Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Dělat pokusy mohou i ekonomové Studium na ESF MU – u nás si vybere každý! Absolventi ESF MU nemají problém s uplatněním Cesta z krize? Žádné velké změny Nejlepší pedagog ESF MU: Ve studentech musíme hledat a rozvíjet potenciál Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Vynikající uplatnění absolventů na trhu práce Absolventi ESF MU na trhu práce stále nacházejí dobré uplatnění, jak vyplývá z každoročně a dlouhodobě prováděných šetření. Z hlediska nástupních platů patří spolu s absolventy fakulty informatiky a lékařské fakulty k absolventům s nejvyššími nástupními platy, v roce 2014 představoval jejich nástupní plat téměř 26 tis. Kč. Přechod ze školy do práce či podnikání jim nečiní obvykle žádný složitý problém, protože v pátém ročníku již více než polovina pravidelně pracuje a po absolutoriu už jen pokračují tam, kde dříve pracovali třeba na zkrácený pracovní úvazek. Jen jedno procento absolventů ESF označilo proces získávání práce jako velmi obtížný a více než 90 % absolventů je celkově spokojeno se svým prvním zaměstnáním. Jejich doménou je zejména peněžnictví, pojišťovnictví, účetní a administrativní činnosti, služby podnikům, státní správa a komunikační činnosti. Nejen teorií živ je student Studenti ESF MU se setkávají s odborníky z praxe v průběhu celého studia. V rámci přednášek a seminářů diskutují s experty o aktuálních problémech jednotlivých odvětví ekonomiky. Mají také příležitost jít na praxi přímo do firmy, na úřad nebo do neziskové organizace. Pod vedením zkušených mentorů si tak ověřují svoje nabyté znalosti. Kontakt s ekonomickou realitou studentům zprostředkovávají i tuzemské a zahraniční exkurze. Díky rozvojovému projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost se podařilo exkurze zařadit do standardní výuky řady předmětů a profilovat je podle speciálního zaměření studentů. Jedním z příkladů může být exkurze na španělské Ministerstvo financí a další instituce zabývající se problematikou hospodářské politiky ve Španělsku, kde studenti diskutovali otázky spojené s problematikou dopadů hospodářské krize a způsobů řešení. Technické vybavení fakulty usnadňuje studentům práci s informacemi Jedním z moderních nástrojů, který na ESF MU nově funguje, je e-learning. Tato metoda je díky své flexibilitě velkou pomůckou zejména pro studenty kombinovaného studia, ale přináší řadu možností i pro studenty prezenční. Kromě toho, že systém zaznamenává a ukládá přednášky, umožňuje také tvorbu autokorekčních testů nebo případových studií. Ty přinášejí lepší zafixování a pochopení prezentované problematiky. Vybudování technického zázemí, pořízení příslušného hardwarového a softwarového vybavení v klíčových přednáškových sálech a učebnách včetně interaktivních tabulí, které umožňující efektivní práci s materiály při jednotlivých seminářích, bylo možné realizovat díky rozvojovému projektu Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky. Bloomberg – světový software pro finanční analytiky Bloomberg je jedním z nejpoužívanějších databázových a informačních systémů v oblasti finančních dat a analýz ve světě, který je nezbytnou pomůckou finančních analytiků, bank, pojišťoven, investičních společností a fondů. Obsahuje aktuální a historické informace o více než 5 milionech cenných papírů a dalších produktů obchodovaných na všech světových finančních trzích. Systém je neocenitelným zdrojem informací pro seminární a závěrečné práce, kdy student může např. i v dlouhé časové řadě sledovat vývoj ceny specifické komodity na trhu a pokusit se i o predikce do budoucna. ESF MU je jedinou vysokou školou v České republice, která tímto unikátním systémem disponuje. Knihovna s přístupy do světových databází Moderní multimediální knihovna je pro studeny vybavena více než 70 tisíci svazky knih, skript a výzkumných zpráv ze všech ekonomických disciplín. Cennými zdroji informací jsou elektronické přístupy k zahraničním plnotextovým databázím, hospodářské informace, analýzy a podnikové informace, citační rejstříky, mediální databáze, kolekce elektronických knih a mnohé další. Zkušenosti a inspirace ze zahraničí Fakulta má uzavřenou spolupráci s více než 70ti partnerskými vysokými školami po celé Evropě. Za studiem lze cestovat ale i do Kanady nebo zemí Jižní Ameriky. ESF MU si velmi zakládá na tom, že velká část studentů, kteří mají zájem vycestovat, skutečně zahraniční zkušenost získá. Mezinárodní zkušenosti studenti získávají nejen na zahraničních pobytech, ale také přímo na fakultě. Studium obohacují zahraniční vyučující. Díky mezinárodním kontaktům se v posledních letech podařilo inovovat stávající a vytvořit řadu zcela nových studijních materiálů. Inspiraci čerpaly autorské týmy z jednotlivých studijních oborů od zahraničních partnerů z Německa, Francie či USA. Špičková kvalita je zajištěna i díky spolupráci s Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy. Nově vytvořené studijní materiály včetně unikátních case studies bude možné dlouhodobě využívat i po skončení projektu, který vznik těchto materiálů podpořil.   