Vyhodnocení průzkumu „Přístup studentů ESF MU a jejich zkušenosti s předmětem Odborná praxe“ Jarní semestr 2006/2007 Zpracoval řešitelský tým ESF MU Brno 2007 Obsah Obsah.. 2 Základní charakteristika. 3 Přehled hlavních zjištění 4 Dotazník část 1. Přístup studentů ESF k předmětu Odborná praxe. 4 Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po ukončení předmětu Odborná praxe. 9 Příloha č. 1 Vzor užitých dotazníků.. 16 Základní charakteristika Již v roce 2006 byla v rámci rozvojového projektu MŠMT ČR „Podpora studentských praxí a spolupráce vysokých škol s regiony“ zavedena koncepce dotazování studentů Ekonomicko – správní fakulty Masarykovy univerzity, kteří absolvovali semestr nově implementovaného předmětu „Odborná praxe“. Meritorně bylo toto dotazování od počátku orientováno zejména na náhled studentů na problematiku praxí, jejich představy o průběhu praxe, přínosy praxí a další klíčové problémové okruhy. Jako nástroj sběru dat je aktuálně využívána elektronická forma dotazníku. Ten je k dispozici na webových stránkách fakulty zaměřených na praxe a stáže (www.econ.muni.cz/praxe) pro studenty, kteří absolvovali předmět „Odborná praxe“ na některé z kateder Ekonomicko – správní fakulty. Dotazník ve finální fázi sestává ze dvou částí, kdy první obsahuje osm otázek a druhá deset. Tyto otázky jsou jak formalizované (s uzavřenými variantami odpovědí), tak i neformalizované. Vzhledem k tomu, že mnohé problémy mají složitou, komplexní strukturu a jejich zachycení sérií formalizovaných, „uzavřených“ otázek není bezezbytku možné, všude, kde se to zdálo být účelné, byl vyčleněn prostor i pro volné slovní vyjádření respondentů. Struktura otázek byla volena s ohledem na aktuální situaci realizace předmětu Odborná praxe na ESF MU. Dotazník byl koncipován s ohledem na specifickou cílovou skupinu – studenty, kteří absolvovali na ESF MU praxe v novém systému, který přinesl právě rozvojový projekt Podpora studentských praxí a spolupráce vysokých škol s regiony v roce 2006. Dotazník je deklarován jako anonymní a jeho plnou podobu najde čtenář v příloze zprávy. Dotazování je prováděno jako povinná součást výstupů z předmětu Odborná praxe na Ekonomicko – správní fakultě. Sběr obou částí dotazníků byl v jarním semestru 2006/2007 ukončen ke dni 30. 6. 2007. Přehled hlavních zjištění Dotazník část 1. Přístup studentů ESF k předmětu Odborná praxe 1. Proč jste se rozhodl/ rozhodla absolvovat předmět "Odborná praxe"? 1.1 Chci zvýšit svoji profesní kvalifikaci Osoby % určitě ano 35 77,78 spíše ano 10 22,22 spíše ne 0 0 určitě ne 0 0 Celkem 45 100 Z této podotázky jednoznačně vyplývá, že studenti chtějí absolvovat praxe, aby si mohli zvýšit svoji profesní kvalifikaci a spojit tak svoje teoretické znalosti se zkušenostmi získanými v rámci praxe. Je zde prokazatelné uvědomění si nutnosti reagovat na potřeby trhu práce, který často vyžaduje i od absolventů alespoň minimální zkušenosti s přímou prací na konkrétním pracovišti. 1.2 Chci spojit absolvování praxe s výzkumem pro svou diplomovou práci Osoby % určitě ano 7 15,56 spíše ano 15 33,33 spíše ne 18 40 určitě ne 5 11,11 Celkem 45 100 Z vyhodnocení této podotázky vyplývá poměrně překvapivý závěr, že studenti primárně nevidí v možnosti absolvování praxe prostředek pro obohacení svojí bakalářské či diplomové práce. Přitom možnost pracovat s konkrétními postupy a daty ze zkoumané organizace přináší pro absolventské práce největší výhody. V budoucnu by v tomto ohledu mělo dojít ke zlepšení komunikace s partnery, kdy by zástupci organizací byly přímo zainteresování na celkovém procesu vytváření práce – např. její využití pro organizaci, zpracování dílčí případové studie či evaluace formou bakalářské práce atd. 1.3 Měl