Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Ekonomie / Matematické a statistické metody v ekonomii Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a magisterský navazující, prezenční Jméno, příjmení a titul předsedy společné programové rady: doc. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 17. 9. 2019, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D. Garant studijního programu Ekonomie (NMgr.) prof. Ing. Osvald Vašíček, CSc. Garant studijního programu MSME Ing. Daniel Němec, Ph.D. Garant studijního programu Ekonomie (Bc.) Ing. Rostislav Staněk, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Jan Jonáš, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Adam Cihlář Zástupce studentů (Ekonomie, Bc.) Bc. Jiří Procházka Zástupce studentů (Ekonomie, NMgr.) Bc. Jana Zuzaňáková Zástupce studentů (MSME) Ing. Mgr. Stanislav Tvrz, Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů/absolventů (Česká národní banka) Ing. Dagmar Janoušková Koordinátorka pro kvalitu Na úvod ustavujícího zasedání společné programové rady byli představeni všichni její členové a následně garanti představili jednotlivé studijní programy, závěry hodnotících schůzek, nepodstatné změny a plán rozvoje. V následné diskuzi byly probírány problémy, otázky, výzvy a vize budoucího rozvoje jednotlivých programů, a to na základě zkušeností jak akademických pracovníků, tak i studentů a zástupce zaměstnavatelů. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Ekonomie (Bc.) Došlo ke změnám garanta a rozsahu výuky v předmětech BPP_ZAPR (Základy práva), nový garant JUDr. Michal Petr, Ph.D., rozsah z 1/1/0 na 1/2/0 (doplnění o jednu hodinu cvičení navíc), u předmětu BPF_FIU1 (Finanční účetnictví 1) došlo ke změně garanta, novým garantem je doc. Ing. Jana Vodáková, Ph.D. a u předmětu BPR_EKGE (Ekonomická geografie) se novým garantem stal doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. Programová rada byla rovněž informována, že v rámci Bloku B Matematicko-statistického základu probíhá zavádění nových předmětů postupně a dochází tedy v akademickém roce 2019/2021 k situaci, kdy část předmětů má již nový kód a část ještě původní. Z tohoto důvodu budou studenti informováni o ekvivalenci předmětů se starým a novým kódem, a to jak ve studijním katalogu, tak i v kontrolních šablonách. Programová rada s tímto postupem vyslovila souhlas. Ekonomie (NMgr.) Došlo ke změně garant předmětu MPE_MEEK (Mezinárodní ekonomie), kdy novým garantem je Ing. Jan Čapek, Ph.D. Došlo k úpravě kreditové dotace předmětu FSS:POL103 (Dějiny politických ideí) z 5 na 4 kredity. MSME Došlo ke změně garanta předmětu MPE_MEEK (Mezinárodní ekonomie), kdy novým garantem je Ing. Jan Čapek, Ph.D. Byly zavedeny dva povinně volitelné předměty: MPE_ZMAT (Základy MATLABu), garant Ing. Daniel Němec, Ph.D. (rozsah 0/2/0, 2 kredity) a MPE_VPAM (Vybrané partie aplikované matematiky), garant doc. Mgr. Petr Zemánek, Ph.D. (rozsah 2/2/0, 5 kreditů). 1. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Ve všech studijních programech byla v souladu se závěry hodnotících schůzek upravena podoba státních závěrečných zkoušek sestávajících se s obhajoby diplomové práce a odborné rozpravy založené na obsahu profilujících předmětů. Ekonomie (Bc.) V souladu s cílem zvýšení srozumitelnosti komunikace profilu absolventa a tomu odpovídajících nároků na studenty a zájemce o program došlo k úpravě marketingového obsahu popisu programu. S ohledem na zvýšený zájem i počet zapsaných studentů tohoto programu, mohla mít tato změna pozitivní dopad. V rámci analýzy uplatnění absolventů převažuje to, že studenti pokračují ve studiu na NMgr. programech, zejména programu MSME, v menší míče pak na programu Ekonomie. Pozitivní je i zájem studentů o studium navazujícího programu v zahraničí. Ekonomie (NMgr.) V souladu s cílem zvýšení srozumitelnosti komunikace profilu absolventa a tomu odpovídajících nároků na studenty a zájemce o program došlo k úpravě marketingového obsahu popisu programu. V rámci analýzy uplatnitelnosti studentů oboru nebyl registrován problém s jejich uplatnitelností, nicméně je potřeba upozornit na