Rozvoj studia neziskového sektoru ESF MU se kromě tradičních oborů jako jsou management nebo finance věnuje i rozvoji studia neziskového sektoru. Díky projektu „Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky“ se tato tematika dostala do celé řady předmětů napříč studijními obory a byly vytvořeny nové studijní materiály. Studenti se dále spolu s odborníky z této oblasti sešli na letní a zimní škole neziskových studií. Kromě českých expertů se setkali i s významnými zahraničními osobnostmi, jako je např. profesor Helmut K. Anheier, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších teoretiků, ve své práci se zaměřuje na občanskou společnost, neziskový sektor či filantropii. Podporujeme aktivní a nadané studenty ESF MU oceňuje studenty, kteří svoje studijní povinnosti plní nadprůměrně kvalitně. Pracovití studenti jsou za výborné výsledky odměňováni Prospěchovým stipendiem. Jsou-li úspěšní v různých studentských soutěžích, mohou se těšit na Stipendium za významnou reprezentaci fakulty. Prostředky fakulty je možné získat na zpracování zajímavého tématu závěrečné práce, pro které je nezbytné investovat větší prostředky, než je sám student schopen pokrýt. Pokud se vše podaří a student zpracuje výjimečné téma výjimečně dobře, může získat ještě jednorázovou odměnu – tzv. Cenu děkana za vynikající bakalářskou a diplomovou práci. Vynikající uplatnění na trhu práce Bohatý stipendijní program Získání zahraničních zkušeností Kontakt s praxí Vynikající technické zázemí Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity se dlouhodobě umisťuje na prvních příčkách mezi nejžádanějšími ekonomickými fakultami v České republice. Co podle vás studenty na vaši fakultu nejvíce láká? Na prvním místě jsou to určitě nejen atraktivní, ale i moderní studijní obory. Nabídkou pokrýváme celou škálu ekonomických disciplín od studia národohospodářské problematiky, přes finance a management až po teoretickou ekonomii. Výuku zajišťují kvalitní pedagogové od nás i ze zahraničí, kteří se studenty diskutují a učí je analyticky myslet. V posledních letech se podařilo podmínky ke studiu rozšířit i s pomocí projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurence- schopnost. Mají vaši studenti možnost v rámci studia vyjet do za- hraničí? Studenti naší fakulty vyjíždějí na zahraniční studijní pobyty na partnerské univerzity, a to nejen v Evropě. Své studium si tak mohou obohatit zkušenostmi především z prestižních univerzit např. v Římě, Vídni, Lyonu, Basileji nebo Lucemburku. Za studiem se mohou vydat ale i do daleké Austrálie nebo Číny. Kromě krátkodobých výměnných pobytů nabízíme studentům i tzv. double degree studium. To znamená, že student část studia absolvuje v Brně, část v zahraničí, napíše a obhájí závěrečnou práci a odměnou jsou mu hned dva diplomy. Studenti tak u nás mohou končit studium nejen s českým diplomem, ale i s diplomem z britské univerzity v Huddersfieldu, švédského Tampere, italského Piemontu nebo francouzského Rennes. Velice si vážíme toho, že naši studenti po zkušenostech v zahraničí hodnotí kvalitu studia u nás jako na skutečně mezinárodní úrovni. Studium v zahraničí je jistě finančně náročné. Pomáhá nějak vaše fakulta studentům, aby na tyto pobyty mohli vycestovat? Zahraniční studijní pobyty jsou z velké části financovány z programu Erasmus+. Studenti tak dostávají stipendium, které kryje jejich náklady na cestu, ubytování a pobyt v cizí zemi. Pokud výjezd není možné realizovat z těchto zdrojů, pomáháme studentům i prostřednictvím dalších stipendijních programů, které financuje přímo fakulta.  