Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 429 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-54 JIHOMORAVSKÝ A MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ V CELOSTÁTNÍM TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ: VYBRANÉ ASPEKTY SOUTH MORAVIAN AND MORAVIAN-SILESIAN REGION IN NATIONAL TV REPORTING: SELECTED ASPECTS DOC. ING. JAN SUCHÁČEK, PH.D.1 ING. VÁCLAV FRIEDRICH, PH.D.2 ING. PETR SEĎA, PH.D.2 ING. TEREZA BENÍŠKOVÁ1 1 Katedra regionální a environmentální ekonomiky 2 Katedra matematických metod v ekonomice Ekonomická fakulta Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava 1 Depart. of Regional and Environmental Economics 2 Department of Mathematical Methods in Economics Faculty of Economic VŠB-Technical University of Ostrava * Sokolská třída 33, 701 21 Ostrava, Czech Republic E-mail: jan.suchacek@vsb.cz, vaclav.friedrich@vsb.cz petr.seda@vsb.cz, tereza.beniskova@vsb.cz Anotace Ačkoliv televizní zpravodajství představuje značně důležitou kategorii, jeho prostorové implikace bývají často opomíjeny. V tomto článku se pokoušíme prozkoumat vybrané aspekty televizních portrétů Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Cílem článku je tematická analýza a komparace příspěvků z celostátních televizních zpravodajství vztažených k Jihomoravskému a Moravskoslezskému kraji. Tyto regiony jsou charakterizovány rozdílnými kvalitami, což se odráží také v televizním zpravodajství. Zatímco témata vztažená k Moravskoslezskému kraji byla především hospodářského a environmentálního charakteru, pro Jihomoravský kraj bylo typických více témat zachycujících život tohoto regionu. K vyjádření rozdílů v televizním zpravodajství vztaženém k oběma zkoumaným regionům se ukázala jako užitečná korespondenční analýza. Klíčová slova NUTS III regiony, Moravskoslezský kraj, Jihomoravský kraj, média, TV zprávy, korespondenční analýza, gatekeeping Annotation Albeit TV reporting constitutes enormously important category, its spatial implications are often neglected. In this article we will attempt to examine selected aspects of TV portrayals of South Moravian and Moravian-Silesian regions. The objective of this article is to analyse and compare the thematic contributions of national TV reporting related to South Moravian and Moravian-Silesian regions. These regions can be characterised by different qualities, which finds its projection also in TV reporting. While the topics related to Moravian-Silesian region proved to be mainly of economic and environmental character, in case of South Moravia the researched themes were much more motley. To express differences in TV reporting related to both examined regions, correspondence analysis turned out useful. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 430 Key words NUTS III regions, Moravian-Silesian Region, South Moravian Region, media, TV news reporting, correspondence analysis, gatekeeping JEL classification: R10, M30, B50 1. Úvod 21. století bývá často a oprávněně nazýváno stoletím informací. Uspokojování informačních potřeb v současné době představuje důležitou oblast, která dokonce bývá přirovnávána k uspokojování fyziologických potřeb. Méně pozornosti bývá obvykle věnováno informacím v prostorovém průmětu. To se týká také reflexe života měst a regionů České republiky ve sdělovacích prostředcích. Sdělovací prostředky zprostředkovávají informace selektivně, zobrazují tedy pouze dílčí výseče značně komplexní reality. Obyvatelstvo je tak nejen informováno, ale zároveň je usměrňováno jeho chování a vnímání reality. Mnozí lidé, ať už uvědoměle či neuvědoměle, dokonce přijímají médii vnucené názory či preference. Děje se tak prostřednictvím akcentace (agenda-setting) anebo ignorace (agenda-cutting) určitých témat, způsobem interpretace jevů a událostí a také jejich vysvětlením a hodnocením, což má kromě jiného fatální vliv také na otázku územní image a