SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 5. ROČNÍK 2018/2019 ZADÁNÍ 2. série termín odevzdání: 6. 1. 2019 Návod na odevzdání: Řešení nám pošlete buď emailem (sem@econ.muni.cz) nebo se přihlaste do ISu dle instrukcí v registraci. Po levé straně naleznete záložku „Student“. V ní budete schopni najít záložku „studijní materiály“ a v ní složku „odevzdávárny“. Po jejím otevření už uvidíte složku s číslem série a v ní složky s označením čísla příkladu. Vkládejte tedy každý příklad zvlášť do příslušné složky. Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. A zároveň soubor pojmenujte alespoň svým příjmením. Vzor řešení naleznete zde: (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. V první sérii jsme Leoše opustili, když na okruhu nezvládl řízení a své Ferrari naboural. Pro účely prvního příkladu uvažujme, že auto při této nehodě bylo již plně ve vlastnictví Leoše. Příklad 1 Leoš nenechává nic náhodě a své auto měl pojištěno, a to více než mu nařizuje zákon. Po dopravní nehodě chtěl nahlásit pojistnou událost a nechat si vyplatit pojistné plnění. Definujte následující pojmy: 1. Havarijní pojištění 2. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla 3. Zelená karta 4. Uveďte obecný postup, jak byste postupovali, pokud se vám stane pouze drobná dopravní nehoda (opravdu jen obecně) ÚKOL ZA BOD NAVÍC - v příloze je formulář „Záznam o dopravní nehodě“ – zkuste si jej libovolně vyplnit (vymyslete si údaje) – dobrovolný úkol navíc Nezapomeňte uvést zdroje, ze kterých jste čerpali informace! Likvidátor pojistné události Leošovi řekl, že jeho auto je na tom hodně špatně a pravděpodobně nebude mít smysl jakákoliv oprava. Měl by tedy začít uvažovat o pořízení zcela nového auta a neodpustil si ani poznámku o tom, že by měl odevzdat svůj řidičský průkaz, než se stane něco horšího a nepůjde jen o plechy. „Dejte na mě a zvažte zdokonalení svých řidičských dovedností!“ ukončil likvidátor jejich rozhovor. Leoš si ale myslel svoje a věděl, že na okruhu řídil nad své možnosti a že by se stejně nikdy nezachoval na běžné komunikaci. Tam vždy řídí bezpečně a předvídavě. O odevzdání svého řidičského průkazu tedy neuvažoval a začal se zajímat o aktuální trh s auty. Co bych si tak pořídil? Příklad 2 Nabídka aut a poptávka po autech jsou definovány následujícími funkcemi (P v tisících Kč). Nabídka: Poptávka: Rovnováha na trhu nastává, pokud se nabízené a poptávané množství rovnají, tj. = a zároveň = . 1. Definujte nabídku a poptávku po statku a určete, jaký mají obvykle tvar. 2. Vypočítejte rovnováhu na trhu s auty, určete rovnovážné množství a cenu. 3. Zakreslete nabídku aut, poptávku po autech i rovnováhu z předchozího úkolu do grafu, popište osy i významné body. Pozor! Množství (Q) se zakresluje na x-ovou osu, cena (P) na y-ovou osu. Nechejme Leoše chvíli vstřebat získané informace a vraťme se zpět k jeho kamarádovi ze Slovenska. Vzpomínáte na Petera? Naposledy si koupil nový vůz a nyní bojuje s účetnictvím, pomůžete mu? Příklad 3 Pomozte Petrovi sestavit rozvahu, která odpovídá legislativě České republiky. 1. Napište nejméně 5 zásad účetnictví. 