NÁVRH JEDNOTNÉ PODOBY MIKROCERTIFIKÁTU A METODICKÝ MANUÁL Výstup č. 3 projektu – SPECIFICKÉHO CÍLE C1 – Zlepšení prostupnosti vzdělání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátu (micro-credentials) NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY PRO OBLAST VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROKY 2022–2024 Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ - Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní Licence 1 V Praze dne 31. prosince 2023 Projekt Národní plán obnovy (NPO) České republiky je postaven na šesti prioritách, a to na digitální transformaci, fyzické infrastruktuře a zelené tranzici, vzdělávání a trhu práce, institucích a regulaci a podpoře podnikání, výzkumu, vývoji a inovaci, zdraví a odolnosti obyvatel. Tyto priority jsou implementovány prostřednictvím 27 komponent. Prostředky na realizaci NPO budou České republice poskytnuty z Evropské unie prostřednictvím Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility), a to v průběhu let 2021–2026. Projekt – Specifický cíl C1 – Zlepšení prostupnosti vzdělání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocetifikátů (micro-credentials) Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024 je součástí cílů stanovených v reformě 3.2.1 Transformovat vysoké školy s cílem adaptace na nové formy učení a v odpovědi na měnící se potřeby trhu práce v rámci komponenty 3.2 Adaptace kapacity a zaměření školních programů Národního plánu obnovy zřízeného dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 ze dne 12. února 2021. Projekt spojil 26 veřejných vysokých škol, aby společně sdílely zkušenosti a systematicky pracovaly na vytvoření analytického a metodického rámce a zázemí informačních systémů pro implementaci koncepce mikrocertifikátu (micro-credentials) do prostředí veřejných vysokých škol v České republice a jejich napojení na širší Evropský rámec. Partneři projektu Předložené materiály vznikly za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního plánu obnovy v rámci projektu Transformace VŠ na UK (reg. č. NPO_UK_MSMT-16602/2022) a jsou určeny ke vzdělávacím a metodickým účelům. Koordinující vysoká škola projektu Univerzita Karlova Hlavní koordinátoři projektu za Univerzitu Karlovu Prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti UK Mgr. Jaroslav Švec, OSZS UK; Mgr. Anna Malá, OPP UK Spolupracující české veřejné vysoké školy v projektu podle abecedního seznamu ► Akademie múzických umění v Praze (AMU) ► Akademie výtvarných umění v Praze (AVU) ► České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) ► Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU) ► Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) ► Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU) ► Masarykova univerzita (MU) ► Mendelova univerzita v Brně (MENDELU) ► Ostravská univerzita (OU) ► Slezská univerzita v Opavě (SU) ► Technická univerzita v Liberci (TUL) ► Univerzita Hradec Králové (UHK) ► Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) ► Univerzita Karlova (UK) ► Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL) ► Univerzita Pardubice (UPCE) ► Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB, zkrácený název: UTB ve Zlíně) ► Veterinární univerzita Brno (VETUNI) ► Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO, zkrácený název: VŠB – Technická univerzita Ostrava) ► Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE) ► Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT Praha) ► Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ či VŠP Jihlava) ► Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (VŠTE) ► Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) ► Vysoké učení technické v Brně (VUT) ► Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) 2 Koordinující vysoká škola výstupu č. 3 projektu ► Univerzita Karlova Koordinátor předkládající za pracovní skupinu č. 3 ► Mgr. Diana Sýkorová (Univerzita Karlova) Zpracovali (podle abecedního seznamu) ► Mgr. Petr Adamec, Ph.D. (Mendelova univerzita v Brně) ► Mgr. Bc. Lucie Bendová Bednářová, Ph.D. (Univerzita Palackého v Olomouci) ► Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (Západočeská univerzita v Plzni) ► Ing. Andrea Duxová (Vysoká škola ekonomická v Praze) ► Ing. Martin Hammerbauer (Univerzita Karlova) ► Mgr. Zlata Hokrová, Ph.D. (Západočeská univerzita v Plzni) ► Doc. Ing. Pavel Hnát, Ph.D. (Vysoká škola ekonomická v Praze) ► Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. (Mendelova univerzita v Brně) ► Ing. Jana Krátká, Ph.D. (Vysoká škola chemicko-technologická v Praze) ► Ing. Pavla Náhlíková (Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích) ► Mgr. Dominika Nesvadbová (Univerzita Karlova) ► Mgr. Jan Potoček (Univerzita Karlova) ► Ing. Dominik Proch (Vysoká škola ekonomická v Praze) ► Mgr. Diana Sýkorová (Univerzita Karlova) ► Ing. Pavel Šmíra (Vysoké technické učení v Brně) ► Mgr. Najah Torbová (České vysoké učení technické v Praze) ► Mgr. Martina Vlková (Masarykova Univerzita) ► Mgr. Viola Vrbová (Západočeská univerzita v Plzni) Dílčí cíl č. 3 projektu, výstup Dílčí cíl č. 3 projektu ve specifickém cíli C1 Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024 s cílem zlepšení prostupnosti vzdělání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátů (micro-credentials): Návrh jednotné podoby certifikátu naplňující požadavky kladené na mikrocertifikáty na evropské (zejména v doporučení Rady zaměřeném na oblast mikrocertifikátů1) , příp. mezinárodní úrovni. Výstupy: Jednotná podoba mikrocertifikátu (dokument formátu word a PDF) Metodický manuál k jednotné podobě mikrocertifikátu 1 COUNCIL RECOMMENDATION of 16 June 2022 on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability (2022/C 243/02) Výstup projektu č. 3: Návrh jednotné podoby mikrocertifikátu a Metodický manuál 3 Legislativní rámec výstupu V rámci činnosti pracovní skupiny jsme vzali v úvahu zejména tyto předpisy: Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. 4 Slovníček pojmů Kvalita programu vedoucího k zisku micro-credentials – Konkrétní způsob zajišťování kvality programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials na dané vysoké škole musí být v souladu s jejími pravidly systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti. Kvalitu programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials posuzuje kolektivní orgán vysoké školy (např. RVH VŠ, Vědecká rada VŠ, kolegium rektora, kolegium děkana aj.) přímo, případně na základě vyjádření pověřených posuzovatelů. Kvalitu programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials tento kolektivní orgán vysoké školy deklaruje přidělením identifikačního kódu schválení. Micro-credential (~s pl.) neboli mikrocertifikát – je elektronický záznam – osvědčení – o absolvování jednotky učení malého rozsahu vyjádřeného ECTS kredity a dosažení jasně definovaných a ucelených výsledků učení, tedy souboru znalostí, dovedností a postojů, které tvoří způsobilosti (kompetence). Tyto jednotky učení jsou zařazeny do Evropského rámce kvalifikací (EQF), podléhají systému standardizovaných procesů zajištění kvality a jsou posuzovány podle transparentních a jasně vymezených kritérií. Jednotkou učení může být například program CŽV ve smyslu § 60 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., zákona o vysokých školách, případně jejich soubor (několik souběžných nebo návazných programů CŽV). Program celoživotního vzdělávání / Program CŽV – jedná se o druh vzdělávání, který doplňuje, prohlubuje, obnovuje nebo rozšiřuje vědomosti, dovednosti a kvalifikaci jeho účastníků. Jde o další formu vzdělávání poskytovanou vysokými školami jako nejvyšším článkem vzdělávací soustavy podle § 1 písm. c) zákona č. 111/1998 Sb. Podle § 60 odst. 1 zákona o vysokých školách „může v rámci své vzdělávací činnosti vysoká škola poskytovat bezplatně nebo za úplatu programy celoživotního vzdělávání orientované na výkon povolání nebo zájmově“. 