SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 5. ROČNÍK 2018/2019 ZADÁNÍ 5.série termín odevzdání: 19. 5. 2019 Návod na odevzdání: Řešení nám pošlete buď emailem (sem@econ.muni.cz) nebo se přihlaste do ISu dle instrukcí v registraci. Po levé straně naleznete záložku „Student“. V ní budete schopni najít záložku „studijní materiály“ a v ní složku „odevzdávárny“. Po jejím otevření už uvidíte složku s číslem série a v ní složky s označením čísla příkladu. Vkládejte tedy každý příklad zvlášť do příslušné složky. Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. A zároveň soubor pojmenujte alespoň svým příjmením! Vzor řešení naleznete zde: (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. Konečně jsme se dostali až k poslední bonusové série, po které určíme konečné řešení a ti nejlepší se můžou těšit na věcné výhry. Doufáme, že jste si tento ročník SEMu užili a budete s námi řešit i ročník následující. Pokud vás napadá jakékoliv zlepšení či připomínka, napište nám prosím😊 Řešili jste různé příklady ze všech koutů ekonomie a nejinak tomu bude i nyní, začneme ale trošku neobvykle. Příklad 1 Napište esej o rozsahu 3-4 normostrany na téma „Průměrný český spotřebitel – investor“. Hodnotí se především vlastní přínos k tématu, obsahová správnost a v menší míře formální správnost eseje. Pokud plánujete studium na vysoké škole, tak se podobným seminárním pracím nevyhnete a je dobré být připraven. Leoš se pravidelně setkává s kamarády a jak již víte, občas spolu řeší ekonomické příklady. Naposledy si lámali hlavu s tímto. Příklad 2 Break even point analýza 1. Co to je break even point analýza? 2. Zobrazte, jak by mohl vypadat v break even point analýze rozdíl mezi kapitálově těžkou a lehkou firmou. 3. Znázorněte graficky situaci, kdy byla firma v zisku, a vinou živelné pohromy došlo ke zdvojnásobení fixních nákladů. Tím se firma dostala do ztráty, ale znovu obnovila výrobu a opět se dostala do zisku. Přišli jste na to? Pokud ne, tak Leošovi poraďte aspoň s fungováním bankovního systému v ČR. Příklad 3 Zodpovězte následující otázky: 1. Vypište a definujte jednotlivé makroekonomické funkce ČNB 2. Vypište a definujte jednotlivé mikroekonomické funkce ČNB 3. ČNB působí mimo jiné i jako dohledový orgán pro oblast bankovnictví a pojišťovnictví. Uveďte přesné počty jednotlivých subjektů, nad kterými ČNB vykonává dohled (k 31. 12. 2017). 4. V rámci hospodaření ČNB uveďte, kolik činila aktiva celkem, pasiva celkem a zisk/ztráta za účetní období k 31. 12. 2017. Jak již víte, nedávno si Leoš pořídil nový dům. A kousek za městem byla postavená nová továrna, která vypouští do ovzduší zplodiny. To se stalo velkou nepříjemností nejen pro Leoše ale i pro jeho sousedy, kteří si kvůli tomu nemůžou již nadále užívat siestu na zahradě. Příklad 4 Vypouštění zplodin do ovzduší je jeden z příkladů externalit. Externalitami označujeme vnější účinek nějakého ekonomického rozhodnutí, tedy část dopadů činnosti, kterou nese někdo jiný než její původce. 1. Externality můžeme dělit dvěma způsoby – buď podle toho, u které tržní strany vznikají (na straně poptávky a na straně nabídky), nebo podle toho, zda se jedná o externalitu pozitivní či negativní. Uveďte příklady na každý z druhů externalit (pozitivní na straně nabídky, negativní na straně nabídky, pozitivní na straně poptávky a negativní na straně poptávky). 2. Obyvatelé zjistili, že k zamořování ovzduší dochází kvůli neekonomické technologii výroby, kterou továrna používá. Zjistili také, že zavedení ekologičtějšího způsobu výroby by vyžadovalo investici ve výši 200 000 Kč. Obyvatelé si svou siestu na zahradě cení na půl milionu. 3. Předpokládejte, že právo leží na straně továrny. Továrna nemá povinnost měnit svoji technologii výroby. Využijte Coaseův teorém a nastiňte, co se dále stane. Bude továrna využívat ekologický nebo neekologický způsob výroby? Bude toto řešení efektivní? A je něco, co by mohlo dané řešení zkomplikovat? 4. Předpokládejte, že právo leží na straně starousedlíků, mají právo na svůj čistý vzduch. Jak to dopadne v tomto případě? Bude továrna využívat ekologický nebo neekologický způsob výroby? Bude toto řešení efektivní? 5. Jak by se odpověď na předchozí otázky změnila, kdyby si starousedlíci cenili čistého vzduchu jen na 100 000 Kč. Doufáme, že podobné problémy nemusíte řešit ve svém místě bydliště, pokud ano, napište nám to spolu s informací, zda se to nějakým způsobem snažíte řešit. Ale zpátky k Leošovi, svoje nové bydlení nefinancoval jen vlastními penězi, ale větší část kupní ceny si půjčil u banky. Příklad 5 Hypotéka 1. Definujte tento druh úvěru – pod jaký zákon spadá. 2. Vysvětlete následující pojmy: LTV, DTI, DSTI 3. Co je to hypoindex a jak se počítá? V grafu znázorněte jeho podobu za celý rok 2018. 4. Co vše ovlivňuje, kolik peněz může banka půjčit žadateli o úvěr? A je to, zvládli jsme to – tedy aspoň si to o sobě myslíme. Jak jste na tom vy? Napište nám prosím zpětnou vazbu i na tuto pátou sérii letošního SEMu a seřaďte příklady od pro vás nejvíce zajímavého po nejméně zajímavý. Nenechávejte vše na poslední možný den. Připomínáme, že na odevzdání máte čas do 19. 5. 2019 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu (http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o-studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro- studenty-strednich-skol/seminar-ekonomickych-mozku/informace). Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na vaše odpovědi i účast v dalším ročníku. Tým SEM.