TÉMA: MYSLET JINAK Udělej to jinak, Ján Košturiak_8 Hledání a využívání příležitosti_ 11 Hlavním motorem inovace jste vy_ 15 Jak se nestát dinosaurem, Ingrid Haburaiová_ 16 Perspektivní plánování, Jaroslav A. Jirásek_ 19 Je třeba odkalit zakalené jezírko, Jarmila Frejtichová_20 Chcete být dobrým lídrem, nebo vynikajícím?_25 EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT Nakupit znalosti nestačí, Eva Macháčková_26 Phonexia: malá firma s velkým nápadem_28 Domény na prodej - pozor na nekalé praktiky, Petr Dobeš_31 Zvyšování ziskovosti v SME, Radomír Ondruš_32 Malé a střední podniky mají v Číně spojence, Alena Breuerová_34 Jak se vyvíjí náš mobilní trh, Jiří Peterka_38 Cloud je vhodný pro všechny_40 Cloud není jen technologie, Miloš Mastník_41 Investice do IT mohou firmu pozvednout, Jakub Klíma_42 Nízké korporátní daně lákají zahraniční investory na Východ_45 VĚDA Nejméně pravděpodobný krok, Pavel Houser_46 STRATEGICKY MANAGEMENT Globalizace, konkurenceschopnost a komparativní výhody, Jan Urban_ 48 Dilema generálního ředitele_52 PROFIL Dobrý podnik Indry Nooyiové, Jan Kapoun _54 MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Bez spojení není vedení_58 Vytvořte si udržitelnou kariéru_60 Co můžete udělat právě teď_62 Moc, náladovost a jejich důsledky_63 Aktuality_64 SPECIÁL: ŽENY V BYZNYSU Feminita pro vůdce budoucnosti_68 Ženy do vedení patří_69 Na těžké zakázky se těším_70 Přítomnost žen ve správní radě zvyšuje cenu akcií firmy_72 V PŘÍŠTÍM ČÍSLE NAJDETE Jak se získává vliv Formální autorita je samozřejmě významným zdrojem vlivu. Pro lidi na nejnižších příčkách firemní hierarchie je velmi obtížné v podniku cokoliv ovlivnit. Nicméně každý stážista či praktikant dříve nebo později zjistí, jak užitečné mohou být neformální sítě. Ty existují v každé firmě, přičemž ve chvíli, kdy dochází v organizaci k zásadním změnám, hrají mnohem důležitější roli než oficiální firemní struktury. Nový způsob řízení Konica Minolta Společnost Konica Minolta prošla na začátku roku 2013 zásadní změnou ve způsobu řízení směrem od existence značně autonomních národních poboček k systému clusterů, kdy jednotlivé pobočky spolupracují mnohem úžeji a jejich nejvyšší management je regionální. Jistě je zajímavé, že Cluster East, zahrnující 23 zemí pokrývaných z 15 poboček, vedou s jednou výjimkou Češi. O přínosech a negativech daného typu řízení jsme si promluvili s obchodním ředitelem Clusteru East, Pavlem Učněm. My Češi stále neumíme obchodovat V mnoha případech při krátké práci s klienty nastal doslova raketový start vzhůru. Stačilo uvolnit potenciál obchodu a marketingu a tržby rapidně stoupají. Firma přitom neudělala nic jinak. Nezměnila výrobky. Neobměnila personál. Nevyměnila majitele či manažera. Pouze začala aktivně obchodovat a aktivně uchopila oblast marketingu. To je něco, co je v úspěšných firmách naprosto samozřejmé. Budiž to samozřejmostí i pro většinu českých malých a středních podniků! MODERNÍ ŘÍZENÍ ZÁŘÍ 2013 OBSAH 5