5 Obsah 1 Základní východiska.................................................................................................... 7 1.1 Prvky mikrocertifikátu podle Doporučení a jejich rozdělení..................................................... 7 1.2 Prvky mikrocertifikátu definované pracovní skupinou jako výstup z projektu a rozdělení na stranu osvědčení a dodatkovou stranu osvědčení.................................................................. 8 1.3 Dvojjazyčnost osvědčení a mikrocertifikátu........................................................................... 10 1.4 Digitální verze osvědčení a mikrocertifikátu .......................................................................... 10 1.5 Předávání informací do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů a generování osvědčení .............................................................................................................................. 10 1.6 Specifika vydávání osvědčení více fakultami nebo více vysokými školami .......................... 11 2 Popis jednotlivých položek mikrocertifikátu v pořadí podle umístění na osvědčení 11 2.1 Položky na straně osvědčení................................................................................................. 11 2.1.1 Země/region vystavujícího subjektu .............................................................................. 11 2.1.2 Udělující subjekt ............................................................................................................ 11 2.1.3 Totožnost účastníka vzdělávání .................................................................................... 12 2.1.4 Odkaz na právní předpis ............................................................................................... 12 2.1.5 Název mikrocertifikátu (programu) ................................................................................ 13 2.1.6 Typ zajištění kvality........................................................................................................ 13 2.1.7 Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení vyjádřený v ECTS.......... 14 2.1.8 Úroveň (a případně cyklus) vzdělávací zkušenosti vedoucí k získání mikrocertifikátu (evropský rámec kvalifikací, kvalifikační rámce Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání) .................................................................................................................... 14 2.1.9 Číslo osvědčení ............................................................................................................. 14 2.1.10 Datum vydání................................................................................................................. 15 2.2 Položky na dodatkové straně osvědčení............................................................................... 15 2.2.1 Totožnost účastníka a číslo osvědčení.......................................................................... 15 2.2.2 Forma účasti na vzdělávací aktivitě............................................................................... 15 2.2.3 Jazyk výuky programu................................................................................................... 16 2.2.4 Typ hodnocení ............................................................................................................... 16 2.2.5 Dosažené hodnocení..................................................................................................... 16 2.2.6 Zajištění kvality .............................................................................................................. 17 2.2.7 Výsledky učení............................................................................................................... 18 2.2.8 Soustava kvalifikací ....................................................................................................... 18 2.2.9 Další informace.............................................................................................................. 18 2.3 Položky uváděné pouze v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů..................... 18 2.3.1 Další informace.............................................................................................................. 18 2.3.2 Předpoklady potřebné k zápisu do programu................................................................ 19 2.3.3 Dohled a ověření totožnosti během hodnocení............................................................. 19 3 Popis osvědčení .........................................................................................................19 3.1 Grafická podoba .................................................................................................................... 19 6 3.2 Loga vysokých škol ............................................................................................................... 20 3.3 Publicita projektu ................................................................................................................... 20 3.4 Počty znaků určené na konkrétní položky............................................................................. 20 3.5 Varianty osvědčení ................................................................................................................ 21 4 Překlady položek na osvědčení v nejčastěji využívaných jazycích ........................22 4.1 Česko-anglicky ...................................................................................................................... 22 4.2 Česko-francouzsky ................................................................................................................ 24 4.3 Česko-italsky ......................................................................................................................... 26 4.4 Česko-německy..................................................................................................................... 27 4.5 Česko-slovensky.................................................................................................................... 29 4.6 Česko-španělsky ................................................................................................................... 31 7 1 Základní východiska Pracovní skupina vycházela primárně z Doporučení Rady EU o evropském přístupu k mikrocertifikátům pro celoživotní učení a zaměstnatelnost (návrh ze dne 10. 12. 2021, doporučení členským státům dne 16. 6. 2022, dále jen „Doporučení“), konkrétně z přílohy č. 1 tohoto Doporučení. Příloha č. 1 zahrnuje seznam standardních unijních prvků popisu mikrocertifikátu. Pro účely tohoto materiálu se vychází z následující definice: „Micro-credential (~s pl.) neboli mikrocertifikát je elektronický záznam – osvědčení – o absolvování jednotky učení malého rozsahu vyjádřeného ECTS kredity a dosažení jasně definovaných a ucelených výsledků učení, tedy souboru vědomostí, dovedností a postojů, které tvoří způsobilosti (kompetence). Tyto jednotky učení jsou zařazeny do Evropského rámce kvalifikací (EQF), podléhají systému standardizovaných procesů zajištění kvality a jsou posuzovány podle transparentních a jasně vymezených kritérií. Jednotkou učení může být typicky program CŽV ve smyslu § 60 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., zákona o vysokých školách, případně jejich soubor (několik souběžných nebo návazných programů CŽV).“ Pracovní skupina dále vycházela z faktu, že v souladu s § 60 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, vydá vysoká škola absolventům celoživotního vzdělávání osvědčení. 