Příručka mentora Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů 2 Obsah Úvod ........................................................................................................................................................ 3 Právní stav v ČR ....................................................................................................................................... 4 Systém praktické výuky na Ekonomicko-správní fakultě MU.................................................................. 6 Praxe a stáž jako součást studijního plánu Ekonomicko-správní fakulty MU ......................................... 7 Manuál pro mentory na straně subjektů odběratelské sféry ................................................................. 9 Příklady dobré praxe ............................................................................................................................. 12 Přílohy.................................................................................................................................................... 13 Směrnice č. 4/2011 ................................................................................................................................ 13 Příloha č.1.......................................................................................................................................... 22 Příloha č.2.......................................................................................................................................... 22 Příloha č.3.......................................................................................................................................... 23 3 Úvod V září roku 2011 uplynulo již 20 let od zahájení výuky na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity. Vybudováním této fakulty byla po roce 1989 naplněna intenzivní potřeba nového rozvoje ekonomického vzdělávání na vysokoškolské úrovni. Během své existence se fakulta vyvinula do podoby stabilizované instituce poskytující v současné době ekonomické vzdělání téměř pěti tisícům studentů v bakalářském, magisterském a doktorském studiu. Od roku 1994 zde úspěšně ukončilo studium na 7000 absolventů. Poptávka po studiu na Ekonomicko-správní fakultě dlouhodobě přesahuje nabídku (dle zvoleného oboru dvakrát až šestkrát). V akademickém roce 2010/2011 se dokonce fakulta podle počtu přihlášek stala nejžádanější ekonomickou fakultou v České republice. Ke studiu jsou však přijati opravdu jen ti nejlepší uchazeči, kteří si ze široké nabídky oborů volí své zaměření v rámci programů Ekonomika a management, Hospodářská politika a správa, Finance a účetnictví, Ekonomické teorie a Kvantitativní metody v ekonomice. Absolventi Ekonomicko-správní fakulty dle průzkumů velmi rychle a snadno zahajují svoji pracovní kariéru. Uplatnění nacházejí zejména v soukromém sektoru, často pak u zahraničních a nadnárodních společností. Z nemalé části absolventů se však stávají i vynikající odborníci české veřejné správy. Ekonomicko-správní fakulta poskytuje svým studentům nadstandardní teoretický základ. Pro odborný rozvoj studenta je však neocenitelné, pokud si nabyté znalosti může vyzkoušet ještě během studia v praxi pod vedením zkušeného mentora. Pohled studenta na doposud získané vědomosti dostává zcela jiný rozměr, což studenta nesmírně obohacuje. Ekonomicko-správní fakulta si uvědomuje přínos praktické zkušenosti, a proto nabízí studentům možnost v rámci studia absolvovat praxi /stáž, kterou je možné vykonat u podnikatelských subjektů, organizací veřejné správy i v neziskových organizacích – tzv. subjektů odběratelské sféry. Cílem existence systému praktické výuky je seznámit studenty s výkonem funkcí, pro které jsou studiem na fakultě připravováni, a to v podmínkách organizací zaměřených na problematiku daného studijního oboru. Dalším efektem je jejich zapojení do řešení konkrétních problémů, umožnění diskuse s významnými odborníky, přístup k datům a seznámení se s procesy probíhajícími v subjektech odběratelské sféry. Subjekty odběratelské sféry, které se rozhodnou přijímat studenty Ekonomicko-správní fakulty na praxe, získávají jedinečnou příležitost navázat kontakt s talentovanými a vzdělanými mladými lidmi. Studenti, kromě toho, že odvádí velmi dobrou práci, na praxích často přichází se zajímavými, inovativními řešeními, která jsou pro hostitelský subjekt přínosem nebo alespoň inspirací. V případě spokojenosti subjektu nic nebrání, aby se studentem navázal dlouhodobý kontakt, který může později vést až k nabídce zaměstnání. Pro studenty i pro subjekty odběratelské sféry je spolupráce na bázi praxe/stáže vzájemně prospěšná. 4 Právní stav v ČR1 „Odborná praxe studentů vysokých škol byla problémem ve všech obdobích a ve všech typech studijních programů, protože její právní rámec byl velmi kusý a vždy nedostačující. Většinou až na některé dílčí instituty bylo organizování a zabezpečování odborné praxe ponecháno na samotných vysokých školách a přesněji vlastně na samotných fakultách. Odborná praxe je na většině vysokých škol koncipována studijními plány jako samostatný předmět s tím rozdílem, že nepodléhá obvyklému režimu vyučovaných předmětů. Hlavní odlišností je skutečnost, že se nevyučuje v prostorách školy, ale jiných subjektů, tzv. poskytovatelů odborné praxe (dále jen „poskytovatel“) – těmito poskytovateli mohou být právnické nebo fyzické osoby, ale také stát (organizační složky státu). Druhou odlišností je skutečnost, že výuku nevedou akademičtí pracovníci vysoké školy, ale zaměstnanci poskytovatele. Na vysoké škole je určen garant předmětu, absolvování předmětu je ukončováno zpravidla zápočtem, který uděluje garant předmětu, a absolvování je v systému hodnocení oceněno určitým počtem kreditů. Další zásadní odlišností je skutečnost, že obsah odborné praxe může být vysokou školou určen rovněž jen v základních obrysech (cíl praxe, hlavní otázky které by měla odborná praxe postihnout), avšak konkrétní náplň odborné praxe určuje poskytovatel, což může vést a vede k tomu, že se odborné praxe u jednotlivých poskytovatelů liší. Ovlivnění této skutečnosti vysokou školou je velmi problematické. Odborná praxe studentů v současné právní úpravě není téměř vůbec upravena, lze pouze vymezit obecný právní rámec, který byl (a v současnosti i je) pro tento předmět studijního programu použitelný. 