Eliminace bezpečnostních rizik masarykova univerzita SYSTÉM KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ NA MU Je postaven na dvou orgánech:  — BEZPEČNOSTNÍ KRIZOVÝ VÝBOR – díky vybraným klíčovým osobám může rychle řešit bezodkladné a operativní záležitosti  — KRIZOVÝ ŠTÁB – širší orgán, který slouží k řešení komplexních a systémových otázek KRIZOVÝ MANAŽER Krizový manažer je osoba, která:  — navrhuje systémová bezpečnostní opatření v oblasti bezpečnosti MU  — zajišťuje a koordinuje realizaci opatření schválených Bezpečnostním krizovým výborem, nebo Krizovým štábem MU  — zajišťuje funkčnost systému hromadné krizové komunikace  — zajišťuje aktualizaci všech krizových kontaktů MU  — zodpovídá za funkčnost a aktualizaci bezpečnostních školení zaměstnanců a studujících  — v případě mimořádných událostí a krizových situací komplexně koordinuje komunikaci napříč univerzitou – zajišťuje aktivaci prostředku hromadné krizové komunikace pomocí SMS, je v kontaktu s Policií ČR a složkami Integrovaného záchranného systému  — Organizačně zařazena pod Provozní odbor RMU KRIZOVÁ KOMUNIKACE MU Krizová komunikace MU je vedena po dvou liniích:  — PČR -> MU, řídí PČR, která zajišťuje: a)  předání informace o krizové události vedení MU (rektor, kvestorka) b)  komunikaci s určenými osobami pro daný objekt/areál – ty při zásahu poskytují PČR informace k aktuální situaci v objektu  — Uvnitř MU, řídí Krizový manažer, který zajišťuje: a)  aktivaci hromadné komunikace pomocí varovných SMS pro informování dotčených skupin studentů a zaměstnanců, nebo celé univerzity Informovány budou ty osoby, které mají vyplněný svůj krizový kontakt b)  následnou krizovou komunikaci uvnitř univerzity (děkan + tajemník, ředitel + zástupce) BEZPEČNOSTNÍ OPATŘENÍ NA MU MU dle doporučení PČR primárně realizuje ta opatření, která byla vyhodnocena jako prioritní:  — předává PČR informace o všech budovách MU v dohodnutém formátu  — předává PČR potřebné krizové kontakty  — zajišťuje technická opatření, doporučená PČR  — vedení fakult a pracovišť (HS) má k dispozici informace, jak postupovat a kam se obracet v případě pořádání akcí s větším výskytem osob MU spouští systém včasného varování pomocí sms, který pracuje s databází krizových kontaktů všech zaměstnanců a studujících MU v INET a IS. Hlavní přednosti:  — v momentě ohrožení odesílá zprávu formou varovné SMS k dotčeným skupinám  — v krátkém čase dokáže oslovit podle aktuální situace jak vybranou skupinu studentů a zaměstnanců, tak celou univerzitu ŠKOLENÍ PRO ZAMĚSTNANCE A STUDUJÍCÍ Online školení „Jak reagovat v případě mimořádné události – Aktivní útočník“  — absolvují všichni zaměstnanci i studenti  — volně dostupné v IS pro všechny zaměstnance i studující MU – lze absolvovat opakovaně  — vychází z podkladů a doporučení PČR  — obsahuje objasnění pravidel Utíkej, schovej se, bojuj! + videospoty Další školení ve spolupráci s PČR:  — školení pro osoby zajišťující bezpečnost na univerzitách  — aktivní školení zaměstnanců, kteří se podílejí na krizové komunikaci a ostraze objektů  — školení osob se speciálními potřebami (ve spolupráci s Teiresiás) KDY KONTAKTOVAT PČR – 158 V případě reálného ohrožení, když:  — vidím útočníka  — slyším střelbu nebo exploze  — identifikuji jakoukoliv aktivitu, která představuje reálnou hrozbu pro mě nebo mé okolí PODEZŘENÍ NA ZÁVADNÉ CHOVÁNÍ (náhlá změna chování, negace okolí, psychické problémy, sebevražedné sklony, verbální výhrůžky, agresivní články či výhružky na sociálních sítích, podpora extrémismu, jiné)  — zachovávat lidský přístup při komunikaci s kolegy, spolužáky či spolupracovníky  — důležitost prevence: všimnout si, že se může něco dít, a věnovat tomu pozornost!  — v případě obav kontaktovat pedagoga nebo fakultního poradce, u zaměstnanců informovat nadřízeného, ev. se obrátit na Poradenské centrum MU, e-mail: poradenstvi@muni.cz  — nabídnout možnost využití psychologů a terapeutů z Poradenského centra MUNI, konzultace lze vést v češtině, angličtině a ukrajinštině, e-mail: psycholog@muni.cz TÍSŇOVÉ LINKY  — Na všechna čísla lze volat 24 hodin denně  — Linky jsou bezplatné  — Lze na ně volat i z mobilních telefonů bez kreditu 112 – JEDNOTNÁ LINKA TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ  — Při událostech, kdy je potřeba pomoc více složek  — Tato linka spojuje všechny složky integrovaného záchranného systému  — Operátoři komunikují také v cizích jazycích  — Na linku lze volat i bez SIM karty 150 – HASIČI  — Při požárech, nehodách, vždy když je třeba provést záchranné a likvidační práce 155 – ZÁCHRANNÁ SLUŽBA  — Selhání základních životních funkcí, závažné úrazy nebo onemocnění 158 – POLICIE ČR  — Nejdůležitější číslo pro aktivaci PČR v situacích ohrožení zdraví z důvodu násilného chování jiné osoby 156 – MĚSTSKÁ POLICIE  — Přestupky proti veřejnému pořádku (výtržnictví, veřejné pohoršení, poškozování majetku)