Nástroje AI ve veřejné správě Kohout Petr Dohnal Jakub Mgr. Petr Kohout, LL.M. vedoucí právního oddělení Krajského úřadu Středočeského kraje, AI nadšenec, otec myšlenky publikace Vážení kolegové, vstupujeme do éry, kdy umělá inteligence (AI) začíná hrát klíčovou roli ve většině činností, a měla by začít hrát klíčovou roli i v rámci veřejné správy. AI může zefektivnit a zjednodušit vaši práci, od automatizace rutinních úkolů po asistenci při složitějším rozhodování. Vy máte nyní jedinečnou příležitost stát se lídry tohoto procesu, využít technologické inovace pro zlepšení služeb pro občany, a přispět k formování etických a bezpečných pravidel pro využití AI. Práce s umělou inteligencí však přináší i výzvy. Její správné zavedení vyžaduje značnou míru technické znalosti a pečlivé zvážení etických a bezpečnostních otázek. Důležitá je také transparentnost a ochrana citlivých dat při jejím používání. Cílem této příručky je nabídnout vám základní informace o umělé inteligenci a ukázat, jak by vám mohla pomoci ve vaší práci. Příručka je vytvořena tak, abyste po jejím přečtení mohli začít AI samostatně využívat a dosahovali uspokojivých výsledků. Před tím, než se pustíme do dalších kapitol, je třeba ještě upozornit, že celé odvětví AI je momentálně mimořádně dynamické. Každý den přináší nové nástroje a nové možnosti. Tato příručka je tedy aktuální v době svého vydání, ale snažili jsme se ji vytvořit tak, aby obsahovala takové informace, které mají obecnou platnost, a tedy překonají případné novinky na poli umělé inteligence. 2 JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M. Řídící partner ARROWS ETL, advokátní kancelář AI nadšenec a spoluautor praktické části Milí čtenáři, Svět umělé inteligence a jeho praktické použití v právu mne naprosto fascinuje. Velmi mne tedy potěšilo, když jsme se s Petrem domluvili, že se budu podílet na tvorbě praktické části této příručky. Vidím stovky příkladů toho, jak lze ChatGPT ve Vaší každodenní činnosti. Rád se s vámi kdykoli sejdu, abychom probrali společné možnosti. 3 Obsah teoretické části 6 Úvodní informace o AI 7 Jak tyto nástroje fungují 8 Rizika využití umělé inteligence 9 Základní pravidla pro použití AI 10 Nástroje AI 12 Příklady využití 13 Hospodárnost AI 14 Budoucnost AI 4 15 Interní předpis pro práci s AI Obsah praktické části 21 Využití základního promptu 22 Zadání role/charakteru 28 Uvedení kontextu 29 Uvedení rozsahu 30 Jak vytvořit prompt 33 Praktické tipy v tabulce 34 Práce s vlastním textem 35 Konkrétní tipy použití 5 42 Jak vypadá výsledek z předchozí strany 43 Mluvte dál 44 Podrobnější atributy promptu 45 Co je Teplota? Co je Top? 17 Co je to prompt 46 Vzorová úprava využití AI 48 Závěrem 49 Kontakt na autory Teoretická část Úvodní informace o AI AI najdeme všude kolem nás: od doporučování písniček na Spotify, přes detekci spamu v našich e-mailech, až po autonomní vozy, které se učí navigovat silnicemi. Může pomoci zefektivnit práci, automatizovat rutinní úkoly a rozhodovat se na základě objektivních dat. Využití AI nám tak dává více času na kreativní a strategické úkoly. S pomocí AI můžeme pracovat na základě objektivních dat a předpovědí, což může vést k lepším a informovanějším rozhodnutím. Nicméně je důležité si uvědomit, že ačkoli AI má obrovský potenciál, je to stále jen nástroj. Byť se dnes umělá inteligence nachází téměř všude kolem nás, tento manuál je zaměřen zejména na AI chatboty, jejichž prvním a nejznámějším představitelem je ChatGPT. Umělá inteligence (artificial intelligence - AI) je technologie, která napodobuje lidské myšlení a učení. Představte si ji jako mimořádně chytrý počítač, který se dokáže učit a zdokonalovat v úlohách, na které je naprogramován. Funguje tak, že analyzuje velké množství dat a hledá v nich vzorce a souvislosti, které pak využívá pro rozhodování a predikci. 