Naše stipendijní programy podporují mimo jiné studenty s vynikajícím prospěchem, studenty mimořádně úspěšné např. v odborných soutěžích či tvůrce vynikajících závěrečných prací. Pro studium v zahraničí ovšem musí být studenti dobře jazykově vybaveni. Na studium jazyků na fakultě klademe velký důraz. V dnešní době je dobrá znalost světových jazyků naprostou nezbytností. Proto se naši studenti jazyku intenzivně věnují 4 až 6 semestrů. Kromě „Business English“ studují francouzštinu, němčinu, španělštinu nebo ruštinu. Na fakultě potom také absolvují i odborné předměty v cizích jazycích. Studenti se často obávají, jestli studium na vysoké škole není příliš teoretické. Jaká je situace u vás? Kontakt s praxí považuji osobně za velice důležitý. Jako fakulta, která je součástí tradiční velké univerzity, dbáme na to, abychom studenty po celé studium seznamovali jak s teoretickým, tak i praktickým úhlem pohledu. Studenti pravidelně chodí na praxe přímo do jednotlivých firem, úřadů, národních i nadnárodních institucí, bank apod. Tam mají možnost pod vedením zkušených mentorů nahlédnout pod pokličku analytických a finančních oddělení, strategického plánování, personálního řízení, marketingu a řady dalších oblastí. Za roky fungování systému praxí se nám podařilo vybudovat stabilní síť partnerů, kteří se studentům věnují a posouvají je v jejich rozvoji. Kromě toho, že naši studenti chodí na praxe, praxe takříkajíc přichází i za nimi. Studentům přímo v rámci předmětů přednáší odborníci z významných institucí, bank, úřadů státní správy, poradenských společností, ale i výrobních podniků. Má tato propojenost s praxí vliv na uplatnění vašich absolventů na trhu práce? Určitě ano. Uplatnění našich absolventů je dlouhodobě velice dobré. Velmi rychle se jim daří zahájit pracovní kariéru, ať už je to dáno tím, že nastoupí přímo k zaměstnavatelům, kde pracovali po dobu studia, anebo s hledáním práce začnou již v průběhu posledních ročníků studia a nástup do práce jim pak plynule navazuje na ukončení studia. Nezřídka si naši studenti zajistí svoje uplatnění právě díky kontaktům, které získali na praxích nebo na odborných přednáškách na půdě fakulty. V této souvislosti je důležité zmínit i skutečnost, že nástupní platy absolventů naší fakulty se dlouhodobě drží nad úrovní průměrné mzdy a jsou jedny z nejvyšších v porovnání s absolventy ostatních oborů. Po několika letech praxe mzdy dále významně rostou. Na jakých pozicích můžeme hledat absolventy Ekonomicko-správní fakulty? Po několika letech praxe se z našich absolventů stávají respektovaní odborníci ve vedoucích pozicích na ministerstvech, úřadech veřejné a státní správy, v managementu soukromých společností či v analytických útvarech bank. Naši absolventi také čím dál víc míří za pracovním uplatněním do zahraničí. Ty nejlepší tak můžeme najít např. v České národní bance, ale i na ministerstvu financí na Novém Zélandu nebo v americké centrální bance. V Čechách jsou to často bankovní a pojišťovací instituce nebo velké nadnárodní firmy. Absolventi ESF MU nemají problém s uplatněním Rozhovor s děkanem Ekonomicko-správní fakulty MU profesorem Antonínem Slaným Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz „Na naší fakultě je velká konkurence, proto jsem ocenění nečekal. Je tu spousta dalších dobrých a oblíbených pedagogů. Ocenění si považuji o to více, že jsem ho dostal v rámci předmětů, které se učí až ve třetím a čtvrtém ročníku, kdy už mají studenti srovnání a zkušenosti,“ říká Němec. Daniel Němec vyučuje základy ekonometrie, časové řady a Bayesiánskou analýzu. „Jsou to předměty hodně náročné. Když se řekne matematika nebo statistika, tak to u dvou třetin studentů vzbuzuje odpor. Je to ale předsudek, že matematika a statistika musí být složité. Na začátku tomu sice většina studentů vůbec nerozumí. Na cvičeních ale zjistí, že dělat to prakticky není až tak složité, a začne se jim to líbit,“ vysvětluje se smíchem. I přes náročnost vyučovaných předmětů a konkurenci ho však studenti vybrali jako nejoblíbenějšího pedagoga. Jak si to vysvětluje? „Není to jen o obsahu předmětu, ale o tom, jak člověk látku podává, jak předmět nastaví. Snažím se razit aplikační a hravý způsob, najít správnou formu pro studenty, aby to nebylo jen povídání, ale představit jim aplikace. To je to, co použijí v praxi, tam se neřeší teoretické věci.