Vyhodnocení průzkumu „Přístup studentů ESF MU a jejich zkušenosti s předmětem Odborná praxe“ Podzimní semestr 2007/2008 Zpracoval řešitelský tým ESF MU Mgr. David Póč Ing. Michaela Horňáková Brno 2008 Obsah Obsah.. 2 Základní charakteristika. 3 Přehled hlavních zjištění 4 Dotazník část 1. Přístup studentů ESF k předmětu Odborná praxe. 4 Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po.. 12 Závěr. 20 Příloha č. 1 Vzor užitých dotazníků.. 21 Základní charakteristika Již v roce 2006 bylo v rámci rozvojového projektu MŠMT ČR „Podpora studentských praxí a spolupráce vysokých škol s regiony“ realizováno šetření ve formě dotazování studentů Ekonomicko – správní fakulty Masarykovy univerzity (dále také ESF MU), kteří absolvovali semestr tehdy nově implementovaného předmětu „Odborná praxe“. Nyní se tedy jedná již o čtvrtě vyhodnocení odpovědí studentů, zapojených do výše zmíněného projektu ESF MU. Meritorně bylo toto dotazování od počátku orientováno zejména na náhled studentů na problematiku praxí, jejich představy o průběhu praxe, přínosy praxí a další klíčové problémové okruhy. Jako nástroj sběru dat je aktuálně využívána elektronická forma dotazníku. Ten je k dispozici pro studenty, kteří absolvovali předmět „Odborná praxe“ na některé z kateder Ekonomicko – správní fakulty na webových stránkách fakulty zaměřených na praxe a stáže (www.econ.muni.cz/praxe). Dotazník ve finální fázi sestává ze dvou částí, kdy první obsahuje osm otázek a druhá deset. Tyto otázky jsou jak formalizované (s uzavřenými variantami odpovědí), tak i neformalizované. Vzhledem k tomu, že mnohé problémy mají složitou, komplexní strukturu a jejich zachycení sérií formalizovaných, „uzavřených“ otázek není bezezbytku možné, všude tam, kde se to zdálo být účelné, byl vyčleněn prostor i pro volné slovní vyjádření respondentů. Struktura otázek byla volena s ohledem na aktuální situaci realizace předmětu Odborná praxe na ESF MU. Dotazník byl koncipován pro specifickou cílovou skupinu – studenty, kteří absolvovali na ESF MU praxe v novém systému, jenž přinesl právě rozvojový projekt Podpora studentských praxí a spolupráce vysokých škol s regiony v roce 2006. Dotazník je deklarován jako anonymní a jeho plnou podobu čtenář najde v příloze zprávy. Dotazování je prováděno jako povinná součást výstupů z předmětu Odborná praxe na Ekonomicko – správní fakultě. Sběr obou částí dotazníků byl v podzimním semestru 2007/2008 ukončen ke dni 31. 12. 2007. Přehled hlavních zjištění Dotazník část 1. Přístup studentů ESF k předmětu Odborná praxe 1. Proč jste se rozhodl/ rozhodla absolvovat předmět "Odborná praxe"? 1.1 Chci zvýšit svoji profesní kvalifikaci Osoby % určitě ano 34 62 spíše ano 18 33 spíše ne 3 5 určitě ne 0 0 Celkem 55 100 Studenti si uvědomují potřebu reagovat na požadavky trhu práce, který i od absolventů vyžaduje alespoň minimální zkušenosti s přímou prací na konkrétním pracovišti. Většina dotazovaných studentů se rozhodla absolvovat praxi, aby si mohla zvýšit profesní kvalifikaci a spojit tak svoje teoretické znalosti se zkušenostmi získanými v rámci praxe. 1.2 Chci spojit absolvování praxe s výzkumem pro svou diplomovou práci Osoby % určitě ano 15 27 spíše ano 8 15 spíše ne 24 44 určitě ne 6 11 nevím 2 4 Celkem 55 100 Z vyhodnocení této podotázky vyplývá poměrně překvapivý závěr, že studenti primárně nevidí v možnosti absolvování praxe prostředek pro obohacení svojí bakalářské či diplomové práce. Přitom možnost pracovat s konkrétními postupy a daty ze zkoumané organizace přináší pro absolventské práce největší výhody. V budoucnu by v tomto ohledu mělo dojít ke zlepšení komunikace s partnery, kdy by zástupci organizací byly přímo zainteresování na celkovém procesu vytváření práce – např. její využití pro organizaci, zpracování dílčí případové studie či evaluace formou bakalářské práce atd. 1.3 Měl jsem volný rozvrh a potřeboval jsem