1. Stručný nástin historie právních úprav odborných praxí Do účinnosti zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, existovala dílčí právní úprava obsažená ve Směrnici Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy čj. 19261/69-III/5 ze dne 30.5.1969, publikovaná ve Věstníku MŠMT XXV/1969, ve znění směrnice MŠMT čj. 12300/70-III/5 ze dne 10.3.1970, publikované ve Věstníku MŠMT XXVI/1970. Směrnice byla současným zákonem o vysokých školách zrušena (§108). Upravovala však pouze hospodářské zabezpečení studentů vysokých škol v období odborné praxe, a to tak, že stanovila nárok na příspěvek na stravování příspěvek na ubytování úhradu jízdného. Současně směrnice zakotvila nárok na odměnu pro zaměstnance poskytovatele. Uvedená úprava hospodářského zabezpečení se však použila jen tehdy, jestliže student nevykonával odbornou praxi v pracovněprávním vztahu k poskytovateli. Z uvedeného můžeme vyvodit obecnější závěr, který platí i v současné době. Odborná praxe může být konána: V pracovněprávním vztahu k poskytovateli. Tato forma však nemůže být jednostranně stanovena vysokou školou, protože její využití závisí na dohodě studenta s poskytovatelem. Obvykle je 1 Text Právní stav v ČR je převzat z Právní analýzy zpracovávané Právnickou fakultou MU pro dříve realizovaný projekt na ESF. 5 odborná praxe realizována na základě dohody o pracovní činnosti tam, kde výsledky práce může poskytovatel použít; Mimo pracovněprávní vztah k poskytovateli. Zde není doposud žádná právní úprava a praxe je velmi diferencovaná. 2. Současný stav Odborná praxe je v současné době vykonávána v rozdílných formách a dalo by se říci, že zcela mimo právní rámec (praeter legem), přesněji řečeno právní úprava až na dílčí instituty neexistuje vůbec. Nejčastější varianty realizace jsou: Dohoda o spolupráci (neformální) mezi vysokou školou a poskytovatelem odborné praxe, na jejímž základě u poskytovatele vykonává odbornou praxi určitý počet studentů; někdy bývá tato forma podpořena různými smlouvami o spolupráci mezi vysokou školou (resp. fakultou) a poskytovatelem, které však většinou nejsou právními dokumenty. Odborná praxe konkrétních studentů je potom uskutečňována tak, že vysoká škola (fakulta) vlastním výběrem stanoví, které studenty k poskytovateli pošle. Kritéria výběru nejsou rovněž definovaná, nejčastěji souvisejí s odborným zaměřením studenta, event. Při všeobecném zaměření s jeho zájmem (pak se uplatňuje zásada, kdo dřív přijde…) Individuální dohoda studenta s poskytovatelem odborné praxe s ingrediencí vysoké školy o bez odměny osobě, která vede odbornou praxi; o s odměnou osobě, která vede odbornou praxi. Tento způsob se většinou realizuje tak, že vysoká škola (fakulta) vybaví studenta „průvodním dopisem“, v němž žádá o umožnění praxe a její následné potvrzení (někdy hodnocení). V případě, že vysoká škola poskytuje odměnu osobě, která u poskytovatele vede odbornou praxi, uzavírá se obvykle dohoda o provedení práce, na jejímž základě se poskytuje symbolická odměna. Individuální dohoda mezi studentem a poskytovatelem odborné praxe (bez zásahu vysoké školy), o která má v podstatě povahu nepojmenované smlouvy podle občanského zákoníku; o realizovaná v pracovněprávním vztahu. Jediná obecná právní úprava, která v současnosti existuje, je právní úprava nepřímo dílčího institutu odpovědnosti za škodu. Základní ustanovení je obsaženo v §206 zákoníku práce, z něhož vyplývá, že ustanovení hlavy osmé zákoníku práce (odpovědnost za škodu) se vztahuje na studenty vysokých škol. Konkretizace tohoto obecného ustanovení je obsažena v §27 odst. 5 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony. Z citovaného ustanovení vyplývá, že za škodu, která studentům vznikla při praktickém vyučování nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá právnická nebo fyzická osoba, u níž se vyučování uskutečnilo. Stejně tak student vysoké školy odpovídá za škodu, kterou způsobil při praktickém vyučování, právnické nebo fyzické osobě, u níž se praktické vyučování uskutečnilo. Pracovněprávní úprava sice používá termín praktické vyučování, nicméně se domníváme, že odbornou praxi lze pod tento termín zahrnout. Z uvedeného vyplývá, že vysoká škola neodpovídá za škodu, kterou student způsobí poskytovateli, stejně jako studentovi neodpovídá za škodu, která mu vznikne při odborné praxi u poskytovatele“. 6 Systém praktické výuky na Ekonomicko-správní fakultě MU Ekonomicko-správní fakulta, jak již bylo zmíněno výše, klade důraz na praktické vzdělávání svých studentů. Základní prvky systému tvoří tyto subjekty: Student Student Ekonomicko-správní fakulty MU, který má zájem absolvovat praxi/stáž, je v dané chvíli u poskytovatele na praxi/stáži nebo již praxi/stáž ukončil a splnil veškeré podmínky pro její absolvování Garant Osoba, zpravidla zaměstnanec oborové katedry Ekonomicko-správní fakulty MU, která garantuje praxi/stáž z odborného hlediska. Zajišťuje zprostředkování praxe/stáže studentům, poskytuje odborné konzultace pro studenty ohledně volby poskytovatele praxe/stáže, výkonu práce u poskytovatele a jejího vyhodnocení. Mentor Osoba, která garantuje průběh a kvalitu praxe/stáže na straně poskytovatele praxe z odběratelské sféry. Mentor v průběhu praxe/stáže zastává pozici přímého vedoucího studenta ESF. Koordinátor praktické výuky Osoba, která vystupuje jako prostředník mezi studenty, garanty a mentory. Zajišťuje administrativní a technickou podporu pro práci garanta. Studentům poskytuje rady a aktuální informace. Komunikuje s garanty, zajišťuje přípravu smluv, uzavírání či