na nižší počet studentů a absolventů tohoto programu. S ohledem na pokračující stagnaci v zájmu o tento program byla zahájena diskuze nad úpravami profilu absolventa a celkovým konceptem pojetí programu Ekonomie s cílem zvýšení atraktivity tohoto programu a jeho jasné profilace. MSME V souladu s cílem rozvoje programu byly do studijního plánu zařazeny předměty Základy MATLABu (od podzimu 2019) a Vybrané partie aplikované matematiky (od podzimu 2018). V rámci monitoringu úspěšnosti se ukazuje problém Jazyka II jako faktoru přispívajícího k rostoucí délce standardní doby studia tohoto programu. V souladu s cílem zvýšení srozumitelnosti komunikace profilu absolventa a tomu odpovídajících nároků na studenty a zájemce o program došlo k úpravě marketingového obsahu popisu programu. S ohledem na rostoucí zájem o tento program se dosavadní kroky dají považovat za úspěšné. Myšlenka o vytvoření dvou specializací (mikroekonomické a makroekonomické modelování) nebyla v tuto chvíli podpořena s ohledem na diskuze o dalším rozvoji navazujícího magisterského programu Ekonomie. V uplynulém období došlo rovněž k výraznému nárůstu zájmu a využívání mezinárodních mobilit studentů tohoto programu. Kurz zaměřený na kvantitativní finance se doposud nepodařilo zavést, i s ohledem na vlažnou odezvu na tuto poptávku ze strany jiných kateder. Diskuze o jeho zavedení ve vlastní režii tak bude probíhat v průběhu akademického roku 2019/2020. 2. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Ekonomie (Bc.) Z diskuze nad aktuálními tématy a problémy došla v rámci diskuze programová rada k závěru, že by v rámci studijního katalogu (studijního plánu) měla být ponechána větší volnost z hlediska nabídky povinně volitelných předmětů, nicméně s doporučením bloků předmětů, tematicky na sebe navazujících předmětů včetně komentáře k jeho obsahu a zaměření. Z hlediska obsahové náplně je program koncipován v souladu s aktuálními trendy, nicméně by mohla být už na bakalářském stupni posílena složka věnovaná úvodu do programování resp. práce se matematicko-statistickými programy. Jako povinně volitelný předmět by tak mohl být zařazen kurz základů programování v R (případně v Pythonu), který by mohl být nabízen i pro navazující program MSME. Tento typ kurzu by byl již na bakalářském stupni vhodný v případě, pokud by v programu R byly vyučovány základní kurzy statistiky (kurzy základů ekonometrie a ekonometrie časových řad by se tomu rovněž přizpůsobily). Ekonomie (NMgr.) Program Ekonomie má problémy s nízkým zájme studentů o tento program, zejména tedy v jednooborové variantě. Z tohoto důvodu je jednoznačnou výzvou úprava profilu absolventa a skladby předmětů pro zvýšení atraktivity tohoto oboru. V rámci diskuze na programové radě může být jednou z variant užší vymezení se na oblast mikroekonomického modelování, behaviorální ekonomie a problematiku identifikace kauzalit ekonomických jevů. V těchto oblastech má katedra ekonomie špičkové odborníky. V rámci analýzy úspěšnosti průchodu studiem a diskuze v rámci programové rady se jako jeden s problémů vedoucí v lepším případě k prodlužování standardní doby studia jeví požadavek na absolvování předmětu Jazyk II na úrovni B2, která jde nad standard stanovený předpisy Masarykovy univerzity. Programová rada v rámci diskuze navrhuje řešení v podobě přesunu Jazyka II do povinně volitelných předmětů nebo alespoň snížení požadavku na úroveň B1, a to zejména z toho důvodu že Jazyk II není předmětem profilu absolventa tohoto programu. V rámci diskuze nad posílením internacionalizace v rámci vyučovaných předmětů převážil názor, že výuka dle standardních zahraničních učebnic v angličtině a využívání anglických studijních materiálů doplněná o přednášky v českém jazyce je dostačující. Další debata o sjednocování anglických a českých ekvivalentů jednotlivých předmětů zůstává nicméně otevřena a bude záviset na dalším rozvoji programu Ekonomie v anglickém jazyce. MSME Program MSME se s počtem cca 80 studentů ve všech ročnících ustálil svým počtem na maximální udržitelné kapacitě, kdy jeho profil a náplň odpovídá západním standardům programů tohoto