Závěrečná zpráva Ročník 2015 Sestavila: Adéla Šrutová Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 2 Prezentiáda + : Nová a lepší Prezentiáda Mistrovství ČR a SR, středních a základních škol v prezentačních dovednostech Na začátku února letošního roku odstartoval již šestý ročník Prezentiády, oblíbené soutěže pro studenty tak trochu jinak. Na rozdíl od jiných klání pro žáky základních a středních škol Prezentiáda netestuje znalosti. Naopak, rozvíjí dovednosti, které obvykle nemají ve školních osnovách zastoupení – umění prezentace, týmová spolupráce, argumentace, slovní zásoba i práce s moderními sofwarovými programy k tvorbě prezentací. Letošní ročník zaznamenal několik novinek, dokonce tak velkých, že se změny promítly i do názvu a loga soutěže v podobě symbolu +. Změny vznikly spojením soutěží Prezentiáda a Office Aréna, kterou dosud organizovala společnost Microsoft. Díky podobným principům soutěže však nic nebránilo tomu, aby se oba projekty spojily v jeden – lepší, progresivnější a pro studenty a žáky zajímavější. Velkou novinkou bylo vytvoření dvou soutěžních kategorií – pro základní a střední školy. Navázali jsme tak na loňský úspěch rozšíření soutěže i pro žáky základních škol, nicméně bylo nutné vytvořit dvě kategorie, abychom také mohli odstupňovat nároky na dovednosti studentů v soutěžním zadání. Letos potřetí mohli soutěžit i studenti ze Slovenska, i letos postoupily dva slovenské týmy na finále v Brně. Týmy byly i letos tříčlenné, organizátoři však přidali i možnost soutěžit pouze ve dvojici. „Stále je pro nás důležité, aby se studenti kromě dovedností v soutěžních programech také naučili týmové spolupráci, které je v dnešní době zaměstnavateli obzvlášť ceněná,“ vysvětlil koordinátor projektu Jiří Kazda. Největší změnou v pravidlech soutěže však bylo zadání obsahující úkoly jak v PowerPointu, tak i ve Wordu a Excelu. Studenti tak měli 6 týdnů na vytvoření projektu na jedno ze zadaných témat v obou kategoriích. Soutěžící si mohli vybrat z témat – Školní časopis nebo Školní soutěž v kategorii Základních škol a Fundraisingový projekt nebo Moje hra v kategorii Středních škol. Týmy nově do přihlášky pouze připojily odkaz na sdílenou složku na online úložišti OneDrive, odkud si organizátoři mohli stáhnout všechny tři dokumenty vypracovaného projektu. Projekt poté prošel nominačním kolem, z kterého v každém kraji a každé kategorii postoupilo až 13 týmů do kola krajského. Zde soutěžící již vystoupili před odbornou porotou. Vítězný tým z každého kraje a kategorie postoupil do velkého dvoudenního finále, které se konalo 16. a 17. dubna v prostorách Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 3 Po loňském úspěchu dvoudenního finále jsme se jej rozhodli i letos zopakovat. Nicméně jsme jej zachovali pouze pro kategorii středních škol, základní školy měly o něco jednodušší podmínky – na vypracování soutěžní prezentace pro finále měly necelý týden. Kromě čtrnácti vítězných týmů z českých krajů do finále postoupily také dva vítězné týmy z krajských kol na Slovensku a ze všech druhých míst pořadatelé také vybrali jeden tým postupující na Divokou kartu, a to pro obě kategorie. Divokou kartu v kategorii základních škol získal tým NOKROD a v kategorii středních škol tým GaLe GJKT, který se stal nakonec absolutním vítězem soutěže. Na finále soutěžící v kategorii ZŠ zpracovávali prezentaci na jedno z témat: Dospělý v 15? nebo Proč (ne)chodit do školy. Středoškoláci v týdnu mezi krajskými koly a finále vypracovávali speciální úkol v podobě videomedailonku na téma „Upoutávka na Prezentiádu“ a zadání soutěžních prezentací si rozbalili až ve čtvrtek ráno, necelých 24 hodin před samotným finále. Tématy pro střední školy byly: Jazyk, kterému rozumí