2. Definujte aktiva a pasiva. Jaký je mezi nimi rozdíl, na jaké skupiny se dělí? 3. Sestavte rozvahu, ve které jsou tyto položky, a dopočítejte výsledek hospodaření: Ferrari za 6 000 000 Kč, Škoda na leasing za 500 000 Kč, kancelářská budova za 8 500 000 Kč, závazek k dodavatelům 1 000 000 Kč, základní kapitál 12 000 000 Kč, zboží za 750 000 Kč, krátkodobý bankovní úvěr 600 000 Kč, kancelářské potřeby 20 000 Kč, stroje 800 000 Kč, rezervní fond 700 000 Kč, umělecká socha v hale 400 000 Kč, pohledávka vůči odběrateli 720 000 Kč, dlužné mzdy zaměstnancům 600 000 Kč, dlouhodobý úvěr od banky 3 500 000 Kč, peníze na běžném účtu 200 000 Kč, pokladna 50 000 Kč. A zpátky k Leošovi, z minulé série již víte, že nově Leoš jezdí v Lamborghini. A pokud by Leoš poslechl likvidátora, nemuseli jste nyní řešit tento příklad. Leoš jednou brzy ráno vyjel svým autem do práce. Po cestě projížděl neřízenou křižovatkou. Rozhlédl se na všechny strany a šlápl na plyn, aby rychle křižovatkou projel. Vtom zpoza rohu vyskočil školák a vběhl mu přímo pod kola. Leoš rychle zastavil, a šel se přesvědčit, že se školákovi nic nestalo. Naštěstí byl úplně v pořádku, ale Leoš pak celý den přemýšlel, jakou cenu má asi lidský život. Příklad 4 1. Zamyslete se nad tím, jakou cenu má pro vás váš život, život vašeho kamaráda či úplně neznámého člověka. Mají všechny tyto životy stejnou cenu? Lze vůbec tuto cenu nějak vyčíslit? Nahrajte krátké video (max. 2 minuty, stačí na mobil), ve kterém své závěry vysvětlíte. Video vložte do odevzdávány v ISu, nebo pošlete e-mailem. Hodnotí se kvalita přednesu a argumentace. Teprve poté řešte další otázky tohoto příkladu, aby váš názor neovlivnily. Jedním ze způsobů, jak lze na cenu lidského života nahlížet, je porovnat ji s náklady na jeho záchranu. 2. Uvažujte situaci, že ve vaší obci je neřízená křižovatka, na které zemře pod koly aut každý rok jeden člověk. Obec se rozhoduje, jestli si pronajme na tuto křižovatku přenosný semafor, aby tento jeden život zachránila, nebo jestli peníze využije na něco jiného. Uvažujte, že semafor by obec stál měsíčně 200.000 Kč. Obec se rozhodne semafor si nepronajmout. Jaká je tedy podle této obce cena lidského života? Různé instituce již cenu lidského života určily. Například Vláda ČR stanovila cenu lidského života na 120 milionů Kč, tedy na částku, kterou by byla maximálně ochotná zaplatit jako výkupné za uneseného občana ČR. Cena každého života je tedy pro Vládu stejná. Nejvyšší soud ČR vydal metodiku, jak se cena lidského života vypočítá pro účely odškodnění poškozených. Odpovídá tedy na otázku, kolik peněz má dostat např. manželka, pokud jí někdo usmrtí manžela. Zjednodušeně se tato částka získá tak, že se zjistí, jaké celkové příjmy by manžel obdržel, kdyby žil. Každý život má tedy podle soudu jinou cenu. 3. Spočítejte cenu života člověka, který se narodil 1. 1. 1970 a byl usmrcen při nehodě dne 1. 1. 2018. Předpokládejte, že čisté měsíční příjmy tohoto člověka by byly neměnné ve výši průměrné mzdy platné k 1. čtvrtletí roku 2018 a že by po odchodu do důchodu už žádné příjmy neměl. Vše naštěstí dopadlo dobře a zde se již pro tuto sérii s Leošem rozloučíme. A jelikož bude tato série trvat i přes vánoční svátky, nabízí se následující příklad. Příklad 5 Porovnejte ceny vánočního kapra (1 kg) a stromku (smrk 1,5 m) ve vztahu k průměrné mzdě (%) ten daný rok. Zajímá nás rok 2018 a pak vždy rok o deset let dříve, tedy 2008, 1998, 1988 atd. Kam až do historie se dostanete je na vás. Zpracujte do přehledné tabulky nebo animace. Šťastné a veselé a mnoho úspěchů i v dalším roce😊 Zároveň nám prosím napiš zpětnou vazbu na tuto druhou sérii letošního SEMu a seřaď příklady od pro tebe nejvíce zajímavého po nejméně zajímavý. Nenechávejte vše na poslední možný den. Připomínáme, že na odevzdání máte čas do 6. 1. 2019 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu (http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o-studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro-studenty-strednich-sk ol/seminar-ekonomickych-mozku/informace). Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na tvé odpovědi i účast v další sérii. Tým SEM.