TÉMA: PRAVIDLA HRY Regulace si zaslouží realistický pohled, Jan Urban_8 Kypr favoritem mezi daňovými ráji_ 11 Stát není firma, Alena Breuerová_ 12 Model excelentních služeb v Bombaji_20 10. ročník studie Best Employers odstartoval____ 23 EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT Datoví vědci: Zaměstnání 21. století_ 24 Globální odměňování v roce 2013_28 Propouštění v Evropě: podmínky se mění _30 Trable někdejší hvězdy___34 Jak řešit obtížné životní problémy_37 Manažer nebo odborník, Jiří Marek_._38 Co je business mentoring, Štěpán Klein_._40 Mýty a skutečnost (4), Pavel Franěk_42 Pojištění odpovědnosti manažerů, JiříJanata_43 Proti chybnému rozhodnutí se lze pojistit, Martina Traganová_45 Víte, co je to heutagogika?, Jarmila Frejtichová_46 Inovační vouchery slaví pět let, Helena Továrková_48 Každý chce vytvořit něco vlastního, Jarmila Frejtichová_50 Outsourcing ICT se vyplatí, Karel Fíšnar_52 Nástup do Sabrisu vnímám jako šanci dostat se dál_53 VÉDA Válka s nádorovými chorobami, Pavel Houser________________54 MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Orchestrace potřeb lidí a organizace, Lubomír Straka___________56 Spoluprací k úspěchu, Bohumil Tesařík___ 58 Spokojenost jako zdroj motivace_._60 PROFIL Efekt Honda, Jan Kapoun_62 STRATEGICKÝ MANAGEMENT Změny ve firmě důsledně plánujte_66 Otevřené inovace, jejich přínosy a úskalí, Zbyněk Pitra_69 Mimořádně nepravděpodobné události, Jiří Weinberger___ 72 Znalostní strategie jako součást strategického řízení, Slávka Sedláková_ 74 Orgány korporací: nová právní úprava, Petr Hrnčíř, Ivona Buchtová_76 Aktuality_._.___78 PŘÍLOHA: FINANCOVÁNÍ FIREM MODERNÍ ŘÍZENÍ DUBEN 2013 V PŘÍŠTÍM ČÍSLE NAJDETE Když ani nevíme, co nevíme Po absolvování mnoha manažerských kurzů jsme na tom tak, že máme firmu plnou nejlepších praktik, příruček a standardů, že místo práce vyplňuje formuláře, katalogy opatření, dead-liny a připravujeme powerpointové prezentace. Nezdá se vám, že místo skutečné práce prezentujeme někdy jen její popis, a místo výsledků plány, jak jich dosáhnout? Složitost zabíjí produktivitu, vyhání z firmy zdravý rozum i zákazníka. A nakonec i zbytek normálních lidí. Sociální média: neuniká nám něco? Všichni uznáváme, že sociální média představují skvělý způsob, jakým lze rozpoznat nové talenty, navazovat s nimi kontakt a propagovat hodnoty naší společnosti. Stačí správně nastavit strategii a budeme po zásluze odměněni. Není to ale bez rizika. Odborníci varují, že pokud se nám to tak docela nepodaří, může to značku zaměstnavatele vážné poškodit. Inflace vzdělání podnikům nepomáhá Podle rozšířeného názoru je pro hospodářský růst zcela nezbytná vysoce vzdělaná pracovní síla. Ještě více to údajně platí v podmínkách „znalostní ekonomiky", ve kterých se vzdělání, zejména vysokoškolské, stává hlavním klíčem k prosperitě. Skutečnost je však složitější. Široké rozšíření vyššího vzdělání není ve skutečnosti pro vzestup produktivity zdaleka tak důležité, jak se často předpokládá. Změna strategie ve správě pohledávek Hospodářská krize v České republice ovlivnila přístup firem ke správě pohledávek. Změna strategie v jejich řízení byla nutná, aby firmy mohly reagovat na platební neschopnost odběratelů a vyvarovaly se druhotné platební neschopnosti. Firmy poučené krizí začaly pracovat s pohledávkami mnohem obezřetněji. OBSAH 5