jejich případnou obnovu. Zajišťuje evaluaci působení studentů u subjektů odběratelské sféry. Subjekt odběratelské sféry Subjekty odběratelské sféry rozumíme organizace soukromé sféry, orgány veřejné správy či neziskové organizace, tedy veškeré subjekty hospodářské praxe, které se zapojují do systému praktické výuky Ekonomicko-správní fakulty MU. Jedním z nejdůležitějších prvků systému praktické výuky je síť subjektů odběratelské sféry - poskytovatelů praxí/stáží. Ekonomicko-správní fakulta má zájem vytvořit si dlouhodobý partnerský vztah se subjekty odběratelské sféry, které budou přijímat studenty na praxe/stáže. Tento vztah je založen nejen na Partnerské smlouvě, ale především na hlubokém poznání partnerů a vzájemné důvěře. Ekonomicko-správní fakulta přivádí do organizací vynikající studenty, kteří se mohou v budoucnu stát i zaměstnanci těchto subjektů. Subjekty naopak studentům umožňují setkat se se skutečným chodem organizace v praxi a dávají jim příležitost vyzkoušet si činnosti, které jsou běžnou náplní práce tamních zaměstnanců. Zcela jistě se jedná o oboustranně prospěšný vztah. Dlouhodobý vztah mezi fakultou a partnerskými subjekty umožňuje partnerům pracovat na nastavení podmínek spolupráce, které zajistí maximální efektivnost systému zejména ve vztahu student – poskytovatel praxe. Informovanost o vzájemných požadavcích je zajištěna dotazníkovým šetřením u studentů a poskytovatelů praxí/stáží prováděném s periodou jedenkrát ročně. Ukázky dotazníků spokojenosti naleznete v Příloze této Příručky. Poskytovatelé praxí/stáží stejně jako studenti se mohou se svými dotazy a podněty kdykoli obracet na Koordinátora praktické výuky či garanta na oborové katedře. 7 Praxe a stáž jako součást studijního plánu Ekonomicko-správní fakulty MU „Praxe“ – základní informace Studenti si mohou zapisovat předmět „Praxe“ ve 4. či 5. ročníku prezenčního magisterského studia nebo v 1. či 2. ročníku v rámci prezenčního navazujícího magisterského studia. Všichni studenti, kteří mají zájem o předmět „Praxe“, tak musí mít ukončený bakalářský stupeň studia. Ve výjimečných případech (např. z důvodu tématiky závěrečné práce) si předmět mohou zapisovat studenti prezenčního i kombinovaného bakalářského studia a kombinovaného magisterského studia se souhlasem garanta, a to bez nároku na kreditové ohodnocení. Předmět „Praxe“ je zařazen do sekce Volitelných předmětů (pouze u oboru Veřejná ekonomika je Povinně volitelným předmětem), což znamená, že si jej studenti zapisují dobrovolně dle vlastního uvážení. Studenti si mohou tento předmět zapsat opakovaně, avšak kreditové ohodnocení náleží pouze při prvním absolvování předmětu. Pro opakovanou praxi může student zvolit stejného poskytovatele nebo si vybrat jiného. Při splnění ekvivalentních podmínek může být za praxi uznána praxe v zahraničí, včetně kreditového ohodnocení. Zahraniční praxi schvaluje garant předmětu. Předmět „Praxe“ je určen studentům všech studijních oborů v těchto studijních programech: N6201 N-EKT Ekonomické teorie N6208 N-EKM Ekonomika a management N6217 N-FU Finance a účetnictví N6202 N-HPS Hospodářská politika a správa N6207 N-KME Kvantitativní metody v ekonomice Pro studijní obory mezifakultního studia, jejichž mateřská fakulta je jiná než fakulta Ekonomicko-správní, se předmět „Praxe“ nevypisuje. Předmět „Praxe“ má stanoven minimální rozsah 15 pracovních dnů, tj.120 hodin. Zaleží však na dohodě studenta a poskytovatele praxe/stáže, jestli délku působení u poskytovatele prodlouží nad minimální mez, a to na libovolně dlouhé období. Tato flexibilita umožňuje studentovi nové prostředí hlouběji poznat a pracovat i na složitých úkolech, jejichž vypracování je časově náročné. Delší pobyt studenta na pracovišti tak může samotného studenta, ale i subjekt odběratelské sféry více obohatit. Opět záleží na dohodě studenta s poskytovatelem praxe, zda studentovi poskytne za vykonanou práci odměnu (nárok na odměnu automaticky nevzniká). Výkon Praxe může být rozdělen do několika bloků s ohledem na dohodu studenta a poskytovatele. Praxi není nutné vykonat v 15 po sobě následujících pracovních dnech. Student může „Praxi“ vykonat během semestru, zkouškového období i v době prázdnin. Výkon praxe však není důvodem pro neúčast studenta na výuce jiných předmětů, které student v daném období studuje. 8 „Stáž“ – základní informace Předmět „Stáž“ si studenti zapisují v několika modifikacích v závislosti na oboru studia a stupně studia. Předmět může být zapisován opakovaně a studenti jej mohou absolvovat během semestru, zkouškového období i v době prázdnin. Studenti studijního oboru Evropská hospodářská, správní a kulturní studia si zapisují „Stáž“ již na bakalářském stupni studia jako povinně volitelný předmět. Minimální rozsah je stanoven na 60 pracovních dní (480 hodin). Studenti si tuto stáž mohou zapsat opakovaně. Studijní obor Veřejná správa (L´Administration publique) je oborem navazujícího magisterské studia. Studenti tohoto oboru si zapisují předmět „Měsíční stáž v institucích veřejné správy“ jako povinný předmět a mohou jej absolvovat pouze jedenkrát za studium. Ekvivalentem je stáž ve Francii. Tzv. „Odbornou stáž“ si zapisují studenti všech oborů na doktorském stupni studia. Předmět nemá pevně stanovený rozsah a může být zapisován opakovaně. 