6 Teoretická část Jak tyto nástroje fungují? Trénink na velkém množství dat: ChatGPT je trénován na obrovském množství textových dat z internetu. Model se učí předvídání dalšího slova ve větě na základě kontextu. Architektura GPT: ChatGPT je založen na architektuře zvané "Generative Pre-trained Transformer" (GPT). Tato architektura je založena na mechanismu "transformer", který umožňuje modelu zpracovávat a generovat text. Interakce s uživateli: Po tréninku je ChatGPT připraven odpovídat na otázky a interagovat s uživateli. Uživatelé zadávají otázky nebo věty a model generuje odpovědi na základě toho, co se naučil během tréninku. Model se ale umí učit i z nových zadání od jednotlivých uživatelů. Předpovídání odpovědí: ChatGPT se snaží předpovědět nejpravděpodobnější odpověď na základě kontextu dotazu. Model se snaží generovat odpovědi, které jsou srozumitelné a relevantní. ChatGPT je postaven na architektuře GPT (Generative Pre-trained Transformers). Tato architektura je zvláště vhodná pro práci s jazykovými daty díky své schopnosti zachytit dlouhodobé závislosti v textu. Zde je několik klíčových konceptů, které stojí za fungováním ChatGPT: 1. 2. 3. 4. Nástroje, o kterých bude řeč, jsou tzv. dynamické jazykové modely. Fungují tak, že na základě dat, na kterých byla naučena různými metodami, dávají ty nejpravděpodobnější odpovědi. Tedy varianty odpovědí. Tyto nástroje tedy např. nepočítají. Když se ChatGPT zeptáte, "kolik je 2 plus 2", odpoví 4. Ale to jen proto, že to je nejpravděpodobnější odpověď. Ne proto, že by počítal. I tak je to ale skvělé, čtěte dále! 7 Rizika využití umělé inteligence Využití AI nesporně přináší řadu výhod, nicméně je třeba stále myslet i na rizika, která se s využitím umělé inteligence pojí. Mezi nejvýznamnější rizika pak patří zejména: Algoritmy umělé inteligence, jako je ChatGPT, často vyžadují velké množství dat k učení a vylepšování. Toto může vést k potenciálnímu narušení soukromí, pokud nejsou data správně chráněna a řádně anonymizována. 1 Narušení soukromí S výše uvedeným rizikem souvisí také to, že algoritmy umělé inteligence jsou velmi složité a obtížně pochopitelné. To může vést k nedostatku transparentnosti a problémům při vysvětlování rozhodnutí a doporučení vytvořených AI. 2 Nedostatek transparentnosti Algoritmy umělé inteligence se učí z existujících dat. Pokud jsou tato data zaujatá nebo nepřesná, algoritmy mohou přenést a zesílit tuto zaujatost, což vede k nespravedlivým a diskriminačním výsledkům. 3 Diskriminace a zkreslení 4 5 Tím, že je umělá inteligence „trénována“ na existujících datech, aniž by tato byla předem detailně prověřována, může se stát, že výstupy umělé inteligence obsahují nepravdy nebo nepřesnosti. Nesprávné výsledky Halucinování Jde o situaci, kdy umělá inteligence generuje výstupy, které neodpovídají skutečnosti nebo jsou nesmyslná, byť je nástroj vydává za správná. To se může stát, pokud AI nepochopí kontext nebo pokud je trénována na neúplných nebo zkreslených datech. TIP: Zajímají-li vás důsledky slepé důvěry v umělou inteligenci, zkuste si vyhledat „Lawyer Steven Schwartz“. 8 Základní pravidla Právě proto, že s využitím umělé inteligence se pojí řada rizik, je třeba při práci dbát na několik pravidel, díky kterým benefity přinášené umělou inteligencí nebudou zastíněny jejím špatným použitím. Toto jsou tři naprosto základní pravidla, která musí být bezpodmínečně dodržena, abyste mohli bezpečně používat umělou inteligenci pro pracovní účely. Vždy jste samostatně odpovědní za svou práci bez ohledu na zdroje, které k ní používáte. Jste plně odpovědní za kontrolu a ověřování obsahu generovaného AI. Nikdy nevkládejte do AI nástrojů žádné osobní údaje, či jiné zákonem chráněné údaje, nejsou-li k tomu nástroje přímo určeny. 