1 Sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi Kompletní textový náhled Základní údaje o studentovi/studentce: Jméno, UČO Studijní program Forma studia Předmět, k němuž se dotazník vyplňuje Škola/zařízení, kde byla realizována praxe: Jiná, prosím uveďte název:…………………………………………………………………………………………………………………………….. Jméno provázejícího učitele/provázející učitelky, který/á je hodnocen/a: 2 ČÁST PRO STUDENTY NA ZAČÁTKU PRAXE I. Sebehodnocení úrovně profesních kompetencí studentem/studentkou Sebehodnocení v této části dotazníku vychází ze Standardu kvality profesních kompetencí studenta, dostupného zde. Nejprve prosím vyberte kritéria, jimž chcete v tomto semestru věnovat zvýšenou pozornost. Poté zaznamenejte současnou úroveň Vašich kompetencí dle jednotlivých kritérií Standardu. 1) Vyberte prosím kritéria, kterým chcete v tomto semestru věnovat zvýšenou pozornost (označte prosím nejvýše tři možnosti, které pro vás jsou prioritní): □ 1a □1b □1c □1d □1e □2a □2b □2c □2d □2e □2f □2g □3a □3b □3c □3d □3e □3f □3g □3h □3i □4a □4b □4c □5a □5b Plánování výuky 2) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče plánování výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 1a) Konzultuji s provázejícím učitelem/provázející učitelkou dle dohody přípravu na výuku (návaznost na ŠVP, tematický plán, předchozí práci učitele a žáků). Kritérium 1b) Zohledňuji při plánování výuky možnosti konkrétních žáků – individualizuji a diferencuji plán výuky (i na základě znalosti IVP, PLPP, SVP). Kritérium 1c) Formuluji výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo 3 psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s učivem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky. Plánuji způsoby ověření naplnění cílů. Kritérium 1d) Provádím didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuji adekvátní výukové metody, organizační formy. Kritérium 1e) Zpracovávám časový plán svého postupu ve výuce. Podmínky pro učení 3) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podmínek pro učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 2a) Podporuji bezpečí ve třídě (pozitivní atmosféru). Kritérium 2b) Řeším kázeňské problémy (pracuji dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně se žáky vyjednávám; dbám na jejich dodržování, oceňuji pozitivní projevy chování žáků. Kritérium 2c) Udržuji „živý kontakt“ se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…). Kritérium 2d) Reaguji s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě. Kritérium 2e) Vytvářím prostor pro „odlehčení“ (pracuji s proměnami atmosféry, reaguji na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuji smysl pro humor, zpestřuji výklad zajímavostmi s vlastní zkušeností…). Kritérium 2f) Vytvářím všem žákům příležitost prožít úspěch. Kritérium 2g) Využívám efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). 4 Podpora učení 4) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podpory učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 3a) Komunikuji (objevuji) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. Kritérium 3b) Stanovuji a zprostředkovávám žákům (pokud je to vhodné vzhledem k metodě) adekvátní výukové cíle (společné, individuální). Ověřuji průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuji jejich dosažení. Kritérium 3c) Zprostředkovávám vzdělávací obsah a instrukce k výuce srozumitelně s ohledem na individuální vzdělávací potřeby a věk žáků. Kritérium 3d) Zprostředkovávám učivo svého předmětu věcně správně. Kritérium 3e) Vysvětluji učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. Kritérium 3f) Využívám výukové metody a organizační formy, které podporují učení žáků a vedou k cíli. Kritérium 3g) Podporuji spolupráci a vzájemné učení žáků. Kritérium 3h) Pracuji smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. Kritérium 3i) Využívám smysluplně informační technologie (ICT) na podporu učení žáků. 5 Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 5) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení výsledků: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 4a) Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka a kritérií s ohledem na jejich individuální potřeby. Kritérium 4b) Vedu žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení a k poskytování zpětné vazby druhým (spolužákům a učiteli/učitelce). Kritérium 4c) Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků. Reflexe výuky 6) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče reflexe své výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 5a) Reflektuji průběh výuky (případně také přípravu na výuku). Kritérium 5b) Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je (v rámci stávajícího či následujícího semestru). 