Výsledky dotazníkového šetření - HR Award Doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. a Mgr. Petra Ježová – říjen 2020 1 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 20202 HR Award ̶ Prestižní ocenění udělované Evropskou komisí výzkumným institucím, které implementují personální strategii HRS4R (Human Resources Strategy for Researchers) do svých personálních politik ̶ Doposud získalo více než 550 evropských výzkumných organizací, z toho více než 20 v ČR HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 3 HR Award – realizované kroky ̶ 12/2019 – přihlášení se k Chartě a Kodexu ̶ 01-02/2020 – 4x setkání Pracovní skupiny HR Award ̶ 02-03/2020 – dotazníkové šetření ̶ 06-07/2020 – fokusní skupiny ̶ 08/2020 – zpracování tzv. GAP analýzy a OTM-R checklistu ̶ 09/2020 – zpracování Akčního plánu ̶ (12/2020 – zveřejnění dokumentů na webu fakulty) HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 4 4 oblasti HR Award I. Etické a profesní aspekty II. Nábor a výběr III. Pracovní podmínky a sociální zabezpečení IV. Vzdělávání a rozvoj HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 5 Dotazníkové šetření - sběr dat Období sběru dat 24. 2. – 15. 3. 2020 Metoda sběru dat On-line Celkový počet vyplněných dotazníků 128 Celkový počet pozvaných zaměstnanců 221 Návratnost dotazníků 58 % HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 Cíl ̶ Získat informace o současném stavu a potřebách výzkumných a akademických pracovníků ̶ Zjistit naplňování principů Charty a Kodexu na ESF MU ̶ Podklad pro přípravu GAP analýzy a Akčního plánu Struktura dotazníku ̶ 67 otázek členěných do 6 sekcí Respondenti ̶ Všichni výzkumní pracovníci rozdělení dle evropské metodiky do čtyř základních kategorií: • R1 – Ph.D. studenti, asistenti, výzkumní pracovníci I • R2 – odborní asistenti, výzkumní pracovníci II • R3 – docenti, výzkumní pracovníci III • R4 – profesoři 6 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 7 Respondenti – dle kategorie a pohlaví R1 R2 R3_4 Celkem osloveno 94 80 47 Odpovědělo 38 62 28 % získaných odpovědí 40 % 78 % 60 % 67,4 32,6 62,3 37,7 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 muž žena Podíl můžů a žen v základním souboru a ve vlastním šetření Základní soubor Šetření Větší tendenci zapojit se do průzkumu měly ženy. HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 Pozitiva - souhrn I. Pracovní podmínky ̶ 88 % respondentů uvádí, že jim pracovní podmínky umožňují sladit práci s rodinným životem ̶ 70 % pracovníků považuje mzdové podmínky za adekvátní svým očekáváním – nejvíce na pozici R3_R4 (93 %) ̶ 72% respondentů uvádí, že studenti mají možnost udržovat pravidelné kontakty se svými školiteli II. Získávání, výběr, rozvoj a hodnocení zaměstnanců ̶ 69 % respondentů uvádí, že postup získávání pracovníků je otevřený zájemcům z ČR i ze zahraničí (62 %) ̶ 77 % respondentů, kteří v posledních 3 letech absolvovali výběrové řízení na ESF MU vnímá, že dostali v rámci výběrového řízení dostatečné informace ̶ 69 % respondentů se domnívá, že jejich pracoviště přistupuje k získávání a výběru nových pracovníků transparentně ̶ 89 % respondentů bylo v posledních třech letech hodnoceno, většina z nich je se systémem dobře seznámena a v rámci hodnocení obdržela dostatečnou zpětnou vazbu (82 %) ̶ 80 % respondentů vnímá, že jim je ze strany MU poskytována možnost odborné přípravy pro činnosti spojené s výukou a vzděláváním 8 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 