EDITORIAL_3 OBSAH_4 INFOGRAFIKA: Většina rodinných firem ve střední a východní Evropě neprošla procesem nástupnictví_ 6 TÉMA: NÁSTUPNICTVÍ Předat firmu je těžší než ji prodat (Stanislav Servus)_ 8 MEZIGENERAČNÍ DIALOG: Těší mě, že mám nástupce v rodině_ 12 „Jízda na houpačce" firmu nakonec posílila_ 16 ROZHOVOR: Dobrý a nezávislý management je zásadní pro úspěšný prodej firmy_._ 20 Když nadejde čas předat žezlo (Lenka Filipová)_ 24 Režii českého trhu přejímají domácí hráči (Jana Hořáková)_ 26 STRATEGICKÝ MANAGEMENT ROZHOVOR: V hodnotách musí jít management příkladem (Marie Lucová)___28 Svoji firmu si zničím sám aneb desatero příběhů z praxe (Ján Košturiak)_32 EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT Úskalí náboru a výběru softwarových vývojářů (Marek Hryciow)_34 Jak čelit manipulaci v řízení lidí (Alena Jáchimová)_38 Mentoring mezi firmami je vyšší liga_40 ROZHOVOR: Mentoring pomáhá bořit mýty o bariérách mezi generacemi_ 44 Začínající učitele mentoring rozvíjí i motivuje_ _48 PRÁVO A MANAGEMENT Jaké oblasti aktuálně preferovat v systému corporate compliance (Pavel Koukal)_50 PROFIL Obratný šéf odvrátil pokus o převzetí (Miroslav Prchal)_ 52 ÚHEL POHLEDU: I zaměstnanci se změněnou pracovní schopností mají u nás zelenou (Jan Března)_55 MANAŽERSKÝ DIGEST (Michal Kašpárek)_56 MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Zkušený mediátor vypátrá skutečné kořeny sporu _58 Trh se zahušťuje: Kam míří koučové v Česku? (Monika Bartoň)_ 62 Personální řízení ve firmách: Teorie versus praxe (Hana Navarová)__64 PERSONÁLIE_65 V PŘÍŠTÍM ČÍSLE NAJDETE Mediace by mohla být součástí firemních benefitů Jedna ze zakladatelek České asociace mediátorů a průkopnice mediace v České republice, Jitka Jilemická, se v rozhovoru pro Moderní řízení podělí o své zkušenosti z využívání mediace při řešení konfliktů na pracovištích nebo ve spotřebitelských či rodinných sporech. Ze své praxe ve firmách doporučuje, aby se možnost využít mediace k řešení pracovních problémů stala součástí balíčku zaměstnaneckých benefitů. Počet kvalitních kandidátů závisí na značce zaměstnavatele Chce-li společnost oslovovat zajímavé a kvalitní kandidáty, měla by pracovat na značce atraktivního zaměstnavatele a dlouhodobě rozvíjet komunikační strategii s cílovými skupinami kandidátů, o které stojí. Nejenže tím získá větší odezvu na nabídky pracovních míst, ale snižuje si tak i náklady na nábor zaměstnanců. To je podstata personálního marketingu, o němž se dočtete v říjnovém Moderním řízení. Firemní kulturu seshora nenadiktujete To, v jakých podmínkách lidé pracují, jak se k sobě ve firmě (ale i mimo ni, když o práci se známými a přáteli mluví) chovají, jak spolu komunikují, jak šéfové jednají se svými podřízenými a do jaké míry se lidé zapojují do rozvoje společnosti, v níž pracují, je součástí zdánlivě neuchopitelného jevu -firemní kultury. O firemní kultuře začínají manažeři ale přemýšlet většinou pozdě - až když jim roste fluktuace a klesá výkonnost. Jak kulturu ovlivňovat, proč jejími nositeli musí být top management a šéfové oddělení? Firemní kultuře se budeme věnovat v příštím vydání Moderního řízení.