1.1 Prvky mikrocertifikátu podle Doporučení2 a jejich rozdělení Příloha č. 1 Doporučení rozděluje prvky na povinné a volitelné takto: Povinné prvky Totožnost účastníka vzdělávání Identification of the learner Název mikrocertifikátu Title of the micro-credential Země/region vystavujícího subjektu Country/Region of the issuer Udělující subjekt Awarding body Datum vydání Date of issuing Výsledky učení Learning outcomes Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení (pokud možno v rámci evropského systému přenosu a akumulace kreditů) Notional workload needed to achieve the learning outcomes (in ECTS credits, wherever possible) Úroveň (a případně cyklus) vzdělávací zkušenosti vedoucí k získání mikrocertifikátu (evropský rámec kvalifikací, kvalifikační rámce Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání), je-li to vhodné Level (and cycle, if applicable) of the learning experience leading to the microcredential (EQF, QF-EHEA), if applicable Typ hodnocení Type of assessment 2 Doporučení Rady EU o evropském přístupu k mikrocertifikátům pro celoživotní učení a zaměstnatelnost (návrh ze dne 10. 12. 2021, doporučení členským státům dne 16. 6. 2022 (2023, 20. prosince) 8 Forma účasti na vzdělávací aktivitě Form of participation in the learning activity Typ zajištění kvality používaný pro mikrocertifikát Type of quality assurance used to underpin the micro-credential Volitelné prvky Předpoklady potřebné k zápisu do vzdělávací aktivity Prerequisites needed to enrol in the learning activity Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (bez dohledu a bez ověření totožnosti, pod dohledem bez ověření totožnosti, pod dohledem online nebo na místě s ověřením totožnosti) Supervision and identity verification during assessment (unsupervised with no identity verification, supervised with no identity verification, supervised online, or onsite with identity verification) Dosažená známka Grade achieved Možnosti integrace/akumulace (samostatný, nezávislý certifikát/integrovaný, kumulativní ve vztahu k dalším mikrocertifikátům) Integration/stackability options (standalone, independent micro-credential/integrated, stackable towards another credential) Další informace Further information Pozn.: Překlady některých položek nemusí odpovídat běžně používaným termínům ve vysokoškolském prostředí v ČR, jedná se však o oficiální překlad, který se snažíme v materiálu respektovat. 1.2 Prvky mikrocertifikátu definované pracovní skupinou jako výstup z projektu a rozdělení na stranu osvědčení a dodatkovou stranu osvědčení Pracovní skupina vycházela primárně z výše uvedeného Doporučení a dále se soustředila na identifikaci dalších prvků, které by bylo vhodné a užitečné uvést na osvědčení tak, aby poskytly jasnou a komplexní informaci o absolvovaném vzdělání.3 Nad rámec prvků z Doporučení uvedeného v kapitole 1.1 byly identifikovány další prvky mikrocertifikátu, které je vhodné zařadit na osvědčení, a to: - odkaz na právní předpis, - číslo osvědčení, - jazyk výuky programu, - soustava kvalifikací. Pracovní skupina diskutovala pojetí osvědčení, zvláště v porovnání s již existujícími osvědčeními vydávanými v rámci celoživotního vzdělávání na vysokých školách, ale i v porovnání s vysokoškolským diplomem a dodatkem k diplomu jako doklady o studiu ve smyslu § 57 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). 3 V rámci činnosti pracovní skupiny bylo identifikováno množství prováděcích vyhlášek ministerstev, které definují náležitosti osvědčení vydávaných v případě, kdy vzdělávání probíhá v souladu se zákonem či vyhláškou. V mnoha případech takové vzdělávání uskutečňují vysoké školy. Koordinátor projektu zahájil komunikaci s ministerstvy tak, aby do budoucna údaje uváděné na osvědčeních o absolvování co nejvíce odpovídaly tomuto metodickému materiálu. 9 Závěrem pracovní skupiny je rozdělení osvědčení o získání mikrocertifikátu na stranu osvědčení a „dodatkovou stranu“. Nezbytnou součástí úvah pracovní skupiny bylo i propojení osvědčení s (jednotným) informačním systémem určeným pro ověřování výsledků vzdělávání (dále jen „jednotný systém pro ověřování mikrocertifikátů“). Součástí každého osvědčení bude proto i QR kód (spolu s jednoduchým odkazem tak, aby nebyla ověřující osoba odkázána na scanner QR kódu), který odkáže přímo do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů. Více informací k jednotnému systému pro ověřování mikrocertifikátů je uvedeno v kapitole 1.5. Na straně osvědčení budou závazně uvedeny tyto údaje: - země vystavujícího subjektu, - udělující subjekt, - totožnost účastníka vzdělávání, - odkaz na právní předpis, - název mikrocertifikátu (programu), - typ zajištění kvality, - pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení vyjádřený v ECTS, - úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti (podle EQF), odpovídá-li to povaze programu, - číslo osvědčení, - datum. Na dodatkové straně budou závazně uvedeny tyto údaje4 : - totožnost účastníka vzdělávání a číslo osvědčení, - forma účasti na vzdělávací aktivitě, - jazyk výuky programu, - typ hodnocení, - dosažené hodnocení, - zajištění kvality, - výsledky učení, - soustava kvalifikací, je-li použitelné - další informace, - prvky zajišťující propojení do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů (QR kód, odkaz). V kapitole 3.5 jsou uvedeny maximální počty znaků, které je možné dedikovat konkrétní položce na osvědčení. V případě, že položka bude obsahovat více znaků (např. položka výsledky učení), bude text na osvědčení adekvátně zkrácen a doplněn poznámkou, že kompletní text této položky je dostupný na odkazované adrese (v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů). 4 Lze očekávat, že do budoucna vysoké školy upustí od vydávání tzv. „dodatkové strany“ ve prospěch uvedení všech údajů pouze v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů. 10 Všechny výše uvedené informace musí mít vysoká škola k dispozici již v době vypsání programu a odpovídají položkám uvedeným v příloze č. 1 „Žádost o schválení programu CŽV“ výstupu projektu „Sjednocení výstupů jednotlivých forem krátkodobého vzdělávání“. Osvědčení musí obsahovat dostatečné údaje jak pro využití v případě dalšího studia na vysoké škole, tak pro využití v případě zaměstnání. Položky i jejich obsah tak musejí být srozumitelné nejen oběma skupinám adresátů, ale i široké veřejnosti. 1.3 Dvojjazyčnost osvědčení a mikrocertifikátu Osvědčení budou vydávána zpravidla ve dvojjazyčné česko-anglické variantě. V případě, že je jazyk výuky jiný než český nebo anglický, může vysoká škola vydat osvědčení v jiném jazyce podle svého uvážení, přičemž osvědčení by vždy mělo obsahovat informace v českém jazyce (např. v případě programu vyučovaného v němčině může být osvědčení vydáno českoněmecky). Další časté jazykové varianty položek jsou uvedeny v kapitole 4. Údaje předávané do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů budou rovněž předávány v česko-anglické variantě, přičemž pro programy vyučované v odlišném jazyce platí pravidlo uvedené výše pro osvědčení. Pokud má vysoká škola zájem, může předávat také údaje v dalších jazycích nad rámec stanovených pravidel. 1.4 Digitální verze osvědčení a mikrocertifikátu Osvědčení se vydává primárně v elektronické formě, ve formátu PDF, a zpravidla obsahuje kvalifikovanou elektronickou pečeť vysoké školy a kvalifikované elektronické časové razítko vysoké školy. V případě, že právní předpis (např. vyhláška č. 77/2018 Sb., o stanovení náležitostí a vzorů některých dokladů o vzdělání pro akreditované kvalifikační kurzy, certifikované kurzy a specializační vzdělávání) stanoví, že osvědčení má obsahovat podpis osoby (např. podpis odborného garanta programu), obsahuje osvědčení kvalifikovaný elektronický podpis této osoby a kvalifikované elektronické časové razítko. 