6 ČÁST PRO STUDENTY NA KONCI PRAXE I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele/provázející učitelky studentem/studentkou V tomto oddílu prosím zhodnoťte Vaše působení na škole, kde se realizovala praxe, a kvalitu spolupráce s Vaším provázejícím učitelem/provázející učitelkou. 1) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vašeho působení na škole: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Ve škole mi bylo poskytnuto zázemí potřebné pro mou činnost (pracovní místo, materiály, pomůcky apod.). Praxe byla ze strany spolupracující školy celkově dobře zorganizovaná. Mezi mnou a pedagogickými pracovníky školy vznikl respektující, kolegiální vztah. 2) Pokud jste se při organizaci praxe ze strany spolupracující školy setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 3) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vaší spolupráce s provázejícím učitelem/provázející učitelkou: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Provázející učitel/učitelka mi o škole a jednotlivých třídách poskytl/a informace potřebné pro mou praxi. Provázející učitel/učitelka mě seznámil/a se školní a třídní dokumentací. Provázející učitel/učitelka se mnou jednal/a vstřícně, když jsem o něco požádal/a. Provázející učitel/učitelka mi pomáhal/a formulovat cíle a opatření směřující k mému osobnímu rozvoji. 7 Provázející učitel/učitelka se mnou plánoval/a výuku. Provázející učitel/učitelka mě postupně vedl/a k samostatnosti při plánování výuky. Provázející učitel/učitelka se mnou reflektoval/a svoji výuku, které jsem se účastnil/a v rámci náslechů. Provázející učitel/učitelka mi poskytl/a zpětnou vazbu k mé výuce. Svého provázejícího učitele/provázející učitelku bych doporučil/a dalším studentům 7) Co se mohou další studenti od Vašeho provázejícího učitele/provázející učitelky naučit?: II. Hodnocení přípravy a organizace praxe ze strany MU studentem/studentkou Prosím vyjádřete se ke kvalitě zajištění praxe ze strany MU, a to, jak co se týče organizace samotné, tak co se týče Vaší předchozí didaktické přípravy na praxi. 8) Zhodnoťte prosím organizaci praxe ze strany MU: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Před započetím praxe jsem dostal/a všechny potřebné informace. Před započetím praxe jsem věděl/a, jak mám při organizaci praxe postupovat. Praxe byla ze strany MU celkově dobře zorganizovaná. 9) Pokud jste se při organizace praxe ze strany MU setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 10) Zhodnoťte prosím Vaši přípravu na praxi ze strany MU: Dosavadní studium mě dostatečně připravilo: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím 8 a) po stránce odborných vědomostí (tzn. oborového obsahu) b) na to, jak si připravit funkční přípravu výuky c) na práci s heterogenní třídou d) na to, jak ve třídě udržet klima, v němž lze vyučovat e) na využívání digitálních technologií ve výuce f) používání aktivizačních metod výuky. g) na to, jak získat evidenci o výsledcích žákovského učení 11) Pokud jste se setkal/a s nějakými problémy, co se týče Vaší odborné a didaktické přípravy pro výkon praxe, ze strany MU, prosím upřesněte: III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem/studentkou Sebehodnocení v této části dotazníku vychází ze Standardu kvality profesních kompetencí studenta, dostupného zde. Nejprve prosím vyberte kritéria, jimž jste v tomto semestru věnoval/a zvýšenou pozornost. Poté po konzultaci s Vaším provázejícím učitelem zhodnoťte a zaznamenejte úroveň dosažených kompetencí dle jednotlivých kritérií Standardu. 12) Vyberte prosím kritéria, kterým jste v tomto semestru věnoval/a zvýšenou pozornost (označte prosím nejvýše tři možnosti, které pro vás byly prioritní): □ 1a □1b □1c □1d □1e □2a □2b □2c □2d □2e □2f □2g □3a □3b □3c □3d □3e □3f □3g □3h □3i □4a □4b □4c □5a □5b 9 Plánování výuky 13) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče plánování výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 1a) Konzultuji s provázejícím učitelem/provázející učitelkou dle dohody přípravu na výuku (návaznost na ŠVP, tematický plán, předchozí práci učitele a žáků). Kritérium 1b) Zohledňuji při plánování výuky možnosti konkrétních žáků – individualizuji a diferencuji plán výuky (i na základě znalosti IVP, PLPP, SVP). Kritérium 1c) Formuluji výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s učivem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky. Plánuji způsoby ověření naplnění cílů. Kritérium 1d) Provádím didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuji adekvátní výukové metody, organizační formy. Kritérium 1e) Zpracovávám časový plán svého postupu ve výuce. Podmínky pro učení 14) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podmínek pro učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence 10 Kritérium 2a) Podporuji bezpečí ve třídě (pozitivní atmosféru). Kritérium 2b) Řeším kázeňské problémy (pracuji dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně se žáky vyjednávám; dbám na jejich dodržování, oceňuji pozitivní projevy chování žáků. Kritérium 2c) Udržuji „živý kontakt“ se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…). Kritérium 2d) Reaguji s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě. Kritérium 2e) Vytvářím prostor pro „odlehčení“ (pracuji s proměnami atmosféry, reaguji na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuji smysl pro humor, zpestřuji výklad zajímavostmi s vlastní zkušeností…). Kritérium 2f) Vytvářím všem žákům příležitost prožít úspěch. Kritérium 2g) Využívám efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). Podpora učení 15) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podpory učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 3a) Komunikuji (objevuji) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. Kritérium 3b) Stanovuji a zprostředkovávám žákům (pokud je to vhodné vzhledem k metodě) adekvátní výukové cíle (společné, individuální). Ověřuji průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuji jejich dosažení. Kritérium 3c) Zprostředkovávám vzdělávací obsah a instrukce k výuce srozumitelně s ohledem na individuální vzdělávací potřeby a věk žáků. Kritérium 3d) Zprostředkovávám učivo svého předmětu věcně správně. Kritérium 3e) Vysvětluji učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. 11 Kritérium 3f) Využívám výukové metody a organizační formy, které podporují učení žáků a vedou k cíli. Kritérium 3g) Podporuji spolupráci a vzájemné učení žáků. Kritérium 3h) Pracuji smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. Kritérium 3i) Využívám smysluplně informační technologie (ICT) na podporu učení žáků. Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 16) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení výsledků: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 4a) Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka a kritérií s ohledem na jejich individuální potřeby. Kritérium 4b) Vedu žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení a k poskytování zpětné vazby druhým (spolužákům a učiteli/učitelce). Kritérium 4c) Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků. Reflexe výuky 17) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče reflexe své výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Kritérium 5a) Reflektuji průběh výuky (případně také přípravu na výuku). Kritérium 5b) Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je (v rámci stávajícího či následujícího semestru). 12 ČÁST PRO OBOROVÉ DIDAKTIKY I. Hodnocení studenta/studentky oborovým didaktikem Prosím zhodnoťte úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky v jednotlivých oblastech vymezených Standardem kvality profesních kompetencí studenta. Prosím zaměřte se ve své zpětné vazbě na ty kompetence, jež si student/ka vybral/a jako ty, jimž chce věnovat zvýšenou pozornost. 1) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče plánování výuky. 2) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče vytváření podmínek pro učení. 3) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče podpory učení. 4) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení. 5) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče reflexe výuky. 13 ČÁST PRO PROVÁZEJÍCÍ UČITELE I. Hodnocení studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou 1) Prosím zde vyplňte závěrečné hodnocení studentova/studentčina působení na škole: Student/ka: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Jednal/a se mnou a s dalšími pracovníky školy s respektem. Přistupoval/a k praxi a k úkolům z ní vyplývajících odpovědně. Diskutoval/a se mnou, v čem konkrétně se chce profesně rozvíjet, a systematicky na tom pracoval/a. Vykonávané činnosti na praxi realisticky zpětně reflektoval/a). Jevil/a zájem o celkové dění na škole. 2) Pokud jste se při spolupráci se studentem/studentkou při realizaci praxe setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 3) Nejvíce oceňuji, že student/studentka: 4) Příležitost k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/studentky vidím zejména v: 14 5) Další případné komentáře