Pozitiva - souhrn IV. Profesní přístup ̶ 72 % respondentů vnímá, že projektová podpora na pracovišti funguje ̶ 2/3 respondentů uvádí, že jsou dostatečně informováni o pravidlech ochrany a zpracování osobních údajů a mají snadno dostupné informace týkající se bezpečnosti pracovních postupů IV. Svoboda a etika bádání ̶ Téměř 2/3 zaměstnanců se cítí být dostatečně seznámeny s nástroji pro zabezpečení etických aspektů vědecké práce a 62 % tyto nástroje vnímá jako dostatečné V. Komerční využití a duševní vlastnictví ̶ Téměř 2/3 zaměstnanců uvádí, že mají jako autor/ka vědeckých výsledků zajištěnou dostatečnou právní ochranu duševního vlastnictví VI. Diskriminace a rovné zacházení ̶ Více než polovina respondentů uvádí, že MU má dostatečné nástroje pro zamezení diskriminace 9 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 I. Pracovní podmínky Identifikované nedostatky ̶ 50 % pracovníků vnímá nadměrné zatížení výukou a její nedostatečné zohlednění při odměňování (38,4 %) ̶ 51 % pracovníků uvádí nadměrné zatížení administrativou, které jim neumožnuje realizovat výzkumné záměry ̶ 50 % žen má pocit, že nejsou uznávány jako členky profesní skupiny výzkumných pracovníků ̶ 31% pracovníků vnímá pracovní prostředí jako nedostatečně stimulující pro dosažení vědeckého výkonu ̶ 28 % pracovníků uvádí, že výuka není považována za plnohodnotnou součást práce akademika ̶ Mzdové podmínky vnímá jako neadekvátní ve vztahu k očekáváním shodně 37 % pracovníků na pozicích R1 a R2 ̶ 43% pracovníků vnímá negativně smlouvy na dobu určitou včetně jejich opakovaného prodlužování ̶ 59 % pracovníků uvádí, že není jasně určená osoba, na kterou se můžou výzkumní pracovníci v počátku kariéry obracet ̶ 32 % pracovníků vnímá, že pedagogický výkon není při hodnocení dostatečně reflektován – R1 (50 %) ̶ 36 % pracovníků uvádí, že zkušení výzkumníci neberou jako součást své role sdílení znalostí a zkušeností s ostatními ̶ 1/3 pracovníků uvádí, že výzkumní pracovníci se soustavně nesnaží o rozvoj svých znalostí, schopností a dovedností – skupina 5-10 let na ESF MU (63 %) 10 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 II. Nábor, získávání, hodnocení a rozvoj pracovníků Identifikované nedostatky ̶ 34 % pracovníků uvádí, že postup získávání pracovníků nevyvolává zájem vhodných uchazečů a není srovnatelný se zahraničím (28 %) ̶ 33 % pracovníků na pozici R2 uvádí, že pracoviště nepřistupuje k získávání a výběru pracovníků transparentně ̶ Téměř polovina pracovníků se domnívá, že mobility nejsou v rámci výběrových řízení dostatečně zohledněny: • mezioborová (49 %) • institucionální v rámci ČR (47 %) • sektorová (44 %) a virtuální (40 %) ̶ Podstatná část pracovníků uvádí, že v rámci výběrových řízení nejsou dostatečně zohledněna kritéria: • schopnost šíření a popularizace vědeckých poznatků (61 %) • míra praxe mimo akademickou půdu (55 %) – R2 (64 %) a R3_4 i (64 %) • schopnost týmové spolupráce (43 %) ̶ 39 % pracovníků vnímá podporu v oblasti soustavného vzdělávání a rozvoje jako nedostatečnou, v oblasti kariérního růstu pak 33 % pracovníků 11 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 III. Profesní přístup Identifikované nedostatky ̶ Pracovníci uvádí, že jim chybí informace nebo nejsou dostatečně obeznámeni se: • se strategickými dokumenty MU i fakulty (42 %) • s postupy a procesy, které umožňují hladký průběh vědecké práce (41 %) • s projektovým vedením a administrativou (45 %) a projektovými