1/3 Vážené kolegyně, vážení kolegové, s ohledem na to, že je potřeba zajistit pokračování výuky prostředky komunikace na dálku, a to způsobem, který bude uživatelsky přátelský pro obě strany, tzn. jak pro nás, akademiky, tak i studenty, si Vás dovolujeme zdvořile požádat, abyste postupovali v souladu s následujícími pokyny: [JEDNOTNÁ FORMA KOMUNIKACE] Pro komunikaci se studenty prosím používejte IS. Studenti jsou na jeho použití zvyklí a všichni do něj mají přístup. Postup by měl být následující: 1. informujte studenty hromadným e-mailem o tom, že výuka pokračuje, jakým způsobem a případně, zda budete vedle IS používat také další aplikace či platformy pro komunikace 2. vytvořte či aktualizujte interaktivní osnovu ve Vašem předmětu 3. osnova by měla být jen jedna, vyučuje-li předmět více vyučujících zároveň (typicky tam, kde je více seminárních skupin), zaveďte jednotný systém zadávání plnění, jednotné požadavky na studenty a zkoordinujte se tak, aby Vaše nároky na studenty byly ekvivalentní – tzn. lze zachovat určitou míru autonomie a individuálního přístupu při vedení výuky, ale celkové zatížení studentů, využité nástroje, jakož i požadavky na ukončení, musí být v rámci předmětu vždy zcela stejné) – zvažte proto, tam kde je to možné, rozdělení seminárních skupin podle témat mezi jednotlivé vyučující. Toto pravidlo prosím uplatňujte citlivě – tzn. tam, kde již studentům byly poskytnuty informace a systém se zaběhl, a kde by tudíž změna způsobila spíše komplikace, než aby byla přínosem, setrvejte u již zavedeného postupu a své aktivity do budoucna v předmětu úzce koordinujte. Za úkoly 1 až 3 odpovídá garant předmětu. [OBSAH INTERAKTIVNÍ OSNOVY] Každá interaktivní osnova musí obsahovat: A. Základní (úvodní) informace (základ již máte v IS u karty předmětu, pouze modifikujete s ohledem na situaci tam, kde bude potřeba) a) cíl a předmět kurzu b) požadavky na ukončení kurzu c) vymezení učebnic – odkaz na konkrétní strany, nebude-li učebnice použita celá d) máte-li prezentace, lze zveřejnit také ppt prezentace e) dopis, resp. informace, které jste studentům poslali dle bodu 1 výše B. Vlastní výukový obsah a) látka systematicky rozdělená do témat, u každého z témat základní popisek tématu a jeho charakteristika s odkazy další zdroje informací. Mezi ně patří: - rozšiřující povinná literatura – v ideálním případě naskenovaná (pozor na nastavení interaktivní osnovy, aby byla omezena jen na studenty předmětu), - pracujete-li s legislativou, nahrajte prosím studentům také dotčené předpisy či jejich potřebné pasáže, - lze dát též odkazy na veřejně dostupné zdroje informací (zejména v případě těch oblastí, které mají mezinárodní rozměr jako je MPS, MPV, PEU a dílčí oblasti jinak vnitrostátních disciplín – ochrana živ. prostředí, pracovní právo, ochrana spotřebitele, přeshraniční správní spolupráce, právo IT atd.)) - rozšiřující nepovinná literatura - odkazy na judikaturu (v ideálním případě na veřejně dostupnou databázi, nebo přímo rozhodnutí nahrát) b) otázky k zamyšlení, diskuzi a procvičení (vhodné je kupř. ke každé hodině naformulovat otázky zaměřené na obsah předem nasdílených (často delších) učebních textů, aby studenti věděli na co se při jejich čtení zaměřit) c) odpovědníky pro možnost studenta ověřit si, zda látku nastudoval dobře C. Mechanismus zpětné vazby, a to nad rámec odpovědníků výše, jde především o to, dát studentům možnost klást otázky a diskutovat o nich. V závislosti na charakteru předmětu a množství studentů přichází v úvahu následující možnosti: a) individuální zpětná vazba prostřednictvím poznámkových bloků – vhodné tam, kde zadáváte indiv. plnění b) kolektivní zpětná vazba formou diskuse v diskuzních vláknech c) doplňkově další řešení v závislosti na předmětu a počtu studentů (indiv. konzultace přes skype (vhodné též pro konzultace závěrečných prací), MS Teams a jiné aplikace) Ke zpětné vazbě: - Nepoužívejte prosím externí komerční platformy typu Facebook. 