VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY Příloha k usnesení vlády ze dne 7. prosince 2009 č. 1530 Statut Technologické agentury České republiky Článek 1 Technologická agentura České republiky (dále jen „Technologická agentura“) je organizační složkou státu a správcem rozpočtové kapitoly podle § 36a zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění zákona č. 110/2009 Sb. (dále jen „zákon“). Technologická agentura je samostatnou účetní jednotkou a hospodaří samostatně s účelovými a institucionálními prostředky přidělenými zákonem o státním rozpočtu České republiky. Sídlem Technologické agentury je Praha. Článek 2 Úkoly a činnost Technologické agentury (1) Technologická agentura zabezpečuje a) přípravu a realizaci programů aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (dále jen „program“), včetně programů pro potřeby státní správy, veřejných soutěží ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích na podporu programových projektů a zadávání veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, b) hodnocení a výběr návrhů programových projektů (§ 4 odst. 1 písm.c) zákona), c) poskytování účelové podpory na řešení programových projektů na základě smluv o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory, d) kontrolu plnění smluv o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory a čerpání účelové podpory, e) hodnocení a kontrolu průběhu řešení a plnění cílů programových projektů a kontrolu jimi dosažených výsledků, za účasti příslušných zpracovatelů programů, f) zpracování návrhu výdajů Technologické agentury a zpráv o její činnosti, g) poradenství řešitelům projektů a uživatelům výsledků aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, zejména v oblasti právní, finanční a ochrany duševního vlastnictví, h) podporu komunikace mezi výzkumnými organizacemi a soukromým sektorem a podílové financování programových projektů, i) jednání s příslušnými orgány České republiky nebo Evropské unie v otázce posuzování slučitelnosti poskytované podpory se společným trhem, j) spolupráci s obdobnými zahraničními agenturami. 2 (2) Technologická agentura připravuje a realizuje vlastní programy a v souladu s § 34 odst. 2 zákona realizuje programy připravené jinými správními úřady, které podle zákona o státním rozpočtu neposkytují podporu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ze své rozpočtové kapitoly. (3) V otázce posuzování slučitelnosti poskytované podpory se společným trhem jedná Technologická agentura s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže nebo jeho prostřednictvím. (4) Účelovou podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací poskytuje Technologická agentura podle § 7 odst. 1 až 3 zákona v souladu s Národní politikou výzkumu, vývoje a inovací České republiky a po provedení veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle zákona, popřípadě na základě zadání veřejné zakázky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle zákona o veřejných zakázkách. (5) Technologická agentura poskytuje účelovou podporu z výdajů státního rozpočtu na výzkum, experimentální vývoj a inovace na programové projekty podle § 3 odst. 2 písm. b) a § 4 odst. 1 písm. c) zákona formou a) dotace právnickým nebo fyzickým osobám, nebo b) zvýšení výdajů organizačních složek České republiky, územních samosprávných celků nebo organizačních jednotek ministerstva. (6) Náklady spojené s vlastní činností hradí Technologická agentura z institucionální podpory podle § 3 odst. 3 písm. f) zákona. (7) Technologická agentura provádí v rámci své působnosti finanční kontrolu podle § 13 odst. 3 zákona. (8) Technologická agentura spolupracuje s ostatními správními úřady v rámci jejich působnosti. Pro účely spolupráce se zahraničními orgány a institucemi používá Technologická agentura název v anglickém jazyce Technology Agency of the Czech Republic. Organizační struktura Technologické agentury Článek 3 (1) Orgány Technologické agentury jsou předseda, předsednictvo, výzkumná rada a kontrolní rada Technologické agentury. (2) Poradními orgány Technologické agentury jsou oborové komise Technologické agentury (dále jen „oborové komise“), které posuzují a hodnotí návrhy programových projektů s žádostmi o udělení podpory výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků (§ 36a odst. 6 zákona). (3) Organizační a administrativní činnost Technologické agentury zajišťuje Kancelář Technologické agentury (dále jen „Kancelář“). 