smlouvami (36 %) • s vnitřními předpisy MU (40 %) • s tím, jak uplatnit stížnost a odvolání ohledně pracovních podmínek a práv (44 %) 12 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 IV. Svoboda a etika bádání Identifikované nedostatky ̶ 31 % pracovníků uvádí, že výzkum je zcela nebo výrazně omezen dostupností vhodných spolupracovníků/spolupracovnic (i potencionálních) – R2 (62,5 %) a R3_4 (69,2 %) ̶ 50 % pracovníků uvádí, že se za poslední tři roky setkala ve vědecké práci kolegů/kolegyň s neetickým jednáním, které se jich nijak netýkalo. Osobně se neetické jednání dotklo 22 % dotázaných ̶ 35 % pracovníků uvádí, že u výsledku je uveden/a autor/ka, který/á se na něm nepodílí ̶ Jako faktory, které ve větší či menší míře omezují výzkum, uvádí pracovníci také objem dostupných financí a přístup vedení fakulty k výzkumu 13 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 V. Komerční využití a duševní vlastnictví VI. Diskriminace a rovné zacházení Identifikované nedostatky ̶ Pracovníkům chybí informace nebo nemají osobní zkušenost s útvary na podporu výzkumu ̶ Žádnou zkušenost s CTT (Centrum pro transfer technologií) nemá 46 % dotázaných a nezná ho 26 % dotázaných – z toho R1 (47 %) ̶ 25 % pracovníků vnímá podporu ze strany MU v oblasti veřejného šíření či komerčního využití výzkumné práce na fakultní úrovni jako nedostatečnou ̶ 22 % pracovníků se domnívá, že na fakultě nezískávají jako autor/ka vědeckých výsledků přiměřený podíl na zisku, 45 % z nich pak tuto skutečnost nedovede posoudit ̶ Pomoc podpůrných oddělení MU nebyla schopna posoudit více než polovina dotázaných ̶ Jako nerovné vnímá pracovní podmínky téměř čtvrtina dotázaných žen (24 %) oproti 5 % dotázaných mužů ̶ Jako nerovné vnímá pracovní příležitosti třetina dotázaných žen (33 %) oproti 10 % dotázaných mužů 14 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 Priority z pohledu respondentů ̶ Zlepšení kvality kontaktů se školiteli, sdílení zkušeností mezi akademickými pracovníky na všech úrovních. ̶ Snížení pedagogické zátěže, rovnoměrné zatížení v počtu vedených závěrečných prací, vyjasnění vztahu mezi výzkumem a výukou. ̶ Vnímání výuky jako plnohodnotné součásti práce akademika a adekvátní odměňování (R1 x R2, projektoví + neprojektoví pracovníci). ̶ Větší podpora v oblasti vzdělávání a rozvoje a kariérního růstu ze strany fakulty/nadřízeného. ̶ Zohledňovat při výběru pracovníků kritéria týmová spolupráce, praktické zkušenosti, schopnost propojit výzkum s praxí. ̶ Jasná fakultní politika a požadavky na jednotlivé akademické pozice. ̶ Kritéria hodnocení (EVAK) jsou komplikovaná a nepřesná. ̶ Výběrová řízení – profesionalizace vedení, zvýšení transparentnosti výsledků, zajištění metodické podpory účastníků VŘ. ̶ Lepší dostupnost informací pro řešení pracovních situací. ̶ Zlepšení fungování projektové podpory (přestože z výsledků vyplývá, že na pracovišti funguje). ̶ Zajištění dostupnosti vhodných spolupracovníků/spolupracovnic a dostatečného objemu financí pro výzkum. ̶ Eliminace / řešení neetického jednání. ̶ Seznámení s útvary MU, které pomáhají vědeckým pracovníkům přenést výsledky bádání do praxe a propagovat je, a využívat je. ̶ Zlepšení odměňování pro autory/ky vědeckých výsledků, kteří tyto výsledky generují. ̶ Zajištění rovných pracovních podmínek a příležitostí (muži x ženy, R1, cizinci). 