9 1 2 3 ChatGPT je inteligentní jazykový model od OpenAI, který je schopen generovat textové odpovědi v konverzacích, simulovat lidský dialog a pomáhat uživatelům v širokém spektru úkolů - od odpovědí na otázky a tvorby kreativního obsahu, až po výuku a podporu při rozhodování. Najdete jej na adrese chat.openai.com a umí česky. Velkou výhodou je možnost používat různé doplňky. Aktuálně je bohužel bez možnosti čerpat aktuální data z internetu. (Je to oblíbený nástroj spoluautora této publikace Jakuba Dohnala.) Bard je jazykový model představený Googlem, a nabízí podobné služby jako ChatGPT. Adresa je bard.google.com. Bard je doporučován pro přípravu rešerší. Nevýhodou modelu je, že prozatím trpí poměrně častým halucinováním, a odpovědi nejsou vždy správné, při jeho použití je tedy třeba věnovat čas verifikaci odpovědí. Výhodou je možnost práce s aktuálními daty z internetu. Claude 2 je pak umělá inteligence představená společností Anthropic. Vymezuje se oproti ostatním podobným službám tím, že klade důraz na kvalitu a pravdivost svých reakcí. Adresa je claude.ai. Claude sice v češtině umí komunikovat, nicméně výstupy v češtině nejsou tak přesvědčivé, jako v případě ostatních nástrojů. ChatSonic je obdobou ChatGPT, nicméně je více zaměřen na tvorbu kreativního obsahu, jako jsou články, PR texty atp. Adresa je chatsonic.pro. ChatSonic umožnuje pracovat s aktuálními daty z internetu, a byť nepodporuje doplňky jako ChatGPT, nahrazuje to interními nástroji. (Tento nástroj používá spoluautor této publikace Petr Kohout.) Perplexity je v zásadě internetový vyhledávač (jako je třeba Google), který ale využívá umělou inteligenci pro zpracování odpovědí. S neustávajícím rozvojem se ale postupně stále více blíží výše uvedeným chatbotům. Dostupný je z adresy perplexity.ai. Nástroje AI 10 AI chatboty, vyhledavače a překladač DeepL je online služba pro strojový překlad. DeepL využívá pokročilé strojové učení a umělou inteligenci. Jeho hlavní výhodou je, že ve většině jazyků umí zachovat i kontext a zabarvení jazyka, z něhož překládá. Tento nástroj velice doporučujeme. I v bezplatné verzi vám například přeloží PDF v cizím jazyce a uloží vám jej ve stejné podobě. Mezi nejznámější a nejpoužívanější nástroje pro tvorbu grafického obsahu patří například Midjourney, Stable Diffusion, Dall-E. Tyto nástroje vytváří obrázky zejména na základě textových pokynů uživatele. Je až neuvěřitelné, co všechno lze s využitím těchto - v řadě případů zdarma dostupných, nástrojů vytvořit. AI nástroje denně přibývají, vznikají kalendáře a diáře, které pracují s umělou inteligencí, existují AI nástroje pro tvorbu hudby, videa, případně další specializované služby zaměřené na konkrétní potřeby. Velkým hráčem na poli AI je také Microsoft se svým AI Copilotem integrovaným do vyhledavače Bing, který se postupně prosazuje také jako integrální součást operačního systému Windows a kancelářského balíku MS 365. 11 Nástroje AI Generátory obrázků a umění Možnosti využití 1 Interakce s občany Chatboty, jako je např. ChatGPT, mohou poskytovat 24/7 podporu občanům, odpovídat na často kladené otázky a poskytovat informace o veřejných službách. 2 3 4 5 6 7 Vytváření rešerší a analýz Chatboty jsou extrémně užitečné při zpracování rešerší a analýz. Během okamžiku zjistíte, co je obsahem mnoha desítek stran textu, můžete si nechat zpracovat informaci o hlavních bodech, můžete si nechat např. zpracovat analýzu zadaného textu. Prediktivní analýza AI může být využita k předpovídání trendů a potřeb na základě analýzy dat. To může pomoci veřejné správě lépe plánovat a přizpůsobovat své služby potřebám občanů. Automatizace rutinních úkolů AI může pomoci automatizovat rutinní a opakující se úkoly, jako je zpracování formulářů nebo kontrola shody s regulacemi, což uvolňuje čas zaměstnanců (úředníků) pro složitější a důležitější úkoly. Pomoc s učením nových věcí Chatbot může být požádán o vysvětlení neznámých věcí, umí například zpracovat podrobné učební plány, včetně testů. Příprava na jednání Chatboty mohou pomoci s přípravou strategií na jednání a nastavením komunikační strategie. Vytváření textů Vydáváte obecní zpravodaj? Skvělé, pak jsou AI chatboti mocným nástrojem, který umí generovat texty na vámi zvolené téma a doplňovat je faktickými informace z vaší obce. 12 AI nástroje totiž umí za relativně nízké ceny (někdy zdarma) vytvářet