kredity Osoby % určitě ano 4 7 spíše ano 9 16 spíše ne 17 31 určitě ne 25 45 Celkem 55 100 Pozitivní zjištění, které přináší tato podotázka je, že většina studentů neabsolvuje předmět Odborná praxe pouze z potřeby získání kreditů pro své studium. Lze tedy předpokládat, že studenti se snaží obohatit profesní a kariérní růst. Ze získaných dat je tedy možné vyvodit závěr, že tři čtvrtiny studentů, kteří si na ESF zapsali tento předmět, ho absolvuje s určitým „profesním“ cílem – ať už ve formě získání zkušeností, nadvázání kontaktů, posílení své výchozí profesní pozice nebo sběru materiálů pro svoji absolventskou práci atd. 1.4 Chci být lépe připraven na přechod do praxe/zvýšit úspěšnost na trhu práce Osoby % určitě ano 43 78 spíše ano 12 22 spíše ne 0 0 určitě ne 0 0 Celkem 55 100 Výzkum jednoznačně potvrdil, že studenti si uvědomují nutnost doplnit si svoje teoretické vědomosti o praktické zkušenosti, které jim následně můžou významně pomoci při hledání a získání vhodného zaměstnaní. Zjištěné výsledky potvrzují, že předmět Odborná praxe je jedním z prostředků, podporujících efektivnější přípravu studentů vzhledem k potřebám trhu práce v ČR. Předmět je řazen mezi volitelné předměty a vzrůstající počet studentů potvrzuje oprávněnost jeho zařazení do výuky. 1.5 Chci si ověřit konkrétní poznatky získané během studia na ESF v praxi Osoby % určitě ano 21 38 spíše ano 25 45 spíše ne 7 13 určitě ne 0 0 nevím 2 4 Celkem 55 100 Pozitivním zjištěním je, že studenti si chtějí ověřit v praxi poznatky získané během studia na ESF MU. 2. Dostali jste o předmětu dostatek informací od garantů/vyučujících? Osoby % určitě ano 16 29 spíše ano 34 62 spíše ne 5 9 určitě ne 0 0 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Praxi jsem si zajišťovala sama. - Mně chyběli informace hodně o ukončení praxe, kdo má vyplňovat jednotlivé dokumenty. - Konkrétní náplň praxe. Z odpovědí respondentů vyplývá, že byli spíše spokojeni s množstvím a kvalitou informací, kterých se jim dostalo od garantů předmětu na jednotlivých katedrách. Vzhledem k tomu, že se již podařilo stabilizovat základní informační bázi, kterou mohou garanti využít pro studenty – provoz speciálních webových stránek zaměřených na praxe a stáže atd., studenti již mají k dispozici většinu možných informací o celkovém průběhu kurzu. Prostor pro další zlepšeni lze spatřit v prohlubování a zefektivní komunikace mezi pedagogy, studenty a partnery v jednotlivých institucích, tak aby se studenti v čas dostali rovněž k maximu možných informací od partnerské organizace. 3. Jednou z podmínek pro absolvování praxe je uzavření úrazového pojištění. Bylo to pro Vás: Osoby % příliš drahé 0 0 drahé 2 4 únosné 13 24 minimální náklad 27 49 nevím, nedovedu posoudit 13 24 Celkem 55 100 Jednou z podmínek absolvování předmětu Odborná praxe je uzavření úrazového pojištění, které si musí studenti platit samy. Pro většinu studentů však byly náklady spojené s uzavřením úrazového pojištění po dobu absolvování praxe akceptovatelné. 4. Nastínil Vám školitel, jakou práci po Vás bude požadovat v rámci odborné praxe již při prvním kontaktu? Osoby % určitě ano 21 38 spíše ano 13 24 spíše ne 17 31 určitě ne 4 7 nevím, nedovedu posoudit 0 0 Celkem 55 100 Respondenti na stejnou otázku v dotazníku z praxí v jarním semestru 2006/2007 vyjádřili mnohem větší spokojenost s informovaností o povaze práce, která od nich bude vyžadována. Partnerské organizace se tehdy po zkušenostech z prvního semestru realizace předmětu Odborná praxe (podzimní semestr 2006/2007) lépe etablovaly na proces praxe, čímž byli schopny studentům již na začátku jasně specifikovat obsah práce. Tuto skutečnost také plně potvrdily závěrečné zprávy studentů prezentované v rámci ukončení předmětu. Vyhodnocení dotazníků z následujícího semestru realizace předmětu Odborná praxe však ukazuje na určité zhoršení situace. Toto zhoršení mohlo být způsobeno zapojením nových partnerů, kterým ještě zkušenosti s praktikanty chyběly. 