15 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 202016 Ph.D. studenti – vztahy se školiteli Výstupy z fokusních skupin Ženy – jako členky profesní skupiny ̶ Plusy ̶ Velmi dobrá komunikace, rychlost odezvy ̶ Poradenství v oblasti výzkumu a publikační činnosti ̶ Zpětná vazba, tipy na vzdělávání a rozvoj ̶ Poskytuje prostor, nechá dělat, co mě baví ̶ Dává mi dostatek svého času ̶ Minusy ̶ Nejasné povinnosti a zodpovědnosti školitele ̶ Externí školitelé nemají dostatek informací (např. ISEP, shánění peněz, provádění výzkumu na fakultě) ̶ Nedostatek informací na začátku studia (obecně) ̶ Problém najít kvalitního školitele ̶ Interdisciplinární témata brána spíše negativně ̶ Chybí možnost zpětné vazby na kvalitu vztahu a spolupráce se školitelem ̶ Nedostatečné zapojování do výzkumu již od počátku studia ̶ Plusy ̶ Změna náhledu na ženy a jejich roli ve výzkumu se s nástupem mladší generace akademický pracovníků mění ̶ Minusy ̶ Na projekty jsou primárně oslovováni muži (ženy jako „dvojky“) ̶ Při obsazování pracovních pozic jsou upřednostňování muži ̶ Ženy dostávají méně prestižní úkoly / role ̶ Těžko se prosazují (návrhy, nápady) ̶ Při kvalifikačních řízeních se se ženami nepočítá ̶ Chybí dostatečné uznání a ocenění přínosu žen ̶ Chybí podpora vedení/nadřízeného v rámci kariérního rozvoje ̶ Pochybnosti o spravedlivém odměňování ̶ Nedostatečné podmínky pro zapojení žen do aktivit a orgánů fakulty 17 Hlavní oblasti pro zlepšení Pedagogická zátěž Smlouvy na dobu určitou Kontakty se školiteli Odměňování Nábor a výběr Kariérní růst Vzdělávání a rozvoj Informace Etické jednání Rovné zacházení a příležitosti HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 18 Návrhy pro Akční plán Etické a profesní aspekty • Zvyšování povědomí o obsahu Etického kodexu a základních dokumentech k výzkumu • Podpora šíření a komercionalizace výsledků výzkumu (komunikační strategie) • Podpora a uznávání žen vědkyň • Optimalizace systému hodnocení (EVAK) • Seznamování s problematikou Open Science a podpůrnými pracovišti MU Nábor a výběr • Standardizace procesu náboru a výběru: • fakultní příručka a metodika • šablony - vedení pohovoru, hodnocení uchazeče • proškolení účastníků VŘ • rozšíření inzerce na vhodných portálech • možnost obnovení smlouvy na dobu určitou bez VŘ • Nastavení a zavedení systému pracovních pozic a rolí (včetně max. výukové zátěže) • (Postdoci) Pracovní podmínky a sociální zabezpečení • Zlepšení interní komunikace • Revize pedagogické zátěže • BOZP – e-learning tool • Nastavení kariérních cest pro jednotlivé pozice (kariérní řád) • Zavedení procesu adaptace • Revize / optimalizace systému odměňování • Zlepšení komunikace a služeb poskytovaných v AJ • Vytváření podmínek pro mobility Vzdělávání a rozvoj • Zlepšení informovanosti a rozvoj Ph.D. studentů • Definovat standardy práce školitele • Profesní vzdělávání a rozvoj kompetencí v návaznosti na kariérní dráhy a potřeby cílové skupiny R1-R4 (systém vzdělávání a rozvoje) • Ucelená nabídka rozvojových aktivit na ESF / MU HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 19 Aktuální informace k HR Award ̶ https://www.econ.muni.cz/vyzkum/hr-award ̶ E-mail: hr_award@econ.muni.cz ̶ Zpravodaj – novinky ̶ Maily, informační akce pro zaměstnance HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 2020 HR Award - prezentace pro zaměstnance – 14. a 15. 10. 202020 Děkujeme za pozornost Doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. – proděkan pro VVKK Mgr. Petra Ježová – HR Award manažerka E-mail: petra.jezova@econ.muni.cz, hr_award@econ.muni.cz