automatizaci řady procesů a umí například ve vymezených tématech samy komunikovat s občany, což by mělo v důsledku snižovat zátěž kladenou na veřejnou správu. Hospodárnost využití AI S ohledem na zaměření tohoto manuálu na veřejnou správu nelze opomenout ani hledisko péče řádného hospodáře. Vždy samozřejmě bude záležet na konkrétním využití, nicméně obecně lze tvrdit, že, s ohledem na aktuální ceny za využití nástrojů AI, je takový přístup v souladu s povinnou péčí řádného hospodáře. Nelze opomenout ani hypotetický přínos této nové technologie pro zvýšení transparentnosti, protože v optimálním případě poskytuje konzistentní a objektivní odpovědi - tedy nejen, že může zlepšovat kvalitu služeb poskytovaných veřejnou správou, ale může také eliminovat možný prostor pro korupci či nesrovnalosti ve veřejných výdajích. Veřejná správa má v těchto nástrojích v budoucnu možnost získat schopnost v reálném čase analyzovat ohromné množství dat, což umožní lépe rozhodovat o využití veřejných prostředků. Zajímavou schopností je také možnost poskytování výhledů budoucích trendů, což v konečném důsledku opět znamená možnost lépe plánovat výdaje z veřejných rozpočtů. 13 Aktuálně největší hrozbou jsou pak žaloby, které v čím dál větším počtu míří proti společnostem stojícími za AI. Ve stručnosti, zejména autoři (knih, článků, ale i obrázků) se cítí poškozeni, neboť AI nástroje jsou trénovány na obrovském množství dat, včetně autorských děl. A autoři za toto využití své práce nejsou nijak odměněni. Tedy na základě práce některých lidí, funguje AI tak jak funguje, ale zisky nemíří k těm osobám, na jejichž datech byla umělá inteligence trénována. V případě úspěchu některých žalob, by mohlo dojít ke změně celého odvětví, kdy tvůrci AI budou nuceni platit poplatky autorům dat, na kterých se AI trénuje. Budoucnost umělé inteligence Nemáme věštěckou kouli, ale přesto lze mluvit o pravděpodobných scénářích, které mohou mít dopad i na Vaši práci a život obecně. Umělá inteligence se nepochybně stane součástí našich životů. I v případě, že by došlo k jejímu drastickému legislativnímu omezení, stejně najde uplatnění v elektronice, například jako rozšíření dnes fungujících osobních asistentů (Siri, Google asistent atp.). Proto považujeme za důležité naučit se s ní pracovat, protože je pravděpodobné, že dříve či později to bude stejně nevyhnutelné Nicméně i AI se potýká s některými problémy. Nedávné studie prokázaly, že aktuální verze ChatGPT má výrazně nižší výkon, než verze počáteční. Výkonem se zde rozumí kvalita. Tedy, že výstupy nejsou tak dobré, musíte věnovat více úsilí vytvoření dobrého promptu, a s textem dále pracovat. S tím, jak je AI více využíváno, tak lze pozorovat určitou strojovou repetitivnost. Tu lze odstranit zase úpravou promptu, jak bude dále popsáno, nebo další prací s textem. 14 Interní předpis pro využití AI Proč vůbec nějak práci s AI upravovat, proč přijímat interní předpis? Důvodů je několik. Umělá inteligence bude mít s největší pravděpodobností dopad do většiny činností, včetně těch, vykonávaných státní správou. Je proto dobré se na to připravit, a učit se jednak zařadit AI mezi nástroje používané při činnosti veřejné správy, a zároveň osoby tyto činnosti vykonávající seznamovat s tím, že práce s AI má svá pravidla. 1 Veřejná správa musí bezpodmínečně zajistit, že při práci s AI jsou dodržovány zákony, že jsou chráněny osobní údaje a další citlivé informace.2 Interní předpis upravující práci s AI ukazuje moderní přístup veřejné správy, a zároveň svědčí o tom, že vydavatel takového předpisu si je vědom možností a rizik při práci s AI.3 4 Interní předpis umožní stanovit jednotná pravidla pro práci s AI v rámci celého úřadu a umožní budoucí kontrolovaný rozvoj využití AI v organizaci. 