1.5 Předávání informací do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů a generování osvědčení Po absolvování programu dojde k předání souboru informací o absolventovi a programu vysokou školou do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů. Více informací poskytne výstup „Informační systém určený pro ověřování výsledků vzdělávání“. Jednotný systém pro ověřování mikrocertifikátů ke každému mikrocertifikátu vygeneruje digitální verzi osvědčení a opatří jej vlastní elektronickou pečetí. Pro splnění požadavků stanovených v kapitole 1.4 může vydávající vysoká škola tento soubor využít a doplnit vlastní elektronickou pečeť a případně elektronický podpis, nebo si na své straně vygeneruje digitální verzi osvědčení nanovo. Způsob realizace je na rozhodnutí školy. Digitální verze osvědčení obsahuje 2 způsoby odkazu na jednotný systém pro ověřování mikrocertifikátů, a to: − QR kód, − zkrácený odkaz (nelze předpokládat okamžitou připravenost vysokých škol a zaměstnavatelů k využívání QR kódu). 11 Systém, který generuje osvědčení, rovněž zajistí vytvoření QR kódu z ověřovacího odkazu. Pokud je generujícím systémem jiný systém než jednotný systém pro ověřování mikrocertifikátů, získá tento systém ověřovací odkaz z odpovědi jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů po předání údajů o absolvování nebo si ověřovací odkaz z jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů vyžádá dodatečně. Nad rámec položek definovaných v kapitole 1.2. budou, resp. mohou být, v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů uvedeny tyto položky: - další informace - podrobnější informace o částech, které tvoří program (povinné v případě, že se program skládá z více částí, např. předmětů, více informací o obsahu v kapitole 2.2.9), - předpoklady potřebné pro zápis do programu (volitelně), - dohled a ověření totožnosti během hodnocení (volitelně). 1.6 Specifika vydávání osvědčení více fakultami nebo více vysokými školami V případě, že program uskutečňuje více fakult jedné vysoké školy nebo více vysokých škol, je nutné, aby se tyto subjekty v rámci smlouvy o společném uskutečňování programu či podobného ujednání dohodly, která vysoká škola či fakulta předává informace o účastníkovi do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů, přiděluje číslo osvědčení apod. 2 Popis jednotlivých položek mikrocertifikátu v pořadí podle umístění na osvědčení 2.1 Položky na straně osvědčení 2.1.1 Země/region vystavujícího subjektu V případě programů uskutečňovaných vysokou školou v ČR jsou uvedeny oficiální názvy Česká republika a Czech Republic. V případě programů realizovaných ve spolupráci se zahraniční vysokou školou závisí na dohodě vysokých škol. 2.1.2 Udělující subjekt Jako udělující subjekt je zpravidla uvedena vysoká škola a součást vysoké školy, která program uskutečnila. V případě, že vysoká škola není dělena na fakulty, je uveden pouze název vysoké školy. K údaji vysoké školy a fakulty je rovněž možné uvést název katedry. Pokud se na uskutečňování programu podílely 2 nebo více fakult (či součástí) téže vysoké školy, jsou uvedeny pod sebou, přičemž na 1. místě je vždy uvedena vysoká škola (a její fakulta či součást, je-li použitelné), která předává informace o účastníkovi do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů. 12 V případě, že se na uskutečňování programu podílely 2 nebo 3 vysoké školy, jsou uvedeny pod sebou ve formátu: název vysoké školy název fakulty. V případě, že se na uskutečňování programu podílelo více než 3 vysoké školy, jsou uvedeny pod sebou ve formátu „název vysoké školy, název fakulty“. Spolupracujícím subjektem může být i subjekt ze soukromé sféry, který je na osvědčení uveden na obdobném místě jako spolupracující součást vysoké školy. Takovým spolupracujícím subjektem může být například zástupce průmyslu. 2.1.3 Totožnost účastníka vzdělávání Účastník vzdělávání bude identifikován těmito údaji: - jméno a příjmení účastníka při absolvování, - datum narození, - místo narození pouze vyžaduje-li to právní předpis (typicky vyhláška, např. vyhláška č. 77/2018 Sb., o stanovení náležitostí a vzorů některých dokladů o vzdělání pro akreditované kvalifikační kurzy, certifikované kurzy a specializační vzdělávání). Pracovní skupina diskutovala uvedení i dalších údajů: - místo narození u všech typů programů – v souvislosti se zásadou minimalizace zpracovaných osobních údajů velká část vysokých škol přestala tento údaj o studentech uvádět na vysokoškolský diplom a dodatek k diplomu. Je proto nutné vycházet ze stejné zásady i u účastníků CŽV, místo narození navíc ani nemůže sloužit jako spolehlivý pomocný údaj pro ztotožnění osoby. Místo narození tak bude uváděno pouze v těch případech, kdy tuto povinnost stanoví právní předpis (nikoliv metodické pokyny), - číslo účastníka – bylo uvažováno jako jednotný identifikátor vztahující se ke konkrétní osobě, překážkou tohoto údaje by však bylo nadbytečné sdílení osobních údajů účastníků napříč vysokými školami v ČR při současné absenci titulu pro zpracování těchto osobních údajů, proto bylo od tohoto záměru upuštěno, - předchozí získané akademické tituly – ač je v některých oborech tradice uvádět na osvědčení předchozí akademický titul, je třeba vycházet z úvahy, že účastník může v průběhu svého života získat více akademických titulů; uvádění různých titulů na různých osvědčeních proto může působit matoucím dojmem, zároveň by to vytvářelo větší nároky na vysokou školu ohledně ověření předchozího vzdělání. 2.1.4 Odkaz na právní předpis Položka obsahuje odkaz na § 60 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, jelikož se jedná o program celoživotního vzdělávání. Pokud se jedná o program, který naplňuje požadavky zákona nebo vyhlášky, je tato informace uvedena v části „Další informace“. 13 2.1.5 Název mikrocertifikátu (programu) Název vychází z názvu programu vedoucího k zisku mikrocertifikátu tak, jak je realizován na vysoké škole a fakultě, je tedy součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Každý název programu musí být uveden jak v českém, tak anglickém jazyce, příp. v dalším jazyce podle uvážení vysoké školy. 2.1.6 Typ zajištění kvality Položka je úmyslně uvedena jak na straně osvědčení, tak na dodatkové straně (zde pod názvem „Zajištění kvality“). Položka na straně osvědčení je navázána na číselník Europassu nazvaný „Typ akreditace“5 , vysoká škola vybírá z následujících možností: Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Type of quality assurance used to underpin the micro-credential (Type of quality assurance) Institucionální licence Institutional License Programový mechanismus zajišťování kvality Program Quality Assurance Institucionální mechanismus zajišťování kvality Institutional Quality Assurance Programová licence Program License Vzhledem k omezenému množství znaků budou na osvědčení uváděny následující zkratky: Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Type of quality assurance used to underpin the micro-credential (Type of quality assurance) Institucionální licence Institutional License Programový mechanismus Program QA Institucionální mechanismus Institutional QA Programová licence Program License Na osvědčení je uvedena jedna z těchto možností. Na dodatkové straně pak následují podrobnosti – např. číslo udělení oprávnění uskutečňovat program apod. 5 Číselník Europassu „Typ akreditace“ (2023, 20. prosince) 14 V rámci projektu byla přijata následující definice orgánu zajišťujícího kvalitu programu vedoucího k zisku mikrocertifikátu: „Konkrétní způsob zajišťování kvality programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials na dané vysoké škole musí být v souladu s jejími pravidly systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti. Kvalitu programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials posuzuje kolektivní orgán vysoké školy (např. RVH VŠ, Vědecká rada VŠ, kolegium rektora, kolegium děkana aj.) přímo, případně na základě vyjádření pověřených posuzovatelů. Kvalitu programu CŽV vedoucího k zisku micro-credentials tento kolektivní orgán vysoké školy deklaruje přidělením identifikačního kódu schválení.