TÉMA: ORGANIZACE PODNIKU Od štíhlého podniku ke štíhlému podnikání, Ján Košturiak _8 Regenerace organizačního řízení - imperativ doby, Endre Tóth_ 14 Když manažer neumí pracovat s lidmi, měl by jít louskat ořechy, Jarmila Frejtichová___ 18 Skypicker: firma, která nezná hranice, Jarmila Frejtichová _20 EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT Neříkejte mi, co mám dělat__24 Interní komuniace vypovídá o firemní kultuře, Jitka Tejnorová _26 Moderní marketing v praxi, Ondřej Presperín, Petr Blažek_30 Budoucnost plateb mezi podniky je virtuální_32 Potřebujete překlad?__34 Nová informatika: Big Data__36 Problémy vizualizace dat_37 České ICT společnosti očekávají v roce 2014 velké výzvy_38 Firmy i stát mohou oproti roku 2013 snížit náklady na IT až o polovinu___ 39 Internet věcí může přispět k vytváření nových pracovních míst_40 VĚDA Déšť a led, stromy a písek, Pavel Houser__ 42 Ekonomické střípky__45 STRATEGICKÝ MANAGEMENT K čemu jsou lídrům válečné komnaty, Ingrid Haburaiová, Miroslav Bauer_._46 Umění využít příležitost___ 50 Víte, co dělá vaši společnost jedinečnou?_52 Byznys není olympiáda__53 Mohou analogie podpořit nové myšlenky?__ 54 PROFIL Lei Jun a jeho „zrnko prosa", Jan Kapoun_56 MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Čtyři chyby, které blokují kariéru žen_._60 Problém je náš učitel, Pavel Náhlovský, Jiří Suchý__ 62 Jak zkrotit své starosti _65 Ševcovský management, Jiří Jemelka _66 Davoské fórum 2014, Jaroslav A. Jirásek___68 AKTUALITY_70 V PŘÍŠTÍM ČÍSLE NAJDETE Jaké je dnes české strojírenství? V období první republiky patřilo Československo mezi deset nejvý-znamnějších strojírenských zemí světa. Přestože se touto charakteristikou již nelze honosit, strojírenství je pro nás nadále oborem, který táhne zaměstnanost a prosperitu celého státu. Z tradic se však nedá žít věčně. Nyní stojíme na rozcestí a před námi je úkol zvolit další směr. Symboly a alegorie v manažerském myšlení a mluvě Některé obory jako matematika, statistika, psychologie, sociologie jsou na symbolech vybudovány. Protože management je mnohotvárnou teoreticko-praktickou disciplínou, jeho myšlenkový a pojmový aparát je nejen košatý, ale je obohacen také symboly, modely, vzory, metaforami, alegoriemi a dalšími výtvory. Jejich výhodou je stručnost, názornost, jednoduchost, vysoká vypovídací schopnost a také výrazová úspornost. Bohatý Čech, chudý Čech „Bohu duši a mne peníze!": tak prý volal zbojník Jánošík na bohatou šlechtu, kterou měl v plánu obrat. Všechny peníze a šperky pak skončily v pytlích jeho kumpánů a následně byly rozdány chudým. V současné době je to téměř stejné - jen o tu duši se už nikdo nezajímá a často nemáme ani ponětí, kde naše peníze skutečně skončí. A protože dnes se dá částečně za peníze koupit i zdraví i štěstí, možná je tu správný čas se na to podívat. Cesta k novým zákazníkům vede přes webové stránky Internet patří ke každodennímu životu téměř každého člověka a k samozřejmosti v každé firmě. Je proto až s podivem, kolik uživatelů internetu se stále bojí založit si vlastní web, protože to považuji za složité, zdlouhavé a nákladné.