jsem volný rozvrh a potřeboval jsem kredity Osoby % určitě ano 0 0 spíše ano 10 22,22 spíše ne 20 44,44 určitě ne 15 33,33 Celkem 45 100 Pozitivní zjištění, které přináší tato podotázka je, že většina studentů neabsolvuje předmět Odborná praxe pouze z potřeby získání kreditů do svého studia. Pravděpodobným vysvětlením je, že studenti se snaží obohatit profesní a kariérní profil. Ze získaných dat je tedy možné generalizovat, že více než tři čtvrtiny studentů, kteří si na ESF zapsali tento předmět, ho absolvuje s konkrétním „profesním“ cílem – ať už ve formě získání zkušeností, sběru materiálů pro svoji absolventskou práci atd. 1.4 Chci být lépe připraven na přechod do praxe/zvýšit úspěšnost na trhu práce Osoby % určitě ano 37 82,22 spíše ano 8 17,78 spíše ne 0 0 určitě ne 0 0 Celkem 45 100 Výzkum jednoznačně potvrdil, že studenti si uvědomují nutnost obohatit svoje teoretické vědomosti o praktické zkušenosti, které by následně zúročili při hledání zaměstnaní. Zjištěné výsledky potvrzují, že předmět Odborná praxe je schopen napomoci při efektivnější přípravě studentů vzhledem k potřebám na trhu práce v ČR. Vzhledem k současnému řazení předmětu jako volitelného je tento cíle také do značné míry determinován aktivitou studentů minimálně v rozsahu zvolení tohoto kurzu. 1.5 Chci si ověřit konkrétní poznatky získané během studia na ESF v praxi Osoby % určitě ano 20 44,44 spíše ano 22 48,89 spíše ne 3 6,67 určitě ne 0 0 Celkem 45 100 Pozitivním zjištěním je, že studenti si chtějí ověřit v praxi poznatky získané během studia na ESF MU. 2. Dostali jste o předmětu dostatek informací od garantů/vyučujících? Osoby % určitě ano 32 71,11 spíše ano 11 24,44 spíše ne 2 4,44 určitě ne 0 0 Celkem 45 100 V případě , že jste na otázku odpověděli spíše ne/ne uveďte jaké informace chyběly: „konkrétní náplň práce“ Z odpovědí respondentů vyplývá, že byli jednoznačně spokojeni s množstvím informací od garantů předmětu na jednotlivých katedrách. Vzhledem k tomu, že se již podařilo stabilizovat základní informační bázi, kterou mohou garanti využít pro studenty – provoz speciálních webových stránek zaměřených na praxe a stáže ad., studenti již mají k dispozici maximum možných informací o celkovém průběhu kurzu. Lze předpokládat, že se dále zefektivní komunikace mezi pedagogy, studenty a partnery v jednotlivých institucích, tak aby studenti dostali rovněž maximum možných informací od partnerské organizace. 3. Jednou z podmínek pro absolvování praxe je uzavření úrazového pojištění. Bylo to pro Vás: Osoby % příliš drahé 2 4,44 drahé 3 6,67 únosné 8 17,78 minimální náklad 22 48,89 nevím, nedovedu posoudit 10 22,22 Celkem 45 100 Z jedné z klíčových otázek, která je zaměřena na otázku pojištění, vyplývá, že pro většinu studentů jsou náklady spojené s uzavření úrazového pojištění na průběh praxe akceptovatelné. 4. Nastínil Vám školitel, jakou práci po Vás bude požadovat v rámci odborné praxe již při prvním kontaktu? Osoby % určitě ano 17 37,78 spíše ano 22 48,89 spíše ne 6 13,33 určitě ne 0 0 nevím, nedovedu posoudit 0 0 Celkem 45 100 Z odpovědí respondentů na tuto otázku vyplývá pozitivní zjištění, že partnerské organizace se po zkušenostech z prvního semestru realizace předmětu Odborná praxe (podzimní semestr 2006/2007), již plně etablovaly na celý proces praxe a jsou schopny studentům již na začátku jasně specifikovat obsah práce. Tuto skutečnost také plně potvrdily závěrečné zprávy studentů prezentované v rámci ukončení předmětu. 