Příručka pro hodnotitele studijních programů Základní informace pro hodnotitele studijních programů k procesu vnitřního hodnocení Zpracoval: Odbor pro kvalitu RMU Základní informace Jaký je smysl a účel vnitřního hodnocení? Vnitřní hodnocení studijních programů je zásadním nástrojem pro sledování a rozvoj kvality vzdělávání na Masarykově univerzitě. Jeho hlavním smyslem je poskytnout studijnímu programu podněty k dalšímu rozvoji v návaznosti na naplnění standardů a strategii univerzity. Proces vnitřního hodnocení by měl podpořit otevřenou diskusi o kvalitě vzdělávání mezi členy akademické obce a vnějším prostředím a zajišťovat sdílení dobré praxe napříč studijními programy. Pravidelné, tzv. „velké“ vnitřní hodnocení se opakuje v periodě každých pěti let. Jak vnitřní hodnocení probíhá? Každé vnitřní hodnocení studijního programu je rozvrženo do několika fází: 1. Příprava sebehodnoticí zprávy Prvním krokem procesu vnitřního hodnocení je zpracování sebehodnoticí zprávy, kterou připravuje garant studijního programu se svými spolupracovníky. 2. Ustavení panelu hodnotitelů Pro účely posouzení sebehodnoticí zprávy je garantem navržen panel hodnotitelů, kteří jsou na základě dodaných podkladů vyzváni ke zpracování doporučení pro další rozvoj studijního programu a pro zlepšení jeho kvality. 3. Hodnoticí schůzka Po obdržení všech vyjádření od hodnotitelů garant svolá hodnoticí schůzku, jejímž smyslem je otevřená debata o navržených doporučeních. 4. Stanovení plánu rozvoje Na základě výsledků hodnoticí schůzky zpracuje garant návrh plánu rozvoje studijního programu, který vymezí jeho strategické směřování do budoucna. Textové pole: Průběh hodnocení Průběh vnitřního hodnocení Kdo jsou hodnotitelé studijního programu? Pro každé vnitřní hodnocení je ustaven panel hodnotitelů, jenž je složen ze: § zástupce studentů s aktivním studiem na MU v daném studijním programu nebo zástupce absolventů daného studijního programu; § zástupce zaměstnavatelů absolventů daného studijního programu nebo odborníků z praxe; § akademického pracovníka působícího v daném nebo příbuzném oboru. Panel hodnotitelů takto kombinuje zpětnou vazbu z vnitřního i vnějšího prostředí univerzity. Hodnotitelé nejsou členy programové rady daného studijního programu. Kdo hodnotitele navrhuje? Jednotlivé hodnotitele navrhuje a jejich výběr odůvodňuje garant studijního programu. Navržené hodnotitele schvaluje děkan fakulty, jež daný program uskutečňuje. Děkanem schválený návrh panelu hodnotitelů poté schvaluje předseda Rady pro vnitřní hodnocení MU. Co je úkolem hodnotitele? Hlavním úkolem hodnotitele je ve stanovené lhůtě 30 dnů od zpřístupnění podkladů zpracovat Vyjádření hodnotitele, v němž zhodnotí naplnění požadavků vyplývajících ze Standardů kvality studijních programů MU a navrhne doporučení pro zlepšení kvality studijního programu. Vyjádření hodnotitele musí být zpracováno dle zadaných parametrů a struktury do formuláře, jenž je přístupný zde (odkaz bude doplněn). Hodnotitelé se rovněž účastní závěrečné hodnoticí schůzky, kde svá vyjádření představí a účastní se diskuse o nich. Jaké podklady má hodnotitel k dispozici pro zpracování Doporučení? Garant studijního programu vhodným způsobem hodnotitelům zpřístupní sebehodnoticí zprávu studijního programu. Ta je hlavním podkladem pro diskusi na následné hodnotící schůzce a hlavním zdrojem informací pro přizvané hodnotitele o aktuálním stavu, fungování a směřování studijního programu. Dalšími podklady, které bude mít hodnotitel k dispozici, jsou: · charakteristika studijního programu; · datová příloha zahrnující statistická data o studijním programu alespoň za posledních 5 let. Jak probíhá hodnoticí schůzka? Hodnotící schůzka je klíčovým momentem celého procesu vnitřního hodnocení. Nemá předepsanou strukturu – její průběh typicky řídí/moderuje garant a je na jeho rozhodnutí, jaký model zvolí. Na začátku schůzky může garant krátce shrnout průběh přípravy sebehodnocení, upozornit na hlavní problémy, s nimiž se při zpracování zprávy potýkal nebo krátce představit situaci programu a rozhodnutí, před nimiž stojí. Poté garant předá slovo postupně jednotlivým hodnotitelům, kteří shrnou své hlavní postřehy, náměty k diskusi a doporučení (vzhledem k tomu, že všichni účastníci schůzky by měli mít materiály k dispozici předem, není nutné je znova číst). Po každém doporučení typicky následuje volná diskuse, v níž se garant vyjadřuje k předneseným návrhům a ostatní členové schůzky vznášejí své dotazy a připomínky k projednávanému tématu. Závěrem by se účastníci měli dohodnout na rámcovém znění plánu rozvoje studijního programu. Kdo se hodnoticí schůzky zpravidla účastní? Kromě garanta studijního programu se hodnoticí schůzky vždy účastní alespoň dva z hodnotitelů a děkan. Hodnoticí schůzky se dále zpravidla účastní člen RVH (fakultativní účast), členové programové rady, vedoucí pracoviště či pracovišť, na kterých je studijní program uskutečňován, zástupce Rektorátu MU, zástupci kolegia děkana fakulty, zástupce SK AS fakulty, popř. jiné osoby dle návrhu garanta studijního programu Co je výstupem hodnoticí schůzky? Na základě zpracovaných podkladů a výsledků hodnotící schůzky zpracuje garant studijního programu návrh plánu rozvoje studijního programu, který vymezí strategické směřování daného studijního programu do budoucna. Návrh plánu rozvoje obsahuje: · dlouhodobé cíle rozvoje studijního programu pro následující pětileté období, · plán činnosti pro následující rok. Plán rozvoje studijního programu by měl v co nejširší míře reflektovat doporučení a náměty hodnotitelů.