15 Je dobré si také říci, co konkrétně by měl interní předpis upravovat, aby měl smysl. Z praxe lze vysledovat přibližně čtyři hlavní oblasti, které by měly být předpisem ošetřeny. Ochranu osobních údajů a citlivých informací (např. informací ze správních řízení, obchodních tajemství a další). Spravedlivé využití AI - tedy stanovení takových pravidel, aby byla zajištěna rovnost, a nedocházelo k nežádoucí diskriminaci (ke které může být AI náchylná). Toto pravidlo se týká zejména takových situací, kdy by AI byla používána např. pro třídění informací o konkrétních osobách (třeba v bankách, pro stanovení kreditního skóre). Ve veřejné správě - v současné době, je potřeba tohoto pravidla zatím poměrně nízká. Odpovědnost konkrétních osob za použití AI, a přezkoumatelnost výstupů AI. Stanovení, co konkrétně se myslí AI nástrojem. Interní předpis samozřejmě může pokrývat více oblastí, ale pokud byste uvažovali o přijetí např. směrnice, výše uvedené body by se v ní měly nějakým způsobem objevit. Jako přílohu této příručky pak přikládáme návrh velice stručného a jednoduchého interního předpisu, který můžete využít. Tento návrh není určitě bezchybný a vyčerpávající. Nicméně pokrývá hlavní oblasti, a umožňuje snadné budoucí úpravy. Návrh vychází z pravidel, která vydalo Singapurské ministerstvo informací jako směrnici k využití AI ve veřejné správě. 16 1 2 3 4 Praktická část "Prompt" je anglický výraz, který se v kontextu umělé inteligence a jazykových modelů obvykle používá k označení podnětu, nebo otázky, kterou uživatel předkládá AI systému. Prompt slouží k zahájení interakce s modelem a definuje, o jaký druh odpovědi nebo akce uživatel požádal. Takže např: Co je to prompt (tzn. zadání do systému) "napiš příspěvek na LinkedIn" "sumarizuj text" "oprav následující text a chyby vypiš v tabulce" "generuj pět nápadů jak ukončit komerční nájem" "doporuč mi pět knih o technice" 17 1 2 3 4 5 Po zobrazení výsledku se pak chatujte dál, například: "Hoď to do tabulky a poslední odstavec bude odkazovat na nějakou statistiku" 18 Mluvit s nástrojem můžete zcela přirozeným jazykem! "Dej mi 3 další verze" 19 Ptejte se dál, pokračujte! "Super, kde mohu získat více informací?" 20 Vytvoření základního promtu Základní prompt by měl být jasný a přímý. Měl by obsahovat konkrétní otázku nebo požadavek, na který chcete, aby ChatGPT odpověděl. Výhodou je, že můžete komunikovat česky, obecným jazykem. Systém je schopný zpracovat i překlepy. Příklad základního promptu "Proč jsou v České republice založeny obce?" Je vidno, že ChatGPT odpovídá přesně dle zadání, a pokud chceme kvalitnější odpovědi, je vhodné s promptem dále pracovat. Chcete odpověď delší, kratší, pro jiné účely, jiného typu? Představivosti se meze nekladou. Systému například můžeme dát tzv. roli/charakter., můžeme zadat požadovaný rozsah (2 odstavce, 3 strany) i formu výstupu (tabulka, časový harmonogram, scénář, tisková zpráva). O tom hovoříme dále. 21 Zadání role/charakteru Pokud chcete konkrétnější odpovědi, dejte systému tzv. roli. Systém může být marketingovým poradcem, odborným poradcem, tiskovým mluvčím, učitelem i konzultantem. Slouží jako nahazovač myšlenek, nikoli jako odborný poradce. Tzn. uvede vás do obrazu tam, kde potřebujte obratem poradit. "jsi zkušený marketingový poradce" "jsi zkušený stavební dozor" "jsi zkušený tiskový mluvčí" "jsi IT odborník" "jsi právník" Můžete tedy zadat například tyto charaktery Podle toho systém pracuje dále. Vhodné je uvést i kontext, rozsah a formu výstupu. Praktický příklad uvidíte níže. Pamatujte na to, že systém má pouze pomoci uvádět myšlenky, nenahrazuje (zatím) odborné poradce. Pokud ale na vaši obec přijde někdo s neodolatelnou nabídkou na druh software, můžete se klidně zeptat, jestli to, co vám tvrdí prodejce je pravda, a využít to pro další jednání. 22 Trochu předběhneme, ale pojďme si ukázat praktickou situaci. Jste na jednání, kde někdo hovoří o souborových databázích. Co to je? Stačí se zeptat: 23 Na jednání vám říkají, že souborové databáze jsou jedinou variantou řešení. Je to skutečně pravda? Stačí se zeptat. 24 Zajímá vás, co se nejvíce aktuálně používá? 25 Moc složité? 