celý svět nebo Loutky dnešní doby. Harmonogram 5. února – Oficiální vyhlášení soutěže 20. března – Uzávěrka přihlášek 30. března – Vyhlášení postupujících týmů 7. – 10. dubna – Krajská kola 16. - 17. dubna – Grandfinále Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 4 Prezentiáda v číslech 313 týmů v nominačním kole 36 týmů na Slovensku 277 týmů v ČR 121 zúčastněných škol v ČR 18 zúčastněných škol na Slovensku 34 turnajů (28 krajských kol v ČR, 4 krajská kola na Slovensku, finále) 153 nových „liků“ na Facebooku 95 odborných porotců Téměř 11 000 hodin strávených přípravami prezentací 9 workshopů pro všechny účastníky zdarma 130 účastníků workshopů Tým JGN ++, který skončil na druhém místě Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 5 Před Prezentiádou: Těžko na cvičišti, lehko při prezentování Prezentiáda+ staví na úspěších z minulých let a na stále rostoucí popularitě. Již několik týdnů před vyhlášením soutěže dostávali organizátoři e-maily s dotazy na letošní témata a harmonogram. Většinou se ptali vyučující, kteří na svých školách chystali školní kola, v nichž byly vybrány týmy reprezentující později školu v nominačním kole. Některé školy zadávaly prezentace jako domácí úkol v rámci svých předmětů. Letos nově mohly školy bez omezení přihlásit libovolný počet týmů a po uzávěrce nominovat reprezentanty za svou školu. Účast v soutěži není však jen iniciativou studentů. Sami učitelé se podílí na „verbování“ týmů, aktivně komunikují s organizátory a organizují školní kola. Většinou to jsou vyučující informatiky či matematiky. Stále častěji se soutěžící obrací s žádostí o radu také na vyučující českého jazyka či ZSV. Více než polovina učitelů s prezentiádníky přijíždí na krajská kola, na finále byli potom přítomni téměř všichni mentoři. Tým dva ku jedné a jeho pedagogové Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 6 Prezentační workshopy Letos poprvé se nám, díky partnerům z řad vysokých škol, podařilo uspořádat před uzávěrkou soutěže celkem devět workshopů prezentačních dovedností po celé České republice. Organizace workshopů se ujali naši zkušení organizátoři, kteří se prezentování dlouhodobě věnují a mají s ním rozsáhlé zkušenosti, mimo jiné i Anna Kociánová, reportérka Českého rozhlasu. Tříhodinové interaktivní workshopy přinesly soutěžícím vhled jak do technické oblasti toho, jak prezentace správně vytvářet, tak také do oblasti správného vystupování, rétoriky i vhodného dresscode. Workshopy byly primárně navrženy interaktivně, aby studenti měli možnost projevit se, říct svůj názor, vyzkoušet si vystupování prakticky a získat okamžitou zpětnou vazbu. Velký důraz jsme také kladli na to, aby si účastníci workshopu sami řekli, co konkrétně je z dané problematiky zajímá, aby lektor rozvrhl čas věnovaný jednotlivým oblastem tak, aby se zaměřil právě na to, co studenti chtějí slyšet. „V první chvíli jsme nevěděli, jakou účast můžeme na workshopech čekat, byl to přeci jen první ročník, proto nás velmi překvapil zájem studentů a byli jsme doslova zaplaveni prosbami o uspořádání workshopů i dalších místech. V několika případech se nám i podařilo přidat další workshopy, například v Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem,“ shrnuje úspěch workshopů koordinátor soutěže Jiří Kazda. „Rozhodující je pro nás i to, že z řad účastníků workshopů vzešlo poměrně překvapivé číslo finalistů, což nás velmi mile překvapilo a utvrdilo nás v tom, že tato činnost má smysl. Rozhodně se v dalším ročníku soutěže opět na workshopy zaměříme a v ideálním případě pokryjeme všechny kraje,“ doplnila Adéla Šrutová, která měla na starosti organizaci workshopů a byla jedním z lektorů. Workshopů se zúčastnilo 130 studentů a s většinou z nich jsme se později