„BUDDY“ – KOLEGA ČI KOLEGYNĚ PRO ZAŠKOLENÍ NOVÁČKA Kdo je Buddy? Kolega nebo kolegyně z týmu, který pomáhá nováčkům jejich první dny a měsíce v nové pozici co nejvíce ulehčit a zpříjemnit. A také je hladce a rychle zapojit do pracovních povinností a fakultního dění. Proč se Buddy vyplatí? Důvěryhodný a motivovaný Buddy dává nováčkovi pocit, že je na pracovišti vítaný a utvrzuje nováčka v tom, že jeho rozhodnutí pro danou pozici a zaměstnavatele bylo správné. Pomáhá snížit počáteční zmatek a nejistotu, kterým čelí všichni nově nastupující zaměstnanci. Nováček díky jeho podpoře získává rychleji pracovní schopnosti a přispívá k výsledkům oddělení, a tím roste i jeho sebevědomí v nové pozici. Buddy podporuje také vedoucí, a to tím, že mu/jí uvolní ruce a dává prostor soustředit se na důležité oblasti práce. Výběr BUDDYHO – jaký má být správný BUDDY? Za výběr Buddyho jsou zodpovědní vedoucí. Při výběru berte v úvahu následující oblasti/vlastnosti: · Stabilní a vysoká výkonnost · Je ochotný/á a schopný/á být nováčkovi k dispozici · Má znalosti a dovednosti týkající se práce nového zaměstnance · Je trpělivý/á, má dobré komunikační i mezilidské vlastnosti · Chce být “buddy” · Je příkladem a respektují ho lidé v týmu · Zastával/a roli “buddyho” už dříve a ví, jaká je jeho/její zodpovědnost Kdo Buddy rozhodně není? Buddy není mentor/ka ani vedoucí. * Mentor – někdo obvykle zkušenější, zapojený do celkového rozvoje daného zaměstnance (osobního i profesního). * Vedoucí – někdo, kdo je odpovědný za výkon a rozvoj zaměstnance, řeší otázky a problémy spojené s prací. Zapojení Buddyho do procesu adaptace nabízí výhody jak pro nováčka, tak pro Buddyho i fakultu: Výhody pro Buddyho Výhody pro nováčka Výhody pro zaměstnavatele Ocenění a uznání vysoké výkonnosti Pomoc, podpora 1:1 Zvýšená spokojenost zaměstnanců Rozšířená síť pracovních kontaktů Rychlé nastartování spolupráce v týmu i napříč fakultou Zlepšení komunikace mezi zaměstnanci Příležitost podpořit a zapojit ostatní Jasná kontaktní osoba Posílení rozvoje zaměstnanců Čerstvý pohled z vnějšku Znalost, “jak se věci ve skutečnosti dělají” Zvýšení kvality pracovních procesů Rozšíření manažerských a komunikačních dovedností Hladší aklimatizace a průběh zkušební doby Zvýšená produktivita zaměstnanců