26 Lidskou řečí? 27 Uvedení kontextu Vždy říkám, že zadávání instrukce je stejné jako práce s kolegou. Pokud tedy kolegovi řeknete, ať připraví tiskovou zprávu, lepšího výstupu dosáhnete v situaci, kdy mu sdělíte požadovaný kontext (např. do obecního zpravodaje, do newsletteru, na web) 28 Uvedení rozsahu Podle toho, jaký výstup požadujete pak zadáváte i atributy. Chcete 4 odstavce? Pět odrážek? Tabulku? Opět… Je to jako se zaměstnancem, zadejte, pište. 29 Výstup: Jak vytvořit prompt? "Jsi zkušený marketingový mluvčí. Připrav mi krátkou tiskovou zprávu o tom, proč jsou v české republice zřízeny obce." Zeleně: Role Růžově: Rozsah Fialově: Forma výstupu Modře: Obsah 30 Výstup: Opravy silnic, další prompt: Jsi odborník na dopravní stavby. Připrav mi v tabulce způsoby opravy silnic. Alespoň pět variant Zeleně: Role Červeně: Výstup Modře: Obsah Černě: Rozsah 31 To je příliš obecné, řeknete si. No, to je pravda, zadejte lepší specifikaci. 32 Praktické tipy v tabulce 33 zapamatuj si následující text a pak napiš ok. Text: “bla, bla, bla, váš text”. Práce s vlastním textem Chatgpt má databázi do roku 2021. Pokud chci pracovat s vlastním textem, musím jej “vložit” tím, že chci, aby byl text “zapamatován”. Tedy: Chatgpt má omezený počet znaků, proto při delším textu: “zapamatuj si následující text, je to první část, pak napiš ok”, “zapamatuj si následující text, je to druhá část, pak napiš ok.” Pak vložíte instrukci, např.: “Udělej z uvedeného textu sumář o pěti bodech” “Z výše uvedeného textu udělej rap battle, kde na jedné straně je pan Novák z textu a na straně druhé pan Novotný”. “Kolikrát je v textu slovo spravedlnost?” “Kolik má text znaků?” “Udělej mi z textu výtah do právního podání” 34 Konkrétní tipy použití 1) Sumarizuj: "Zapamatuj si tento text a pak z něj udělej obsah v pěti bodech. V tabulce. Text “bla, bla, bla”....." Výsledek: 35 Konkrétní tipy použití 2) Parafrázuj: “Zapamatuj si tento text a pak ho parafrázuj ve dvou odstavcích.” 3) Role: "Jsem nájemce a chystám se ukončit nájemní smlouvu na kanceláře. Pronajímatel je můj kamarád. Vžij se do jeho role. Povedeme spolu konverzaci a ty se budeš snažit mi rozmluvit ukončení smlouvy věcnými argumenty. Jsi zkušený obchodník. Snaž se mne v nájmu udržet. Budeme simulovat chat ve WhatsApp. Tykáme si, známe se řadu let. Napiš ok, že rozumíš." 36 Konkrétní tipy použití 4) Úprava mailu: Uprav mail, ať to vypadá víc profi, text: "z České spořitelny přišla nabídka na schůzku na 25. 4. v 10, nebo 13 hod. Můžete prosím v tento termín? V jaký čas? Zajistíme případně jiný. V takovém případě máme navrhnout." Výsledek: 37 Typ chyby Původní text Opravený text Stylistická Zdar Ahoj Pravopisná bili byli Pravopisná nakones nakonec Pravopisná šichni všichni Pravopisná Jsem Nemohl Pravopisná nemohl dorazit Pravopisná dojt dorazit Pravopisná bylo bylo Pravopisná pozdě pozdě Konkrétní tipy použití 6) Oprava textu Oprav tento text a do tabulky pod ním vypiš 1) stylistické a 2) pravopisné chyby, abych věděl, co jsem pokazil. Text "Zdar, bili tam nakones šichni? Jsem nemohl dojt, bylo pozdě." Jak vidíte výše, systém umí pracovat i s textem, který není gramaticky správně. Výsledek: 38 Konkrétní tipy použití 7) Harmonogram: "Jsi zkušený projektový manažer. Já jsem člověk, který dostal ve firmě úkol. Máme společně představit našim lidem projekt, který zavede do firmy nový IT systém, můžeme spolu vytvořit harmonogram a prostě to udělat? Ptej se mne, co potřebuješ vědět a nějak to dáme dohromady, ok?" 39 Konkrétní tipy použití 8) Příspěvek na LinkedIn Udělej mi prosím z uvedeného textu novinku na LinkedIn. Mou cílovou skupinou jsou právníci, které chci přesvědčit o tom, že chatGPT je super věc. "Google is Building an AI Search According to the New York Times, Google is making a major change to search with a new AI search engine called Project 'Magi.' Here's the rundown: Google has 160 engineers working on this project. It will have a chat-like interface, similar to ChatGPT. Transactions such as booking a flight will start happening directly on Google search. Public release is expected to be next month for limited U.S. citizens. The bottom line: Google is replacing the old-school method of displaying 10 results per page with an intelligent chatbot that provides instant answers.Of note: This innovative move by Google comes after Samsung considered switching to Microsoft Bing as its default device search engine, potentially costing Google a staggering $3 billion in annual revenue." Potřebuji to v češtině, díky moc. 40 Výsledek je na další straně... Jak vypadá výsledek z předchozí strany? 