“ Na seminářích Němcových předmětů dostávají studenti do rukou nástroje pro řešení příkladů a data. S těmi si na cvičeních podle jeho slov hrají. Řešení zadaných příkladů nemusí být vždy jednoznačné, a tak studenti využijí svou fantazii při modelování. „Studenti si v rámci závěrečného projektu připraví svůj model pro řešení problému a zkoušejí, přemýšlí, ladí a vymýšlejí odpovídající interpretace. Zjistí, že díky těmto nástrojům mohou získat odpovědi, a vidí, že je to k něčemu užitečné. Využít to mohou nejen v závěrečných pracích, ale hlavně v praxi. Jsou to hodně univerzální metody použitelné nejen v ekonomii. Bayesiánskou analýzu si zapisují i studenti jiných fakult. Nevím, jak se dozvídají, že tento předmět existuje,“ směje se oceněný pedagog. Otevřenost a vstřícnost Základem Němcova stylu výuky je otevřenost. Studentům se snaží vyjít vstříc a neustále se jich ptát, čemu nerozumí. „Jednou to nestačí, když se zeptám dvakrát třikrát, studenti vidí, že to myslím vážně. Neznamená to, že je napadnu za to, že to nechápou. Snažím se do nich nacpat vědomosti, jak to ale nejlépe udělat, když nevím, jestli tomu rozumí, nebo nerozumí,“ vysvětluje Němec. Zdroj: měsíčník MUNI Nejlepší pedagog ESF: Ve studentech musíme hledat a rozvíjet potenciál Trpělivý, milý, ochotný a vtipný. Tak popisují nejoblíbenějšího pedagoga Ekonomicko-správní fakulty Daniela Němce jeho studenti. Co pro něj znamená Cena rektora pro vynikající pedagogy Masarykovy univerzity a jaký je jeho přístup ke studentům a styl výuky? Studium na Ekonomicko-správní fakultě pro mě představovalo především neomezenou příležitost. A to, jak moc ji studenti využijí, záleží pouze na nich. Ať již se profilují na jakoukoli specifickou problematiku, ESF dokáže poskytnout skvělý odrazový můstek. Tato prestižní fakulta je připravená na moderního studenta, který chce například vystudovat v zahraničí, publikovat výzkum, nabýt praxi, rozšířit si rozhled nebo navázat cenné kontakty. A mně můžete věřit! Ve třetím ročníku jsem absolvovala studium na britské University of Huddersfield umožňující získání britského bakalářského titulu. Tento program studia v Anglii nemá na jiných fakultách obdoby a ačkoliv je celkově náročný a mimo jiné zahrnuje vypracování bakalářské práce v anglickém jazyce, pomůže studentům definovat osobní ambice a zaměření a vypěstuje v nich nezaměnitelný drive, ze kterého budou, stejně jako já, čerpat ještě dlouho po absol- vování. Definice toho, ve které konkrétní oblasti byznysu bych se měla profilovat, pro mě byla už od začátku studia klíčová záležitost. A ESF znovu nezklamala. Nabízí totiž program, který hostují zajímavé přednášky a workshopy od lídrů ve svých oborech. TopSec a jeho inspirativní aktivity opravdu dokážou nadchnout. Tento spolek nás taky provedl účastí v soutěži KPMG International Case Competition, ve které jsme spolu s dalšími třemi studenty ESF dokázali vyhrát národní kolo soutěže a postoupit tak do celosvětového finále v Madridu. Studium na ESF MU byla skvělá zkušenost a hlavně příležitost stát se tím, kým chcete být! A to na ESF opravdu umí – individuálně podporovat růst svých studentů a otevírat všechny dveře, na které si ukážou. ESF MU a já Čerstvá absolventka Jana Nekudová vnímá studium jako neomezenou příležitost Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Co je vlastně náplní práce hlavního ekonoma? Pracuji v analytickém týmu, který se snaží sledovat dění na finančních trzích. Osobně jsem zodpovědný za makroekonomickou analýzu, těžiště mé práce tedy leží v hodnocení dat, jako je HDP, inflace, úrokové sazby nebo kurz koruny. Sleduji také dluhopisové a komoditní trhy. V praxi to znamená, že velkou část dne pořád něco čtu. Od přehledu domácího tisku, přes zprávy Bloombergu, analýzy a komentáře jiných bank až po vybrané webové portály. S nadsázkou někdy říkám, že si ráno v práci uvařím kávu a otevřu si Financial Times. Když si tedy pročtete všechna data, co pak se svou analýzou děláte? Když jsou zveřejněné údaje například o českém HDP za první čtvrtletí, tak projdu zprávu a data statistického úřadu a napíši komentář klientům. Vedle této systematické práce, takového prosívání a prohrabávání vykolíkovaného prostoru, jejíž součástí jsou pravidelné i nepravidelné komentáře klien­tům a kolegům, se věnuji ad hoc projektům, kam spadá vše od přednášek pro klienty či komunikace s médii včetně psaní článků. Banka, pro kterou pracujete, je privátní. Co to vlastně znamená a jaký je rozdíl mezi vaší a „běžnou“ bankou? J&T Banka je jako privátní banka zaměřená na bonitnější klientelu. Náš přístup ke klientům se dá rozdělit do tří oblastí, pomoci jim peníze vydělat, ochránit jejich majetek a také jim pomoci si peníze užívat. Služby