9 Manuál pro mentory na straně subjektů odběratelské sféry Před zahájením spolupráce Hlavním spojovacím článkem mezi subjekty odběratelské sféry a studenty je osoba Koordinátora praktické výuky. Jedná se o první instanci v komunikaci mezi subjektem odběratelské sféry a fakultou jako takovou. Koordinátor praktické výuky je zde pro to, aby organizacím poskytl veškeré informace o systému praktické výuky, o možnostech zapojení, o pravidlech přijímání studentů, uzavírání smluv, náplně praxe/stáže a následném vyhodnocení. Pro řešení odborných otázek Koordinátor zajistí kontakt organizace s garantem na oborové katedře fakulty. Koordinátor praktické výuky aktivně oslovuje organizace s potenciálem absorpce studentů na praxi/stáž. Organizace, které samy mají zájem zapojit se do sítě partnerů, mohou koordinátora přímo oslovit a zahájit jednání o spolupráci. Zahájení spolupráce Organizace, která má zájem přijímat studenty na praxe/stáže, uzavírají s Ekonomicko-správní fakultou MU Smlouvu o spolupráci při praxi/stáži/projektu studentů ESF MU (vzor viz Příloha). Jedná se o doporučený text, který však může být upraven podle zvyklostí poskytovatele. Smlouvu lze uzavřít jednorázově s dobou platnosti na délku výkonu praxe/stáže pro daného studenta. Rovněž však může být uzavřena dlouhodobá smlouva, která bude upravovat spolupráci na dobu neurčitou. (Počet studentů přijatých za toto období na praxi/stáž může, ale nemusí být ve smlouvě vymezen. Přijímání studentů bude vždy záležet na aktuálních možnostech poskytovatele a na vzájemné dohodě.) Smlouva je uzavírána písemně nejpozději v den nástupu studenta na praxi/stáž. Podpis smlouvy zajišťuje ze strany fakulty koordinátor pro praktickou výuku ve spolupráci se studentem a garantem. Po podpisu smlouvy Poskytovatel na začátku spolupráce vytvoří „Obecný popis poskytovatele praxe/stáže“. Pro Obecný popis slouží formulář, který je k dispozici na webových stránkách (náhled formuláře viz Příloha č. 1). Vždy před zahájením semestru subjekt odběratelské sféry oznámí garantovi, zda bude v daném období akceptovat studenty, aktualizuje obecný popis praxe/stáže u daného poskytovatele a případně vypíše konkrétní nabídku praxe/stáže. Obojí bude publikováno na webových stránkách. Před nástupem studenta na praxi/stáž ustanoví poskytovatel osobu odpovědnou za průběh praxe/stáže (tj. mentora) na pracovišti poskytovatele. Před zahájením praxe/stáže připraví mentor pro studenta plán pracovní náplně. Student má právo před zahájením praxe/stáže konzultovat s mentorem pracovní náplň stejně jako časové rozvržení praxe/stáže. Pracovní náplň by měla odpovídat stupni vzdělání studenta a jeho dosavadním pracovním zkušenostem. Náplň práce by měla taktéž korespondovat se studijním zaměřením studenta. V den nástupu studenta na praxi/stáž podepisuje poskytovatel, student a zástupce fakulty Protokol o přijetí studenta na praxi, stáž nebo projekt. Vzor Protokolu viz příloha Směrnice k podmínkám pro praxe, stáže a projekty studentů na ESF MU. 10 Student si na vlastní náklady zajistí úrazové pojištění na dobu trvání praxe/stáže. V případě, že již je takto pojištěn, prokáže se relevantním dokladem (Pozn. Úrazové pojištění může být součástí i jiných pojistných produktů – např. pojištění domácnosti, životní pojištění apod.) V případě, že poskytovatel ze zákona zřizuje zdravotní pojištění pro všechny osoby na daném pracovišti, není student povinen zřizovat si pojištění vlastní. Průběh praxe/stáže na pracovišti poskytovatele Poskytovatel zajistí studentům na praxi/stáži pracovní podmínky odpovídající právním předpisům. Zejména je seznámí s předpisy o BOZP, pracovním řádem a dalšími právními předpisy vztahujícími se k organizaci, průběhu a náplni odborné praxe/stáže. Mentor seznámí studenta s výkonem úkolů, které jsou pro něj připraveny na základě předem dohodnuté pracovní náplně. Mentor rovněž zajistí minimální nutné proškolení studenta. Student pracuje na zadaném úkolu samostatně nebo se zapojí do pracovního týmu poskytovatele praxe/stáže. Na základě dohody se studentem zajišťuje mentor konzultace s odborníky daného subjektu. Mentor je studentovi k dispozici, pokud se ve výkonu praxe/stáže vyskytne jakýkoli problém. Mentor je rovněž kontaktní osobou pro fakultu. Po skončení praxe/stáže vyplní osoba pověřená poskytovatelem Potvrzení o absolvování předmětu a hodnocení studenta. V Hodnocení studenta mentor shrne výsledky práce, vyjádří se ke kvalitě odvedené práce, přístupu studenta apod. (Vzor viz Příloha) Potvrzení je opatřeno i podpisem studenta. Student vypracovává Závěrečnou zprávu o průběhu praxe/stáže. Vzor viz příloha Směrnice k podmínkám pro praxe, stáže a projekty studentů na ESF MU, která slouží studentovi jako podklad pro úspěšné ukončení předmětu. V případě, že poskytovatel uzavře s fakultou smlouvu o dlouhodobé spolupráci, pokračuje organizace dohodou o přijetí nového studenta s garantem či koordinátorem (oznámení před zahájením semestru), dohodou se studentem na průběhu praxe/stáže a následně již podpisem Protokolu o přijetí studenta na praxi/stáž. Povinnosti studenta jsou Směrnicí upraveny takto: Student je povinen podřídit se režimu uplatněnému v instituci poskytovatele, jakož i uposlechnout příkazů pověřené osoby ustanovené poskytovatelem a vedoucích pracovníků poskytovatele. Student nesmí žádným způsobem poškodit dobré jméno fakulty ani poskytovatele. Zejména je povinen zachovat mlčenlivost o skutečnostech důvěrné povahy, pokud by s nimi přišel do styku. Porušení těchto povinností se považuje za zvlášť hrubé porušení Studijního a zkušebního řádu MU a může být předloženo k řešení disciplinární komisi fakulty. Povinnosti poskytovatele praxí/stáží jsou zakotveny ve Smlouvě o partnerství: Poskytovatel ustanoví osobu, tzv. mentora, jenž odpovídá za průběh praxe nebo stáže v instituci poskytovatele. Poskytovatel, resp. mentor, zajistí pro studenta vhodnou pracovní náplň, která odpovídá stupni vzdělání studenta a dosavadním pracovním zkušenostem. Pracovní náplň je stanovena nejpozději v den nástupu studenta u poskytovatele. 11 Osoba odpovědná za průběh praxe/stáže na straně poskytovatele zpracovává Potvrzení o absolvování praxe/stáže a hodnocení studenta Změna praxe/stáže Vzhledem ke skutečnosti, že některé smlouvy s organizacemi jsou podepsány dlouhodobě na úrovni vedení dané organizace, avšak personální obsazení a obsahová náplň konkrétních útvarů zajišťujících praxi/stáž studentů se mění, je výjimečně možná změna praxe/stáže, tj. ukončení praxe/stáže ve vybrané organizaci a přechod do jiné organizace. Tato změna je možná pouze po prvním dnu praxe/stáže. Student je povinen sdělit toto rozhodnutí garantovi i mentorovi z dané organizace a vybrat si organizaci jinou. 