3 Článek 4 Předseda Technologické agentury (1) Předsedu Technologické agentury (dále jen „předseda“) jmenuje z členů předsednictva Technologické agentury (dále jen „předsednictvo“) a odvolává vláda na návrh Rady pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „Rada“). Funkce předsedy je funkcí veřejnou, která nezakládá pracovněprávní vztah k České republice. Předsedovi náleží za výkon jeho funkce odměna, jejíž výši stanoví vláda. Cestovní náhrady se poskytují ve výši a za podmínek stanovených zákoníkem práce. (2) Předseda zastupuje Technologickou agenturu navenek a jedná jejím jménem ve všech jejích věcech. (3) Předseda jmenuje a odvolává ředitele Kanceláře. Článek 5 Předsednictvo (1) Předsednictvo je výkonným orgánem Technologické agentury, má pět členů včetně předsedy. (2) Členy předsednictva jmenuje a odvolává vláda na návrh Rady. Funkční období členů předsednictva je čtyřleté s možností jmenování nejvýše na dvě funkční období po sobě následující. Funkce člena předsednictva je veřejnou funkcí a nezakládá pracovněprávní vztah k České republice. Členům předsednictva náleží za výkon jejich funkce odměna, jejíž výši stanoví vláda. Cestovní náhrady se poskytují ve výši a za podmínek stanovených zákoníkem práce. (3) Výkon funkce člena předsednictva je neslučitelný s činností v oborových komisích. (4) Předsednictvo zejména a) schvaluje vyhlášení veřejných soutěží ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, popřípadě zadání veřejných zakázek, a jejich výsledek, b) rozhoduje o případném zrušení veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle § 24 zákona nebo o zrušení zadání veřejné zakázky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle zákona o veřejných zakázkách, c) rozhoduje podle § 21 odst. 3 a 7 zákona o 1. přijetí či nepřijetí návrhů programových projektů do veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a o konečném výběru návrhů projektů, 2. uzavření smluv o poskytnutí podpory nebo o vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory, d) předkládá vládě ke schválení návrh statutu Technologické agentury a jeho změn, e) předkládá podle § 5 odst. 2 a 3 Radě k vyjádření a vládě ke schválení návrhy programů Technologické agentury nebo návrhy jejich změn, f) předkládá návrh rozpočtu Technologické agentury vládě prostřednictvím Rady, g) koordinuje činnost oborových komisí, h) jmenuje a odvolává členy oborových komisí na návrh výzkumné rady Technologické agentury (dále jen „výzkumná rada“), a jmenuje a odvolává jejich předsedy a místopředsedy, i) schvaluje organizační řád Kanceláře, jednací řád předsednictva, jednací řád výzkumné rady, statut oborových komisí a jednací řád oborových komisí, 4 j) schvaluje odměny členům oborových komisí, k) plní další úkoly stanovené zvláštními právními předpisy správci kapitoly státního rozpočtu, který rozhoduje o poskytnutí podpory a který tuto podporu poskytuje. Článek 6 Výzkumná rada (1) Výzkumná rada je koncepčním orgánem Technologické agentury. (2) Výzkumná rada má dvanáct členů, které z řad odborníků jmenuje a odvolává vláda na návrh Rady. (3) Funkční období členů výzkumné rady je čtyři roky. Vláda může na návrh Rady nebo výzkumné rady odvolat člena výzkumné rady z funkce i před uplynutím funkčního období. (4) Předsedu výzkumné rady a místopředsedu výzkumné rady jmenuje z členů výzkumné rady a odvolává z funkce vláda na návrh Rady. (5) Funkce člena výzkumné rady je veřejnou funkcí a nezakládá pracovněprávní vztah k České republice. Členům výzkumné rady náleží za výkon jejich funkce odměna, jejíž výši stanoví vláda. Cestovní náhrady se poskytují ve výši a za podmínek stanovených zákoníkem práce. (6) Výzkumná rada zejména a) navrhuje předsednictvu ustavení a zaměření oborových komisí a jejich členy, b) předkládá předsednictvu požadavky na nové programy připravované Technologickou agenturou a jejich cíle, c) vyjadřuje se k návrhům programů připravených Technologickou agenturou nebo k návrhům programů připravených jinými správními úřady, jejichž realizaci zajišťuje Technologická agentura (§ 5 odst. 2 a § 34 odst. 2 zákona), d) hodnotí průběžné a konečné výsledky programů realizovaných Technologickou agenturou, e) vyhodnocuje odbornou úroveň Technologické agentury a navrhuje předsednictvu potřebná opatření. Článek 7 Kontrolní rada Technologické agentury (1) Kontrolní rada Technologické agentury (dále jen „kontrolní rada“) je kontrolním orgánem Technologické agentury. (2) Kontrolní rada má deset členů, které z řad odborníků jmenuje Poslanecká sněmovna na návrh právnických osob zabývajících se výzkumem a vývojem. Členství v kontrolní radě je nezastupitelné a neslučitelné s funkcí v jiných orgánech Technologické agentury. (3) Funkční období členů kontrolní rady je čtyřleté s možností jmenování nejvýše na dvě období po sobě následující. (4) Poslanecká sněmovna může odvolat kontrolní radu, pokud opakovaně neschválí výroční zprávu o její činnosti. 