“ 2.1.7 Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení vyjádřený v ECTS Tento údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení je vyjádřen v ECTS. 2.1.8 Úroveň (a případně cyklus) vzdělávací zkušenosti vedoucí k získání mikrocertifikátu (evropský rámec kvalifikací, kvalifikační rámce Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání) Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV vedoucího k zisku mikrocertifikátu na vysoké škole. Více informací lze najít v příloze č. 3 „EQF a deskriptory popisující úroveň kvalifikací EQF“ výstupu „Sjednocení výstupů jednotlivých forem krátkodobého vzdělávání“. Zjednodušeně: − Úroveň 6 odpovídá bakalářskému vzdělání (1. cyklus vysokoškolského vzdělání), − Úroveň 7 odpovídá magisterskému vzdělání (2. cyklus vysokoškolského vzdělání), − Úroveň 8 odpovídá doktorskému vzdělání (3. cyklus vysokoškolského vzdělání). 2.1.9 Číslo osvědčení Zavádí se jednotná systematika číslování pro všechny vysoké školy, a to ve formátu: - zkratka vydávající země (CZ), - resortní identifikátor realizátora programu: - vysoké školy, pokud je program uskutečňován na úrovni univerzity, - fakulty, pokud je program uskutečňován na úrovni fakulty, - rok úspěšného absolvování programu, - číslo. Například: CZ-11000-2023-123456 (20 znaků s potenciálem dalšího rozšíření v případě potřeby). Jednotlivé části čísla jsou odděleny spojovníkem. 15 V případě, že program vedoucí k zisku mikrocertifikátu uskutečňuje více fakult jedné vysoké školy nebo více vysokých škol, je uvedeno pouze jedno číslo osvědčení podle dohody spolupracujících subjektů. Číslo na osvědčení generuje každá vydávající vysoká škola sama. Číslo mikrocertifikátu je potom součástí informací, které jsou ze strany vydávající vysoké školy předávány do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů. 2.1.10 Datum vydání Jako datum vydání osvědčení je uvedeno datum splnění všech požadavků programu (absolvování). Závisí na praxi vysoké školy, zda uvede u absolventů programu datum splnění všech požadavků programu či datum, kdy byl tento výsledek zapsán do informačního systému vysoké školy. Díky předpokládanému automatizovanému elektronickému vydávání osvědčení vysokými školami budou moci být osvědčení vydávána co nejdříve po absolvování. Nepředpokládá se několikaměsíční období mezi absolvováním programu a vydáním osvědčení, jako je tomu mezi absolvováním studijního programu a obdržením vysokoškolského diplomu na promoci. 2.2 Položky na dodatkové straně osvědčení 2.2.1 Totožnost účastníka a číslo osvědčení Opětovné uvedení položek má za cíl zajistit neoddělitelnost obou částí osvědčení. 2.2.2 Forma účasti na vzdělávací aktivitě Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Položka je navázána na číselník Europassu nazvaný „Způsob učení a hodnocení“6 , vysoká škola vybírá z následujících možností: Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Form of participation in the learning activity (Mode of learning and assessment) Učení se prací Workbased V rámci realizace projektu Project based Prezenční Presential Online Online Smíšené Blended V rámci (laboratorního) výzkumu Research – Lab based Na osvědčení je možné uvést kombinaci těchto možností. 6 Číselník Europassu „Způsob učení a hodnocení“ (2023, 20. prosince) 16 2.2.3 Jazyk výuky programu Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Na osvědčení je možné uvést několik jazyků. 2.2.4 Typ hodnocení Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Položka je navázána na číselník Europassu nazvaný „Typ hodnocení“7 , vysoká škola vybírá z následujících možností: Typ hodnocení Type of assessment (Assessment type) Vzájemné hodnocení Peer assessment Hodnocený úkol Marked assignment Průběžné hodnocení Continuous evaluation Portfolio Portfolio Výkon ve skupině Group performance Praktické hodnocení Practical assessment Písemná zkouška Written examination Míra účasti Level of attendance Projekt Project work Vzájemné hodnocení Peer review Kvíz Quiz Učení založené na řešení problémů Problem based learning Prezentace Presentation Ústní zkouška Oral examination Posouzení výrobku Artefact assessment Na osvědčení je možné uvést kombinaci těchto možností. 2.2.5 Dosažené hodnocení Hodnocení odpovídající hodnoticí škále vysoké školy nebo fakulty vychází typicky ze Studijního a zkušebního řádu, případně z Řádu celoživotního vzdělávání nebo obdobného předpisu, obsahuje-li známkovací škálu. V případě programů, které jsou složené z menších jednotek (předmětů), které jsou samotně zakončeny dílčím hodnocením (dílčími známkami), je nutné uvést, jakým způsobem se určuje 7 Číselník Europassu „Typ hodnocení“ (2023, 20. prosince) 17 konečné (souhrnné) hodnocení, které je uvedeno v této položce. Všechny známky jsou potom uvedeny v části „Další informace“. Vzhledem k principu uznatelnosti mikrocertifikátu do studia je vhodné, aby programy byly zakončeny známkou, nikoliv pouze hodnocením „prospěl“. Toto hodnocení je možné využívat v programech, kde toto hodnocení dává smysl, doporučujeme však, aby toto hodnocení bylo využíváno co nejméně. Vysoká škola předává informace o své hodnoticí škále i do jednotného systému pro ověřování mikrocertifikátů, a to ve formě převedení hodnoticí škály na procenta (jaká známka odpovídá procentuální úspěšnosti studenta)8 . Informace o hodnoticí škále jsou uváděny s cílem přispět ke zjednodušení uznatelnosti mikrocertifikátu do studia. Příklad hodnoticí škály vysoké školy: Známka Procentuální hodnocení 1 100–84 2 83–67 3 66–51 4 50–0 Známka Procentuální hodnocení A 100–91 B 90–81 C 80–71 D 70–61 E 60–51 F 50–0 2.2.6 Zajištění kvality Položka je úmyslně uvedena jak na straně osvědčení, tak na dodatkové straně. Na dodatkové straně jsou uvedeny podrobnosti - např. číslo jednací udělení oprávnění uskutečňovat program orgánem, který uskutečňování programu povolil, informace o externím akreditátorovi apod. Příklady vyplnění: - Program CŽV je uskutečňován v rámci SP xxx, č. j. xxx, - Schváleno Radou pro vnitřní hodnocení dne xx.xx.xxxx, č. j. xxx, - Akreditace Ministerstva x, č. j. xxxx. 8 Např. účastník vzdělávání získal z testu 80 %, získal tedy známku 2. 18 Vysoká škola může uvést i několik orgánů, které posuzovaly kvalitu programu (např. schválení RVH a zároveň akreditace ministerstva). 2.2.7 Výsledky učení Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Více informací k tomu, jakým způsobem psát výsledky učení, lze najít v příloze č. 2 „Jak psát výstupy z učení pro vzdělávací programy a předměty“ výstupu „Sjednocení výstupů jednotlivých forem krátkodobého vzdělávání“. 2.2.8 Soustava kvalifikací Údaj by měl být součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Položka je uvedena pouze v případě, že je absolvováním programu získána nějaká kvalifikace. V případě, že program vede k dosažení kvalifikace určené v Národní soustavě kvalifikací (https://www.narodnikvalifikace.cz/), je na osvědčení uveden kód této získané kvalifikace a v případě názvu kvalifikace do 53 znaků i název této kvalifikace. 2.2.9 Další informace Vysoká škola uvede další informace dle svého uvážení, např. informace o rekvalifikaci či v závislosti na vyhláškách ministerstev jméno garanta programu. Pokud se jedná o program, který naplňuje požadavky zákona nebo vyhlášky, je zde uveden i tento předpis, případně další nutné informace, které předpis stanoví. V případě, že se program vedoucí k zisku mikrocertifikátu skládá z několika předmětů či částí, uvede vysoká škola názvy předmětů a konkrétní počet kreditů za tyto předměty. Tato informace bude uvedena pouze v jednotném systému pro ověření mikrocertifikátů, a to v následujícím výčtu: Název předmětu – Zkratka VŠ – počet ECTS – Typ hodnocení9 – Hodnocení. 