SEM – 1. zadání, termín odevzdání: 22.2.2015 Cestou ze školy si náš hrdina Ondra šáhl do kapsy a zaměstnal svůj palec monotónním pokynem u svého přehrávače – „volume doprava“. Ani tento požadavek k danému zařízení však nebyl s přibývajícími kroky dostatečný, obzvláště když míjel hlučícího zahradníka tlačícího sekačku na trávu, silničáře opravující trhliny v silnici a hlasově nadanou zmrzlinářku upozorňující na neodolatelnost svého produktu. „Zde snad pracuje celý svět!“ pomyslel si a otráven všemi zvuky počítal zahradníky pečující o přilehlý park, dělníky opírající se o lopatu, prodavače v okolí, řidiče trolejbusů,… Svět lze náhle vnímat jako obrovské mraveniště, kde každý přesně ví - co, jak a za kolik. Tento nový svět však přináší spoustu zajímavých otázek, se kterými si Ondra neví rady. Příklad 1 a) Kolik lidí žije ve vašem městě, kolik v České republice? Kolik lidí pracuje ve vašem městě a kolik v celé ČR? Dle údajů z Českého statistického úřadu zjisti, zda více lidí v ČR pracuje v zemědělství, průmyslu nebo službách. b) Pracují všichni ti, kteří pracovat mohou? Pokud ne, proč tomu tak je? c) Které osoby se označují za ekonomicky aktivní? Kdo patří mezi ekonomicky neaktivní? Kdo je dle Ministerstva práce a sociálních věcí zaměstnaný? Je školák Ondra považován za nezaměstnaného? Bonusová otázka: Jak dlouhý had by vznikl spojením 12metrových autobusů o kapacitě 50 míst, pokud bychom v nich vezli nezaměstnané z celé EU? Dokaž výpočtem. Ondru zaujal ekonomický svět natolik, že se rozhodl přihlásit na Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity do Brna. Otázkou ale bylo - který studijní obor vybrat? Výběr studijního oboru je jedním ze zásadních rozhodnutí, se kterými se musí každý uchazeč o studium na vysoké škole popasovat. Ale jak na to? Podle možností uplatnění? Podle šancí na přijetí? Nebo podle povinných a povinně volitelných předmětů daného oboru? Povinné předměty = nepřeberné množství různých názvů, jmen vyučujících a náplní předmětů. A pro každý obor jiné. I když… „Počkat! To není pravda!“ proletělo Ondrovi hlavou. „Vždyť v prvním ročníku mě na každém oboru čeká Mikroekonomie a Makroekonomie!“ Ondra má pravdu. V prvním ročníku si každý student musí projít dvěma důležitými předměty, Mikroekonomií a Makroekonomií. Každý z nich je má seznámit s jednou z významných oblastí ekonomie. Co je ale jejich náplní? Když se Ondra zamyslel, napadlo ho hned několik témat, kterými by se mohly tyto dvě disciplíny zabývat, a to: Inflace, Trh práce a nezaměstnanost, Rozhodování spotřebitele a jeho preference, Daně, HDP, Směnné kurzy a Tvorba cen na trhu s ojetými auty. Příklad 2 Zjistěte, co je náplní ekonomických vědních disciplín mikroekonomie a makroekonomie a poraďte (hrdinovi), kterými z témat, které ho napadly, se zabývá mikroekonomie a kterými makroekonomie. Zdůvodněte. Pozor! Dvě z témat spadají do polí působnosti obou disciplín. A nezapomeňte také připsat, který studijní obor vyučovaný na ESF nejvíce zaujal Vás! Ondra byl spokojený. Obor měl vybraný a definitivně se rozhodl, že si podá přihlášku na univerzitu. Přihlášku je ale potřeba zaplatit. Jako způsob úhrady si Ondra vybral, že zaplatí přes internet. Příklad 3 a) Jakými všemi způsoby může přihlášku pomocí internetu zaplatit? b) Jaká nebezpečí mu při jednotlivých způsobech úhrady hrozí? c) Jakými ochrannými prvky jsou online transakce (placení přes internet) chráněny před zneužitím? Ondra měl zaplaceno a tak si dále zjistil, že přijímací zkoušku bude skládat v Brně. To je pěkná dálka. On totiž bydlí v Liberci. Horečně začal přemýšlet, jak se do Brna dostane. Navíc se dozvěděl, že 26.1.2015 je na fakultě den otevřených dveří, a proto se rozhodl, že se tam v tento den vydá obhlédnout, kde fakulta je, a přitom zjistí všechny potřebné informace. Příklad 4 a) Najděte co nejvíce způsobů, jakými se Ondra může dostat 26.1. z Liberce do Brna, pokud chce dorazit mezi 10.00h a 11.00h dopoledne. Existují přímá spojení, nebo bude muset Ondra někde přestupovat? Popište způsob, kterým jste postupovali. b) Seřaďte jednotlivé způsoby dopravy podle ceny, kterou Ondra za cestu zaplatí. c) Seřaďte jednotlivé způsoby dopravy podle času, který Ondra stráví na cestě (vč. přestupů). d) Který z vámi vyhledaných způsobů dopravy byste upřednostnili vy a proč? Protože byl Ondra lenoch a nepřivydělával si na žádné brigádě, utratil veškeré své úspory za přihlášku. Nezbývalo mu tedy než jít za rodiči a zeptat se jich, zda by mu poskytli nějaké peníze na výdaje spojené se studiem. Rodiče mu řekli, že mají aktuálně na spořicím účtu našetřenou částku 100 000 Kč, kterou využívají jako krátkodobou rezervu (pro případ nenadálých výdajů, jako je porucha domácího spotřebiče, nemoc jednoho z rodičů a tím způsobený výpadek příjmu apod.) a z těchto peněz by mu případně některé výdaje mohli zaplatit. Příklad 5 a) Porovnej aktuální úrokové sazby na dvou nejvíce a nejméně úročených spořicích účtech dostupných v ČR (v lednu 2015). b) Jaký bude stav účtu po 1 roce, po 2 letech a po 5 letech, pokud peníze budou jen „ležet“ na účtu a nedojde zde k žádnému dalšímu vkladu ani výběru ze strany rodičů? Nezapomeň vzít v úvahu všechny poplatky spojené s účtem a rovněž daně platné v ČR. c) Budou mít rodiče po 1, 2 a 5 letech reálně více peněz nebo o část přijdou působením inflace? Jaká je průměrná inflace v roce 2014? Jaká byla průměrně v roce 2013? A jaká průměrná inflace byla za posledních 5 let (2009 - 2013)?