potažmo tvorbu mentálních map. Posláním sdělovacích prostředků by mělo být poskytovat objektivní, ověřené, vyvážené, přesné a nestranné informace o událostech v jednotlivých teritoriích. Současná média však fungují spíše jako spolutvůrci prostředí, ve kterém žijeme. Již zmíněné strategie agenda-setting či agenda-cutting jsou přitom v hojné míře využívány (Sucháček, 2013). Je přitom velmi důležité, že pouze málokdo bude mít čas a energii dobírat se pravdy a snažit se dostat až k základním zdrojům informací poskytovaných sdělovacími prostředky. Takto se snižuje možnost kontroly, zdali média naplňují své poslání, tedy objektivní a nezaujaté zpravodajství. Vedle toho je kvalita informace značně závislá na způsobu interpretace a vysvětlení událostí či jevů (Sucháček a Seďa, 2011). V této souvislosti je důležitá koncepce gatekeepingu neboli procesu výběru informací vpuštěných do sdělovacích prostředků. Výběr událostí pro zpracování a zařazení do mediálních relací má určitá rutinní pravidla (Galtung a Ruge, 1965). Tito autoři určili několik faktorů, které v součinnosti s novinářskou rutinou předurčují událost ke zpravodajskému zpracování: § Frekvence - událost vyvinutá během jednoho dne má větší šanci stát se zprávou než událost rozvíjející se delší časový úsek § Jednoznačnost - jasnější událost (povodeň) má větší šanci být zprávou než ta vyžadující vysvětlení (např. postupná eroze půdy) § Etnocentrismus - čím je událost více blízká hodnotám dané kultury (v Evropě např. stávka, fotbal), tím spíše se stane zprávou než kulturně nesrozumitelná událost (např. islámský svátek) § Souznění - čím více událost vychází vstříc přáním a tužbám publika (i nevědomým), tím spíše se stane zprávou § Překvapení - čím je událost nečekanější (např. atentát), tím spíše se stane zprávou. § Kontinuita - pokud o události už média jednou informovala, roste pravděpodobnost, že o ní budou informovat znovu § Vztah k elitním národům - o sněhové kalamitě v USA, Číně či Rusku se bude informovat spíše než o kalamitě v Mongolsku § Vztah k elitním osobám § Personalizace - události, které lze převést na vyprávění o osobnostech, zejména vlivných a slavných, se spíše stanou zprávou § Negativita - čím je událost negativnější, tím spíše bude sdělovacími prostředky zachycena § Práh pozornosti - ostatní faktory musí mít určitou základní míru intenzity Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 431 Předchozí výzkumy realizované na datech z ČR mimo jiné ukázaly, že počet na kraje orientovaných příspěvků vztažený vůči počtu obyvatel v celostátním televizním zpravodajství klesá s narůstající vzdáleností příslušného krajského města od Prahy (Sucháček, Seďa a Friedrich, 2013a). Ukázalo se také, že struktura příspěvků soukromých televizí nese významnou obsahovou podobnost a značně se odlišuje od příspěvků ve veřejnoprávní České televizi (Sucháček, Seďa a Friedrich, 2013b) a že se mediální obrázek krajských měst vyznačuje velmi nediferencovaným charakterem (Sucháček, 2013). 2. Cíl a metody Empirická analýza byla provedena na datech zakoupených od společnosti Media Tenor, s.r.o. Tato společnost se zabývá systematickou a kontinuální analýzou mediálních zpráv v České republice a nabízí tedy komplexní analytické služby zaměřené na obsahovou analýzu médií. Z tohoto pohledu je možné analyzovat jak kvalitativní tak kvantitativní aspekty příspěvků v médiích. Společnost Media Tenor, s.r.o. poskytuje své služby především soukromým společnostem, politickým stranám, PR agenturám, lokálním vládám, výzkumníkům, ale také editorům médií. V tomto příspěvku jsou analyzovány příspěvky televizního zpravodajství tří největších televizních stanic v České republice. Konkrétně se jedná o následující večerní zpravodajské relace: Události a Události, komentáře vysílané Českou televizí, Zprávy TV prima a Televizní noviny TV Nova. Náš výzkum pokrývá období od roku 2004 do roku 2011. Je tedy možné získat