NÁRODOHOSPODÁŘSKÝ OBZOR 1­2/2008 ANOTACE Knihy vydané nakladatelstvím Management Press, nám. W. Churchilla 2, 130 00 Praha 3 tel. 234 462 232, fax 234 462 242, e-mail: mgmtpress@mgmtpress.cz, http://www.mgmtpress.cz Josef Koubek ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Základy moderní personalistiky 4. rozšířené a doplněné vydání Nové vydání vysokoškolské učebnice a osvědčené příručky pro podnikovou praxi tematicky pokrývá všechny úlohy personalistiky ve firmě. Navíc byla do knihy nově zařazena aktuální témata, jako jsou koncepce intelektuálního a lidského kapitálu, problematika řízení talentů či pojetí pracovních rolí. Text kapitol více respektuje stále šířeji uplatňovanou koncepci řízení pracovního výkonu, nově se objevuje koncepce tzv. celkové odměny a odměňování podle přínosu. Vyšlo s přispěním společnosti RWE Transgas, a. s. Váz., 165 x 235 mm, 400 str., doporučená cena 460 Kč, ISBN 978-80-7261-168-3. Eva Bedrnová ­ Ivan Nový a kol. PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE ŘÍZENÍ 3. rozšířené a doplněné vydání Nové vydání úspěšné učebnice předních vysokoškolských pedagogů, zaměřené na analýzu psychologických a sociologických aspektů řízení, se vedle předmětu a vývoje manažerské psychologie a sociologie zabývá problematikou jednotlivců i skupin v pracovním procesu, osobností manažera, strukturou a dynamikou organizace i aplikací sociologických a psychologických metodických postupů na oblast managementu. Pozornost je rovněž věnována procesům komunikace a ovlivňování a oproti předchozím vydáním i otázkám týkajícím se specifických manažerských aplikací (jako jsou např. management diverzity, psychologie podnikání, poradenství v organizaci a na trhu práce). Učebnice, určená především studentům vysokých a středních škol nejen ekonomického zaměření, je obohacena řadou praktických příkladů a případových studií. Vyšlo s přispěním Škoda Auto Vysoké školy. Váz., 165 x 235 mm, 800 str., doporučená cena 820 Kč, ISBN 978-80-7261-169-0 Jindřich Soukup ­ Vít Pošta ­ Pavel Neset ­ Tomáš Pavelka ­ Jiří Dobrylovský MAKROEKONOMIE Moderní přístup Nová učebnice makroekonomie pro studenty ekonomických fakult vysokých škol, která klade důraz na moderní makroekonomické koncepce, pokrývá všechny tři základní části makroekonomie: dlouhodobý ekonomický růst, krátkodobé hospodářské fluktuace a monetární teorii. Uvedené procesy jsou vysvětlovány pomocí reprezentativních modelů moderní makroekonomické teorie, které jsou dále využity k hodnocení účinků různých typů hospodářské politiky (zejména pak monetární a fiskální politiky). S ohledem na charakter hospodářství České republiky je kladen důraz na rozbor malé a otevřené ekonomiky. Vyšlo s přispěním Škoda Auto Vysoké školy. Váz., 165 x 235 mm, 528 str., doporučená cena 580 Kč, ISBN 978-80-7261-174-4. 1­2/2008 NÁRODOHOSPODÁŘSKÝ OBZOR Bronislava Hořejší ­ Jana Soukupová Libuše Macáková ­ Jindřich Soukup MIKROEKONOMIE Dotisk 4. rozšířeného vydání Nové vydání úspěšné učebnice analyzuje chování a rozhodování jednotlivých mikroekonomických subjektů na trzích finální produkce i na trzích výrobních faktorů. Vysvětluje interakce jednotlivých subjektů a trhů i důsledky rozhodnutí státních orgánů na aktivity spotřebitelů a firem. Nově jsou zpracovány zejména kapitoly věnované chování firmy a formování poptávky, rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika a trhům výrobních faktorů. Učebnice obsahuje nejen výklad standardní mikroekonomie, ale i nové, alternativní přístupy k této oblasti. Vyšlo s přispěním RWE Transgas, a. s. Váz., 165 x 235 mm, 576 str., doporučená cena 720 Kč, ISBN 978-80-7261-150-8 