SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 5. ROČNÍK 2018/2019 ZADÁNÍ 3.série termín odevzdání: 10. 2. 2019 Návod na odevzdání: Řešení nám pošlete buď emailem (sem@econ.muni.cz) nebo se přihlaste do ISu dle instrukcí v registraci. Po levé straně naleznete záložku „Student“. V ní budete schopni najít záložku „studijní materiály“ a v ní složku „odevzdávárny“. Po jejím otevření už uvidíte složku s číslem série a v ní složky s označením čísla příkladu. Vkládejte tedy každý příklad zvlášť do příslušné složky. Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. A zároveň soubor pojmenujte alespoň svým příjmením! Vzor řešení naleznete zde: (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. Na úvod bychom rádi všem popřáli nejen mnoho úspěchů při řešení SEMu ale hlavně úspěchy v celém roce 2019. Ať se vám daří vše, po čem toužíte. A jelikož ještě určitě dojídáte zbytky vánočního cukroví, dejme si poslední vánoční příklad. Příklad 1 Na vánoční svátky Leoš s Kamilem společně plánovali výlet na vánoční trhy do pěti evropských měst – Krakowa, Lvova, Brugg, Moskvy a Záhřebu. Předem si vyměnili ve směnárně hotovost k útratě, a to konkrétně dne 3. 12. 2018. 1. Jakými měnami se platí ve státech, které kamarádi navštívili? 2. Pokud potřebovali 1000 od každé z těchto měn, kolik Kč s sebou museli vzít do směnárny, pokud kurz směnárna stanovila tak, že vzala kurz ČNB a ten navýšila o 2 %? 3. Na směnárně byl nápis “0 % commission”. Co to znamená? Leoš i Kamil nakonec onemocněli a na vánoční svátky nikam neodcestovali. Šli proto 3. 1. 2019 opět do směnárny a cizí měny směnili zpátky na Kč. 4. Kolik Kč díky směnám vydělali/prodělali? Doufáme, že nikdo z našich řešitelů neonemocněl a předvánoční období i samotné svátky jste strávili v pohodě s dobrou náladou. Jak již víte z první série, Leoš vede úspěšný business – pomozte mu zpropagovat koncert, který chystá v dubnu. Příklad 2 Využijte veškerou svoji kreativitu a sepište kanály, pomocí kterých byste tento koncert vzhledem k jeho cílové skupině propagovali + sestavte konkrétní propagační materiál – stačí jeden (např. rádio – sepište spot; plakát – sestavte grafickou podobu atd.) Kreativitě se meze nekladou! 😊 Leoš ale není jen úspěšný businessman, ve svém volném čase se i rád vzdělává, možná proto, aby se pak mohl vytahovat před svými kamarády a zkoušet je z jejich znalostí, ale možná si jen rád rozšiřuje svoje obzory. Na své poslední dovolené v teplých krajích četl knihu o významných osobnostech ekonomie, se kterými následně seznámil i své blízké. Příklad 3 Od 20. století se odborná ekonomická obec dělila na dva proudy. Mezi zastánce prvního proudu patří John Maynard Keynes a mezi zastánce druhého lze zařadit Friedricha Augusta von Hayeka. 1. O které proudy se jedná? Jaké jsou jejich základní myšlenky? V čem spočívají jejich základní rozdíly? Jak se podle těchto myšlenkových proudů má zachovat vláda během finanční krize? 2. V průběhu 20. století došlo k aplikaci myšlenek Hayeka několika známými politiky. Uveďte příklady. 3. Co to je fiskální multiplikátor? Funguje vždy? 4. Jaký je váš názor na tyto dvě školy ekonomie? Ke které se více přikláníte? Proč? Když už se svými kamarády diskutovali nad přínosem a zajímavostí obou ekonomických proudů, přišel Kamil s návrhem, aby spočítali i něco konkrétního z minulého roku. A to největší, co může ČR nabídnout, je HDP. Příklad 4 1. Definujte, co je to HDP, a vlastními slovy vysvětlete, co nám tento ukazatel říká a proč nás jeho hodnota zajímá 2. Vypočítejte hodnotu HDP ČR za rok 2018, je-li spotřeba domácností 2362105, vládní výdaje jsou ve výši 968682, investice 2549228, vývoz 4073240 a dovoz 3693815 (vše v milionech Kč). 3. Uveďte, do které ze složek HDP dle výdajové metody byste zařadili danou transakci: a) Česká domácnost koupí nové auto Volkswagen vyrobeného v Německu. b) Česká domácnost koupí nové auto Hyundai vyrobené v Nošovicích. c) Ministerstvo dopravy vybaví svůj vozový park novými auty Seat vyrobenými v továrně ve Kvasinách. d) Česká domácnost koupí od svého souseda ojeté auto Renault vyrobené ve Francii. e) Česká domácnost koupí od českého autobazaru ojeté auto Audi vyrobené v Mexiku. f) Slovenská domácnost koupí nové auto Škoda vyrobené v Mladé Boleslavi. g) Česká firma koupí nové auto Citroen vyrobený v Kolíně. Příkladem se po počátečních nejasnostech ohledně toho, co vše a jak se do HDP počítá, docela rychle prokousali a jelikož je to začalo bavit, zkusili vyřešit i následující příklad, ovšem na čas a každý zvlášť, aby se mohli porovnat. Zkuste to i vy a do řešení nám připište, kolik času jste věnovali poslednímu příkladu a co vám dalo nejvíce zabrat. Příklad 5 Mezi čtyři čtyřky (4 4 4 4 = …) doplňte matematické znaky tak, aby byl výsledek postupně 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10. Dále si prohlédněte následující zkratky a najděte, jaké obvyklé slovní spojení se za nimi skrývá. Například: 26 = P-en a-y ……… Dvacet šest je písmen abecedy (základní latinka). Na rozjezd pár obecných slovních spojení: 64 = P-k na š-i 3 = B-y na č-é v-e 11 = H-ů ve f-ém m-u A nakonec pár spojení v rámci ekonomie: 31516 = P-á h-á m-a v k-ch 2,2 % = R-í m-a i-e 10 637 794 = P-t o-l v Č-é r-e Přes 5 000 mld. Kč = H-ý d-í p-t 1,9 % = N-t v l-u 2-8 2 409 128 = S-í d-y k 30.9.2018 Zároveň nám prosím napiš zpětnou vazbu na tuto třetí sérii letošního SEMu a seřaď příklady od pro tebe nejvíce zajímavého po nejméně zajímavý. Nenechávej vše na poslední možný den. Připomínáme, že na odevzdání máš čas do 10. 2. 2019 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu (http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o-studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro- studenty-strednich-skol/seminar-ekonomickych-mozku/informace). Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na tvé odpovědi i účast v další sérii. Tým SEM.