5 (5) Členům kontrolní rady může být přiznána za výkon jejich funkce odměna, jejíž výši stanoví na základě zprávy o činnosti kontrolní rady Poslanecká sněmovna. (6) Kontrolní rada a) kontroluje rozdělování finančních prostředků Technologické agentury, b) kontroluje hospodaření s majetkem státu, k němuž má Technologická agentura příslušnost hospodaření, c) projednává stížnosti na postup Technologické agentury při hodnocení návrhů programových projektů, d) předkládá Poslanecké sněmovně výroční zprávu o své činnosti, e) předkládá svá stanoviska předsednictvu; stanoviska, která jsou vydávána v rámci kompetence kontrolní rady, jsou pro předsednictvo závazná, f) schvaluje jednací řád kontrolní rady. (7) Kontrolní rada je oprávněna si při kontrole finančních prostředků Technologické agentury vyžádat nezávislý audit. Článek 8 Oborové komise (1) Oborové komise jsou poradními orgány Technologické agentury, které zajišťují posouzení a hodnocení návrhů programových projektů s žádostmi o udělení podpory (§ 2, 21, 22 a § 36a odst. 6 zákona). (2) Členy oborových komisí jmenuje a odvolává předsednictvo na návrh výzkumné rady. Členství v oborové komisi je veřejnou funkcí a je nezastupitelné. (3) Předsedu a místopředsedu oborové komise jmenuje předsednictvo na základě návrhu členů oborové komise, kteří volí kandidáta na předsedu a místopředsedu tajnou volbou z členů oborové komise. (4) Oborové komise se ustavují pro příslušnou veřejnou soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích nebo pro veřejnou zakázku ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, podle zaměření vyhlašovaného programu s tím, že v oborových komisích k programům předložených jinými správními úřady bude zajištěna účast zástupce příslušného správního úřadu. (5) Délka funkčního období člena oborové komise je zpravidla pět let, podle délky trvání příslušného programu. (6) Oborové komise zejména a) objektivně a nezaujatě posuzují a hodnotí návrhy programových projektů podle vyhlášených pravidel a kritérií veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, popřípadě podle zadání veřejné zakázky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, b) zajišťují vypracování posudků k návrhům projektů externími odbornými oponenty, c) průběžně hodnotí řešení programových projektů z hlediska plnění smluv o poskytnutí podpory, popřípadě rozhodnutí o poskytnutí podpory, d) hodnotí plnění cílů programových projektů a kontrolují jimi dosažené výsledky, e) hodnotí průběžné a konečné plnění cílů příslušného programu, f) předkládají předsednictvu stanoviska k organizaci a postupům hodnocení. 6 (7) Principy složení oborových komisí, doba, na kterou se zřizují, způsob jejich činnosti, podmínky nepodjatosti jeho členů a oponentů (§ 21 odst. 4 a násl. zákona) a způsob nakládání s údaji obsaženými v návrzích programových projektů jsou upraveny statutem a jednacím řádem oborových komisí v souladu s odstavci 3 až 6. Pro veřejné zakázky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích se složení oborové komise, způsob posouzení a hodnocení nabídek stanoví podle zákona o veřejných zakázkách. Statut a jednací řád oborových komisí schválené předsednictvem Technologická agentura zveřejní nejpozději při vyhlášení veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, popřípadě zadání veřejné zakázky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích. (8) Člen oborové komise má nárok na úhradu nákladů spojených s výkonem této funkce a za výkon funkce mu může být přiznána odměna podle zvláštního právního předpisu. Odměny členů oborových komisí stanovuje předsednictvo. Článek 9 Kancelář (1) Kancelář zajišťuje činnost Technologické agentury po organizační a administrativní stránce. Činnost kanceláře se řídí organizačním řádem, který schvaluje předsednictvo. (2) V čele Kanceláře je ředitel, kterého jmenuje a odvolává předseda na základě výsledku výběrového řízení. (3) Kancelář zejména a) připravuje podklady pro jednání předsednictva, výzkumné rady a oborových komisí, b) organizačně zajišťuje veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích nebo zadání veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích postupem podle zákona o veřejných zakázkách, c) spravuje databáze projektů a jejich výsledků a databáze oponentů, d) předává údaje do informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, e) spravuje rozpočet Technologické agentury, f) zajišťuje ověření účetní závěrky Technologické agentury auditorem, g) zabezpečuje poradenství v oblasti právní, finanční a ochrany duševního vlastnictví pro řešitele projektů podporovaných Technologickou agenturou nebo pro uživatele výsledků dosažených s podporou Technologické agentury, h) zajišťuje podporu komunikace mezi výzkumnými organizacemi a soukromým sektorem, i) informuje veřejnost o činnosti Technologické agentury, j) vykonává veškeré administrativní práce. (4) Pracovníci Kanceláře jsou v pracovním poměru k České republice, zastoupené Technologickou agenturou. (5) Náklady spojené s činností Kanceláře jsou hrazeny z rozpočtu Technologické agentury. Článek 10 Tento statut nabývá účinnosti dnem 7. prosince 2009.