2.3 Položky uváděné pouze v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů 2.3.1 Další informace V případě, že program vedoucí k zisku mikrocertifikátu se skládá z více částí (typicky předmětů), jsou v této části povinně uvedeny informace, a to ve výčtu uvedeném v kapitole 2.2.9. 9 Stejně jako u samostatného uvedení položky je možné uvést kombinaci možností z číselníku. 19 2.3.2 Předpoklady potřebné k zápisu do programu Závisí na úvaze vysoké školy, zda bude tato položka uvedena v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů. Údaj je součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Předpoklady pro zápis do programu mohou být například: - minimální - předchozí vzdělání, - předchozí kompetence, - maximální – např. u programů určených pro nadané středoškoláky by se nemohli zapsat studenti vysokých škol. 2.3.3 Dohled a ověření totožnosti během hodnocení Závisí na úvaze vysoké školy, zda bude tato položka uvedena v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů. Údaj může být součástí Žádosti o schválení programu CŽV. Jedná se o popis možností, jakými vysoká škola ověřuje totožnost účastníka během hodnocení, a jakým způsobem probíhá kontrola plnění. Položka je navázána na číselník Europassu nazvaný „Metoda dohledu a ověřování“10 , vysoká škola jednu vybírá z následujících možností: Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Supervision and identity verification during assessment (Method of supervision and verification) Kontrola bez ověření totožnosti Supervised without ID Verification Dozor s ověřením totožnosti Supervised with ID Verification Bez kontroly bez ověření totožnosti Unsupervised without ID Verification Bez dozoru s ověřením totožnosti Unsupervised with ID Verification 3 Popis osvědčení 3.1 Grafická podoba Návrh certifikátu, resp. osvědčení závazně určuje: − typ písma Inter Regular 400 (volně dostupné v rámci nabídky Google Fonts), − velikost písma, resp. jeho poměr k dalšímu textu na osvědčení, − položky uvedené na osvědčení a jejich rozvržení na osvědčení, − rozmístění a pořadí uváděných položek log vysokých škol, − rozmístění a pořadí log zaručujících publicitu projektu (více níže). 10 Číselník Europassu „Metoda dohledu a ověřování“ (2023, 20, prosince) 20 Vysoká škola může svému vizuálnímu stylu barevně přizpůsobit položky: − na straně osvědčení: - jméno a příjmení, - název mikrocertifikátu, - číslo osvědčení, - datum. − na dodatkové straně: - jméno a příjmení, - číslo osvědčení, - rámečky. 3.2 Loga vysokých škol Loga vysokých škol jsou na straně osvědčení uvedena takto: - v případě, že program uskutečňuje jedna vysoká škola, je logo zarovnáno na střed v dolní části stránky, - v případě, že program uskutečňují 2 nebo více vysokých škol, jsou loga uvedena vedle sebe v dolní části stránky, přičemž vysoká škola, která osvědčení vydává, je uvedena nalevo. Vzhledem k rostoucí internacionalizaci jsou loga vysokých škol uvedena v anglické variantě. 3.3 Publicita projektu Loga publicity projektu jsou uvedena dole na dodatkové straně, pod rámečkem ohraničujícím uvedené položky. Loga jsou dostupná na následujících odkazech: - odkaz na logo NextGeneration: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_downloadcenter/ - odkaz na logo NPO: https://www.planobnovycr.cz/dokumenty - odkaz na logo MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/logo-msmt Loga publicity projektu je nutné uvádět do konce udržitelnosti projektu, která je 5 let od ukončení projektu (tj. dle současné žádosti do 30. 6. 2029). 3.4 Počty znaků určené na konkrétní položky Cílem Manuálu je i určení maximálního počtu znaků na konkrétní položky, které jsou zastoupeny na osvědčení. Uvedený počet znaků platí pro českou i anglickou část textu zvlášť (znaky se nesčítají). 21 Strana Osvědčení Certificate Počty znaků na položku Země vystavujícího subjektu Country/Region of the issuer 55 Udělující subjekt Awarding body 300 Totožnost účastníka vzdělávání Identification of the learner 70 Název mikrocertifikátu Title of the micro-credential 110 Typ zajištění kvality Type of quality assurance 30 Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Notional workload needed to achieve the learning outcomes 8 Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Level (and cycle, if applicable) of the learning experience 6 Číslo osvědčení Certificate number 20 Datum vydání Date of issuing 12 Strana „dodatku“ „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Form of participation in the learning activity 20 Jazyk výuky programu Language of instruction 30 Typ hodnocení Type of assessment 40 Dosažené hodnocení Grade achieved 15 Zajištění kvality Quality assurance 90 Výsledky učení Learning outcomes 1000 Soustava kvalifikací National register of qualification 70 Další informace Further information 240 V případě, že položka na straně osvědčení bude obsahovat více znaků, doporučujeme zmenšit písmo tak, aby mohla být uvedena v celém svém rozsahu. V případě, že položka na dodatkové straně bude obsahovat více znaků (např. položka výsledky učení), bude kompletní text této položky uveden v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů. Do části Výsledků učení pak vysoká škola doplní poznámku, že kompletní text této položky je dostupný na odkazované adrese (v jednotném systému pro ověřování mikrocertifikátů). 3.5 Varianty osvědčení V rámci výstupu byly vytvořeny následující varianty: - 1 vysoká škola (bez fakulty) – příloha A, - 1 vysoká škola, 1 fakulta či součást – příloha B, - 1 vysoká škola, 1 fakulta a 1 katedra – příloha C, - 1 vysoká škola, 2 fakulty či součástí – příloha D, - 2 vysoké školy, každá s 1 fakultou – příloha E, - 3 vysoké školy, každá s 1 fakultou – příloha F. 22 4 Překlady položek na osvědčení v nejčastěji využívaných jazycích Níže jsou uvedeny překlady položek na osvědčení a využívaných číselníků Europassu v nejčastěji využívaných evropských jazycích. V případě, že jsou v nadpisu tabulky uvedeny dva názvy položky, je jako první uveden oficiální překlad položky podle Doporučení, v závorce pak následuje název číselníku Europassu. Pozn.: Překlady některých položek nemusí odpovídat běžně používaným termínům ve vysokoškolském prostředí v ČR, jedná se však o oficiální překlady. 4.1 Česko-anglicky Strana Osvědčení Certificate Země vystavujícího subjektu Country/Region of the issuer Udělující subjekt Awarding body Totožnost účastníka vzdělávání Identification of the learner Název mikrocertifikátu Title of the micro-credential Typ zajištění kvality Type of quality assurance Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Notional workload needed to achieve the learning outcomes Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Level (and cycle, if applicable) of the learning experience Číslo osvědčení Certificate number Datum vydání Date of issuing Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Form of participation in the learning activity Jazyk výuky programu Language of instruction Typ hodnocení Type of assessment Dosažené hodnocení Grade achieved Zajištění kvality Quality assurance Výsledky učení Learning outcomes Soustava kvalifikací National register of Qualification Další informace Further information Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Type of quality assurance used to underpin the micro-credential (Accreditation type) Institucionální licence Institutional License Programový mechanismus zajišťování kvality Program Quality Assurance 23 Institucionální mechanismus zajišťování kvality Institutional Quality Assurance Programová licence Program License Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Form of participation in the learning activity (Mode of learning and assessment) Učení se prací Workbased V rámci realizace projektu Project based Prezenční Presential Online Online Smíšené Blended V rámci (laboratorního) výzkumu Research-Lab based Typ hodnocení Type of assessment (Assessment type) Vzájemné hodnocení Peer asessment Hodnocený úkol Marked assignment Průběžné hodnocení Continuos evaluation Portfolio Portfolio Výkon ve skupině Group performance Praktické hodnocení Practical assessment Písemná zkouška Written examination Míra účasti Level of attendance Projekt Project work Vzájemné hodnocení Peer review Kvíz Quiz Učení založené na řešení problémů Problem based learning Prezentace Presentation Ústní zkouška Oral examination Posouzení výrobku Artefact assessment Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Supervision and identity verification during assessment (Method of supervision and verification) Kontrola bez ověření totožnosti Supervised without ID Verification Dozor s ověřením totožnosti Supervised with ID Verification Bez kontroly bez ověření totožnosti Unsupervised without ID Verification 24 Bez dozoru s ověřením totožnosti Unsupervised with ID Verification 4.2 Česko-francouzsky Strana Osvědčení Certificat Země vystavujícího subjektu Pays/région de l’organisme de délivrance Udělující subjekt Organisme de délivrance Totožnost účastníka vzdělávání Identification de l’apprenant Název mikrocertifikátu Intitulé de la microcertification Typ zajištění kvality Type d’assurance qualité Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Charge de travail théorique nécessaire pour obtenir les acquis d’apprentissage Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Niveau (et cycle, le cas échéant) de l’expérience d’apprentissage donnant lieu à la microcertification Číslo osvědčení Numéro de certificat Datum vydání Date de délivrance Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Forme de participation à l’activité d’apprentissage Jazyk výuky programu Langue d’enseignement Typ hodnocení Type d’évaluation Zajištění kvality Assurance qualité Výsledky učení Acquis d’apprentissage Soustava kvalifikací Système de qualifications Další informace Informations complémentaires Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Type d’assurance qualité (Type d’accréditation) Institucionální licence Licence institutionnelle Programový mechanismus zajišťování kvality Assurance de la qualité d’un programme Institucionální mechanismus zajišťování kvality Assurance de la qualité institutionnelle Programová licence Licence d’un programme Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Forme de participation à l’activité d’apprentissage (Mode d’apprentissage et d’évaluation) Učení se prací Fondé sur des travaux 25 V rámci realizace projektu Fondé sur un projet Prezenční Présentiel Online En ligne Smíšené Mixte V rámci (laboratorního) výzkumu Fondé sur des recherches en laboratoire Typ hodnocení Type d’évaluation Vzájemné hodnocení Évaluation par les pairs Hodnocený úkol Travail noté Průběžné hodnocení Évaluation continue Portfolio Portfolio Výkon ve skupině Présentation en groupe Praktické hodnocení Évaluation pratique Písemná zkouška Examen écrit Míra účasti Taux de fréquentation Projekt Travail consacré à un projet Vzájemné hodnocení Examen par les pairs Kvíz Quiz Učení založené na řešení problémů Apprentissage fondé sur des problèmes Prezentace Présentation Ústní zkouška Examen oral Posouzení výrobku Évaluation d’un objet Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Supervision et vérification de l’identité au cours de l’évaluation (Méthode de supervision et de vérification) Kontrola bez ověření totožnosti Supervision sans vérification de l'identité Dozor s ověřením totožnosti Supervision avec vérification de l'identité Bez kontroly bez ověření totožnosti Sans supervision ni vérification de l'identité Bez dozoru s ověřením totožnosti Sans supervision avec vérification de l'identité 26 4.3 Česko-italsky Strana Osvědčení Certificato Země vystavujícího subjektu Paese/Regione dell'organismo di rilascio Udělující subjekt Organismo che attribuisce la microcredenziale Totožnost účastníka vzdělávání Identificazione del discente Název mikrocertifikátu Titolo della microcredenziale Typ zajištění kvality Tipo di garanzia della qualità Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Carico di lavoro teorico necessario per raggiungere i risultati dell'apprendimento Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Livello (e ciclo, se applicabile) dell'esperienza di apprendimento Číslo osvědčení Numero di certificato Datum vydání Data di rilascio Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Forma di partecipazione all'attività di apprendimento Jazyk výuky programu Lingua di insegnamento Typ hodnocení Tipo di valutazione Dosažené hodnocení Punteggio ottenuto Typ zajištění kvality Tipo di garanzia della qualità Výsledky učení Risultati dell'apprendimento Soustava kvalifikací Sistema di qualifiche Další informace Ulteriori informazioni Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Tipo di garanzia della qualità utilizzata a sostegno della microcredenziale (Tipo di accreditamento) Institucionální licence Autorizzazione istituzionale Programový mechanismus zajišťování kvality Garanzia di qualità del programma Institucionální mechanismus zajišťování kvality Garanzia di qualità istituzionale Programová licence Autorizzazione del programma Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Forma di partecipazione all’attività di apprendimento (Modalità di apprendimento e valutazione) Učení se prací Basato sul lavoro V rámci realizace projektu Basato sul progetto 27 Prezenční Presenziale Online Online Smíšené Misto V rámci (laboratorního) výzkumu Basato su laboratorio di ricerca Typ hodnocení Tipo di valutazione Vzájemné hodnocení Valutazione tra pari Hodnocený úkol Valutazione con voti Průběžné hodnocení Valutazione continua Portfolio Portfolio Výkon ve skupině Prestazioni di gruppo Praktické hodnocení Valutazione pratica Písemná zkouška Esame scritto Míra účasti Frequenza Projekt Lavoro di progetto Vzájemné hodnocení Revisione tra pari Kvíz Quiz Učení založené na řešení problémů Apprendimento basato su problemi Prezentace Presentazione Ústní zkouška Esame orale Posouzení výrobku Valutazione di un'opera Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Supervisione e verifica dell’identità durante la valutazione (Metodo di supervisione e verifica) Kontrola bez ověření totožnosti Controllato senza verifica dell'ID Dozor s ověřením totožnosti Controllato con verifica dell'ID Bez kontroly bez ověření totožnosti Non controllato senza verifica dell'ID Bez dozoru s ověřením totožnosti Non controllato con verifica dell'ID 4.4 Česko-německy Strana Osvědčení Zertifikat Země vystavujícího subjektu Land/Region des Ausstellers Udělující subjekt Ausstellende Stelle Totožnost účastníka vzdělávání Identitätsnachweis des/der Lernenden Název mikrocertifikátu Bezeichnung des Microcredentials 28 Typ zajištění kvality Art der Qualitätssicherung, die dem Microcredential zugrunde liegt Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Geschätzter Arbeitsaufwand, der zur Erreichung der Lernergebnisse erforderlich ist Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Niveau (und gegebenenfalls Zyklus) der Lernerfahrung, die zum Microcredential führt Číslo osvědčení Zertifikatsnummer Datum vydání Ausstellungsdatum Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Form der Teilnahme an der Lernaktivität Jazyk výuky programu Unterrichtssprache Typ hodnocení Art der Bewertung Dosažené hodnocení Erzielte Note Typ zajištění kvality Art der Qualitätssicherung, die dem Microcredential zugrunde liegt Výsledky učení Lernergebnisse Soustava kvalifikací Nationales Qualifikationssystem Další informace Sonstige Angaben Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Art der Qualitätssicherung, die dem Microcredential zugrunde liegt (Art der Akkreditierung) Institucionální licence Institutionelle Lizenz Programový mechanismus zajišťování kvality Programmqualitätssicherung