5. Je práce, kterou vykonáváte, adekvátní vašemu studijnímu zaměření? Osoby % určitě ano 17 31 spíše ano 17 31 spíše ne 17 31 určitě ne 2 4 nevím, nedovedu posoudit 2 4 Celkem 55 100 Odpovědi potvrdily, že studenti si svoji praxi volí zejména v souladu se svým zaměřením během studia. Jedná se o signál, který vypovídá o záměrech studentů již během studia uvažovat o práci ve zvolené instituci po absolutoriu. Je možné uvažovat o tom, že v budoucnosti bude již běžnou realitou, že partneři budou alespoň v některých případech připravovat studenty na práci v instituci právě během praxe, která je často vykonávána v posledním či předposledním ročníku studia. V podzimním semestru 2007/2008 se v tomto ohledu podařilo spustit již několik pilotních projektů, kde je v rámci praxe předpokládán postupných přechod studentů do pracovního poměru (např. Komerční banka, a.s., AWD, a.s.). 6. Pracovníci organizace, kde jste nastoupili na praxi, se k Vám chovají: Osoby % velmi přátelsky 32 58 přátelsky 19 35 korektně 0 0 rezervovaně 0 0 nepřátelsky 0 0 Ani přátelsky, ani nepřátelsky 4 7 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Jelikož jsem si praxi v organizaci zajišťovala sama, neměla jsem nejmenší problém. - V průběhu stáže jsem změnila organizace. V dotazníku hodnotím novou organizaci. Ze získaných dat vyplývá závěr, že školitelé partnerských institucí respektují studenty ESF MU v rámci výkonu praxe a chovají se k nim vstřícně. Pomáhají tak vytvořit vhodné prostředí pro úspěšnou realizaci zadaných úkolů. V brzké budoucnosti budou školitelé partnerů pravidelně zváni na ESF MU, aby zde diskutovali se studenty i pedagogy o možnostech dalšího zlepšení průběhu praxe a o potencionálních problémech, které mohou v rámci této činnosti vzniknout. Bude tak vytvářena kontinuální zpětná vazba o představách organizace pro potřeby další spolupráce. Jak se ukazuje i samotní studenti jsou schopni v případě nepříznivé situaci reagovat a v neřešitelné situaci i změnit organizaci. 7. Chcete-li, doplňte Vaše komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. -Je velmi těžké skloubit 120 hodin praxe se studiem během semestru (4. ročník). - Náplň praxe nebylo ze strany školitele koncepčně připravená, bylo to improvizace přímo na místě. - Bylo by lepší, kdyby praxe nezasahovala do rozvrhu a byl pro ni vyčleněn např. měsíc. - Chtěla bych osobně doporučit vjetí do zahraničí na praxi, jako jsem měla možnost já – sídlo euroregionu Elbe Labe v Pirně (Německo). - Pojištění nebylo až tak drahé, jako spíš poněkud zbytečné pokud praxi vykonávám ve společnosti, se kterou mám standardní pracovní smlouvu a jsem tedy krytá pojištěním ze zákona….ale pouze názor…..a předmět jsem absolvovala v rámci oboru Podnikové hospodářství – není tu ve výčtu oborů uveden. 8. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? Osoby % Veřejná ekonomika 31 56 Finanční podnikání 17 31 Podnikové hospodářství 2 4 Regionální rozvoj a správa 5 9 Celkem 55 100 Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po ukončení předmětu Odborná praxe 1. Jaká délka praxe se Vám jeví jako přiměřená? Osoby % 2 týdny 2 4 4 týdny 17 31 6 týdnů 6 11 8 týdnů 4 7 celý semestr 17 31 celý rok 0 0 nevím, nedovedu posoudit 9 16 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Myslím, že tato otázka je individuální, ten kdo má zájem si své zkušenosti a praxi prohloubit bude klidně pracovat déle než je nutné, mě osobně nabídli v organizaci praxi, ale vzhledem k tomu, že zaměstnání mám, je toto pro mě již nedostupné. - Jsem toho názoru, že během 4 týdnů se člověk mnoho nenaučí, jenom pochopit systém a zapracovat se trvá cca 2 až 3 měsíce plus doba něco pro firmu udělat a naučit se něco = další 3 měsíce. Kromě toho, ze 6 měsíců je standardní doba i pro firmy. - 1 měsíc je podle mého