5. Je práce, kterou vykonáváte, adekvátní vašemu studijnímu zaměření? Osoby % určitě ano 22 48,89 spíše ano 16 35,56 spíše ne 7 15,56 určitě ne 0 0 nevím, nedovedu posoudit 0 0 Celkem 45 100 Odpovědi potvrdily, že studenti si svoji praxi volí na základě svého širšího zaměření během studia. Jedná se o signál, který vypovídá o záměrech studentů již během studia uvažovat o práci ve zvolené instituci po absolutoriu. Je možné uvažovat o tom, že v budoucnosti bude již běžnou realitou, že partneři budou alespoň v některých případech připravovat studenty na práci v instituci právě během praxe, která je často vykonávána v posledním či předposledním ročníku studia. V jarním semestru 2006/2007 se v tomto ohledu podařilo spustit již několik pilotních projektů, kde je v rámci praxe předpokládán postupných přechod studentů do pracovního poměru (např. Komerční banka, a.s., AWD, a.s.) 6. Pracovníci organizace, kde jste nastoupili na praxi, se k Vám chovají: Osoby % velmi přátelsky 20 44,44 přátelsky 23 51,11 korektně 2 4,44 rezervovaně 0 0 nepřátelsky 0 0 Celkem 45 100 Případné další komentáře doplňte níže: „ Studenti jsou vítáni.“ „Snažili se mě okamžitě začlenit do kolektivu a vysvětlit mi jejich práci. Pokud jsem si nebyla něčím jistá nebo jsem něco nevěděla, vždy mi to ochotně vysvětlili.“ „Od začátku se mnou komunikovali o mých představách praxe a snažili se mi vyjít vstříc.“ „Velice se mi líbil profesionální, ale na druhou stranu i osobní přístup pracovníků organizace.“ Ze získaných dat vyplývá závěr, že školitelé partnerských institucí respektují studenty ESF MU v rámci výkonu praxe a chovají se k nim vstřícně. Pomáhají tak vytvořit vhodné prostředí pro úspěšnou realizaci zadaných úkolů. V brzké budoucnosti budou školitelé partnerů pravidelně zváni na ESF MU, aby zde diskutovali se studenty i pedagogy o možnostech dalšího zlepšení průběhu praxe a o potencionálních problémech, které mohou v rámci této činnosti vzniknout. Bude tak vytvářena kontinuální zpětná vazba o představách organizace pro potřeby další spolupráce. 7. Chcete-li, doplňte Vaše komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. „Od praxe jsem očekávala trochu více. Je však pochopitelné, že za patnáct dní praxe se toho člověk jednak tolik nenaučí a že mu nesvěří nic příliš zodpovědného. Nicméně nelituji, beru to jako takovou exkurzi.“ „Jedná se o vynikající možnost poznat každodenní život organizace, která možná bude v budoucnu mým zaměstnavatelem.“ „Přivítal bych delší praxi, ale nevím jak by ji skloubil s dalšími předměty.“ 8. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? Osoby % Veřejná ekonomika 18 40 Finanční podnikání 7 15,56 Podnikové hospodářství 7 15,56 Regionální rozvoj a správa 13 28,89 Celkem 45 100 Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po ukončení předmětu Odborná praxe 1. Jaká délka praxe se Vám jeví jako přiměřená? Osoby % 2 týdny 6 12,50 4 týdny 16 33,33 6 týdnů 4 8,33 8 týdnů 4 8,33 celý semestr 12 25 celý rok 3 6,25 nevím, nedovedu posoudit 3 6,25 Celkem 48 100 Vaši odpovědi prosím zdůvodněte: „Čím delší je lepší z hlediska získání praxe, ale náročnější na sladění školy a praxe. 4 týdny jsou zlatá střední cesta.“ (odpověď: 4 týdny) „Mohla by být i delší (např. 2 měsíce), ale vzhledem k ostatním potřebám „teoretických“ předmětů je to časově nezvladatelné.“ (odpověď: 6 týdnů) „Zvolila bych variantu 6-8 týdnů. Ale podle zkušenosti je to spíš na dohodě s organizací a studentem.“ (odpověď: 8 týdnů) „2 týdny pro získání zkušeností je poměrně krátká doba, čtyři týdny se mi jeví jako únosné vzhledem k studiu.“ (odpověď: 4 týdny) „Není to ani málo ani moc, student se stačí zorientovat v prostředí, je to ideální doba pro získání zkušeností.“ (odpověď: 6 týdnů) „Absolvovala jsem praxi v rámci AIESEC Česká Republika, kde funkční období trvá 1 rok - červenec 2006 - červenec 2007“ (odpověď: celý rok) „Semestr je optimální pro zjištění, zda je pro mne praxe přínosná či ne. Pokud ano, mohu se sama pokusit navázat další spolupráci. V případě že ne, nemusím "plýtvat" svým časem další semestr.