základní pohled na vývojové tendence během tohoto období. Náš výzkum je zaměřen na obsahovou strukturu příspěvků, které se objevují v televizním zpravodajství a jsou vztaženy k NUTS III regionům v České republice. Cílem článku je tematická analýza a komparace příspěvků z celostátních televizních zpravodajství vztažených k Jihomoravskému a Moravskoslezskému kraji. Pro účely tohoto příspěvku byla formulována základní výzkumná hypotéza H1: Existuje významný rozdíl mezi tematickým zaměřením příspěvků celostátních televizních médií v Moravskoslezském kraji a Jihomoravském kraji. Pro ověření této výzkumné hypotézy byla využita metoda korespondenční analýzy. Korespondenční analýza je vícerozměrná deskriptivní statistická metoda navržená původně Hirschfieldem, viz (Hirschfield, 1935) a později rozvedena Greenacrem, viz (Greenacre, 1983), která umožňuje determinovat vzájemný vztah mezi dvěma či více kategoriálními proměnnými v kontingenční tabulce nebo soustavě tabulek. Základní podoba korespondenční analýzy představuje algoritmus, který zkoumá korespondence mezi řádky a sloupci kontingenční tabulky. Tyto řádky a sloupce představují kategorie (hodnoty) dvou obvykle nominálních proměnných, mezi kterými předpokládáme závislost (asociaci). Kontingenční tabulka má rozměr m nx , kde m je počet sloupců (hodnot první proměnné) a n pak představuje počet řádků (hodnot druhé proměnné) v kontingenční tabulce. Samotná kontingenční tabulka je vhodná k tomu, abychom mohli změřit a testovat míru asociace mezi proměnnými. Základní mírou asociace mezi oběma proměnnými je takzvaná chí-kvadrát (χ2 ) statistika, ze které vychází neparametrický Pearsonův chí-kvadrát test nezávislosti. K dalším testům a ukazatelům v kontingenční tabulce patří například Fisherův exaktní test (v případě maločetných souborů) nebo Cramerův koeficient kontingence, viz (Meloun, 2006). Princip korespondenční analýzy spočívá v rozložení chí-kvadrát statistiky vypočítané z kontingenční tabulky v ortogonální faktory. Vzhledem k tomu, že korespondenční analýza je pouze deskriptivní technikou, je možné ji aplikovat bez ohledu na to, zda je chí-kvadrát statistika významná či nikoliv. Pokud je počet kategorií relativně vysoký a předpoklady chí-kvadrát testu nejsou splněny, není tento test schopen detekovat závislost mezi proměnnými jednoznačně. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 432 Metoda korespondenční analýzy je schopna zobrazit vztah mezi dvěma proměnnými z kontingenční tabulky také graficky, a to vytvořením dvourozměrného grafu pro dva nejsilnější ortogonální faktory (tzv. dimenze) vzniklé rozkladem chí-kvadrát statistiky. Korespondenční graf nám dovoluje vizualizovat vzájemný vztah mezi kategoriemi každého znaku zvlášť i obou znaků navzájem. Jinými slovy, s pomocí empiricky odvozených dimenzí je možné v prostoru vidět, které kategorie jsou v prostoru umístěny blízko sebe a které naopak daleko. To znamená, že je vidět, které jednotlivé kategorie daných proměnných jsou si podobné a které nikoli. Korespondenční analýzu je možné využít pro nominální, ordinální a také intervalová data, ačkoli vytváření diskrétních kategorií ze spojitých proměnných se nedoporučuje. Vzhledem k tomu, že v typické kontingenční tabulce jsou data v řádcích a sloupcích v podobě nesetříděných kategorií, obvykle se pracuje s nominálními proměnnými. 3. Výsledky Statistická analýza byla pro účely tohoto příspěvku provedena na datech reprezentujících jednotlivé příspěvky v televizním zpravodajství tří největších televizí v České republice vztažené k regionům NUTS III v období od dubna 2004 do prosince 2011. Všechny příspěvky byly rozděleny do celkem 30 tematických kategorií, které byly sloučeny z důvodu snadnější interpretace do 10 pilířů (sociální, environmentální, ekonomický, vzdělávání, veřejný sektor, evropský a mezinárodní, bezpečnost, nehody, sport a justice). Celkově je za celou Českou republiku vyhodnoceno a kategorizováno 54 667 příspěvků, z toho 4660 příspěvků (8,5 % z celkového množství) se týká kraje Moravskoslezského a 5717 příspěvků (10,5 %) pak kraje Jihomoravského. Z datového souboru byly pro potřeby korespondenční analýzy vybrány pouze příspěvky, které se týkají NUTS III regionů Moravskoslezský a Jihomoravský kraj. Data byla analyticky zpracována v podobě kontingenčních tabulek (pilíř x kraj), při využití metody korespondenční analýzy. Veškeré výpočty byly provedeny v prostředí programů MS Excel a IBM SPSS Statistics. 