42 Mluvte dál Po dopsání “Ok, teď to potřebuji jako tweet. Cílovka je obecná, právníky už vynech.” 43 Konkrétní tipy použití Výuka jazyků: "Jsi profesionální učitel obchodní angličtiny. Já tvůj žák, který je manažer ve společnosti, která podniká se zahraničím. Potřebuji se zlepšit v gramatice. Budeme to dělat tak, že mi budeš pokládat otázky, a já ti budu odpovídat. V Angličtině. Než položíš další otázku, tak oprav mou gramatiku. Zajímá mne obchodní angličtina." 41 Podrobnější atributy promptu Text: Obsahuje otázku nebo podnět, který bude předložen AI. Je to hlavní část promptu, která určuje, jaký druh odpovědi AI má poskytnout. Kontext: Poskytuje dodatečné informace o situaci nebo očekávané odpovědi. Kontext může pomoci AI lépe pochopit, co uživatel požaduje, a poskytnout přesnější a relevantní odpovědi. (např. cílová skupina, apod.) Max délka odpovědi: Omezuje délku odpovědi, kterou AI poskytne. Může být užitečné, pokud hledáte stručnější nebo více konkrétní odpovědi. Teplota (temperature): Řídí míru kreativity modelu při generování odpovědí. Vyšší hodnoty teploty vedou k více kreativním a neobvyklým odpovědím, zatímco nižší hodnoty teploty vedou k více konzervativním a opatrným odpovědím. Top-k nebo Top-p: Toto jsou parametry, které ovlivňují, jak AI vybírá slova při generování odpovědi. Top-k omezuje výběr slov na k nejpravděpodobnějších, zatímco Top-p omezuje výběr slov tak, aby jejich pravděpodobnost byla větší než p. Atributy promptu mohou být různé, v závislosti na konkrétním systému a účelu. Některé běžné atributy promptu zahrnují: Atributy promptu lze nastavit podle potřeb uživatele a mohou se lišit v závislosti na konkrétním AI systému a účelu, pro který je používán. 44 Co je teplota? Co je Top? Zeptejme se přímo chatGPT 45 Vzorová úprava využití AI Návrh směrnice Návrh zachycuje základní pravidla, která by měla být upravena. Je otázkou, zda např. ustanovení čl. II. odst. 4. shledáte jako potřebné. Jeho smyslem je zabránit zaměstnancům, aby bez jakékoli kontroly používali text vygenerovaný nástroji AI v jednání za obec či obecní úřad. Ve veřejném prostoru lze samozřejmě nalézt i další návrhy a příklady vnitřních předpisů, nicméně námi předkládaný vzor považujeme za minimalistickou, a přesto dostatečnou variantu, která upravuje základní oblasti, a zároveň je naprosto srozumitelná a nekomplikovaná. Níže naleznete vzorový návrh vnitřního předpisu upravujícího využívání nástrojů umělé inteligence při výkonu pracovních povinností, o kterém jsme se v příručce dříve zmínili. Jde o nezávazný návrh, kterým se můžete inspirovat při tvorbě vlastního interního předpisu. Návrh je koncipován jako vydaný tajemníkem obce, v případě, že obec nemá tajemníka, nebo nejste obcí, upravte samozřejmě podle reálného stavu. Je nezbytné vzít v potaz, že návrh vnitřního předpisu upravuje využití nástrojů AI, které nejsou určeny zaměstnavatelem, tedy takovými, které zaměstnanci používají samostatně a jsou veřejně dostupné. Pokud se rozhodnete využívat nějaký AI nástroj oficiálně, a zaměstnancům ho určíte k práci (jako jiný software), pak je na místě upravit i takové využití, kdy právě např. čl. II. odst. 4. pozbyde smyslu. 