Jaroslava Durčáková ­ Martin Mandel MEZINÁRODNÍ FINANCE 3. rozšířené a doplněné vydání Nové vydání ojedinělé učebnice podává ucelený výklad transakční, ekonomické a účetní expozice s důrazem na využití devizových operací při zajišťování devizového rizika. Autoři ­ přední čeští odborníci na problematiku mezinárodních financí ­ se v ní zabývají především fundamentální, technickou a forwardovou analýzou spotového kursu, jakož i otázkami mezinárodního investování a mezinárodních měnových a finančních institucí, které doplnili o nové poznatky související s procesem globalizace a vývojem v těchto finančních oborech. Učebnice je určena nejen studentům vyšších ročníků ekonomických fakult, ale i pracovníkům v bankovním a v podnikovém sektoru. Vyšlo s přispěním UniCredit Bank Czech Republic. Váz., 165 x 235 mm, 496 str., doporučená cena 560 Kč, ISBN 978-80-7261-170-6. Petr Cimler ­ Dana Zadražilová a kol. RETAIL MANAGEMENT Nová vysokoškolská učebnice zprostředkovává čtenáři základní teoretické koncepty a nástroje řízení maloobchodní firmy. Soustřeďuje se hlavně na procesy, které jsou pro maloobchodní podnikání rozhodující ­ na lokalizaci maloobchodních jednotek, tvorbu sortimentu, řízení pohybu zboží, prodej mimo síť ,,kamenných obchodů", ale také na organizaci podnikových procesů a řízení pracovníků. Pozornost je rovněž věnována ochraně spotřebitele a vývoji maloobchodního podnikání v ČR i ve světě. Publikace je vhodná jak pro studenty škol ekonomického zaměření, tak i pro pracovníky z praxe, kteří chtějí obohatit své zkušenosti o nové poznatky z tohoto prudce se rozvíjejícího oboru. Vyšlo s přispěním Svazu českých a moravských spotřebních družstev a společnosti Amway Česká republika, s. r. o. Váz., 165 x 235 mm, 312 str., doporučená cena 420 Kč, ISBN 978-80-7261-167-6. NÁRODOHOSPODÁŘSKÝ OBZOR 1­2/2008 Bohumil Král a kol. MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ Dotisk 2. rozšířeného vydání Nové, rozšířené vydání publikace předního českého odborníka a kolektivu jeho spolupracovníků nepopisuje pouze tradiční účetní metody a postupy; dokumentuje také vývoj ve využití progresivních metod řízení výnosnosti kapitálu, finanční pozice a peněžních toků. Zaměřuje se přitom hlavně na čtyři průřezy, které významně ovlivňují výsledky podniků: na řízení po linii zákaznické, po linii výkonů, po linii odpovědnosti a po linii aktivit, činností a procesů. Nově je zpracováno a zařazeno téma vztahu manažerského účetnictví a systému řízení na bázi controllingu vývoje controllingu a využití jeho principů v systému podnikového řízení. Kniha je určena nejen posluchačům VŠ a jiných vzdělávacích programů, ale i podnikovým manažerům, pracovníkům poskytujícím informační podporu managementu, poradcům a specialistům na hodnotové řízení. Váz., 165 x 235 mm, 624 str., doporučená cena 720 Kč, ISBN 978-80-7261-141-6. Radim Vlček MANAGEMENT HODNOTOVÝCH INOVACÍ Přední odborník na hodnotový management v první části knihy charakterizuje marketingové a inovační pojetí hodnoty pro zákazníka a přínosy větší integrace výrobce se zákazníkem při spoluvytváření tzv. jedinečné hodnoty pro zákazníka. Ukazuje, jak procesy maximalizace hodnoty pro zákazníka, uskutečňované metodickými nástroji a postupy hodnotového managementu, vyúsťují v hodnotové inovace. V druhé části knihy se pak autor věnuje zejména charakteristice šesti druhů strategie managementu inovací, kde mají klíčovou roli hodnotové inovace. Kniha je určena pro střední a vrcholový management výrobních podniků a pro studenty ekonomických oborů vysokých škol. Brož., 165 x 235 mm, 240 str., doporučená cena 320 Kč, ISBN 978-80-7261-164-5.