Studenti ESF o studijním oddělení 2013 závěrečná zpráva Jaroslav Nekuda Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Brno 2013 Obsah 1. Základní charakteristiky projektu.. 3 1.1. Cíl průzkumu.. 3 1.2. Metody a techniky sběru dat, reprezentativnost. 3 2. Hlavní zjištění 4 2.1. Struktura respondentů.. 4 2.2. Postoje ke službám studijního oddělení 6 2.3. Spokojenost se službami – segmentace. 12 2.4. Jak studenti studijní oddělení kontaktují a co zejména vyřizují?. 14 1. Základní charakteristiky projektu 1.1. Cíl průzkumu Cílem průzkumu bylo získat nové podněty pro optimalizaci nastavení služeb a chodu studijního oddělení na ESF MU a také porovnat, jak se meziročně vyvíjí spokojenost studentů s poskytovanými službami. 1.2. Metody a techniky sběru dat, reprezentativnost Jako nástroj sběru dat byl použit webový dotazník o rozsahu 16 otázek [je uveden v příloze č. 2], který byl rozeslán všem studentů prezenčního a kombinovaného studia na ESF elektronickou poštou. Dotazník obdrželo celkem 3 816 (naposled v r. 2011 to bylo 4 444) osob. Během daného termínu – a i díky propagaci akce na FBooku, fakultních LCD a rozeslané upomínce – se v databázi odpovědí sešlo celkem 920 odpovědí (v šetření v roce 2011 to bylo 589 odpovědí), což znamenalo poměrně slušnou návratnost na úrovni 24,1 % (2011 = 13,3 %, 2010 = 17,8 %, 2009 = 19,2 %, 2008 = 22,6 %). Výsledky není možné označit bezezbytku jako „reprezentativní“; obvykle mají totiž tendenci častěji odpovídat osoby, které jsou více (anebo naopak méně) spokojené, nebo osoby, které se o zkoumanou problematiku – ať už z jakéhokoliv důvodu – více a intenzivněji zajímají. Do vyhodnocení jsme všude tam, kde to může být zajímavé, zařadili i meziroční srovnání hodnot, pod každým grafem také uvádíme počet případů, které do výpočtu vstoupily. 2. Hlavní zjištění 2.1. Struktura respondentů N = 912 V posledním šetření (r. 2011) byl podíl prezenčních studentů podobný – 74,4 %. N = 914 Ve kterém ročníku aktuálně studujete? prezenční studenti kombinovaní studenti Celkem 1. ročník 19,4 23,1 20,3 2. ročník 15,7 20,4 16,9 3. ročník 14,7 20,4 16,1 4. ročník 22,9 14,9 20,9 5. nebo vyšší ročník 27,4 21,3 25,9 Celkem 100 100 100 N = 920 V posledním šetření byl analogický poměr podobný – 65 : 35. Respondenti podle oborů Obory N % Ekonomické informační systémy 12 1,3 Ekonomie 27 3,0 Ekonomika a řízení nestátních neziskových organizací 5 0,5 Finance 208 22,8 Finance a právo 34 3,7 Hospodářská politika (jednooborová) 70 7,7 Hospodářská politika (dvouoborová, tj. + lib. další obor na jiné fak. 18 2,0 Hospodářská politika a mezinárodní vztahy 21 2,3 Matematické a statistické metody v ekonomii 5 0,5 Podniková ekonomika a management 270 29,6 Regionální rozvoj a cestovní ruch 46 5,0 Regionální rozvoj a správa 83 9,1 Veřejná ekonomika a správa 98 10,8 Veřejná správa (Administration publique) 8 0,9 kombinace více oborů 6 0,7 Celkem 911 100 2.2. Postoje ke službám studijního oddělení N = 911 Časová řada Jak byste hodnotil(a) Vaše možnosti dostavit se na studijní oddělení během úředních hodin? r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 zcela bez problémů 15,4 25,3 31,3 27,7 30,4 s mírnými problémy 52,2 51,4 47,0 51,5 50,9 bylo to velice obtížné 30,8 21,1 18,6 17,8 16,4 nevím, jiná odpověď 1,7 2,2 3,2 3,1 2,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 N = 905 Časová řada Domníváte se, že příslušný(-á) referent(-ka) se vaší záležitostí zabýval(-a) ochotně? r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 určitě ano 31,3 37,5 51,3 47,4 56,5 spíše ano 45,4 40,9 33,0 29,3 29,6 spíše ne 17,1 13,2 11,8 15,9 8,5 určitě ne 4,3 6,4 3,0 7,0 3,1 neví, jiná odpověď 2,0 2,0 0,9 0,3 2,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 N = 905 Časová řada Domníváte se, že příslušný(-á) referent(-ka) vaši záležitost vyřešil(-a) kompetentně… r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 určitě ano 37,6 48,8 60,4 59,7 66,4 spíše ano 40,6 35,1 30,2 29,0 24,3 spíše ne 13,0 9,8 6,6 8,8 4,5 určitě ne 4,0 3,4 1,6 1,6 1,7 neví, jiná odpověď 4,7 3,0 1,2 1,0 3,1 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 N = 904 Časová řada Jak byste ohodnotil(a) vaši celkovou spokojenost …? r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 určitě spokojený 35,8 43,0 59,6 52,9 56,9 spíše spokojený 43,9 38,9 29,2 30,8 31,5 spíše nespokojený 13,3 10,9 7,1 11,2 6,4 určitě nespokojený 5,3 4,8 3,0 4,3 2,5 neví, jiná odpověď 1,7 2,4 1,1 0,9 2,7 Celkem 100 100 100 100 100 N = 901 Časová řada Hledal(a) jste v manuálech studenta ….? r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 ano 71,8 70,4 61,1 55,2 ne 23,0 23,7 28,6 37,3 nejsem si jistý 5,2 5,9 10,3 7,5 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 N = 522 Připomínky studentů k „manuálům“ jsou uvedeny v příloze. Časová řada Našel (-šla) jste v těchto manuálech odpovědi na otázky, které Vás zajímaly? r. 2009 r. 2010 r. 2011 r. 2013 určitě ano 40,1 50,0 40,7 39,3 spíše ano 45,7 43,2 41,0 43,9 spíše ne 9,4 3,5 12,9 9,8 určitě ne 1,4 0,4 2,2 2,1 neví, jiná odpověď 3,4 2,9 3,2 5,0 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 2.3. Jak studenti studijní oddělení kontaktují a co zejména vyřizují? N = 906 Změna 2013 – 2011 Váš poslední kontakt se SO byl ... Prezenční Kombinovaní Celkem osobní návštěva -0,9 0,9 0,5 písemný kontakt 0,5 1,3 0,6 e-mailový kontakt 0,6 -9,2 -2,4 telefonický kontakt -0,2 7,1 1,3 * Existovala možnost volit více variant současně, součet je tak vyšší než 100 %. Změna 2013 - 2011 Co studenti na SO vyřizovali? Prezenční Kombinovaní Celkem získat všeobecné informace -3,6 -4,5 -4,1 nechat si poradit o průběhu studia -0,2 -4,4 -1,4 získat potvrzení -5,5 -8,5 -5,6 vyřídit žádost -5,4 -8,3 -6,0 jiná možnost 2,6 0,9 2,1 Změny je možné interpretovat tak, že studenti vyřizovali na SO „méně záležitostí současně“.