privátního bankovnictví u nás začínají od deseti milionů korun, klientům s vysokým budoucím potenciálem nabízíme prémiové bankovnictví, které zahrnuje vybrané služby, například investice, ale v menších finančních objemech. Pro klienty, kteří si chtějí vyzkoušet kvalitu a komfort služeb privátní banky, máme službu nabízející termínované vklady a vybrané investiční příležitosti, která je přístupná od půl milionu korun. Svou profesní kariéru jste začínal ve společnosti, která se zaměřovala na obchodování s cennými papíry a komoditami? Analýza a predikce vývoje trhů je stále náplní vaší práce. Táhlo vás to tímto směrem už za studií? Ano, analytická práce a matematické metody v ekonomii mě zajímaly už za studia na fakultě. Nebojím se říct, že jsem měl to štěstí a splnil se mi profesní sen, dělám práci, kterou jsem si přál dělat. Jak těžké je odhadovat vývoj finančních trhů s vědomím, že vaše doporučení ovlivní investice banky i jejích klientů? Jste v odhadech spíš pesimista, nebo optimista? Každé povolání má své plusy a minusy. Do té druhé kategorie spadá určitá odpovědnost. Musím ale říct, že konečné rozhodnutí, a tím pádem odpovědnost, leží na jiných lidech. Analytický tým je něco jako technici ve stáji formule 1, pilot je v tomto případě trader či portfolio mana­ger. Osobně se při analyzování trhů považuji za konzervativního realistu, ale kolegové mi obvykle vyčítají velkou skepsi a pesimismus. Takže záleží na úhlu pohledu. Ekonomové nejsou ve svých předpovědích neomylní, posledním příkladem je zpochybnění teorie Kennetha Rogoffa a Carmen Reinhartové o negativním vlivu vysokého veřejného dluhu vůči HDP na ekonomický růst. Na základě jejich výpočtů přitom řada zemí přikročila k výrazným úsporným opatřením a zřejmě tak prodloužila ekonomickou krizi. Ekonomové samozřejmě nejsou neomylní a dělají chyby jako každý jiný. Ve zmíněné studii sice byly školácké chyby, na druhou stranu i po úpravách zůstal zachován vztah, že vyššímu zadlužení odpovídá nižší růst. Navíc jiný výzkum zohledňoval nejen vládní zadlužení, ale i dluh domácností a ukazoval podobné závěry. Takové, že od určité úrovně zadlužení stimulace růstu dalším dluhem není dlouhodobě efektivní. Jednou z hlavních příčin krize byl fakt, že se v řadě zemí předlužily domácnosti, firmy nebo vlády, v nejhorším všechny sektory dohromady a dluh přestal být ekonomicky udržitelný. Pokles ekonomiky pak plynul z toho, že část spotřeby byla přifouknutá tímto neudržitelným dluhem a musí se snížit. Proto až nepochopitelně vyznívá hodnocení, že příčinou prodlužující se recese byl nedostatečný přístup k úvěrům. Jako by se zapomnělo, co je původní příčinou problémů – neudržitelnost výše dluhu. Jak se tedy díváte na snahy vlád, které se místo škrtů kloní k podpoře ekonomi- ky? Pokud někoho trápí extrémní obezita a jako dietu si navrhne ještě kaloričtější stravu s odůvodněním, aby měl dost síly na hubnutí, označí to asi skoro každý za hloupost. Pokračující recese v Evropě vyvolávala hlasy, že škrty nic nevyřeší a je třeba hledat „prorůstové investice“. Je to stejná situace, jako když si při redukční dietě překvapeně stěžuji na pocit hladu. Jakákoliv prorůstová opatření znamenají větší dluh, protože státní rozpočty jsou všude deficitní. Navíc tato opatření moc nefungují a ukazují se jako neefektivní. Co by tedy podle vás mohlo podpořit ekonomický růst ČR? Asi hlavně klid a žádné „pro-růstové“ opatření. Domácnosti i firmy shodně odpovídají, že za hlavní problém považují nestabilitu a nepředvídatelnost dalšího vývoje. Přitom firmy, domácnosti a ani vláda nejsou v naší zemi předluženy, bankovní sektor nemá problémy, v ekonomice nejsou výrazné bubliny ani nerovnováhy. Na druhou stranu další vý- voj v eurozóně je nejasný, směřování hospodářské politiky se každý rok otáčí o 180 stupňů. Nejlepším „pro-růstovým“ opatřením tak paradoxně může být snaha, co nejvíce se vyhnout razantním změnám a jenom zvyšovat pružnost ekonomiky. To bych doporučil nejen tvůrcům hospodářské politiky v ČR, ale i všude v Evropě. Zdroj: měsíčník MUNI, Ema Wiesnerová Cesta z krize? Žádné velké změny Někdy s nadsázkou říká, že si v práci jen uvaří kávu a otevře Financial Times. Absolvent Ekonomicko-správní fakulty Petr Sklenář se totiž ve své profesní kariéře věnuje analýzám finančních trhů. V současnosti hodnotí data jako hlavní ekonom J&T Banky. Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Patříte v Česku k průkopníkům experimentální ekonomie. Když se ale řekne slovo experiment, člověk si většinou vybaví přírodovědnou laboratoř. Co si pod tím představit? Experimentální ekonomie je skutečně metoda, která vnáší do ekonomie něco, co je typické především pro přírodovědné disciplíny – tedy opakované pozorování určitého jevu při pevně stanovených podmínkách. Jelikož zkoumáme reakce skutečných lidí, máme skvělou možnost testovat ekonomické modely v pseudoreálných situacích. Tradiční metody, které ekonomie využívá, obvykle pracují s historickými daty, která obsahují celou řadu neznámých faktorů, které nelze zachytit, ale jež zároveň mohou mít na rozhodování lidí zásadní vliv. Coby laboratorní metoda samozřejmě pracuje experimentální ekonomie se zjednodušeními. Její výhodou však je, že v experimentu si nastavíme situaci sami a podněty dáváme také výhradně my. Můžeme tedy přímé reakce poměrně dobře pozorovat. Jak vypadá takový experiment? V praxi vytvoříme situaci, která odpovídá určitému ekonomickému modelu, a seženeme skupinu lidí, jimž představíme jednotlivé možnosti, jak se v dané situaci mohou zachovat. Například se rozhodují, jak investovat peníze, znají-li míru rizika této investice. Vyberou si spíše investici s jistým, ale relativně nízkým výnosem, nebo budou ochotni riskovat a vydělají hodně, ale můžou taky skončit s prázdnou? Co konkrétního se dá takto zkoumat? Je toho hodně. Mě zajímají motivace lidského rozhodování. Konkrétně se zabývám třeba otázkou veřejných statků, respektive tím, do jaké míry jsou lidé z podstaty sobečtí nebo altruističtí, jestli jsou ochotní dobrovolně spolupracovat, nebo ne. Jiným typickým příkladem ekonomického experimentu je například chování na akciových trzích, aukcích či monopoly. Teoreticky se ovšem dá takto zkoumat jakýkoliv ekonomický model. Pracujete i na experimentech, které testují korupční jednání. Na co se dá přijít? Zkoušíme, jestli by bylo možno experimentálně zjistit, jak se v různých zemích liší tendence ke korupčnímu chování. Neboli zda neexistuje nějaká alternativa ke slavnému indexu vnímání korupce, kterým se měří, jak lidé v dané zemi vnímají přítomnost korupce. Náš experiment vychází z pokusů dělaných už jinde v zahraničí. Když jsme jej vyzkoušeli v Česku a na Slovensku, zaznamenali jsme velký soulad s oním indexem. Vyšlo nám, že ochota ke korupčnímu jednání je v Česku menší, což by skutečně odpovídalo. Na druhou stranu nám rozdíl mezi Čechy a Slováky vyšel až příliš velký. Uvedený experiment chápeme jako pilotní projekt mimo jiné i proto, že z velké části byli jeho subjekty studenti a jen asi třetinu vzorku tvořila veřejnost. Pokusy používáte i ve výuce. Jak? Využití experimentů při výuce byl vlastně počátek našich aktivit v této disciplíně. Chtěli jsme oživit výuku veřejné ekonomie a umožnit studentům přednášená fakta trochu prožít. Pokusy jsou v tomto ohledu skvělé, protože díky nim můžete sám na sobě vidět, jak se člověk v určitých ekonomických situacích chová. Když zjistíte, že vaše vlastní zkušenost je v podstatě popsána určitým ekonomickým modelem, je pro vás tento model mnohem srozumitelnější a snadněji si ho zapamatujete. Co se studenty konkrétně zkoušíte? Jeden ze seminářů věnujeme experimentu, který zkoumá, zda bude člověk dobrovolně přispívat na nějaký veřejný statek, což je věc, která přináší užitek nejen jemu, ale i všem ostatním. V praxi je typickým příkladem třeba veřejné osvětlení. Ekonomický model říká, že dobrovolně nebude přispívat nikdo, nicméně tak jednoduché to ve skutečnosti není. Jak pokus probíhá? Studentům předložíme velmi jednoduchou situaci, kdy pomocí hlasovacích lístků mohou rozhodovat, jestli přispějí do společného fondu, nebo na svůj osobní účet. Zatímco osobní účet má pevně daný výnos, u společného fondu se výnos zvyšuje v závislosti na tom, kolik lidí do něj přispěje. Výnos z něj však získají všichni bez ohledu na to, jestli do něj přispěli, nebo ne. Strategie hráče tedy závisí na tom, jak odhadne, co budou dělat ostatní. Přesně tak. Kdyby všichni přispěli, tak je užitek větší, než kdyby si všichni peníze nechali pro sebe. Jenže v momentě, kdy se velký počet lidí začne chovat jako černý pasažér, který nepřispívá, ale jen získává, je společný fond velmi nevýhodný. V hodinách to vytváří zajímavé situace, kdy studenti, kteří přispívali, obviňují černé pasažéry z nemorálního či nepřípustného chování, přičemž toto chování je přesně v souladu s ekonomickým modelem racionálního jedince. Tyto