3.1 Popis dat V prvním kroku naší analýzy jsme původních 30 tematických kategorií z datového souboru získaného od společnosti Media Tenor, s.r.o., rozdělili do 10 tematických pilířů za účelem zjednodušení jejich interpretace. V Tab. 1 jsou uvedeny procentuální podíly jednotlivých tematických pilířů v uvedených dvou krajích vyjádřeny v podobě kontingenční tabulky podmíněných sloupcových relativních četností. Tab. 1: Procentuální podíly jednotlivých tematických pilířů v jednotlivých krajích Kraj Celkem Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Tematický pilíř sociální pilíř 21,5% 15,8% 18,9% environmentální pilíř 4,2% 6,5% 5,2% ekonomický pilíř 8,3% 14,1% 11,0% správa věcí veřejných 8,7% 5,6% 7,2% výzkum a vývoj, vzdělávání 1,8% 1,0% 1,5% evropský a mezinárodní kontext 2,3% 1,0% 1,6% bezpečnostní pilíř 29,5% 27,5% 28,5% nehody, události 16,2% 24,1% 19,8% spravedlnost 5,8% 3,5% 4,8% sportovní pilíř 1,7% 0,9% 1,4% Celkem 100,0% (5717) 100,0% (4660) 100,0% (10377) Zdroj: vlastní zpracování Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 433 Srovnáme-li procentuální podíly obou krajů, je zřejmé, že tematické profily obou krajů jsou podobné. V obou krajích dominují tematické pilíře sociální, bezpečnostní a nehody, události. Naopak největšímu nezájmu médií se v obou krajích „těší“ tematické pilíře výzkum, vývoj a vzdělávání, evropský a mezinárodní kontext a sportovní. Přesto je mezi oběma kraji určitý rozdíl v mediálním zájmu, což prokáže i test provedený v následujícím odstavci. V Jihomoravském kraji je nadprůměrný zájem (tedy zájem výrazně vyšší než průměr obou krajů) věnován například pilíři spravedlnosti, sociálnímu nebo správě věcí veřejných, v Moravskoslezském kraji jsou zdůrazňovány mimo jiné pilíře ekonomický, environmentální nebo nehody a události. (Tyto závěry graficky potvrzuje také výsledek korespondenční analýzy – viz dále). Dalším krokem naší analýzy tedy bude kvantifikace potenciální závislosti mezi kraji a tematickými pilíři z Tab. 1 v podobě chí-kvadrát testu nezávislosti a Cramerova koeficientu kontingence. Výsledky jsou uvedeny v Tab. 2. Tab. 2: Měření závislosti v kontingenční tabulce hodnota volnost p-hodnota Pearsonův Chí-kvadrát test 190,625 9 0,000 Cramerův koeficient kontingence ,136 Rozsah souboru 10377 Zdroj: vlastní zpracování Na základě výsledků Pearsonova chí-kvadrát testu nezávislosti je možné konstatovat, že existuje statisticky významná závislost mezi tematickými pilíři a oběma zkoumanými kraji. Hodnota Cramerova koeficientu kontingence identifikuje však pouze slabou míru závislosti, což souhlasí s výše učiněným závěrem, že tematické profily obou krajů jsou podobné. Získané výsledky testu nás nicméně opravňují k využití nástroje korespondenční analýzy, která byla popsána v kapitole 3. 