12 Příklady dobré praxe Honeywell, s.r.o. Studentka Patra Plevová - podzimní semestr 2011 Svou odbornou praxi jsem vykonávala v mezinárodní společnosti Honeywell, s.r.o., která zaměstnává více než 122 000 zaměstnanců po celém světě. Honeywell se skládá ze čtyř divizí: Letectví, Dopravní systémy, Speciální materiály a Řešení pro automatizaci a řízení (ACS). Praxi jsem absolvovala v ACS devizi na oddělení financí. Náplní mé práce bylo především zpracování dodavatelských faktur a jejich účtování v programu Oracle, řešení následných problémů s nákupčími, scanovaní faktur a jejich archivace. Součástí praxe bylo také celodenní školení, jehož obsahem bylo seznámení s firmou, přednášky o problematice činnosti oddělení financí, nákupu, logistiky, IT a HR a exkurze ve výrobě. Praxi hodnotím velmi kladně. Pracovala jsem s účetními programy, využívala cizí jazyky a získala přehled o fungování velké mezinárodní společnosti. Na závěr praxe mi byla nabídnuta možnost další spolupráce s firmou. Regionální hospodářská komora Brno Studentka Pavla Ambrožová - podzimní semestr 2007 Průběh celé praxe probíhal bez sebemenších problémů, zadané úkoly byly nejen zajímavé, ale pomohly mi i proniknout do problematiky financování projektů z EU, respektive jsem pracovala na závěrečné části – kontrole finančních dokladů, revizi konaných akcí, jejich prezentací, výstupů z nich a veškeré dokumentace s tím související. Tato práce byla velice zajímavá a v budoucnu bych uvítala i další spolupráci s RHK. Zkušenosti a poznatky mohu uplatnit po absolvování studia při absolvování pohovorů a v mém budoucím pracovním životě. UniCredit Bank Czech Republic, a.s. Studentka Petra Drozdová - podzimní semestr 2009 Praxi v UniCredit Bank bych zhodnotila jako velice přínosnou. Poznala jsem chod banky z jiného pohledu, než jak jsem zvyklá jako klient. Nyní vím co práce v bance obnáší a také jaké jsou jejich požadavky pro přijetí, pokud bych se v budoucnu chtěla ucházet o práci v této bance. Valešová Jana – UniCredit Bank Czech Republic, a.s. Celou praxi v této bance bych hodnotila kladně. Měla jsem možnost na vlastní kůži poznat, jak funguje velká mezinárodní banka, jaká nabízí pracovní uplatnění a co obnáší práce na jednotlivých pozicích. Dalo mi to šanci vyhodnotit, zda bych po studiu chtěla pracovat v bankovnictví, případně jakou pozici bych preferovala. Odborná praxe mi umožnila vyzkoušet si některé činnosti bankéřů a analytiků, sledovat odborníky při práci a klást jim dotazy. Po celou dobu praxe se k nám všichni chovali velmi vstřícně, vytvářeli nám vynikající podmínky pro práci, ochotně nám odpovídali na dotazy a snažili se nám přiblížit svou úlohu v bance. Jsem ráda, že jsme měla možnost tuto praxi absolvovat a můžu ji doporučit i dalším kolegům. AXA Česká republika, s.r.o. Studentka Naďa Pecinová - jarní semestr 2011 Odbornou praxi jsem absolvovala ve společnosti AXA, která nabízí spořící, pojišťovací a investiční produkty. Konkrétně v pobočce v Třebíči. Během této praxe jsem se seznámila s kompletním chodem pobočky a prací obchodních zástupců a finančních poradců. Absolvovala jsem vstupní školení pro nové zaměstnance. Dále jsem se účastnila jednání s klienty, sjednávání nových smluv, korporátních obchodů, náboru a pohovorů s uchazeči o zaměstnání. Telefonicky, či emailem jsem sjednávala schůzky s klienty a starala se o elektronickou databázi klientů. Podílela jsem se na organizaci a zajištění víkendového školení. Praxi hodnotím velice kladně a přínosně. Takovýchto prakticky zaměřených předmětů by mělo být rozhodně víc. 13 Přílohy Směrnice č. 4/2011 k podmínkám pro praxe, stáže, projekty a odborné stáže studentů na ESF MU Podle článku V. odst. č. 2.1 Organizačního řádu ESF vydávám tuto směrnici. Článek 1 Předmět úpravy 1. Předmětem úpravy je vymezení podmínek pro přípravu, průběh a hodnocení praxe, stáže, projektu a odborné stáže studentů ESF MU. Článek 2 Základní ustanovení a vymezení pojmů 1. Předmět „Praxe“ má stanoven rozsah nejméně 15 pracovních dnů (tj. 120 hodin) v průběhu semestru, zkouškového období nebo prázdnin. Předmět může být zapisován opakovaně. 2. Předmět „Stáž“ má stanoven rozsah nejméně 60 pracovních dnů (tj. 480 hodin) v průběhu semestru, zkouškového období nebo prázdnin. Předmět může být zapisován opakovaně. 3. Předmět „Projekt“ je vypisován zásadně jako semestrální v rozsahu odpovídajícím stanovenému počtu výukových hodin týdně. Předmět může být zapisován opakovaně. 4. Předmět „Odborná stáž“ je vypisován v doktorských studijních programech, nemá pevně stanovený rozsah. Předmět může být zapisován opakovaně. 5. Garant je osoba, která garantuje výuku předmětu na dané oborové katedře Ekonomicko-správní fakulty MU a je uvedená v Katalogu předmětů. Garant zajišťuje zprostředkování praxe či stáže studentům a poskytuje jim odborné konzultace. 6. Mentor je osoba, která garantuje průběh a kvalitu praxe či stáže na straně poskytovatele praxe. Mentor v průběhu praxe či stáže zastává pozici přímého vedoucího studenta. 7. Koordinátor praktické výuky je osoba, která vystupuje jako prostředník mezi studentem, garantem a mentorem. Všem zúčastněným subjektům slouží jako zdroj informací o systému praktické výuky. Zajišťuje administrativní a technickou podporu pro práci garanta. Komunikuje se subjekty odběratelské sféry, zajišťuje přípravu smluv, uzavírání či jejich případnou obnovu. Zajišťuje evaluaci fungování systému. 8. Subjektem odběratelské sféry rozumíme veškeré subjekty hospodářské praxe, které se zapojují do systému praktické výuky Ekonomicko-správní fakulty MU (dále také poskytovatelé praxe či stáže). 