2/3 - Nedoporučená je také jakákoliv forma real-time komunikace se studenty, není-li koncipována jako náhrada přednášky či úvodní informační část semináře s možností uložení a následného zobrazení. Pak je doplňkově využití tohoto přístupu možné (tzn. dobrovolné webináře, budou-li propojeny s IS a budou-li trvale v IS uloženy, jsou možnou formou výuky). Nelze totiž předpokládat, že studenti budou mít čas v době, kdy se taková forma výuky uskuteční a také, že budou mít přístup k dostatečně kvalitnímu internetovému připojení. - Jako vhodná a zároveň studenty preferovaná se jeví postupná a řízená diskuze – zadáte studentům dotaz či příklad a necháte je diskutovat v diskuzním vláknu v IS a jejich diskuzi postupně moderujete, s tím, že je vše rozloženo v čase v řádů dnů. [MS TEAMS] IS bohužel není stavěný na on-line komunikaci á la sociální síť. Alternativně lze proto použít platformu MS Teams, která má pokud jde o obsah stejné možnosti, jako IS, navíc nabízí prvek interaktivity. Je však po všech stránkách náročnější na zvládnutí, a to jak pro Vás, tak i pro studenty. Nadto, e-technici k této platformě neposkytnou podporu. MS Teams má každý z Vás k dispozici v rámci univerzitního balíku MS Office. Totéž platí pro studenty. I v případě, že se rozhodnete MS Teams využít, musí být založena interaktivní osnova s informacemi alespoň v rozsahu pod písmenem A výše. Podpora – UVT. [DOPORUČENÉ ZPŮSOBY NAHRAZENÍ VÝUKY]: a) Přednášky: - lze nahradit nahráním videa - nahráním zvukového souboru – jak video tak zvuk lze pořídit doma na počítači. Máte-li fakultní notebook, je zcela jistě vybaven vším potřebným – podporu poskytne CIT - MS powerpoint s ozvučenými prezentacemi (tipy pro tvorbu - https://is.muni.cz/do/mu/samostudium/index.html) - náhradou není prostý powerpoint ani odkaz na pasáže učebnice - délka nahrané přednášky nemusí činit 100 minut, lze nahradit i kratšími nahrávkami, je-li zachyceno vše podstatné z dané problematiky b) Semináře: měla by být zajištěna interaktivita - na rozdíl od přednášek, tzn. musí být kladen důraz na zpětnou vazbu studentům. Možnosti byly naznačeny výše. V obou případech platí, že by měla být nahrazena příslušná výuka, ale zároveň musí být respektováno, že student má omezený přístup ke zdrojům a dostatečně rychlému internetu. Zároveň prosím studenta nezahlcovat množstvím materiálů k samostudiu, ale soustředit se na to podstatné. c) [PRŮBĚŽNÁ PLNĚNÍ]: Průběžná plnění by měla být nastavena s rozumem a s přihlédnutím k faktu, že stávající režim byl původně univerzitou nastaven jako „rektorské volno“. Prosím proto nedávat pevná data pro plnění (ve smyslu možnosti hodnocení „X“). Garant předmětu však může ukládat studijní povinnosti, které jsou v souladu s cíli a obsahem předmětu, a to i průběžné - ale vždy s přihlédnutím k povaze předmětu a omezeným možnostem plnění ze strany studentů. Tím není dotčen režim zkoušek a zápočtů. Tam, kde studenti měli prezentovat, se nabízí možnost vyzvat je, ať svou prezentaci nahrají formou videa do IS a následně jim poskytnout zpětnou vazbu. [ZKOUŠKY A ZÁPOČTY]: Bude upřesněno později v závislosti na délce trvání omezujících opatření. V případě bakalářské výuky, kde již SZŘ MU zkoušení umožňuje, lze využít možnosti testování přes IS. [PODPORU VÁM POSKYTNE]: - vše co se týká IS a interaktivních osnov: e-technička Mgr. Linhová - linhova@fi.muni.cz - MS Teams – pracovníci UVT - info@ics.muni.cz - technická pomoc (fakultní počítače a notebooky): CIT - Ales.Kotula@law.muni.cz - zapůjčení zařízení pro profesionální nahrávání videa a rady k jeho ovládání lze domluvit u Ústavu práva a technologií - matej.myska@law.muni.cz - poradenství s výběrem vhodného nástroje pro různé formy e-learningu: Ústav práva a technologií - matej.myska@law.muni.cz - poradenství s využitím časopiseckých databází a právních informačních systémů - Ústav práva a technologií - matej.myska@law.muni.cz - řešení otázek autorskoprávních aspektů dálkového přístupu ke studijním materiálům Ústav práva a technologií - matej.myska@law.muni.cz - metodická doporučení při tvorbě distančních kurzů a pomoc s nahráváním videí: Mgr. Bc. John Altair Gealfow - 391615@mail.muni.cz - obecné záležitosti spojené s organizací výuky – příslušný studijní proděkan - doktorandi – obraťte se též na Vaše doktorandy, ať Vám dle svých možností pomohou s vytvářením interaktivních osnov [DALŠÍ INFORMACE K MOŽNOSTEM DISTANČNÍ VÝUKY]: 3/3 - Tipy, nástroje a návody pro distanční výuku (včetně návodu pro tvorbu zvukových záznamů přednášek) https://is.muni.cz/do/mu/samostudium/index.html - Další inspirace pro možnosti výuky a komunikace se studenty: https://www.phil.muni.cz/online-vyuka S pozdravem a přáním pěkného dne David Sehnálek