3.2 Výsledky korespondenční analýzy Za účelem grafické prezentace závislosti mezi jednotlivými tematickými pilíři a oběma regiony byla zvolena metoda korespondenční analýzy, která je tvořena dvěma dimenzemi a je tedy zobrazena ve dvourozměrném prostoru, viz Obr. 1. Korespondenční analýza rozkládá chi-kvadrát statistiku do dvou ortogonálních faktorů (dimenzí) a vystihuje téměř 87 % informací z původní kontingenční tabulky, což je hodnota relativně vysoce nadprůměrná. Z výsledků na Obr. 1 vyplývají některé poměrně zřejmé vztahy mezi jednotlivými tematickými pilíři a kraji. Kolem obou krajů se seskupily tematické pilíře, které jsou danému kraji blízké, resp. výrazně bližší než druhému kraji. Moravskoslezský kraj, který lze identifikovat v pravé dolní části Obr. 1, je těsně svázán zejména s ekonomickým a environmentálním pilířem, ale také zprávami, které se týkají nehod a událostí. Jihomoravský kraj se na Obr. 1 naopak nachází v jeho levé horní části. Pro tento kraj je typické těsné spojení s pilířem spravedlnosti, sociálním a sportovním pilířem, ale také výzkumem, vývojem a vzděláváním, správou věcí veřejných a také pilířem evropským a mezinárodním. Bezpečnostní pilíř se umístil v prostoru mezi oběma kraji, je tedy zřejmá obdobná vazba na oba kraje. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 434 Obr. 1: Bodový graf vztahů mezi jednotlivými tematickými pilíři a kraji Zdroj: vlastní zpracování Závěr Tento příspěvek ukázal možnosti vícerozměrných statistických metod, konkrétně deskriptivní korespondenční analýzy, při zkoumání prostorových vztahů mezi regiony z pohledu konkrétních kvalitativních kritérií. V tomto případě jsme analyzovali četnostní rozdělení televizních příspěvků mezi jednotlivými tematickými panely v závislosti na kraji (regionu NUTS III). Zaměřili jsme se přitom na dva dominantní kraje východní části České republiky (dřívější tzv. Moravskoslezské země), a to Jihomoravského kraje a Moravskoslezského kraje. Přestože tematické profily obou krajů v celostátním televizním zpravodajství jsou obdobné a také úhrnné počty příspěvků jsou v obou krajích srovnatelné, lze vysledovat rozdíly mezi oběma kraji z pohledu zpravodajství o nich. Tyto rozdíly pomohla zdůraznit a vizualizovat právě korespondenční analýza. Zatímco Moravskoslezský kraj vykazuje největší blízkost ekonomickému pilíři, což koresponduje s velkými ekonomickými problémy tohoto kraje (nezaměstnanost, jednostranná orientace na těžký průmysl v minulosti), Jihomoravský kraj s Brnem jako sídlem Ústavního a Nejvyššího správního soudu a také kanceláří ombudsmana) má logicky nejblíž pilíři spravedlnost. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 435 Literatura [1] GALTUNG, J., RUGE, M., (1965). The Structure of Foreign News. The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. Journal of Peace Research, vol. 2, iss. 1, pp. 64-91, ISSN 0022-3433. DOI 10.1177/002234336500200104. [2] GREENACRE, M., (1983). Theory and Applications of Correspondence Analysis. London: Academic Press. ISBN 0-12-299050-1. [3] HIRSCHFELD, H. O., (1935). A connection between correlation and contingency, Mathematical Proceedings of the Cambridge Philosophical Society, vol. 31, iss. 4, pp. 520–552. ISSN 0305-0041. DOI 10.1017/S0305004100013517. [4] MELOUN, M., MILITKÝ, J., (2006). Kompendium statistického zpracování dat. Praha: Academia. ISBN 80-200-1396-2. [5] SUCHACEK, J., SEDA, P., (2011). Territorial Marketing in the Czech Republic: Between PathDependency and Learning. In Liberec Economic Forum 2011. Liberec: Technical University of Liberec, pp. 439-447. ISBN 978-80-7372-755-0. [6] SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., (2013a) Media as an external factor influencing marketing milieu of Czech towns: A quantitative perspective. In Liberec Economic Forum 2013. Liberec: Technical University of Liberec, pp. 532-541. ISBN 978-80-7372-953-0. [7] SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., (2013b). Regions and media from quantitative and qualitative perspectives: the case of Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, vol. 61, iss. 7, pp. 329–336. ISSN 1211-8516. DOI 10.11118/actaun201361072811. [8] SUCHACEK, J., (2013). Regional capitals in media: quantitative and qualitative aspects. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita. pp. 563-569. ISBN 978- 80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210‐6257‐2013‐71. Příspěvek byl zpracován v rámci projektu SGS SP2014/103 na EkF VŠB-TU Ostrava.