46 Každý zaměstnanec je odpovědný za svou práci bez ohledu na zdroje, které k ní používá. Využití vadných dat vygenerovaných umělou inteligencí není důvodem pro zproštění odpovědnosti zaměstnance za případnou škodu způsobenou zaměstnancem zaměstnavateli na základě užití vadných dat. Každý zaměstnanec je odpovědný za kontrolu a ověřování obsahu generovaného AI. Zaměstnanec nesmí v žádném případě zadávat do AI nástrojů (např. v rámci pokynů/promptů) žádné osobní údaje, údaje ze správních řízení, informace mající charakter obchodního tajemství, či jiné zákonem chráněné údaje. Zaměstnanci nesmí používat obsah vygenerovaný AI při jednání za zaměstnavatele, či obecní úřad. Vnitřní předpis [např. směrnice, příkaz, opatření, nařízení] Název vydavatele [např. název obce, úřadu] č. X/202X o využívání nástrojů umělé inteligence při výkonu pracovních povinností V souladu s § 110 odst. 4 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, vydávám tento [pro případ vydání předpisu tajemníkem obce, v jiných případech citovat odpovídající zákonné ustanovení] vnitřní předpis: I. Všichni zaměstnanci obce [název] zařazení do obecního úřadu, kteří v rámci výkonu svých pracovních povinností využívají veřejně dostupné služby umělé inteligence, jsou povinni dodržovat pravidla uvedená dále v tomto vnitřním předpisu. Umělou inteligencí, AI, nebo AI nástrojem, se pro potřeby tohoto vnitřního předpisu rozumí jakýkoli nástroj, bez ohledu na to, zda se jedná o software, aplikaci, webovu službu, nebo jiný druh nástroje, který na základě pokynů (promptů) či jiných vstupů (např. obrázkových) samostatně generuje výstupy, kterými mohou být různé druhy textu, obrázků, videí či zvuků. V současné době jsou za nástroje umělé inteligence považovány zejména, nikoli však výlučně: ChatGPT, Microsoft Bing AI, Bard, Claude 2, ChatSonic, Jasper.ai, Midjourney, Stable Diffusion, DALL-E 2, Ask Your PDF, DeepL a další. II. Ode dne účinnosti tohoto vnitřního předpisu platí následující závazná pravidla pro práci s umělou inteligencí při výkonu pracovních povinností: 1. 2. 3. 4. III. Tento vnitřní předpis se nevyužije na práci s AI nástroji, které zaměstnavatel pro výkon pracovní činnosti zaměstnanců určí, a to buď přímo, nebo odkazem v jiném interním předpisu. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti dnem vyhlášení a účinnosti dne XX. YY.202X. V XXXXX dne XX. YY. 202X Jméno Příjmení [osoby oprávněné vydat vnitřní předpis] pracovní pozice 47 Závěrem Vážení čtenáři, kolegové, dostali jste se na samý závěr naší příručky. V úvodu jsme si stanovili za cíl naučit Vás vše potřebné pro běžnou, každodenní, práci s AI chatovacími nástroji. Zda se nám to podařilo, musíte posoudit sami. Jisté je, že tipy a rady z této příručky je třeba vyzkoušet v praxi. Sami zjistíte, jaký způsob práce s umělou inteligencí Vám vyhovuje, jaký poskytovatel AI služeb je pro Vás vhodný, a postupem času si také sami ověříte, pro jaké činnosti AI využijete. I v případě, že bychom Vás nepřesvědčili o tom, že AI nástroje se v brzké budoucnosti stanou nezbytnou součástí Vaší práce, je nepochybné, že se s nimi budete setkávat stále častěji. Proto považujeme alespoň minimální znalost základů práce s AI za nezbytnou, a ve veřejné správě vítanou. Staňte se lídry změny veřejné správy, protože veřejná správa by měla být moderní a efektivní. Pokud Vás naopak naše příručka zaujala, máte další dotazy, chcete o rozvoji AI a jejím využití v praxi diskutovat, zajímá Vás, jak různá AI řešení bezpečně a v souladu se zákonem implementovat do Vašich interních procesů, neváhejte se na nás obrátit. Kontakt naleznete na následující straně. Jsme pevně přesvědčeni, že AI může přinést revoluci právě do veřejné správy. Jde o levný a mocný nástroj, jehož využití je poměrně jednoduché. Domníváme se, že veřejná správa by se měla stát lídrem v jejím využití a prokázat svou schopnost pružně reagovat na změny. 48 Kontakt na autory Mgr. Petr Kohout, LL.M. vedoucí právního oddělení Krajského úřadu Středočeského kraje M: mail@kohoutp.eu JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M. řídící partner ARROW ETL advokátní kancelář T: + 420 608 566 224 M: dohnal@arws.cz 49 Publikace vznikla za podpory: školení konzultace implementace 50