experimenty děláme už snad devět let a myslím, že to výuku výrazně vylepšilo. Zdroj: měsíčník MUNI, David Povolný Dělat pokusy mohou i ekonomové Docent Jiří Špalek vede na Ekonomicko-správní fakultě katedru veřejné ekonomie. I když se dnes podle vlastních slov považuje za ekonoma, začínal původně jako učitel matematiky a fyziky. Zájem o věci, které se dějí kolem něj ve společnosti, ho zavedl jinam a dnes patří k českým průkopníkům netradičního přístupu k ekonomickému zkoumání. Se svými kolegy a studenty pracuje na experimentech, které zjišťují například to, zda mají lidé sklony ke korupčnímu jednání nebo jak jsou ochotni přispívat na veřejné statky. Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Lipová 41a | 602 00 Brno | www.econ.muni.cz Studium na ESF MU – u nás si vybere každý! Podniková ekonomika a management Vedle teoretických základů ekonomie získávají studenti tohoto oboru vědomosti z řízení podniku jako celku i jeho jednotlivých funkcí, jako je např. řízení lidských zdrojů, marketing, logistika apod. Uplatnění v praxi pak absolventi naleznou jako řídící pracovníci v různých úsecích podniku nebo ve funkci asistentů vrcholových řídících pracovníků podniku. Podniková informatika Ekonomický software je dnes nezbytnou součástí řízení každé firmy – od drobného podnikatele až po nadnárodní giganty. Absolventi tohoto velice perspektivního oboru se učí provázanosti ekonomických procesů firmy a moderního softwarového řešení. Zaměstnání nalézají jako odborníci IT z hlediska ekonomiky, analýz ekonomických procesů, ale třeba i jako členové vývojových týmů. Finance Studenti tohoto oboru získávají výbornou orientaci v oblasti peněžních soustav, firemních i mezinárodních financí, finančních trhů nebo podnikového hospodářství. Po ukončení studia se uplatňují v bankách, na finančních a právních úsecích firem, jako obchodníci s cennými papíry nebo soukromí investoři. Podávání přihlášek – bakalářská studia: 1. 11. 2014 – 28. 2. 2015 Podávání přihlášek – navazující magisterská studia: 1. 2. 2015 – 30. 4. 2015 Přijímací zkoušky do bakalářských studijních oborů: 9.–10. 5. 2015 Přijímací zkoušky do navazujících magisterských studijních programů: 18. 6. 2015 a 19. 6. 2015 Elektronická přihláška pro studium na Masarykově univerzitě je k dispozici na: http://is.muni.cz/prihlaska/ Více informací o možnostech studia naleznete na www.studujnaesf.cz Přijímací řízení pro akademický rok 2015/2016 Finance a právo Cílem studia je osvojení problematiky firemních financí, účetnictví, finančních trhů a podnikového hospodářství se zvláštním zřetelem na právní úpravu těchto oblastí. Absolventi tohoto oboru jsou odborníky pro oblasti ekonomiky, řízení a podnikání na finančních a kapitálových trzích, bankovnictví, pojišťovnictví, firemních financí, účetnictví a mezinárodních financí. Ekonomie Při studiu tohoto oboru si studenti osvojí analytické myšlení a znalost potřebných statistických metod. Důraz je kladen na současné klíčové teorie ekonomie a samostatné řešení ekonomických problémů. Uplatnění pak absolventi nalézají v komerční oblasti, ve finančním sektoru, státní správě či oblasti hospodářské publicistiky. Hospodářská politika Studium se zaměřuje na ekonomii a její vazbu k národnímu hospodářství s politickými aspekty. Absolvent získá pevné základy v ekonomických teoriích, účetnictví, statistice a řadě dalších důležitých oblastí. Tento obor pak umožňuje nalézt snadno zaměstnání ve státní a regionální správě, v orgánech EU, v ekonomických a výzkumných sekcích bank a finančních institucí. O absolventy oboru mají zájem i poradenské a informační firmy a neziskové organizace. Hospodářská politika a mezinárodní vztahy Studium tohoto oboru je unikátní svou mezioborovostí. Pozornost je věnována hospodářským dějinám a dějinám mezinárodních vztahů; ekonomické teorii a teorii mezinárodních vztahů; ekonomické geo- grafii a geopolitice; hospodářské politice a mezinárodní politické ekonomii. Uplatnění nacházejí absolventi v oblastech vrcholné státní správy či jako reprezentanti ČR v orgánech EU, kteří se podílejí na formování hospodářské politiky. Matematické a statistické metody v ekonomii Již z názvu je patrné, že matematika je stěžejní předmět v tomto ekonomickém oboru. Nicméně se jedná o aplikaci matematických a statistických nástrojů v ekonomii, což je velmi zajímavá a perspektivní oblast. Absolventi snadno a rychle nacházejí práci jak v analytických odděleních finančních institucí, poradenských firmách, tak i v organizacích zajišťujících výzkumy veřejného mínění či statistických agenturách. Ekonomika nestátních neziskových organizací Řízení organizací, jejichž primárním cílem není vytváření zisku, je velmi specifickou ekonomickou činností. Absolvent tohoto oboru získává v průběhu studia informace o postavení neziskových organizací jak z hlediska legislativního, tak i ekonomického. Získané vědomosti a dovednosti pak umožňují nalézt práci v zajímavých organizacích neziskového sektoru, ale i ve veřejné správě, v institucích, které s neziskovými organizacemi spolupracují. Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky CZ.1.07/2.2.00/28.0227 Rozvoj studijních oborů na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity je podpořen v rámci projektu Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227), který si klade za cíl inovovat systém výuky socioekonomických věd v souladu s mezinárodními standardy včetně zabezpečení adekvátních vnitřních systémů pro dlouhodobou evaluaci a hodnocení výuky, což je dosaženo naplněním následujících aktivit: 1. Zabezpečení diverzifikace studijních programů formou dalšího rozvoje technického a materiálního zázemí pro studium na graduálním i postgraduálním stupni. 2. Zavedení moderních metod a mezinárodních standardů výuky v oblasti socioekonomických věd s pomocí silného projektového partnera. 3. Podpoření diverzity jednotlivých studijních oborů formou různých nástrojů internacionalizace včetně většího zapojení zahraničních odborníků na tvorbě nových studijních materiálů a mobilit studentů (především zahraniční odborné exkurze). 4. Spolupráce mezi různými pracovišti univerzity na rozvoji předmětů umožňujících širokou uplatnitelnost na různých studijních oborech napříč fa- kultami. 5. Ve spolupráci s partnerem podpořit vazbu jednotlivých studijních oborů na požadavky praxe (inovace profilu absolventa). 6. Zavedení systému pro sledování výkonových indikátorů umožňující sledování kvality studijních programů (zavedení vnitřních a vnějších výkonových indikátorů ad.). Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Studium na ESF MU – u nás si vybere každý! Veřejná ekonomika a správa Během studia se seznámíte se strukturou veřejné správy a vztahy mezi soukromým a veřejným sektorem. Důraz je kladen na posílení schopnosti analýzy a argumentace. Získáte nejen hluboké poznatky o systému veřejných financí a správy, ale také o způsobu efektivního hospodaření s veřejnými prostředky. Absolvent má v praxi široké uplatnění – a to jak ve veřejné správě, tak i v neziskovém či soukromém sektoru. Regionální rozvoj a správa Praktická aplikace ekonomického rozhodování na úrovni regionů, měst a obcí je hlavním tématem studia oboru Regionální rozvoj a správa. Současně získávají absolventi znalosti v oblasti veřejné správy a schopnosti interdisciplinární komunikace. Zaměstnání nacházejí především v orgánech veřejné správy, ale také v těch institucích (včetně soukromých), kde je při ekonomickém rozhodování třeba brát v úvahu re­gionální aspekty. Regionální rozvoj a cestovní ruch Rozvoj cestovního ruchu a poptávka po odbornících v této oblasti byly hlavním motivem pro vznik tohoto zajímavého oboru, který připravuje absolventy pro střední manažerské pozice v cestovním ruchu v rámci regionální a národní ekonomiky. Důraz je pak kladen na makroekonomický pohled na cestovní ruch a získání dobrého základu pro management a marketing. Absolventi se uplatňují jak v podnikatelské oblasti cestovního ruchu, tak v managementu regionální i lokální veřejné správy. Veřejná správa (Administration Publique) Prestižní obor, který se vyučuje jako jediný v České republice, vychovává budoucí administrativní pracovníky např. pro orgány Evropské unie, kde je vynikající znalost francouzského jazyka velkou výhodou. Absolventi získávají v průběhu studia unikátní soubor vědomostí o veřejné správě v České republice a ve Francii. Výuka probíhá napůl v češtině a napůl ve francouzštině. O tyto odborníky je velký zájem, a to ve veřejné správě v ČR, ale i ve Francii, případně v orgánech Evropské unie. Kombinace ekonomie s ostatními obory na MU ESF MU nabízí široké možnosti mezifakultních studií s Filozofickou fakultou, Přírodovědeckou fakultou a Fakultou sociálních studií. Studium ekonomie se dá propojit např. se studiem filozofie, historie, politologie, evropských studií, pedagogiky nebo různých jazyků.