Vyjádření hodnotitele pro vnitřní hodnocení studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název Typ Profil Forma Jazyk Fakulta Hodnotitel Jméno, příjmení, titul I. Vymezení a vnitřní struktura studijního programu (Podklady/Data: Charakteristika studijního programu) Cílem této sekce je zejména posoudit konzistentní a logickou strukturu studijního programu. Věnujte pozornost souladu cílů studia s uplatněním absolventa a výstupy z učení, studijním plánům a jejich struktuře. Odpovídají předpokládané kompetence absolventů realitě a požadavkům pracovního trhu apod.? V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet, nebo se vyjádřit k celkovému vývoji a změnám za poslední období. 1. Má studijní program jasně a srozumitelně vymezenou charakteristiku studijního programu? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 2. Jsou výstupy z učení[1] přesvědčivě, konkrétně a srozumitelně formulované vzhledem k cílům studia a předpokládanému uplatnění absolventa? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 3. Odpovídají výstupy z učení typu studijního programu dle úrovně vymezené pro daný typ studijního programu Evropským kvalifikačním rámcem?[2] ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 4. Tvoří předpokládaná struktura předmětů v jednotlivých studijních plánech studijního programu, smysluplný celek, který umožňuje studentům osvojení stanovených výstupů z učení? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 5. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: II. Výuka, učení a hodnocení (Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristiky předmětů, výsledky předmětové ankety) Cílem této sekce je především posoudit vhodnost používaných výukových metod s ohledem na stanovené cíle studia a výstupy z učení. Zaměřuje se i na vhodné nastavení praxe a praktické výuky, státní závěrečné zkoušky nebo aktuálnosti literatury a jiných studijních opor. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 6. Používá studijní program vzhledem k cílům studia a profilu absolventa adekvátní výukové metody? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 7. Jsou studijní literatura a jiné studijní materiály soudobé a relevantní vzhledem k cílům studia a profilu absolventa? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 8. Má studijní program vhodně nastavený poměr teoretické a praktické výuky? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 9. Je státní závěrečná zkouška vhodně nastavena vzhledem k stanoveným cílů studia a výstupům z učení studijního programu? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 10. Odpovídá systém spolupráce s praxí charakteru studijního programu a počtu studentů ve studijním programu? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) ☐ Není relevantní Komentář: 11. Využívá studijní program dostatečně potenciál pro spolupráci s možnými budoucími zaměstnavateli jeho absolventů? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 12. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Část III Personální zabezpečení (Podklady/Data: Podklady k personálnímu zabezpečení z IS MU ) Hlavním cílem je posoudit kvalitu personálního zajištění studijního programu vzhledem k jeho typu, počtu studentů a zaměření. Jedním z ukazatelů je současně také tvůrčí činnost uskutečňovaná akademickými pracovníky hodnoceného studijního programu, kde se posuzuje především kvalita, relevantnost a rozložení tvůrčích výstupů napříč akademickými pracovníky vzhledem k typu a charakteru studijního programu za posledních 5 let. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 13. Je studijní program dostatečně personálně zabezpečen s ohledem na strukturu akademických pracovníků dle počtu a věku? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 14. Je plánovaný počet studentů na akademického pracovníka nastaven vhodně pro zajištění kvalitní výuky ve studijním programu? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 15. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Část IV Internacionalizace (Podklady/Data: Manažerská data) Hlavním cílem je posouzení mezinárodního rozměru programu (tzn. mobilit, nabídky kurzů vyučovaných v cizím jazyce apod.) s ohledem na typ a zaměření studijního programu. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 16. Odpovídá mezinárodní spolupráce (zahraniční pobyty, předměty vyučované zahraničními vyučujícími, zapojení do mezinárodních výzkumných projektů apod.) charakteru studijního programu a počtu studentů? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 17. Odpovídá míra internacionalizace (využívání cizojazyčné literatury, předměty v cizích jazycích, povinné aktivity studia v cizích jazycích, prostor pro mobilitu ve studijním plánu, výuka cizích jazyků, zahraniční vyučující podílející se na výuce) typu a zaměření studijního programu? ☐ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: 18. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Část VI SWOT analýza a návrh plánu rozvoje studijního programu Závěr slouží k nástinu doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu. Do závěrečného shrnutí lze zahrnout také další témata, ke kterým se hodnotitel chce vyjádřit a která nebyla pokryta v předchozích částech. 19. Vyjádřete se prosím ke SWOT analýze obsažené v sebehodnoticí zprávě studijního programu. Jsou ve SWOT analýze náležitě posouzeny silné a slabé stránky a příležitosti a hrozby? Jaké další silné a slabé stránky, příležitosti či hrozby vidíte ze svého pohledu? Komentář: 20. Formulujte nejvýše pět konkrétních doporučení pro budoucí uskutečňování a rozvoj studijního programu. Doporučení: 21. Prostor pro závěrečný komentář a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Datum a místo zpracování: ________________________________ [1] Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti, které by si absolvent měl v průběhu studia ve studijním programu osvojit. Zachycují minimální standard a musí být měřitelné. [2] Evropský kvalifikační rámec (EQF) (str. 6-7) slouží ke jednotnému uchopení typu studijního programu napříč evropským vysokým školstvím. Vede k propojování vysokoškolských kvalifikací a tím usnadňuje mj. jejich uznávaní.