9. Za přípravu, průběh, ukončení a evaluaci předmětů „Praxe“, „Stáž“ a „Projekt“ v rámci studijních oborů zodpovídají garanti uvedení v Katalogu předmětů; u předmětu „Odborná stáž“ příslušný školitel. Článek 3 Stanovení kreditové hodnoty a ukončení předmětu 1. Kreditová hodnota ECTS předmětů „Praxe“, „Stáž“ a „Projekt“ vychází ze standardní metodiky přidělování kreditů na MU tak, že se do základu T počítá hodnota 0,5 za každý pracovní den praxe nebo stáže, nebo hodnota odpovídající ekvivalentu výukových hodin týdně u projektu, koeficient k stanoví vedoucí 14 garantující katedry podle charakteristiky a náročnosti předmětu pro další samostatnou práci studenta a konstanta z se započte podle způsobu ukončení předmětu. Při opakovaném zápisu předmětů „Praxe“, „Stáž“ a „Projekt“ je kreditová funkce nulová. Kreditovou hodnotu absolvovaného předmětu „Odborná stáž“ zvolí student po poradě se školitelem při zápise předmětu. 2. Předmět „Praxe“, „Stáž“, „Projekt“ nebo „Odborná stáž“ může být ukončen zápočtem (na základě posouzení Závěrečné zprávy), kolokviem (na základě posouzení Závěrečné zprávy a kolektivní rozpravy), nebo zkouškou (na základě posouzení Závěrečné zprávy a individuální prezentace dosažených výsledků). Pro zhodnocení výsledku předmětu může vedoucí garantující katedry ustavit hodnotící komisi, jejímž členem musí být také osoba uvedená v Katalogu předmětů jako garant nebo vyučující; pro předmět „Odborná stáž“ ustaví komisi oborová rada nebo oborová komise tak, že členem komise musí být i příslušný školitel. Článek 4 Smluvní zajištění 1. Praxe, stáže, projekty a odborné stáže se uskutečňují na základě smlouvy mezi Ekonomicko-správní fakultou MU (dále jen „fakulta“) a organizací, která odbornou praxi či stáž poskytuje, nebo pro níž student zpracovává projekt (dále jen „poskytovatel“). Doporučený text smlouvy je uveden v Příloze č. 1; může být upraven podle zvyklostí poskytovatele v případě, že budou splněny požadavky dle této směrnice (úrazové pojištění studenta, jeho zaškolení v oblasti bezpečnosti práce, potvrzení poskytovatele o přijetí studenta, potvrzení o provedené praxi apod). 2. Postavení studenta na praxi, stáži, odborné stáži, nebo v rámci projektu je stejné jako při všech ostatních formách studia. Za práce vykonávané v rámci praxe, stáže, projektu, nebo odborné stáže může, ale nemusí být studentovi poskytovatelem vyplácena mzda nebo odměna. Podrobnosti týkající se postavení studenta u poskytovatele (mimo mzdy a odměny například možnost stravování, ubytování apod.) jsou součástí smluvního ujednání o praxi a stáži. 3. Způsob a výše poskytnutí případné protihodnoty fakultě za přínos studentů a know-how je předmětem samostatné smlouvy uzavírané v kompetenci proděkana pro vnější vztahy. 4. Student si pro výkon praxe, stáže a odborné stáže (případně i v rámci projektu, vyžadují-li to okolnosti) musí zajistit svoje individuální úrazové pojištění. Nevztahuje se na něj smluvní úrazové pojištění Masarykovy univerzity. Pojištění MU se vztahuje na odpovědnost za způsobenou škodu. Specifické podmínky pojištění mohou být stanoveny pro praxe, stáže nebo projekty absolvované v zahraničí. 5. V případě, že poskytovatel umožňuje praxe, stáže, nebo projekty pro studenty z více než jednoho studijního oboru, zabezpečuje uzavření smlouvy proděkan pro vnější vztahy. Při sjednávání praxe, stáže nebo projektu pro studenty z jednoho studijního oboru zabezpečuje uzavření smlouvy garant daného předmětu. Článek 5 Průběh a evaluace předmětu 1. Nástup na praxi, stáž nebo zahájení projektu, jejich průběh a ukončení je dokumentováno písemně. Návrhy formulářů pro dokumentaci jsou uvedeny v přílohách této směrnice; Protokol o přijetí studenta na praxi, stáž nebo projekt v Příloze č. 2; Potvrzení o absolvování praxe, stáže nebo projektu a hodnocení studenta v Příloze č. 3; Závěrečná zpráva o průběhu praxe, stáže nebo projektu v Příloze č. 4. 15 2. Poskytovatele praxe, stáže, projektu, nebo odborné stáže zajišťuje fakulta, nebo si studenti dohodnou místo praxe nebo stáže nebo zadání projektu samostatně. Tento výběr podléhá schválení garanta předmětu, u odborné stáže schválení školitele. 3. Za absolvování praxe může být uznána i činnost vycházející ze zaměstnaneckého poměru studenta, pokud zaměstnání odpovídá profilu absolventa daného studijního oboru. V tomto případě se postupuje jako u uznávání předmětů. 4. Průběh „Praxe“, „Stáže“ a „Odborné stáže“ nebo řešení „Projektu“ nemůže být důvodem k neúčasti studenta ve výuce ostatních předmětů, které si student v daném semestru zapsal, nestanoví-li vedoucí oborové katedry jinak. 5. Na krytí nákladů praxe, stáže, projektu, nebo odborné stáže může být studentovi přiznáno stipendium. 6. Poskytovatel ustanoví osobu, tzv. mentora, jenž zodpovídá za průběh praxe, stáže, projektu, nebo odborné stáže v instituci poskytovatele, a po ukončení praxe, stáže, projektu nebo odborné stáže zpracovává Potvrzení o absolvování praxe, stáže nebo projektu a hodnocení studenta. Článek 6 Povinnosti studenta 1. Student je povinen podřídit se režimu uplatněnému v instituci poskytovatele, jakož i uposlechnout příkazů pověřené osoby ustanovené poskytovatelem a vedoucích pracovníků poskytovatele. 2. Student nesmí žádným způsobem poškodit dobré jméno fakulty ani poskytovatele. Zejména je povinen zachovat mlčenlivost o skutečnostech důvěrné povahy, pokud by s nimi přišel do styku. 3. Porušení těchto povinností se považuje za zvlášť hrubé porušení Studijního a zkušebního řádu MU a může být předloženo k řešení disciplinární komisi fakulty. Článek 7 Závěrečná ustanovení 1. Touto směrnicí se ruší směrnice č. 11/2008 podmínky přípravy a realizace praxe a stáží studentů na ESF MU. 2. Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a její průběžnou aktualizací pověřuji proděkana pro studium a proděkana pro vědu a výzkum a doktorský studijní program. 3. Kontrolu dodržování této směrnice vykonávají vedoucí garantující kateder a oborové rady a oborové komise. 4. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem vydání. V Brně dne 12. 10. 