“ (odpověď: celý semestr) „Aby si student mohl praxi rozvrhnout tak, aby ho neomezovala ani v plnění školních povinnosti.“ (odpověď: 8 týdnů) „Praxe 2 týdny je velmi krátká a za tuto dobu se student nemůže dostat k nějaké zajímavější a prospěšnější práci. 6 týdnů je již mnoho pro studenta, který vedle školy ještě pracuje v nějaké firmě, proto se mi 4 týdny zdají optimální.“ (odpověď: 4 týdny) „Myslím si, že čím delší praxe je, tím lepší je to pro studenta. Má čas alespoň částečně zabřednout do problematiky. Také mám vyzkoušeno, že čím delší praxe je, tím více věcí člověka nechají v organizaci dělat. Otázkou je, co pak s dalšími předměty v semestru, je to všechno časově náročné. Bylo by možná dobré přesunout vše alespoň částečně do prázdnin.“ (odpověď: celý semestr) „Tato délka mi přijde zvladatelná během jednoho semestru studia.“ (odpověď: 4 týdny) „Tato délka je zvládnutelná současně se studiem, je dostatečně dlouhá pro získání nových poznatků.“ (odpověď: 4 týdny) „Ale je to v závislosti, kde je praxe vykonávána, pokud je studen odjinud než z Brna a praxi chce vykonávat tam, je to pro něj velmi časově náročné.“ (odpověď: celý semestr) „Záleží na tom, jaký máte rozvrh, proto někdy může být lepší mít každý týden méně hodin zato celý semestr a jindy zase odbýt si celou praxi hned na začátku semestru a pak mít více času na všechny seminárky.“ (odpověď: nevím, nedovedu posoudit) „Absolvovala jsem 15 denní praxi, což se mi jeví jako málo.“ (odpověď: celý semestr) „Celý semestr s tím, že praxi budou přizpůsobeny ostatní studijní podmínky.“ (odpověď: celý semestr) Z dotazníku vyplývá, že majorita respondentů aktuálně upřednostňuje praxi v délce kolem čtyř týdnů, která se jim zdá slučitelná se studiem. Na druhou stranu, zhruba čtvrtina dotazovaných studentů by preferovala stáž na celý semestr, pokud by tomu byly přizpůsobeny podmínky studia. Jedná se o předpokládaný závěr, který se opírá o aktuální stav studijních programů na ESF MU, které zatím neumožňují dlouhodobou praxi při studiu. Nicméně na základě jednání s některými partnery (např. Škoda Auto) se již uvažuje o možnostech řešení zavedení dlouhodobějších praxí v délce až dvou měsíců. Otázkou také zůstává povahu předmětu v rámci studia na ESF MU (diference mezi volitelným a oborově povinným předmětem). 2. Požadované výstupy předmětu jsou podle Vašeho názoru: Osoby % příliš náročné 0 0 náročné 4 8,33 průměrně náročné 28 58,33 nepříliš náročné 16 33,33 jednoduché 0 0 nevím,nedovedu posoudit 0 0 jiné 0 0 Celkem 48 100 Doplnění: „Absolvování samotné praxe je časově dost náročné, přípravu prezentace v power pointu chápu, ale zpracování zprávy o průběhu praxe mi přijde přehnané.“ (odpověď: náročné) „Některé se mi zdáli spíš zbytečné. No chápu, že potřebujete mít zpětnou vazbu.“ (odpověď: průměrně náročné) „Skladba výstupů, tj. hodnocení ze strany školitele i prezentace v rámci semináře se mi zdají přiměřené.“ (odpověď: průměrně náročné) „Sestavování prezentací se mi zdá zbytečné. Spíše bych přivítal pouze diskuzi na závěrečném semináři o zkušenostech a pocitech z praxe.“ (odpověď: nepříliš náročné) Z odpovědí respondentů na tuto otázku vyplývá, že výstupy z předmětu dané jeho akreditací jsou považovány za adekvátní. Tento závěr koresponduje s hlavním cílem předmětu, kdy výstupem by měly být především získané zkušenosti. 3. Měli jste kvůli absolvování praxe problémy s plněním ostatních studijních povinností v daném semestru? Osoby % určitě ano 4 8,33 spíše ano 10 20,83 spíše ne 26 54,17 určitě ne 8 16,67 Celkem 48 100 Doplnění: „V rámci konání praxe jsem se nemohla účastnit většiny seminářů. Důvodem bylo místo výkonu práce - Praha a účast na mezinárodních konferencích.