setkali také na krajských kolech, odkud část týmů účastnících se workshopů postoupila také do finále. Workshop Brno: finalisté Bryndzové halušky s.r.o. Workshop Pardubice: finalisté Dva ku jedné (celkově 2. místo v kategorii ZŠ) Workshop Olomouc: finalisté Pumpalumpové (absolutní vítěz kategorie ZŠ) Workshop Hradec Králové: finalisté JGN++ (celkově 2. místo v kategorii SŠ) Workshop Plzeň: finalisté Banáni Workshop Praha: finalisté EchoTeam Workshop Ústí nad Labem: finalisté RoSa Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 7 Workshop prezentačních dovedností v Olomouci Tým Pumpalumpové – vítěz v kategorii ZŠ Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 8 Co Prezentiáda dala soutěžícím Prezentiáda+ dala další generaci studentů neocenitelné zkušenosti. Soutěžící měli možnost vystoupit před publikem, hájit své názory před odbornou porotou a vyzkoušet si tvorbu projektu v týmu. Prezentiáda+ jim ukázala cestu jak bojovat a postupně se úplně zbavit nervozity a strachu z veřejných projevů, což jistě studenti ocení nejen při zkoušení u tabule, ale i u maturity a především později na vysoké škole. „Je to zvláštní, úžasné, báječné. Tým, který získal druhé místo, nás porazil v krajském kole, jsme divoká karta a vyhrály jsme to! Říkaly jsme si, že budeme tak v první pětce, ale tohle je opravdu nečekané,“ uvedly vítězky kategorie SŠ z týmu GaLe GJKT, které na finále bojovaly z pozice černého koně opravdu o hodně. Soft skills však nebyly jedinou výhrou, která na soutěžící v krajských kolech a finále čekala. Týmy bojovaly především o mobilní telefony Lenovo či Huawei, tiskárny Canon nebo předplatné časopisu Extra PC. Tým Dva ku jedné Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 9 Partneři a Prezentiáda+ Letos podruhé se do partnerství soutěže Prezentiáda zapojila Masarykova univerzita, konkrétně fakulta Ekonomicko-správní, v jejíž prostorách se odehrálo, jak krajské kolo soutěže, tak velkolepé dvoudenní finále. Díky Ekonomicko-správní fakultě ve spojení se Správou kolejí a menz bylo soutěžícím a jejich doprovodu zajištěno také ubytování. Generální partner soutěže – společnost Microsoft se postaralo účastníkům o zábavu i o nové znalosti. Na finále přivezla nejnovější herní konzoli Xbox One spolu s nejnovějšími konvertibilními tablety a také uspořádala několik workshopů a to jak pro soutěžící tak doprovázející pedagogy. Pro soutěžící však mezi významné partnery patřila společnost Huawei, která do soutěže poskytla věcné ceny – konkrétně tři mobilní telefony. Dále nemůžeme opomenout společnost Canon, která pro první tři týmy v obou kategoriích věnovala laserové multifunkční tiskárny Stejně tak soutěžící potěšila i společnost Lenovo, která finalistům nabídla tři ze svých smartphonů. Extra PC poskytlo do soutěže pro všechny soutěžící jeden výtisk svého čísla společně s dárkem. Věcné ceny v podobě rozličného příslušenství pro tablety poskytla také společnost Boxed, která Prezentiádu podporuje již řadu let. Další zajímavou cenou pro soutěžící byl dozajista adrenalinový den v zážitkovém parku Yellow Point v Krkonoších. Knihy Dobrovský darovaly vítězům soutěže knihu. Madeta poskytla finalistům soutěže drobné občerstvení v podobě několika produktů ze svého sortimentu. Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 10 Od studentů pro studenty Členy občanského sdružení Student Cyber Games, pořadatele soutěže, nejsou jen vysokoškolští studenti. Také středoškoláci mají možnost zapojit se do přípravných prací a vnést tak do soutěže nové prvky. Řada účastníků minulých ročníků Prezentiády letos pomáhala krajským koordinátorům s moderováním, fotografováním i dalšími organizačními činnostmi na krajských kolech. Dvoudenní finále dokonce moderovala Alex Štellmachová z vítězného slovenského týmu. Hlavní koordinátor soutěže Jiří Kazda se účastnil prvního ročníku Prezentiády, stejně tak vedoucí PR a marketingu Adéla Šrutová. Mladí lidé tak dostávají možnost vyzkoušet si již na střední škole organizování větší akce, práci v Public Relations, IT, logistice i dalších oblastech. Je na nich, kde se chtějí zapojit. SCG jim rádo vyjde vstříc a organizační tým vždy ve svých řadách uvítá šikovné a aktivní členy. I letos jsme na finále zaznamenali zájem úspěšných soutěžících o zapojení se do organizačního týmu. Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 11 Přehled plnění pro ESF Komunikace v tiskových zprávách PR články na www.prezentiada.cz PR v rámci Facebook fan page Úvodní proslovy – mluvená prezentace prostřednictvím organizátorů Nabídky školám-ředitelům, poslané zároveň s pozvánkou do soutěže Porotci na krajských kolech a ve finále Proslov na finále Finále v prostorách partnera Věnování cen na finále Logo na homepage webu Logo v online pozvánce školám Logo a text na webu v sekci partneři Logo na všech prezentacích Logo na plakátu Logo na hodnotítkách a pořadnících Logo na jmenovkách porotců Logo na diplomech Logo na partner panelu Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 12 Text partnera na FB page soutěže Partneři na webu Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 13 Ceny v krajském kole Loga partnerů v úvodní prezentaci Jmenovky porotců Fotostěna na finále Ing. Petr Smutný, Ph.D. v porotě na finále Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 14 Kampaň Prezentiády+ Kreativa letošní kamapně se navrátila k původním postavičkám. Nový koncept soutěže se promítl do nového loga, které získalo modernější vzhled. Že je soutěž rozšířena a obohacena o nové přístupy a nové výzvy symbolizuje + v názvu soutěže. Kampaň se realizovala hned v několika vlnách. V té první se jednalo o spuštění webu ruku v ruce s oživením příspěvků na Facebookové stránce soutěže, na které den poté navázalo odeslání emailových pozvánek potenciálním účastníkům a také jejich učitelům. Na vybrané segmenty škol byly také odeslány papírové pozvánky. Soutěžící se v pozvánkách dočetli o podmínkách soutěže a především o tom, co vše jim účast přinese. Učitelé zase získali informace o tom, co vše se studenti mohou účastí v soutěži naučit. Další složkou kampaně byla propagace již zmíněných workshopů, které přitáhly pozornost jak budoucích soutěžících, tak i jejich spolužáků, kteří původně účast v soutěži nezvažovali. Facebooková stránka soutěže byla velmi úzce propojena s informacemi na webu soutěže a odkazovala tak studenty na informace o workshopech, zajímavé články s radami a tipy, jak správně prezentovat, případně odkazovala na další zajímavé články zabývající se prezentováním. Tato metoda se osvědčila a byla velmi kladně hodnocena i vyučujícími, kteří začali nově stránku také sledovat. Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 15 Mediální kampaň k soutěži 1 245 fanoušků na Facebooku Téměř 7 000 unikátních návštěvníků www.prezentiada.cz Direct Call a Direct Mail dle segmentace škol Články na webech desítek škol „LIVE“ reportáž z finále na FB Dva velké reporty z obou dnů finále Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 16 Facebook Page Prezentiáda 1 245 „like“ – fanoušků FB page Přes10 300 oslovených uživatelů FB 42postů k soutěži Až 500 uživatelů se denně zapojilo do FB aktivit LIVE reportáž z finále Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 17 Přílohy reportu Výběr nejlepších fotek – http://1drv.ms/1Fox1vP Diplom Prezentiády a plakát: Student Cyber Games, občanské sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,IČ 26678586, Veveří 24, 602 00 Brno, Česká republika, www.scg.cz 18 s