EDITOR IAL_3 OBSAH_4 INFOGRAFIKA: Odborníci, peníze a priority při tvorbě bezpečnostní strategie_6 TÉMA: BEZPEČNOSTNÍ MANAGEMENT Bezpečnost vyžaduje strategické řízení (Jiří Hynek)_8 V armádě získáte unikátní profesní zkušenosti _12 ROZHOVOR: Považuji za chybu, že Česká republika opustila zbrojní trh_16 Spolupráce firem s hasiči snižuje rizika havárií_20 STRATEGICKÝ MANAGEMENT ROZHOVOR: Jak úspěšně přežít a prosperovat mezi obry (Jan Přikryl)_26 Leadership žen a mužů v 21. století (Lenka Krobová)_30 Evropská bezpečnost je založena na snu, říká Edward Lucas_34 EXEKUTIVNÍ MANAGEMENT PŘÍBĚH FIRMY: S vlastenectvím musí každý začít sám u sebe_36 Byrokracie versus hospodárnost (Ladislav Janíček)_42 ROZHOVOR: Svěřte práci odborníkům - třeba na druhém konci světa (Hana Ševčíková)_44 PŘÍKLAD Z PRAXE: Outsourcing v logistice (Jan Kučera)_47 Drony jsou pro byznys velkým příslibem (Kateřina Hanibalová)_48 PRÁVO A MANAGEMENT Pružná pracovní doba má svá pravidla (Lucie Kalasová)_50 PROFIL Mister Cool německého autoprůmyslu (Barbara Bublíková)_52 VĚDA Vesmír dobývají soukromníci (Jan A. Novák)_62 MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Vliv firemní kultury na fluktuaci zaměstnanců (Ilona Bartovská)_58 MANAŽERSKÝ DIGEST (Michal Kašpárek)_56 KRÁTKÉ ZPRÁVY_ 33,55,61,64 PERSONÁLIE_65 V PŘÍŠTÍM ČÍSLE NAJDETE Trh práce v pohybu Růst ekonomiky rozhýbal už několik let stagnující trh práce. Podniky potřebují lidi s přesně definovanými dovednostmi a kompetencemi. Ale lidé nejsou, kde je brát? Jak je to s možnostmi využívat pracovníky ze zahraničí, jak se mění podmínky pro agenturní zaměstnávání a jak jsme na tom se znalostmi cizích jazyků? Umí je skutečně lépe generace Y než generace předchozí? O jaké jazyky roste zájem a opravdu na zajímavých pozicích ve firmách obstojí hlavně ti, kteří hovoří několika jazyky? To vše přineseme v hlavním tématu příštího vydání časopisu. Emoce na pracovišti Jak dalece mohou ovlivnit fungování pracovního týmu emoce na pracovišti? Jak poznáte, co kdo prožívá, a jak s ním komunikovat? V čem tkví opravdová hodnota dobrého zaměstnance nebo spolupracovníka? Je to v jeho znalostech a kompetencích, nebo v jeho schopnosti se vyjadřovat a prezentovat? Nebo snad ve schopnosti dosahovat výsledků za jakýchkoliv okolností? To, co víme zcela určitě, je, že emoční úroveň souvisí s úspěchem a způsobem dosahování výsledků, a je tedy poměrně dost důležité ji znát. Jak jednoduše na inovace? Kdysi firmy zaměstnávaly velké skupiny vývojářů a konstruktérů. Dnes se tato situace mění. Naplnila se slova Dona Tapcota a Anthony-ho Williamse z knihy Wikinomie z roku 2004, že zaměstnávat vývojáře bude drahé a neefektivní. Firmy se budou orientovat na celosvětovou síť nadšenců, kteří prahnou po možnosti něco vymyslet, být slavný a vydělat si. Dorůstá tzv. síťová generace, která mění svět. Jednoduché inovace také tvoří studenti v akcelerátorech pod vedením zkušených facilitátorů. Konceptuálni nápady produkují některé think-tanky. MODERNÍ ŘÍZENÍ BŘEZEN 2 D I G OBSAH 5