“ (roční praxe v rámci AIESEC; odpověď: určitě ano) Majorita respondentů uvedla, že stáž pro ně není přehnaně časově náročná. Studenti tak aktivně využívají možnosti vlastní časové flexibility kombinované s dialogem se školitelem, což umožňuje bezproblémové absolvování praxe v rámci běžného studijního semestru na ESF MU. Nicméně více než čtvrtina studentů uvedla, že měla v rámci praxe problémy s plněním ostatních studijních povinností. Je tedy otázkou, kde je příčina těchto reakcí – zapsání příliš velkého množství předmětů, mimoškolní aktivity studentů či nevhodné plánování celkového časového harmonogramu semestru. 4. Měl by být podle Vás předmět Odborná praxe povinný? Osoby % určitě ano 4 8,33 spíše ano 24 50 spíše ne 18 37,50 určitě ne 2 4,17 nevím, nedovedu posoudit 0 0 Celkem 48 100 Odpovědi respondentů v této otázce potvrzují, že tento předmět by měl koncipován jako oborově povinný. Pro tuto skutečnost aktuálně hovoří také dostatek míst pro praxe na většině kateder ESF MU, kdy je již patrný převis nabídky nad poptávkou ze strany studentů. Je nicméně nutné vzít v úvahu, že některé katedry nepovažují odbornou praxi za klíčový prvek svých studijních programů a v tomto ohledu by tedy rozhodnutí o povaze předmětu mělo být ponecháno jednotlivým katedrám. 5. Odpovídala práce, kterou jste vykonávali, tomu, o čem Vás informoval školitel? Osoby % určitě ano 22 45,83 spíše ano 18 37,50 spíše ne 4 8,33 nedovedu posoudit 4 8,33 určitě ne 0 0 Celkem 48 100 V případě, že jste odpověděli spíše ne/ určitě ne uveďte proč se tak stalo… „Čekala jsem něco více zodpovědnějšího, praktičtějšího. Několikrát se mi stálo, že jsem třeba celou dobu stála u kopírky!!!.“ „Školitel mě neinformoval o tom, co budu dělat.“ „Vzhledem k personálním změnám v organizaci se mi bohužel změnila osoba školitele a práce na zadaném projektu pak pro nového školitele neměla význam.“ Z hodnocení studentů vyplývá, že školitelé v partnerských institucích byli dobře připraveni na začátek vzájemné spolupráce a dokázali pro studenty připravit konkrétní pracovní náplň praxe, která se v průběhu praxe neměnila. Je velice důležité, že pracovní zařazení koresponduje s informacemi, které byly studentům podány před začátkem praxe. I do budoucna je tedy možné počítat s tím, že studenti budou plně informováni o pracovní náplni již předem. 6. Jaká byla Vaše celková spokojenost s praxí? Osoby % velmi spokojen/a 24 50 spíše spokojen/a 20 41,67 ani spokojen/a ani nespokojen/a 4 8,33 naprosto nespokojen/a 0 0 Celkem 48 100 Případné další komentáře doplňte níže… „Sice jsem v podstatě nic moc praktického nedělala, ale na druhou stranu jsem se dozvěděla spoustu užitečných informací a celkově praxi hodnotím jako přínosnou.. “ „Jedna z nejpřínosnějších věcí za poslední rok studia.“ „Jako velice důležité hodnotím i negativní zkušenosti, které jsem v rámci svého pobytu v organizaci získala.“ Ze struktury odpovědí respondentů vyplývá, že převážná většina studentů byla s absolvováním praxe spokojena. Z tohoto jednoznačně vyplývá, že praxe plnila očekávání studentů a považují ji za vhodný komplement k formálnímu vzdělávání na ESF MU. 7. Za předpokladu, že byste mohli praxi opakovat, chtěli byste ji absolvovat u stejné firmy/instituce? Osoby % určitě ano 18 37,50 spíše ano 16 33,33 spíše ne 8 16,67 určitě ne 2 4,17 nevím, nedovedu posoudit 4 8,33 Celkem 48 100 Struktura odpovědí v této otázce jednoznačně podporuje závěry plynoucí z předchozí otázky, kdy většina studentů je spokojena s organizací ve které praxi vykonávali. 