typu. Jako jeden z problémů studijního plánu tohoto programu se ukazuje Jazyk II, který přispívá k prodlužování délky studia nad standardní dobu a často vede i k tomu, že studenti, kteří by se v posledním semestru měli zaměřovat na diplomovou práci (jejíž význam v rámci nové podoby státní závěrečné zkoušky výrazně naroste), řeší problém s absolvováním tohoto jazyka (např. z důvodu, že první rok strávili doplňováním si samotných základů na jazykové škole mimo fakultu). Rovněž dle vyjádření absolventa programu MSME a zástupce zaměstnavatele (Česká národní banka), že využití Jazyka II bylo z jeho pohledu v praxi zcela nulové a studenti využijí jen jazyk anglický a jednoznačně pak i znalost jazyků programovacích (MATLAB, R, SQL, Python apod.). V souladu s plánem rozvoje a závěry poslední hodnotící schůzce tak programová rada souhlasí s tím, aby Jazyk II byl buď zařazen jako povinně volitelný pro případné zájemce, nebo aby jeho požadovaná úroveň byla snížena na úroveň B1 (pokud se tedy jedná o druhý jazyk jiný, než anglický). S ohledem na požadavky praxe je úkolem pro akademický rok 2019/2020 rozšířit nabídku povinně volitelných předmětů o předměty zaměřené na výuku jazyka R nebo dalšího programovací jazyky. V případě jazyka R je možnost využití tohoto předmětu již v bakalářském stupni studia programu Ekonomie, který patří k jedním z hlavních zdrojů studentů navazujícího programu MSME). V souvislosti s očekávanou úpravou závazných pravidel pro kreditové dotace jednotlivých předmětů bude zahájena úprava předmětů s vysokou kreditovou dotací do podoby ponechání stávajícího základu a jejich doplnění o specializované semináře, aby v součtu byla původní kreditová dotace zachována. Tato záležitost bude předmětem diskuze u všech programů. 3. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Ekonomie (Bc.) Doplnění studijního katalogu o popis balíčků předmětů pro lepší orientaci studentů v nabídce předmětů. Doplnění studijního katalogu nebo jednotné platformy pro možnost komentářů studijního plánu programu (popisu předmětů z pohledu daného programu). od akademického roku 2020/2021 Doplnění studijního plánu o nabídku předmětu zaměřeného na práci se softwarem R. Analýza nabídky PřF (ÚMS) a FI a implementování předmětu do studijního plánu programu Ekonomie. od akademického roku 2020/2021 Ekonomie (NMgr.) Zařazení předmětu Jazyk II do čistě povinně volitelných nebo snížení jejich úrovně na B1 (pokud zůstane povinný) Úprava studijního plánu a požadavek na úpravu předmětů fakultního základu v navazujícím magisterském studiu. dle možností od akademického roku 2020/2021 Zahájení diskuze nad úpravami profilu absolventa a studijního plánu pro zatraktivnění oboru. Zahájení diskuze v rámci garantující katedry ekonomie. v průběhu akademického roku 2019/2020 MSME Zařazení předmětu Jazyk II do čistě povinně volitelných nebo snížení jejich úrovně na B1 (pokud zůstane povinný) Úprava studijního plánu a požadavek na úpravu předmětů fakultního základu v navazujícím magisterském studiu. dle možností od akademického roku 2020/2021 Doplnění skladby předmětů o předměty výuky jazyka R, Python, základu programování. Úprava studijního plánu po diskuzi s dodavatelskými pracovišti (ÚMS, FI) od akademického roku 2020/2021 Zavedení předmětu zaměřeného na kvantitativní finance. Pokračování diskuze s možným dodavatelským pracovištěm nebo zavedení předmětu ve vlastní režii. od akademického roku 2020/2021 4. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. V rámci diskuze nad popisem předmětů (balíčků předmětových bloků) pro bakalářský program Ekonomie zazněla úvaha, že by tato iniciativa mohla být dle požadavků jednotlivých programů rozšířena i pro navazující magisterskou Ekonomii a MSME. To by znamenalo jak možnost vytvoření doporučených bloků předmětů s jejich popisem v katalogu předmětů a studijním plánu, tak i možnost popisu a komentářů k vybraným předmětům (a jejich přínosnost a návaznost) z pohledu daného programu. Programová rada se rovněž dohodla, že studentští zástupci programové rady budou zváni i na následující jednání programové rady po automatickém skončení jejich mandátu.