■ TÉMA:GLOBALIZACE Globální podnikatelé........................................................................................12 Global Bio..............................................................................................................14 Asie bere krizi jako výzvu, Evropa se bojí.................................................15 Jak integrovat rozdílné firemní kultury.....................................................16 Kdy není radno globalizovat..........................................................................17 Patologie manažerských trendů...................................................................19 ■ STRATEGICKÝ MANAGEMENT Síla a moc kolektivní inteligence..................................................................20 Čas znovu promyslet smysl práce...............................................................23 Využijte krizi jako výhodu...............................................................................24 Protiklady nynější krize, Jaroslav A.Jirásek...............................................28 Střední a východní Evropa musí podpořit původní inovace.............29 Inovace není náhoda........................................................................................30 Hodnota kontaktů..........................................................,..................................33 ■ EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT Krize odhalila nedostatky v marketingu, Vlasta Tichá..........................34 Získejte finance z fondů EU, David Fojtík...................................................36 Británie chystá placené volno na vzdělávání...........................................37 Nejčastější mýty o IT, Miroslav Nejedlý........................................................38 Investice do IT neklesají...................................................................................40 Využijte dočasné zaměstnance.....................................................................41 Hodnocení: 8 rad a 7 častých omylů...........................................................42 ■ SPECIÁL: MANAŽER NA CESTÁCH Mystery cestování jako faktor růstu, Ivan Chrástek................................44 Business Travel 09, Vladimír Plachý..............................................................46 ■ MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI: Jak zvládnout přechod do role lídra...........................................................48 Biologie vůdcovství...........................................................................................52 Pocit všemohoucnosti v řízení, Vladimír Mařádek.................................54 Důvěřujete svým spolupracovníkům?.......................................................55 Komunikace v podmínkách krize, Hana Bartošová...............................56 ■ KARIÉRA Pedagog by měl mít studenty rád...............................................................58 Skryté kurikulum v řízení, Vladimír Mařádek............................................61 Manažeři a čas, Pavel Franěk...........................................................................62 strana 12 GLOBÁLNI PODNIKATELÉ Na podnikatelskou scénu přichází nový typ podnikatelů, kteří myslí a jednají globálně hned od prvého dne podnikání. S expanzí nečekají až na okamžik, kdy se bezpečně etablují na domácím trhu. Začínající firmy, které se jako globální již rodí, čelí však také poněkud odlišným výzvám. strana 17 KDY NENÍ RADNO GLOBALIZOVAT Podnikům se dnes stále připomíná, že budoucnost je v glo-balizaci, nicméně některé z nich tvrdě platí za svoje úsilí globalizo-vat podnikání. Jednoduchý sebe-hodnotící test vám pomůže při rozhodování, zda má strategie globalizace vaší organizace smysl. strana 52 BIOLOGIE VŮDCOVSTVÍ Poslední výzkumy na poli neu-rovědy začínají odhalovat nové pravdy o tom, co činí vůdce skutečně dobrým. Ukazují též,že vůdci mohou zlepšit výkon svého týmu, když pochopí biologii empatie. Efektivní vedení není o zvládnutí situací, nebo dokonce o souboru sociálních dovedností, ale o rozvoji opravdového zájmu a talentu vůdce podporovat pozitivní pocity v lidech, jejichž spolupráci a pomoc potřebuje. strana 62 MANAŽEŘI A CAS Mnohé znalosti žádoucí k vykonávání manažerské funkce se nedají naučit ani na Harvardu, ani v Oxfordu. Některé se sice dají vyčíst z literatury, odborné i krásné, jsou ale i takové, které lze získat jedině ze skutečného života.