tak maximum, co se dá současně se studiem zvládnout. - To záleží na každém, jestli má člověk čas a hlavně jakou činnost vykonává na praxi. Jestli je to pro něj přínosné nebo ne. - Myslím si, že v kratší době se student spíše s organizací seznamuje a poznává kulturu organizace. - V případě provádění odborné práce je dobré, aby praktikant nejdříve podstoupil jakési samostudium činnosti organizace, ke které je veden. Pak může vykonávat samostatně práci zadanou organizací. Proto je nutné delší období pro praxi. Otázka je, zda upřednostnit kratší období s intenzivní praxí, či delší období s menší intenzitou činnosti (některé úkoly mají svůj zaběhlý časový cyklus, který nelze měnit). - Praxe trvající dva měsíce podle mého názoru v životopise pro potenciální zaměstnavatele vypadá už jako že jsme se tam něco mohli naučit. Povinné by mohli zůstat tři týdny a kdo by měl zájem zůstat déle, tak aby měl možnost. - Myslím si, že to odpovídá možnostem studenta, tak aby mohl sladit studium s praxí. - Záleží na období studia, na konkrétním rozvrhu a také na konkrétní náplni práce. - Student má delší dobu na získání podrobnějších informací o činnosti organizace, má možnost získat větší důvěru ze strany ostatních pracovníků, je to výhodnější v souvislosti s prací na konkrétních úkolech v organizaci. - Vše záleží na tom, kde je praxe absolvována. Přednost bych asi dala několika hodinám týdně po celý semestr, před odbornou praxí v kuse, jak jsem jí měla já. V průběhu delší doby bych měla větší šanci zpracovat některé poznatky a hlavně vidět dlouhodobější vývoj práce. - Za 4 týdny není možné být u projektu od začátku až do konce a nahlédnout tak do problematiky… - Pro získání patřičných zkušeností bych volila délku praxe delší než je nyní, ale musel by tomu být přizpůsoben studijní plán. S nynějším rozvrhem šlo těžce stíhat i ty dva týdny, myslím, že by bylo dobré jít někam na praxi na měsíc každý den a nemuset chodit do školy. - Myslím, že se to dá celkem stihnout po dobu semestru za tuhle dobu všechno, i praxe, i škola - Mě osobně vyhovoval jeden den v týdnu, ale záleží na tom jaká je náplň praxe, musí být splněný předpoklad užitečného využití času. - Myslím, že na kratší dobu nemá smysl pro úředníky nebo pracovníky zaučovat nás na nějakou práci. - 4 týdny mi přijdou adekvátní, tak aby byl člověk schopen se aspoň trochu zúčastnit na dění a chodu daného pracoviště. A mohl se věnovat nějakému delšímu projektu. - Nový zaměstnanec (stážista) porozumí chodu společnosti a pochopí vzájemné souvislosti až po minimálně měsíci. - Je to podle mě minimální doba, za kterou je možno se zorientovat v problému…čím delší, tím lépe, ale požadovat delší praxi by si vynucovalo nějaké úlevy ze studijních povinností (povinná docházka …). - Čím delší setrvání na pracovišti, tím „lepší“ a zodpovědnější práci nám budou moci na pracovišti svěřit. Z dotazníku vyplývá, že majorita respondentů aktuálně upřednostňuje praxi v délce: 1) Kolem čtyř týdnů, která se jim zdá slučitelná se studiem. 2) Na druhou stranu, stejně významná část dotazovaných studentů by preferovala stáž na celý semestr, pokud by tomu byly přizpůsobeny podmínky studia. Jedná se o předpokládaný závěr, který se opírá o aktuální stav studijních programů na ESF MU, které zatím neumožňují dlouhodobou praxi při studiu. Nicméně na základě jednání s některými partnery (např. Škoda Auto) se již uvažuje o možnostech řešení zavedení dlouhodobějších praxí v délce až dvou měsíců. Otázkou také zůstává povaha předmětů v rámci studia na ESF MU (diference mezi volitelným a oborově povinným předmětem). 