2011 doc. JUDr. Ivan Malý, CSc., v.r. děkan Přílohy: Příloha č. 1 Vzor smlouvy mezi fakultou a poskytovatelem Příloha č. 2 Protokol o přijetí studenta na praxi, stáž nebo projekt Příloha č. 3 Potvrzení o absolvování praxe, stáže nebo projektu a hodnocení studenta Příloha č. 4 Závěrečná zpráva o průběhu praxe, stáže nebo projektu 16 Příloha č. 1 Smlouva o spolupráci při praxi/stáži/projektu studentů ESF MU I. Smluvní strany Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity se sídlem Lipová 41 a, 602 00 Brno zastoupená děkanem fakulty ........................................................ IČ: 00216224 DIČ: CZ 00216224 Bankovní spojení: KB Brno-město, č. ú.: 85636621/0100 Kontaktní osoba: (dále jen fakulta) a Organizace ........... se sídlem ........... zastoupená ........... IČ: DIČ: Bankovní spojení: (dále jen poskytovatel) II. Předmět a účel smlouvy 1. Předmětem této smlouvy je závazek poskytovatele umožnit studentům fakulty absolvování praxe/stáže/projektu v rámci studijních oborů: ............................................................. 2. Za účelem zvýšení odborně praktických znalostí studentů fakulty se smluvní strany dohodly na organizování praxe/stáže/projektu za následujících podmínek. III. Podmínky výkonu odborné praxe/stáže 1. Praxe/stáž proběhne v prostorách a zařízeních poskytovatele v době dohodnuté mezi fakultou, poskytovatelem a studentem uvedené v Protokolu o přijetí studenta na praxi/stáž (dále jen „protokol“), jehož vzor tvoří přílohu č. 2 této smlouvy. Délka realizované odborné praxe v rámci jednoho předmětu musí být minimálně v rozsahu 15 pracovních dnů.2 2 oborů Administration Publique a Evropská hospodářská, správní a kulturní studia stanoví délku stáže pracovník ESF garantující předmět stáže u těchto oborů. S využitím podmínek zapracovaných do studijních plánů. 17 2. Praxe/stáž bude umožněna studentům, kteří před jejím nástupem vyplní a podepíší protokol. Protokol může být uzavřen i s více studenty, kteří nastupují do praxe/stáže za stejných podmínek. Protokol podepisuje osoba odpovědná za řádný průběh ze strany fakulty a osoba odpovědná za řádný průběh ze strany poskytovatele. 3. Mezi studenty a poskytovatelem může, ale nemusí vzniknout pracovněprávní vztah. Za činnost související s absolvováním praxe/stáže může, ale nemusí vzniknout3 studentům nárok na odměnu. Poskytovatel dále zajistí studentům: .....................................4 Otázky případné náhrady škody se řídí ustanovením příslušných právních předpisů. IV. Povinnosti fakulty 1. Osoba pověřená fakultou v součinnosti s osobou pověřenou poskytovatelem: a) zajistí před nástupem odborné praxe/stáže zpracování a podepsání protokolu, b) zajistí před nástupem odborné praxe/stáže vypracování programu praxe/stáže, a to buď jednotlivě pro každého studenta, nebo pro skupinu studentů, c) zapíše do „Závěrečné zprávy“, jejíž vzor tvoří přílohu směrnice č. 11/2008, splnění podmínek ukončení předmětu. 2. Fakulta je povinna informovat poskytovatele o jakýchkoliv změnách nebo okolnostech, jež by mohly mít vliv na průběh odborné praxe/stáže a její bezpečnost pro obě zúčastněné strany. V. Povinnosti poskytovatele 1. Poskytovatel umožní osobě pověřené fakultou vstup na pracoviště, na kterém probíhá praxe/stáž studenta a poskytne mu potřebné informace. 2. Poskytovatel se zavazuje zabezpečit studentům absolvujícím praxi/stáž pracovní podmínky odpovídající právním předpisům. Zejména je seznámí s předpisy o BOZP, pracovním řádem a dalšími právními předpisy vztahujícími se k organizaci, průběhu a náplni odborné praxe/stáže. 3. Osobou pověřenou poskytovatelem, která bude zajišťovat kontakt mezi fakultou a poskytovatelem, je určen: 4. Po skončení praxe/stáže vyplní osoba pověřená poskytovatelem potvrzení o absolvování předmětu a hodnocení studenta podle směrnice č. 11/2008 a předá je osobě pověřené fakultou. 5. Poskytovatel ustanoví osobu, tzv. mentora, jenž odpovídá za průběh praxe, stáže nebo odborné stáže v instituci poskytovatele. 6. Poskytovatel, resp. mentor, zajistí pro studenta vhodnou pracovní náplň, která odpovídá stupni vzdělání studenta a dosavadním pracovním zkušenostem. Pracovní náplň je stanovena nejpozději v den nástupu studenta u poskytovatele. 7. Osoba odpovědná za průběh praxe, stáže nebo odborné stáže na straně poskytovatele zpracovává Potvrzení o absolvování praxe/stáže a hodnocení studenta. 3 Upřesní garant předmětu při uzavírání smlouvy. 4 Například: ubytování, stravování apod. Upřesní garant předmětu při uzavírání smlouvy. 18 VI. Společná ustanovení 1. Otázky neupravené touto smlouvu se řídí zákonem č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů. 2. Tato smlouva byla sepsána ve dvou vyhotoveních, z nichž každé má platnost originálu. Jedno vyhotovení obdrží fakulta a jedno poskytovatel. Smlouva může být měněna jen písemnými dodatky podepsanými oběma stranami. 3. Smlouva se sjednává na dobu neurčitou s dvouměsíční výpovědní lhůtou, nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu oběma stranami. (Může být uveden i jiný termín, podle výsledku jednání garanta a poskytovatele.) 4. Při neplnění nebo porušení podmínek stanovených v této smlouvě je kterákoli ze stran oprávněna od této smlouvy odstoupit. Odstoupení od smlouvy musí být učiněno písemně a jeho účinky nastávají dnem následujícím po doručení druhé straně. V Brně dne _______________________ ______________________ fakulta poskytovatel Přílohy: Protokol o přijetí studenta na odbornou praxi/stáž Potvrzení o absolvování praxe/stáže a hodnocení studenta Závěrečná zpráva o průběhu praxe/stáže 19 Příloha č. 2 Protokol o přijetí studenta na praxi/stáž/projekt Na základě Smlouvy o spolupráci ze dne ……………… uzavřené mezi Ekonomicko-správní fakultou Masarykovy univerzity a název organizace …………….. Název a adresa poskytovatele (dále jen „poskytovatel“) přijímá na praxi/stáž/projekt studenta: Jméno, příjmení: Datum narození: Bydliště: Studijní obor: Praxe/stáž/projekt proběhne ve dnech: Místo výkonu praxe/stáže: Školitel: Student je povinen předložit poskytovateli kopii o úrazovém pojištění studenta, který je pojištěn u: ………………………………………………………………………………………. