem na to, že je zajišťován formou spolupráce formou dvou škol (ČR a Francie), patří mezi „rodinné stříbro“ Masarykovy univerzity. Na druhou stranu program trpí nevyváženou poptávkou ze strany studentů a slábnoucí podporou ze strany francouzské administrativy (v období COVID-u také Univerzity of Rennes 1). Snahou garanta programu a programové rady by měla být větší stabilizace chodu programu – k některým opatřením viz body víše. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Programová rada během svého jednání vyslovila následující komentáře: 1. Jiří Špalek položil otázku, zda studenti postrádají v tomto studijním programu angličtinu. V běžném programu je totiž povinnost absolvování předmětu v angličtině, o čemž se u MFTAP zatím neuvažovalo. Barbora Pařízková by angličtinu uvítala a dodala, že i na české stáži po některých studentech byla angličtina vyžadována. 2. Jako další bod zmínil David Špaček využití externistů ve výuce. 3. Barbora Pařízková okomentovala chod programu z pohledu studentů. Studenti vidí pozitivně existenci programu a jsou obecně spokojeni. Zmínila, že z pohledu české části programu nejsou problémy, ale na francouzské straně je problematická komunikace a organizace. Vysvětlila to na příklad rozvrhu francouzské výuky, kdy vícekrát došlo k přesunům nebo zrušení výuky, dále chybí materiály k některým předmětům. Položila otázku ohledně francouzských stáží, jak to proběhne, pokud by byly zavřené hranice kvůli koronaviru. Robert Jahoda vysvětlil, že francouzské stáže připravujeme a je důležité, aby proběhly. Zvažuje se varianta stáží v ČR, pokud by se situace okolo koronaviru neuklidnila. Navrhnul, aby do konce listopadu padlo rozhodnutí o stážích. Jiří Špalek podotknul, že bude záležet jak na flexibilitě ze strany studentů, tak také na flexibilitě Erasmus podpory a flexibilitě náhradního řešení. David Špaček zmínil také možnost stáže formou home office, kdy by instituce mohly připravit pro studenty projekt a nahradily tak fyzickou nepřítomnost. Ivan Malý dodal, že bude nutná schůzka s novým vedením IPAGu, se kterým je nadále třeba těsně spolupracovat v této věci. 4. Na závěr se Barbora Pařízková zeptala, zda bude online režim do konce semestru. Robert Jahoda odpověděl, že nejspíš ano a že je potřeba průběžně sledovat oficiální vyjádření univerzity a fakulty.