2. Požadované výstupy předmětu jsou podle Vašeho názoru: Osoby % příliš náročné 0 0 náročné 4 7 průměrně náročné 30 55 nepříliš náročné 12 22 jednoduché 6 11 nevím,nedovedu posoudit 3 5 jiné 0 0 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - výstupy nejsou náročné, zpracovat seminární práci o tom, co jsem dělal, viděl, naučil se není dle mého vůbec náročné, ale celkem důležité a naučné, pro tvůrce i posluchače. - Jediný problém vidím v časové náročnosti při zvládnutí dalších povinností během semestru. Z odpovědí respondentů na tuto otázku vyplývá, že výstupy z předmětu dané jeho akreditací jsou považovány za adekvátní. Tento závěr koresponduje s hlavním cílem předmětu, kdy výstupem by měly být především získané zkušenosti. 3. Měli jste kvůli absolvování praxe problémy s plněním ostatních studijních povinností v daném semestru? Osoby % určitě ano 0 0 spíše ano 12 22 spíše ne 16 29 určitě ne 25 45 nevím, nedovedu posoudit 2 4 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Praxi jsem absolvovala částečně přes prázdniny a v září dřív než začala škola, protože jsem měla organizaci v Hradci Králové a problém se školou by tudíž mohl nastat. - Bylo by dle mého vhodné, aby se praxe co možná nejvíce implementovala do vzdělávacího procesu, minimálně kvůli ohledu na poptávku ze strany studentů a zájemců o studium. Jinými slovy: fakulta by si měla uvědomit, co chce. - Ale je to dáno tím, že jsem pracovala v organizaci, kde se mi přizpůsobili. - Organizace nechtěla přizpůsobit mou praxi mému rozvrhu. Musela jsem na tři týdny vynechat školu abych mohla docházet do organizace. - Záleží na schopnostech a možnostech studenta upravit si studijní plán pro semestr. Díky jisté flexibilitě poskytnuté studijním řádem a plánem jsem byl schopen vyčlenit v týdnu v semestru 2 celé dny a věnovat je praxi. - Semestr jsem přizpůsobila tomu, že půjdu na praxi, většinu docházky na praxi si splním ve zkouškovém, kdy mám jen jednu zkoušku. - Problémy týkající se časového zvládnutí, nestihla jsem absolvovat 120 hodin praxe během semestru, obtížné skloubení možností rozvrhu s praxí. - Zrovna v tomto semestru (4. ročník) jsme měli hodně obtížných předmětů a měla jsem plný rozvrh. - V dané společnosti pracuji full-time. - Problém byl pouze v tom stíhat všechny přednášky spolu s docházením na praxi. Majorita respondentů uvedla, že stáž pro ně není přehnaně časově náročná. Studenti tak aktivně využívají možnosti vlastní časové flexibility kombinované s dialogem se školitelem, což umožňuje bezproblémové absolvování praxe v rámci běžného studijního semestru na ESF MU. Nicméně relativně vysoké procento studentů uvádí, že měli v rámci praxe problémy s plněním ostatních studijních povinností. Je tedy otázkou, kde je příčina těchto reakcí – zapsání příliš velkého množství předmětů, mimoškolní aktivity studentů či nevhodné plánování celkového časového harmonogramu semestru. 4. Měl by být podle Vás předmět Odborná praxe povinný? Osoby % určitě ano 12 22 spíše ano 16 29 spíše ne 14 25 určitě ne 6 11 nevím, nedovedu posoudit 4 7 nezodpovězeno 3 5 Celkem 55 100 Více jak polovina respondentů se domnívá, že tento předmět by měl být koncipován jako oborově povinný. Takovou možnost by aktuálně podpořil i dostatek míst pro praxe na většině kateder ESF MU, kdy je již patrný převis nabídky nad poptávkou ze strany studentů. Je však nutné vzít v úvahu fakt, že některé katedry nepovažují odbornou praxi za klíčový prvek svých studijních programů a v tomto ohledu by tedy rozhodnutí o povaze předmětu mělo být ponecháno jednotlivým katedrám. Jedná se také o velice důležitý metodický impuls pro vedení fakulty, týkající se dalšího vývoje praxí a stáží. 5. Odpovídala práce, kterou jste vykonávali, tomu, o čem Vás informoval školitel? Osoby % určitě ano 18 33 spíše ano 21 38 spíše ne 6 11 nedovedu posoudit 8 15 určitě ne 2 4 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Jelikož jsem dělala práci, která byla potřeba v daný okamžik, bylo by těžké se do tohoto trefit, organizace je založena spíše na operativní praxi. - Školitel nás o ničem neinformoval, byla to čistá improvizace. - Vybral jsem si praxi sám. Z hodnocení studentů vyplývá, že školitelé v partnerských institucích byli dobře připraveni na začátek vzájemné spolupráce a dokázali pro studenty připravit konkrétní pracovní náplň praxe, která se v průběhu praxe neměnila. Je velice důležité, že pracovní zařazení koresponduje s informacemi, které byly studentům podány před začátkem praxe. I do budoucna je tedy možné počítat s tím, že studenti budou plně informováni o pracovní náplni již předem. 