Institucionální mechanismus zajišťování kvality Institutionelle Qualitätssicherung Programová licence Programmlizenz Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Form der Teilnahme an der Lernaktivität (Lern- und Beurteilungsmethode) Učení se prací Berufspraktisch V rámci realizace projektu Projektbasiert Prezenční Präsenz Online Online Smíšené Blended Learning V rámci (laboratorního) výzkumu Arbeit im Forschungslabor 29 Typ hodnocení Art der Bewertung (Beurteilungsart) Vzájemné hodnocení Peer Assessment Hodnocený úkol Benotete Aufgabe Průběžné hodnocení Fortlaufende Evaluierung Portfolio Portfolio Výkon ve skupině Gruppenleistung Praktické hodnocení Praktische Beurteilung Písemná zkouška Schriftliche Prüfung Míra účasti Anwesenheit Projekt Projektarbeit Vzájemné hodnocení Peer-Review Kvíz Quiz Učení založené na řešení problémů Problemorientiertes Lernen Prezentace Darstellung Ústní zkouška Mündliche Prüfung Posouzení výrobku Beurteilung eines Werks Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Beaufsichtigung und Identitätsüberprüfung während der Leistungsbeurteilung (Methoden für Aufsicht und Überprüfung) Kontrola bez ověření totožnosti Beaufsichtigt ohne Identitätsprüfung Dozor s ověřením totožnosti Beaufsichtigt mit Identitätsprüfung Bez kontroly bez ověření totožnosti Nicht beaufsichtigt ohne Identitätsprüfung Bez dozoru s ověřením totožnosti Nicht beaufsichtigt mit Identitätsprüfung 4.5 Česko-slovensky Strana Osvědčení Osvedčenie Země vystavujícího subjektu Krajina/región vydávajúceho subjektu Udělující subjekt Vydávajúci subjekt Totožnost účastníka vzdělávání Identifikácia vzdelávajúcej sa osoby Název mikrocertifikátu Názov mikrocertifikátu Typ zajištění kvality Druh zabezpečovania kvality Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Predpokladaná záťaž vzdelávajúcej sa osoby – úsilie potrebné na dosiahnutie vzdelávacích výstupov 30 Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Prípadne stupeň (resp. cyklus) vzdelávacej skúsenosti zakončenej mikrocertifikátom Číslo osvědčení Číslo osvedčenia Datum vydání Dátum vydania Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Forma účasti na vzdelávacej činnosti Jazyk výuky programu Jazyk výučby Typ hodnocení Druh hodnotenia Dosažené hodnocení Dosiahnutá úroveň Typ zajištění kvality Druh zabezpečovania kvality Výsledky učení Vzdelávacie výstupy Soustava kvalifikací Sústava kvalifikácií Další informace Ďalšie informácie Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Druh zabezpečovania kvality, o ktorý sa opiera mikrocertifikát (Druh akreditácie) Institucionální licence Licencia na úrovni inštitúcie Programový mechanismus zajišťování kvality Zabezpečovanie kvality na úrovni programu Institucionální mechanismus zajišťování kvality Zabezpečovanie kvality na úrovni inštitúcie Programová licence Licencia programu Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Forma účasti na vzdelávacej činnosti (Spôsob učenia a hodnotenia) Učení se prací Učenie sa prácou V rámci realizace projektu Učenie sa prostredníctvom projektov Prezenční Prezenčné Online Online Smíšené Zmiešané učenie V rámci (laboratorního) výzkumu Učenie sa vo výskumnom laboratóriu Typ hodnocení Druh hodnotenia (Typ hodnotenia) Vzájemné hodnocení Partnerské hodnotenie Hodnocený úkol Hodnotená úloha Průběžné hodnocení Priebežné hodnotenie Portfolio Portfólio 31 Výkon ve skupině Skupinové výsledky Praktické hodnocení Praktické hodnotenie Písemná zkouška Písomné skúšanie Míra účasti Úroveň dochádzky Projekt Projektová práca Vzájemné hodnocení Partnerské preskúmanie Kvíz Kvíz Učení založené na řešení problémů Učenie založené na riešení problémov Prezentace Prezentácia Ústní zkouška Ustno preverjanje Posouzení výrobku Hodnotenie výsledku činnosti Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Dohľad a overovanie totožnosti počas hodnotenia (Metóda dohľadu a overenia) Kontrola bez ověření totožnosti Dozorované bez overenia ID Dozor s ověřením totožnosti Dozorované s overením ID Bez kontroly bez ověření totožnosti Nedozorované bez overenia ID Bez dozoru s ověřením totožnosti Nedozorované s overením ID 4.6 Česko-španělsky Strana Osvědčení Certificado Země vystavujícího subjektu País/región de expedición Udělující subjekt Entidad que concede la microcredencial Totožnost účastníka vzdělávání Identificación del aprendiente Název mikrocertifikátu Título de la microcredencial Typ zajištění kvality Tipo de garantía de calidad Pomyslný objem práce potřebný k dosažení výsledků učení Carga de trabajo nocional requerida en el país para obtener los resultados de aprendizaje Úroveň (případně cyklus) vzdělávací zkušenosti Nivel (y ciclo, cuando proceda) de la experiencia educativa con la que se ha obtenido la microcredencial Číslo osvědčení Número de certificado Datum vydání Fecha de expedición Dodatková strana „Certificate supplement“ Forma účasti na vzdělávací aktivitě Forma de participación en la actividad de aprendizaje Jazyk výuky programu Lengua de enseñanza 32 Typ hodnocení Tipo de evaluación Dosažené hodnocení Nota obtenida Typ zajištění kvality Tipo de garantía de calidad Výsledky učení Resultados del aprendizaje Soustava kvalifikací Sistema nacional de cualificaciones Další informace Información adicional Typ zajištění kvality (Typ akreditace) Tipo de garantía de calidad utilizado para respaldar la microcredencial (Tipo de acreditación) Institucionální licence Licencia institucional Programový mechanismus zajišťování kvality Garantía de calidad de los programas Institucionální mechanismus zajišťování kvality Garantía de calidad institucional Programová licence Licencia de programa Forma účasti na vzdělávací aktivitě (Způsob učení a hodnocení) Forma de participación en la actividad de aprendizaje (Tipo de aprendizaje y evaluación) Učení se prací Basado en el trabajo V rámci realizace projektu Basado en proyectos Prezenční Presencial Online En línea Smíšené Mixto V rámci (laboratorního) výzkumu Basado en la investigación en laboratorio Typ hodnocení Tipo de evaluación Vzájemné hodnocení Evaluación por pares Hodnocený úkol Tarea puntuable Průběžné hodnocení Evaluación continua Portfolio Expediente Výkon ve skupině Resultados de un grupo Praktické hodnocení Evaluación práctica Písemná zkouška Examen escrito Míra účasti Nivel de asistencia Projekt Trabajo en un proyecto Vzájemné hodnocení Revisión interpares 33 Kvíz Test Učení založené na řešení problémů Aprendizaje basado en problemas Prezentace Presentación Ústní zkouška Examen oral Posouzení výrobku Evaluación de artefactos Dohled a ověření totožnosti během hodnocení (Metoda dohledu a ověřování) Supervisión y verificación de la identidad durante la evaluación (Método de supervisión y verificación) Kontrola bez ověření totožnosti Supervisado sin verificación de la identidad Dozor s ověřením totožnosti Supervisado con verificación de la identidad Bez kontroly bez ověření totožnosti No supervisado sin verificación de la identidad Bez dozoru s ověřením totožnosti No supervisado con verificación de la identidad 34 Kontakt Koordinátorka pracovní skupiny č. 3 ► Mgr. Diana Sýkorová ► Odbor pro studium a záležitosti studentů Univerzita Karlova ► email: diana.sykorova@ruk.cuni.cz Poděkování: "Koordinátorka pracovní skupiny č. 3 děkuje členům pracovní skupiny, koordinátorům dílčích skupin i koordinátorům celého projektu, stejně jako zástupcům zapojených vysokých škol, za spolupráci." ► Prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D. ► Prorektorka pro studijní záležitosti Univerzity Karlovy ► email: studijni@prorektor.cuni.cz Poděkování: „Hlavní koordinátoři projektu za Univerzitu Karlovu tímto děkují všem zapojeným – jen na základě jejich ochotné a efektivní spolupráce mohl tento výstup vzniknout.“ Hlavní koordinátorka projektu NPO Transformace VŠ – SC C1 – micro-credentials za Univerzitu Karlovu