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů odborné praxe/stáže. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy osoby pověřené poskytovatelem a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe/stáže dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Porušením této povinnosti se vystavuje nebezpečí vyloučení ze studia. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe/stáže. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V Brně dne _________________ ______________________ ____________________ za poskytovatele student garant 20 Příloha č. 3 Potvrzení o absolvování praxe/stáže a hodnocení studenta Příjmení a jméno studenta: Studijní obor: Protokol o přijetí do praxe/stáže ze dne: Sídlo poskytovatele: příp. adresa pracoviště, na kterém probíhala praxe/stáž: Praxe/stáž se uskutečnila ve dnech: Důvody a počet dnů celodenní nepřítomnosti na pracovišti (nemoc, vyřizování studijní, soukromé záležitosti apod. je třeba v celém rozsahu nadpracovat): Stručná charakteristika pracovní činnosti studenta v průběhu praxe/stáže: Hodnocení působení studenta na praxi/stáži: Za řádnou organizaci a plnění programu praxe/stáže odpovídal a hodnocení vypracoval: Jméno, příjmení a funkce: Datum, podpis a razítko organizace S hodnocením jsem byl seznámen dne: Podpis studenta: 21 Příloha č. 4 Závěrečná zpráva o průběhu praxe/stáže Příjmení a jméno studenta: Studijní obor: Poskytovatel: Trvání praxe/stáže: od do tj. dnů: Náplň praxe/stáže (stručný popis denního, příp. komplexního pracovního programu): Informace o poskytovateli, základní charakteristika poskytovatele, charakteristika odboru, na kterém byla realizována praxe, zhodnocení podmínek na pracovišti atd.: Vlastní poznatky a návrhy na případné zlepšení činnosti poskytovatele, náměty a připomínky ke zlepšení průběhu praxe/stáže: Zhodnocení přínosu praxe/stáže pro studenta: Datum zpracování zprávy: Závěr garanta předmětu: Datum: 22 Příloha č.1 Ukázka interaktivního formuláře Obecný popis poskytovatele praxe/stáže: Název subjektu Oblast působení Sídlo Místo výkonu práce studenta Volný popis subjektu* Poskytovatel praxe ano ne Poskytovatel stáže ano ne Možnost výkonu praxe/stáže na těchto odděleních: Možnost rotace na odděleních ano ne Nabídka I** Nabídka II Kontaktní osoba*** * Volný popis subjektu – např. historie, současnost, počet zaměstnanců, struktura atp. ** Nabídka – odpovídá inzerátu nabídky práce – počet přijímaných studentů, umístění na oddělení/rotace, náplň práce, možný termín nástupu atp. *** kontaktní osoba – garant praxe/stáže na oborové katedře Příloha č.2 Dotazník spokojenosti poskytovatelů praxí/stáží (Hodnocení na škále 1 (absolutně nesouhlasím) – 5 (absolutně souhlasím)) Práce studenta K zadaným úkolům přistupoval zodpovědně a aktivně se jim věnoval. 1 2 3 4 5 Zadané úkoly plnil kvalitně. 1 2 3 4 5 Projevoval zájem blíže poznat problematiku řešenou na daném pracovišti. 1 2 3 4 5 Student byl na praxi velmi dobře odborně připraven. 1 2 3 4 5 Komunikace s fakultou Součinnost fakulty při přijímání studenta na praxi byla velmi dobrá. 1 2 3 4 5 Vlastní návrhy změn, doporučení: 23 Příloha č. 3 Dotazník spokojenosti studentů s absolvovanou praxí/stáží 1. Absolvoval/a jste a) Praxi b) Stáž 2. Praxi/stáž jsem nyní absolvoval/a a) Poprvé b) Podruhé c) Potřetí 2.1 Tuto praxi/stáž jsem absolvoval/a prostřednictvím katedry a) Veřejné ekonomie b) Podnikového hospodářství c) Regionální ekonomie a správy d) Ekonomie e) Financí 3. Studujete obor a) Veřejná ekonomika b) Veřejná ekonomika a správa c) Veřejná správa d) Finanční podnikání e) Finance f) Podnikové hospodářství g) Regionální rozvoj a správa h) Podniková ekonomika a management i) Hospodářská politika j) Ekonomie k) Matematické a statistické metody v ekonomii Ročník: a) 3. b) 4. c) 5. d) jiná možnost 4. Proč jste si zapsal/a předmět praxe/stáž? 4.1 Chtěl/a jsem si zvýšit kvalifikaci. a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne 4.3 Potřeboval/a jsem získat data pro diplomovou práci. a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne 4.2 Chtěl/a jsem získat kredity. a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne 4.4 Chtěl/ a jsem si ověřit poznatky získané při studiu v praxi. a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne 5. Byly pro Vás informace o praxích/stážích dostatečně dostupné a srozumitelné? a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne e) Nevím, nedovedu posoudit 24 6. Poskytl Vám garant předmětu dle Vašeho názoru dostatečnou součinnost při zajišťování praxe/stáže? a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne e) Nevím, nedovedu posoudit 7. Po nástupu na praxi/stáž Vám byla přidělena odpovědná osoba, tzv. mentor. a) Ano b) Ne 8. Mentor pro Vás připravil náplň práce a seznámil Vás s ní. a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne 9. Mentor Vám byl k dispozici po celou dobu trvání praxe/stáže. a) Ano b) Ne 10. Byla práce, kterou jste vykonával/a adekvátní vašemu studijnímu zaměření? a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne e) Nevím, nedovedu posoudit 11. Byla práce, kterou jste vykonával/a adekvátní vašim dosavadním pracovním zkušenostem? a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne e) Nevím, nedovedu posoudit 12. Pracovníci organizace, kde jste nastoupil/a na praxi se k Vám chovali: a) Přátelsky b) Korektně c) Rezervovaně d) Nepřátelsky 13. Doporučil/a byste organizaci k absolvování praxe ostatním studentům? a) Určitě ano b) Spíše ano c) Spíše ne d) Určitě ne Komentář: __________________________________________________ 25 14. Jaká byla Vaše celková spokojenost s praxí? a) Velice spokojen/ a b) Spokojen/ a c) Spokojen/ a s určitými částmi d) Naprosto nespokojen/ a 15. Chcete – li, doplňte Vaše další komentáře, výhrady, přání či doporučení týkající se Vaší praxe. (webová prezentace praxí/stáží, komunikace s garantem, komunikace s organizací, náplň práce apod.) _________________________________________________