6. Jaká byla Vaše celková spokojenost s praxí? Osoby % velmi spokojen/a 28 51 spíše spokojen/a 8 15 spíše nespokojen/a 4 7 ani spokojen/a ani nespokojen/a 12 22 naprosto nespokojen/a 0 0 nevím, nedovedu posoudit 3 5 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - V první organizace jsem spokojená moc nebyla, ale potom jsem si našla podle vlastního výběru organizaci, která pomoc uvítala a spokojená jsem. - Byla jsem velmi spokojená, na magistrátu byli velmi vstřícní, na všem jsem se v klidu domluvili a mohla jsem nahlédnout do práce, kterou jsem chtěla. Účastnila jsem se zpracování projektu, což je pro mou budoucí praxi určitě velmi přínosné. - Něco jsem se naučil, ale nebylo to nic systematického (praxe v ČSOB), chtělo by to lepší komunikaci mezi fakultou a např. ČSOB. - Čekala jsem odpovědnější, odbornější práci. Ze struktury odpovědí respondentů vyplývá, že většina studentů byla s absolvováním praxe v podzimním semestru 2007/2008 spokojena. Z tohoto vyplývá, že praxe plnila očekávání studentů a považují ji za vhodný komplement k formálnímu vzdělávání na ESF MU. 7. Za předpokladu, že byste mohli praxi opakovat, chtěli byste ji absolvovat u stejné firmy/instituce? Osoby % určitě ano 20 36 spíše ano 10 18 spíše ne 12 22 určitě ne 8 15 nevím, nedovedu posoudit 5 9 Celkem 55 100 Struktura odpovědí v této otázce podporuje závěry plynoucí z předchozí otázky, kdy většina studentů je spokojena s organizací ve které praxi vykonávali. 8. Uvažovali jste, že by se stejná organizace, ve které vykonáváte praxi, mohla stát i Vaším budoucím zaměstnavatelem po skončení studia? Osoby % určitě ano 14 25 spíše ano 14 25 spíše ne 18 33 určitě ne 6 11 nevím, nedovedu posoudit 3 5 Celkem 55 100 Případné další komentáře: - Baví mě různorodá práce, komunikace s lidmi a nacházení východisek jejich problémů a požadavků, ředitelka vládne v organizaci pevnou, ale přátelskou rukou, tudíž celá organizace pracuje jako jeden tým, což se mi hodně líbí. - Protože tu smlouvu už mám, na vlastní žádost jsem ji dostal. - Prestižní pracovní prostředí a instituce, chobot pracovního zaměření vzhledem ke studijnímu zaměření, dobrý kolektiv a přístup k informacím. - Příjemný mladý kolektiv, práce která by mě bavila, není stereotypní a je tu možnost pro seberealizaci. - Jedná se o zajímavou práci v místě bydliště. Kolektiv byl velice přátelský. - Zaměřením se shoduje s mým zájmem. - Obor, který studuji mě baví a chtěla bych v praxi pracovat na úřadě. Na magistrátě jsem měla mnohem lepší zkušenost než na krajském úřadě, je tam mladý a flexibilní kolektiv, práce kterou jsme dělali mě bavila. - Je to obor, který studuji, solidní firma Praxi jsem vykonávala v zahraničí – takže momentálně neuvažuji že bych tam chtěla se natrvalo usadit, al v podobné instituci na české straně bych ráda v budoucnu pracovala. Polovina studentů vyjádřila záměr pracovat v organizaci, kterou si zvolila v rámci realizace své praxe. Závěr z této otázky potvrzuje, že do budoucnosti by mělo být běžnou realitou, aby alespoň někteří studenti po skončení praxe nastoupili v organizaci jako zaměstnanci. Praxe by se tak mohly stát prvním kontaktním bodem v personální politice organizací a na druhé straně by budoucím absolventům poskytly významné poznatky o jejich potencionálním pracovním uplatněni. Možnost realizace praxe tak skýtá pro obě strany unikátní příležitost ověřit zda je, ze strany organizace, student vhodným budoucím zaměstnancem a ze strany studenta, zda organizace splňuje jeho představy o případném zaměstnání. Tento výstup je důležitým signálem pro činnost nově zřízeného Kariérního centra MU, které by mělo být v tomto ohledu aktivním mediátorem vůči partnerským organizacím. 