8. Uvažovali jste, že by se stejná organizace, ve které vykonáváte praxi, mohla stát i Vaším budoucím zaměstnavatelem po skončení studia? Osoby % určitě ano 12 25 spíše ano 8 16,67 spíše ne 20 41,67 určitě ne 4 8,33 nevím, nedovedu posoudit 4 8,33 Celkem 48 100 V případě, že jste odpověděli určitě ano/ spíše ano specifikujte proč by Vám instituce vyhovovala jako budoucí zaměstnavatel. „Pracovala jsem na krajském úřadě a v budoucnu bych chtěla pracovat ve státním sektoru. Vyhovuje mi především jistoty v zaměstnání.“ „Líbil se mi kolektiv, přístup k řešení problémů, přístup ke klientům, komunikace s lidmi.“ „Mladý kolektiv, příjemné prostředí, různorodá práce.“ „Organizace už je mým zaměstnavatelem.“ „Lidé, kteří pracují v tomto úřadě jsou velmi přátelští, práci kterou vykonávají pro mě byla zajímavou, velmi se mě líbilo jejich jednání s lidmi.“ „Uvažovala, ale došla jsem k závěru, že jako práce na delší dobu by se mi to asi nelíbilo.“ Závěr z této otázky potvrzuje, že do budoucnosti by mělo být běžnou realitou, aby alespoň někteří studenti po skončení praxe nastoupili v organizaci jako zaměstnanci (např. spolupráce s AWD, a.s.). Možnost realizace praxe skýtá pro obě strany unikátní příležitost ověřit zda je, ze strany organizace, student vhodným potencionálním zaměstnancem a ze strany studenta, zda organizace splňuje jeho představy o budoucím zaměstnání. 9. Chcete-li, doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. „Při výběru vhodného zaměstnavatele byste se měli opravdu informovat, zda vybraná instituce má o studenty opravdu zájem a zda je tam někdo ochoten věnovat jim čas. Konkrétně já jsem nastoupila v období, kdy měli na odboru opravdu hodně práce a tudíž jsem měla možnost se k práci dostat. Ke konci praxe už ale pro mě mnoho povinností neměli. Věřím, že kdybych tak byla v jinou dobu, tak pro mě praxe nebude vůbec přínosná..“ 10. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? Osoby % Veřejná ekonomika 18 37,50 Finanční podnikání 8 16,67 Podnikové hospodářství 7 14,58 Regionální rozvoj a správa 15 31,25 Celkem 48 100 Příloha č. 1 Vzor užitých dotazníků Dotazník část 1. Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta Přístup studentů ESF MU k předmětu Odborná praxe Vážení studenti, před sebou vidíte dotazník, který byl koncipován autorským týmem Ekonomicko – správní fakulty jako součást nově zavedeného předmětu Odborná praxe. Jeho záměrem je zjistit jaké jsou podmínky fungování tohoto specifického předmětu a co je možné do budoucnosti ještě zlepšit. Naším cílem je maximálně zefektivnit průběh praxí tak, aby studenti ESF považovali absolutorium praxe za běžnou součást svého studia. Velice důležitým prvkem v celém procesu je nástup na praxi, kdy klíčovou roli sehrává především dostatek adekvátních informací. Dostatečné či naopak nedostatečné informace o průběhu celého předmětu zjišťuje právě tento dotazník. Chtěli bychom Vás požádat o přibližně 5 minut Vašeho času, které jsou potřeba k vyplnění několika otázek dotazníku. Dotazník je anonymní. Předem děkuji za spolupráci. S pozdravem Mgr. David Póč za autorský kolektiv 1. Proč jste se rozhodl/ rozhodla absolvovat předmět „Odborná praxe“? V této otázce můžete zodpovědět všechny dílčí subotázky. 1.1 Chci si zvýšit svoji profesní kvalifikaci 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.2 Chci spojit absolutorium praxe s výzkumem pro svou diplomovou práci 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.3 Měl jsem volný rozvrh a potřeboval kredity 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.4 Chci být lépe připraven na přechod do praxe/ zvýšit úspěšnost na trhu práce 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.5 Chci si ověřit konkrétní poznatky získané během studia na ESF v praxi 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.6 Jiné: 2. Dostali jste o předmětu dostatek informací od garantů/vyučujících? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste na otázku odpověděli spíše ne/ ne uveďte prosím jaké informace chyběly: 3. Jednou z podmínek pro absolvování praxe je uzavření úrazového pojištění. Bylo toto pro Vás: 1) Příliš drahé 2) Drahé 3) Únosné 4) Minimální náklad 5) Nevím, nedovedu posoudit 4. Nastínil Vám školitel jakou práci po Vás bude požadovat v rámci odborné praxe už při prvním kontaktu? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 5. Je práce, kterou vykonáváte adekvátní vašemu studijnímu zaměření? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 6. Pracovníci organizace, kde jste nastoupili na praxi se k Vám chovají: 1) Přátelsky 2) Korektně 3) Rezervovaně 4) Nepřátelsky Případné další komentáře doplňte níže: 7. Chcete – li doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. 8. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? 1) Veřejná ekonomika 2) Finanční podnikání 3) Podnikové hospodářství 4) Regionální rozvoj a správa Děkujeme za spolupráci! Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po absolvování předmětu Odborná praxe Vážení studenti, před sebou vidíte druhou část dotazníku, který byl koncipován autorským týmem Ekonomicko – správní fakulty jako součást nově zavedeného předmětu Odborná praxe. Celkovým záměrem průzkumu je zjistit jaké jsou podmínky fungování tohoto specifického předmětu a co je možné do budoucnosti ještě zlepšit. Naším cílem je maximálně zefektivnit průběh praxí tak, aby studenti ESF považovali absolutorium praxe za běžnou součást svého studia. Tento dotazník je zaměřen na vaše zkušenosti s průběhem celé praxe, komunikací a činností v partnerské instituci a rovněž na celkové výstupy z odborné praxe. Chtěli bychom Vás požádat o přibližně 5 minut Vašeho času, které jsou potřeba k vyplnění několika otázek dotazníku. Dotazník je anonymní. Předem děkuji za spolupráci. S pozdravem Mgr. David Póč za autorský kolektiv 1. Jaká délka praxe se Vám jeví jako únosná? 1) 3 týdny 2) 6 týdnů 3) 9 týdnů 4) Celý semestr 5) Celý rok Vaši odpověď prosím zdůvodněte…. 2. Považujete výstupy předmětu vycházející z akreditace za: 1) Příliš náročné 2) Náročné 3) Průměrně náročné 4) Nepříliš náročné 5) Jednoduché 6) Nevím, nedovedu posoudit 7) Jiné…..prosím specifikujte 3. Během semestru, kdy realizujete praxi měli jste díky praxi problémy s absolvováním ostatních studijních povinností? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste uvedli určitě ano/spíše ano uveďte důvody… 4. Měl by být podle Vás předmět Odborná praxe povinný? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 5. Je práce kterou jste vykonávali ve shodě s předchozí domluvou se školitelem? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste odpověděli spíše ne/ určitě ne uveďte proč se tak stalo…. 6. Jaká byla Vaše celková spokojenost s praxí? 1) Velice spokojen/ a 2) Spokojen/ a 3) Spokojen/ a s určitými částmi 4) Naprosto nespokojen/ a Případné další komentáře doplňte níže… 7. Za předpokladu, že byste mohli praxi opakovat, chtěli byste ji absolvovat u stejné firmy/ instituce? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 8. Uvažovali jste, že by se stejná organizace ve které vykonáváte praxi mohla stát i Vaším budoucím zaměstnavatelem po skončení studia? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste odpověděli určitě ano/ spíše ano specifikujte proč by Vám instituce vyhovovala jako budoucí zaměstnavatel. 9. Chcete – li doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. 10. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? 1) Veřejná ekonomika 2) Finanční podnikání 3) Podnikové hospodářství 4) Regionální rozvoj a správa Děkujeme za spolupráci!!!