9. Chcete-li, doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. - Hodně záleží na tom, co člověk od praxe očekává a také na konkrétní organizaci kde praxe probíhá. - Byla jsem velmi spokojená, myslím, že odborné praxe jsou pro studenty přínosem, jen by to chtělo nějak vyřešit s rozvrhem ostatních předmětů. Já bych byla ochotná jít na odbornou praxi třeba na měsíc o letních prázdninách, kdyby taková možnost byla. 10. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? Osoby % Veřejná ekonomika 31 56 Finanční podnikání 17 31 Podnikové hospodářství 2 4 Regionální rozvoj a správa 5 9 Celkem 55 100 Závěr Stejně jako v jarním semestru akademického roku 2006/2007 se ukázalo, že majorita studentů si uvědomuje nutnost dále rozvíjet svoje osobnostní a profesní předpoklady s tím, že jako vhodný nástroj nabízený Ekonomicko – správní fakultou MU se ukazuje možnost absolvování předmětu Odborná praxe. Ukazuje se, že jeho zařazení do studijních plánů je studenty pozitivně vnímáno a počet studentů realizujících odbornou praxi v rámci studia na ESF MU se stále zvyšuje. Nadále je nutné komunikovat se studenty i partnery na zvýšení možnosti využití informací získaných během realizace odborné praxe pro zpracování závěrečných prací. S partnery je nutné nadále vést dialog o možnosti širšího využití závěrečných prací pro praktické potřeby organizace. Ze získaných informací vyplývá, že studenti by přivítali prodloužení odborné praxe na čtyři týdny (podpora i možnosti semestrální praxe), což by přispělo k dalšímu profesnímu a osobnostnímu rozvoji a zvýšení jejich konkurenceschopnosti na trhu práce. Případně by podporovali i zařazení předmětu jako oborově povinného. Zatím se vyskytují poměrně velké rozdíly v počtu studentů, kteří předmět absolvují mezi studijními obory Veřejná ekonomika, Finanční podnikání (31 resp. 17 studentů) a Podnikové hospodářství a Regionální rozvoj a správa (2 resp. 5 studentů) Příloha č. 1 Vzor užitých dotazníků Dotazník část 1. Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta Přístup studentů ESF MU k předmětu Odborná praxe Vážení studenti, před sebou vidíte dotazník, který byl koncipován autorským týmem Ekonomicko – správní fakulty jako součást nově zavedeného předmětu Odborná praxe. Jeho záměrem je zjistit jaké jsou podmínky fungování tohoto specifického předmětu a co je možné do budoucnosti ještě zlepšit. Naším cílem je maximálně zefektivnit průběh praxí tak, aby studenti ESF považovali absolutorium praxe za běžnou součást svého studia. Velice důležitým prvkem v celém procesu je nástup na praxi, kdy klíčovou roli sehrává především dostatek adekvátních informací. Dostatečné či naopak nedostatečné informace o průběhu celého předmětu zjišťuje právě tento dotazník. Chtěli bychom Vás požádat o přibližně 5 minut Vašeho času, které jsou potřeba k vyplnění několika otázek dotazníku. Dotazník je anonymní. Předem děkuji za spolupráci. S pozdravem Mgr. David Póč za autorský kolektiv 1. Proč jste se rozhodl/ rozhodla absolvovat předmět „Odborná praxe“? V této otázce můžete zodpovědět všechny dílčí subotázky. 1.1 Chci si zvýšit svoji profesní kvalifikaci 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.2 Chci spojit absolutorium praxe s výzkumem pro svou diplomovou práci 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.3 Měl jsem volný rozvrh a potřeboval kredity 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.4 Chci být lépe připraven na přechod do praxe/ zvýšit úspěšnost na trhu práce 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.5 Chci si ověřit konkrétní poznatky získané během studia na ESF v praxi 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 1.6 Jiné: 2. Dostali jste o předmětu dostatek informací od garantů/vyučujících? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste na otázku odpověděli spíše ne/ ne uveďte prosím jaké informace chyběly: 3. Jednou z podmínek pro absolvování praxe je uzavření úrazového pojištění. Bylo toto pro Vás: 1) Příliš drahé 2) Drahé 3) Únosné 4) Minimální náklad 5) Nevím, nedovedu posoudit 4. Nastínil Vám školitel jakou práci po Vás bude požadovat v rámci odborné praxe už při prvním kontaktu? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 5. Je práce, kterou vykonáváte adekvátní vašemu studijnímu zaměření? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 6. Pracovníci organizace, kde jste nastoupili na praxi se k Vám chovají: 1) Přátelsky 2) Korektně 3) Rezervovaně 4) Nepřátelsky Případné další komentáře doplňte níže: 7. Chcete – li doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. 8. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? 1) Veřejná ekonomika 2) Finanční podnikání 3) Podnikové hospodářství 4) Regionální rozvoj a správa Děkujeme za spolupráci! Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta Dotazník část 2. Zkušenosti studentů ESF MU po absolvování předmětu Odborná praxe Vážení studenti, před sebou vidíte druhou část dotazníku, který byl koncipován autorským týmem Ekonomicko – správní fakulty jako součást nově zavedeného předmětu Odborná praxe. Celkovým záměrem průzkumu je zjistit jaké jsou podmínky fungování tohoto specifického předmětu a co je možné do budoucnosti ještě zlepšit. Naším cílem je maximálně zefektivnit průběh praxí tak, aby studenti ESF považovali absolutorium praxe za běžnou součást svého studia. Tento dotazník je zaměřen na vaše zkušenosti s průběhem celé praxe, komunikací a činností v partnerské instituci a rovněž na celkové výstupy z odborné praxe. Chtěli bychom Vás požádat o přibližně 5 minut Vašeho času, které jsou potřeba k vyplnění několika otázek dotazníku. Dotazník je anonymní. Předem děkuji za spolupráci. S pozdravem Mgr. David Póč za autorský kolektiv 1. Jaká délka praxe se Vám jeví jako únosná? 1) 3 týdny 2) 6 týdnů 3) 9 týdnů 4) Celý semestr 5) Celý rok Vaši odpověď prosím zdůvodněte…. 2. Považujete výstupy předmětu vycházející z akreditace za: 1) Příliš náročné 2) Náročné 3) Průměrně náročné 4) Nepříliš náročné 5) Jednoduché 6) Nevím, nedovedu posoudit 7) Jiné…..prosím specifikujte 3. Během semestru, kdy realizujete praxi měli jste díky praxi problémy s absolvováním ostatních studijních povinností? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste uvedli určitě ano/spíše ano uveďte důvody… 4. Měl by být podle Vás předmět Odborná praxe povinný? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 5. Je práce kterou jste vykonávali ve shodě s předchozí domluvou se školitelem? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste odpověděli spíše ne/ určitě ne uveďte proč se tak stalo…. 6. Jaká byla Vaše celková spokojenost s praxí? 1) Velice spokojen/ a 2) Spokojen/ a 3) Spokojen/ a s určitými částmi 4) Naprosto nespokojen/ a Případné další komentáře doplňte níže… 7. Za předpokladu, že byste mohli praxi opakovat, chtěli byste ji absolvovat u stejné firmy/ instituce? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne 5) Nevím, nedovedu posoudit 8. Uvažovali jste, že by se stejná organizace ve které vykonáváte praxi mohla stát i Vaším budoucím zaměstnavatelem po skončení studia? 1) Určitě ano 2) Spíše ano 3) Spíše ne 4) Určitě ne V případě, že jste odpověděli určitě ano/ spíše ano specifikujte proč by Vám instituce vyhovovala jako budoucí zaměstnavatel. 9. Chcete – li doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. 10. V rámci kterého studijního oboru absolvujete předmět Odborná praxe? 1) Veřejná ekonomika 2) Finanční podnikání 3) Podnikové hospodářství 4) Regionální rozvoj a správa Děkujeme za spolupráci!!!